Ballalaika Skrevet torsdag kl 12:02 Del Skrevet torsdag kl 12:02 UglaSukk skrev (2 timer siden): "President Trump on Wednesday threatened Yemen’s Houthis, saying they will be “totally annihilated” by the US bombing campaign on Yemen, and issued a new warning to Iran." https://news.antiwar.com/2025/03/19/trump-threatens-yemens-houthis-with-total-annihilation/ "Israeli Defense Minister Threatens ‘Residents of Gaza’ With ‘Utter Destruction and Devastation." https://news.antiwar.com/2025/03/19/israeli-defense-minister-threatens-residents-of-gaza-with-utter-destruction-and-devastation/ Hvordan var det slagordet, "Make Insanity Cool Again"? Begge kravene er rimelige. Houthiene forsinker og fordyrer mye av verdenshandelen. Gislene bør da frigis. Og Hamas har ingen sted på jord, de kan godt oppløses. 7 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 12:30 Del Skrevet torsdag kl 12:30 Ballalaika skrev (26 minutter siden): Begge kravene er rimelige. Houthiene forsinker og fordyrer mye av verdenshandelen. Gislene bør da frigis. Og Hamas har ingen sted på jord, de kan godt oppløses. Hamas blr få ett tilbud av hensyn til sivile. Bli en avmilitarisert politisk gruppe, punktum. Ellers må de utslettet, det blir ikke fred i Gaza eller levelig forhold for befolkningen der eller i Israel før de som militær faktor er borte 6 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet torsdag kl 13:29 Del Skrevet torsdag kl 13:29 Blir eit anna tempo nå som Israel og USA er samstemt rundt måloppnåelse. Ser og ut for at Trump har bestemt seg for å stoppe Iran før di får bruke atomvåpen mot Israel. Sjansen er nok stor for at Palestinere flest blir ekskludert fra Israel, dvs fjerna fra både Gaza og Vestbredden. Kanskje vil Palestinere som ynskje å leve i fred med Israel får bli, men det håpet synast mindre nå som taktomslaget er ein realitet og meir brutalt enn venta. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 13:32 Del Skrevet torsdag kl 13:32 (endret) Maabren skrev (15 minutter siden): Blir eit anna tempo nå som Israel og USA er samstemt rundt måloppnåelse. Ser og ut for at Trump har bestemt seg for å stoppe Iran før di får bruke atomvåpen mot Israel. Sjansen er nok stor for at Palestinere flest blir ekskludert fra Israel, dvs fjerna fra både Gaza og Vestbredden. Kanskje vil Palestinere som ynskje å leve i fred med Israel får bli, men det håpet synast mindre nå som taktomslaget er ein realitet og meir brutalt enn venta. Jeg er ikke for noen form for etnisk rensing. Men hvordan ser du for deg at det skal bli fred der nede med Hamas som styrer I gaza? Poenget mitt er: status quo er uholdbart, det viste 7 oktober. Og folket i Gaza må få leverbetennelse blokade, det er umulig med Hamas med makten Endret torsdag kl 13:45 av Tussi 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 14:09 Del Skrevet torsdag kl 14:09 Man kan selvsagt gå å håpe på at palestinerne drar frem en regjering som vil ønske å bo side ved side med Israel opp av hatten. Men jeg tror ikke noe på det. Den eneste realistiske løsningen på konflikten er at Egypt tar over Gaza og Jordan tar over vestbredden. Dette blir de nye, sikre grensene. Og så går verdenssamfunnet sammen om å få finne en løsning slik at disse blir fullverdige borgere i sine nye land, f.eks kan man bruke en del penger på at de kan bli sysselsatt, starte opp bedrifter osv. 3 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet torsdag kl 14:28 Del Skrevet torsdag kl 14:28 47 minutes ago, Tussi said: Jeg er ikke for noen form for etnisk rensing. Men hvordan ser du for deg at det skal bli fred der nede med Hamas som styrer I gaza? Poenget mitt er: status quo er uholdbart, det viste 7 oktober. Og folket i Gaza må få leverbetennelse blokade, det er umulig med Hamas med makten Hamas må vekk, frivillig forsvinner di dog ikkje, så da blir det varianten vi ser nå utfolde seg. Alt er forandra etter 07.10.2023 og med Trump ser vi eit nytt taktomslag som muligens blir uspiselig for svært mange. Men med mulig fred i sikte vil og svært mange tenke at dette er riktig utvikling,spesiellt om Iran blir nedsabla slik at di ikkje utgjere ein trussel mot Israel. 6 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet torsdag kl 14:31 Del Skrevet torsdag kl 14:31 1 minute ago, DukeNukem3d said: Man kan selvsagt gå å håpe på at palestinerne drar frem en regjering som vil ønske å bo side ved side med Israel opp av hatten. Men jeg tror ikke noe på det. Den eneste realistiske løsningen på konflikten er at Egypt tar over Gaza og Jordan tar over vestbredden. Dette blir de nye, sikre grensene. Og så går verdenssamfunnet sammen om å få finne en løsning slik at disse blir fullverdige borgere i sine nye land, f.eks kan man bruke en del penger på at de kan bli sysselsatt, starte opp bedrifter osv. Ja for så vidt. Men sysselsetning er kun ett av mange problemer som må løses. Og da ikke med ett vestlig idiologisk utgangspunkt uten noe som helst hverken forståelse eller respekt for kulturen de en skal hjelpe har. Det har vi sett utallige eksempler på at går åt h!"#¤% sist i Afghanistan. Det som desverre er faktum er at om en befolkning er blitt marginalisert og bombadert åt h"!¤#% uten at bombeleveranser stopper så får en ikke løst en slik war of innialation mentalitet som begge sider etter hvert har valgt. Eneste vei ut av en slik krise er når innbyggerene innser felles mål og ambisjoner som ikke dreier seg om å utslette den andre part, og velger å jobbe med de felles mål og ambisjoner hver del av befolkningen har i bunn under alt hatet. Nord Irland er ett godt eksempel på at slikt HAT kan beseires. Selv om det til tider er en og annen hendelse der også. Det er dog ikke innlemmet i altså nærsagt ryggmargen til befolkningen. Det fordrer dog at hver side av konflikten tar ett seriøst oppgjør med sine ekstreme elementer. Og veien dit ser ikke akkurat ut som den er enkelt å få folk inn på (nei jeg snakker ikke om tvang, jeg snakker om å få de inn på denne tankegangen mentalt). At begge sider innser at de begge taper på det de holder på med, men også at begge sider har rett til livets opphold i den regionen de befinner seg i. Israel har ingenting inne i hverken vestbredden eller gaza å gjøre. Deres anti rakett system er ideologisk den eneste ammunisjonen de skulle fått. Og videre ser jeg INGEN grunn til at NORGE skal gi store mengder penger til livsopphold (humanitær hjelp) til Palestinsk befolkning. Spesielt med tanke på at Iran mfl. har midler til langt oppi r!"#¤ og pr. i dag først og fremst supplerer våpen og gjør alt de kan for at krigen skal vedvare (Noe Israel er dumme nok til å gjøre tilsvarende fra sin side). Den desidert mest effektive måten å få slutt på en drittunge sin adferd er å "avvepne" for så å vise at han kan forsøke så mye han vil å skade men hans forsøk ebber ut i ingenting. IRON DOME ffs. Og ja, 7 okt. må besvares, men du verden så Israel har lært feil lærdom fra USA sin kamp mot terror (er det færre som med rette hater USA i dag som følge av dronekrigen med ekstremt mange sivile tap enn det var før 9.11?). Israel sin regelrette teppebombing at Gaza gjør konflikten værre og værre og værre. Hvor er Israel sitt kirurgiske Etterretningstjeneste (som iflg filmer har blitt fremstilt som at de kan ta ut enkelt-personer med omtrent null sivile tak i den vestlige verden). Hva ville ført til at ting gikk videre? Jo at alle som var ansvarlige for 7 okt drop dead av unkown sources. Med så og si null sivile tap. Hva ville den maktdemonstrasjonen fortalt verden? Ikke f!"#¤ med oss. Vi kan nå dere. Dette har de gjort med enkelte av lederene, men samtidig har de skapt utallige nye ved å teppebombe Gaza. Idioti AS. Og den Arabiske verden er ikke noe bedre. Hvor er Utleveringene av disse menneskene som var ansvarlig for 7 oktober? Det var akkurat samme idioti som de gjorde etter 9.11. De skjulte disse rasshølene. 1 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet torsdag kl 15:26 Del Skrevet torsdag kl 15:26 18 minutes ago, DukeNukem3d said: Man kan selvsagt gå å håpe på at palestinerne drar frem en regjering som vil ønske å bo side ved side med Israel opp av hatten. Men jeg tror ikke noe på det. Den eneste realistiske løsningen på konflikten er at Egypt tar over Gaza og Jordan tar over vestbredden. Dette blir de nye, sikre grensene. Og så går verdenssamfunnet sammen om å få finne en løsning slik at disse blir fullverdige borgere i sine nye land, f.eks kan man bruke en del penger på at de kan bli sysselsatt, starte opp bedrifter osv. Er nok ikkje eit alternativ med Palestinsk regjering. 2-stats løysinga er blåst. Det einaste håpet for di Palestinere som ikkje støtta Hamas var å bli innlemma i Israel. Det håpet ser dog dårligare ut nå. Egypt og Jordan mista Gaza og Vestbredden i 1967 til Israel. Den løysinga vi ser utfolde seg nå er at Palstinere blir jaga mot Egypt og Jordan, og at Gaza samt Vestbredden blir innlemma som ein del av Israel. USA og Israel er samstemt og ingen i midtøsten vil kunne forandre på den utviklinga. Palestinere mista all si framtid i Gaza og på Vestbredden med 07.10.2023 og må i realiteten innsjå at deres framtid blir i nærområda dvs Egypt og Jordan. 2 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet torsdag kl 15:36 Del Skrevet torsdag kl 15:36 Tussi skrev (3 timer siden): Hamas blr få ett tilbud av hensyn til sivile. Bli en avmilitarisert politisk gruppe, punktum. Ellers må de utslettet, det blir ikke fred i Gaza eller levelig forhold for befolkningen der eller i Israel før de som militær faktor er borte Mulig ansvaret for hensyn til sivile bør ligge hos Hamas? Siden det er "deres" sivile. Var visst noen her som kalte dem en 'folkebevegelse' el 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 16:15 Del Skrevet torsdag kl 16:15 Maabren skrev (48 minutter siden): Er nok ikkje eit alternativ med Palestinsk regjering. 2-stats løysinga er blåst. Det einaste håpet for di Palestinere som ikkje støtta Hamas var å bli innlemma i Israel. Det håpet ser dog dårligare ut nå. Etter 7.oktober så er dette det minst aktuelle alternativet. 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 16:16 Del Skrevet torsdag kl 16:16 Maabren skrev (49 minutter siden): Egypt og Jordan mista Gaza og Vestbredden i 1967 til Israel. Den løysinga vi ser utfolde seg nå er at Palstinere blir jaga mot Egypt og Jordan, og at Gaza samt Vestbredden blir innlemma som ein del av Israel. USA og Israel er samstemt og ingen i midtøsten vil kunne forandre på den utviklinga. Palestinere mista all si framtid i Gaza og på Vestbredden med 07.10.2023 og må i realiteten innsjå at deres framtid blir i nærområda dvs Egypt og Jordan. Dette tror jeg du har helt rett i 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet torsdag kl 16:18 Del Skrevet torsdag kl 16:18 Apathy skrev (1 time siden): Israel har ingenting inne i hverken vestbredden eller gaza å gjøre. Deres anti rakett system er ideologisk den eneste ammunisjonen de skulle fått De var ikke på Gaza før 7 okt. Iron dome hjalp ikke så mye 7 okt, det var ikke raketter som kom over grensen den dagen. 5 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet torsdag kl 16:20 Del Skrevet torsdag kl 16:20 Apathy skrev (1 time siden): ja, 7 okt. må besvares, men du verden så Israel har lært feil lærdom fra USA sin kamp mot terror (er det færre som med rette hater USA i dag som følge av dronekrigen med ekstremt mange sivile tap enn det var før 9.11?). Israel sin regelrette teppebombing at Gaza gjør konflikten værre og værre og værre. Hvor er Israel sitt kirurgiske Etterretningstjeneste (som iflg filmer har blitt fremstilt som at de kan ta ut enkelt-personer med omtrent null sivile tak i den vestlige verden). Hva ville ført til at ting gikk videre? Jo at alle som var ansvarlige for 7 okt drop dead av unkown sources. Med så og si null sivile tap. Hva ville den maktdemonstrasjonen fortalt verden? Ikke f!"#¤ med oss. Vi kan nå dere. Dette har de gjort med enkelte av lederene, men samtidig har de skapt utallige nye ved å teppebombe Gaza. Kan de ikke bare spise kake? 3 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 16:56 Del Skrevet torsdag kl 16:56 Maabren skrev (1 time siden): Er nok ikkje eit alternativ med Palestinsk regjering. 2-stats løysinga er blåst. Det einaste håpet for di Palestinere som ikkje støtta Hamas var å bli innlemma i Israel. Det håpet ser dog dårligare ut nå. Egypt og Jordan mista Gaza og Vestbredden i 1967 til Israel. Den løysinga vi ser utfolde seg nå er at Palstinere blir jaga mot Egypt og Jordan, og at Gaza samt Vestbredden blir innlemma som ein del av Israel. USA og Israel er samstemt og ingen i midtøsten vil kunne forandre på den utviklinga. Palestinere mista all si framtid i Gaza og på Vestbredden med 07.10.2023 og må i realiteten innsjå at deres framtid blir i nærområda dvs Egypt og Jordan. Jeg tror løsningen foreløpig er en palestinsk regjering bestående av fagfolk og ikke politikeres, med sikkerhetsstyrker fra arabiske land som har fredsavtale med Israel som også har inngrepsplikt ift eventuelle terrorgrupper. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 16:58 Del Skrevet torsdag kl 16:58 Ballalaika skrev (1 time siden): Mulig ansvaret for hensyn til sivile bør ligge hos Hamas? Siden det er "deres" sivile. Var visst noen her som kalte dem en 'folkebevegelse' el Jeg mente også det, for jeg så filmen Gazas tårer. Etter det så kan jeg ikke, som et medmenneske i denne verden, mene at Israel ikke skal ha noe som helst ansvar for hva som skjer når bombene deres treffer bakken. De bombet tett befolkede områder med hvitt fosfor. Barn som skrek fordi kroppen brant gjentatte ganger. Det er et delt ansvar, hverken Israel eller Hamas kan fraskrive seg det andvaret 4 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet torsdag kl 17:39 Del Skrevet torsdag kl 17:39 Tussi skrev (21 minutter siden): Jeg mente også det, for jeg så filmen Gazas tårer. Etter det så kan jeg ikke, som et medmenneske i denne verden, mene at Israel ikke skal ha noe som helst ansvar for hva som skjer når bombene deres treffer bakken. De bombet tett befolkede områder med hvitt fosfor. Barn som skrek fordi kroppen brant gjentatte ganger. Det er et delt ansvar, hverken Israel eller Hamas kan fraskrive seg det andvaret Jeg har ikke sett den. Brant meg litt på dokumentarer med Michael Moore filmene i min ungdom. Når en dokumentar ikke kan forventes mer av enn en fiksjonsfilm ifht til å være et sånt et umiddelbart sannhetsvitne, så kan man likesågodt se fiksjonsfilm. Vibeke Løkkeberg slår meg kanskje ikke som den mest edruelige heller. Israel har selvfølgelig et ansvar for å bruke midler som ikke skaper unødig skade. Men det er Hamas som velger å bygge strategien sin rundt ufattelige lidelser på sitt eget folk. Ville trodd ansvaret for eget folks ve og vel lå på en selv. Spesielt når enkelte omtaler Hamas som en folkebevegelse. Jeg finner det i det hele tatt besynderlig at en menneskeofringsstrategi tillates å funke. Hva er presedens? Skal dette bli den nye normalen? Eller er dette et special case som aldri vil kunne kunne funke om jøder ikke er involvert? Lov å håpe. Om ikke annet kan en slik retorikk tvinge den antisionistiske aksen, Iran, Quatar, Tyrkia, mfl, til å måtte innrømme at det er jødene de bryr seg om og ikke palestinerne. Det er nu en fremgang. 5 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 18:15 Del Skrevet torsdag kl 18:15 Ballalaika skrev (35 minutter siden): Jeg har ikke sett den. Brant meg litt på dokumentarer med Michael Moore filmene i min ungdom. Når en dokumentar ikke kan forventes mer av enn en fiksjonsfilm ifht til å være et sånt et umiddelbart sannhetsvitne, så kan man likesågodt se fiksjonsfilm. Vibeke Løkkeberg slår meg kanskje ikke som den mest edruelige heller. Israel har selvfølgelig et ansvar for å bruke midler som ikke skaper unødig skade. Men det er Hamas som velger å bygge strategien sin rundt ufattelige lidelser på sitt eget folk. Ville trodd ansvaret for eget folks ve og vel lå på en selv. Spesielt når enkelte omtaler Hamas som en folkebevegelse. Jeg finner det i det hele tatt besynderlig at en menneskeofringsstrategi tillates å funke. Hva er presedens? Skal dette bli den nye normalen? Eller er dette et special case som aldri vil kunne kunne funke om jøder ikke er involvert? Lov å håpe. Om ikke annet kan en slik retorikk tvinge den antisionistiske aksen, Iran, Quatar, Tyrkia, mfl, til å måtte innrømme at det er jødene de bryr seg om og ikke palestinerne. Det er nu en fremgang. Altså, jeg tror at hvis ikke jøder var involvert ville aldri verden vært så kritiske til den parten som prøver ø befri gisler og er nabo til en terrorstat der terroristene ER ledelsen. Men det fratar likevel ikke Israel for alt ansvar 3 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet torsdag kl 20:09 Del Skrevet torsdag kl 20:09 (endret) Hvorfor var det så massiv motstand mot Serbia sin Milosevic og hans etniske rensning av muslimer? Der gikk Nato all in med armer og bein. Tipper det var fordi dette var et mindre land uten særlig støtte eller all verdens våpen-utrustning. Den samme filosofien har både Russland og Israel i dag, sistnevnte med USA i ryggen. Trump ønsker seg sikkert samarbeid med Putin, og dermed støtte. Trump forfekter tro og hellighet. Patetisk. Hvor på kloden har han begått én eneste kristelig handling? Når slike supermakter rettferdiggjør og begår utrenskning så står bare resten av verden og ser på. Tør ikke annet. Israel har trakassert og vandalisert palestinske bosettinger i årevis. Er det så merkelig at det gror hat og hevngjerrighet hos dette folket? 7 oktober aksjonen fra teite Hamas er og blir Israels motiv for fordrivelse av palestinere to the bitter end. Vi burde kanskje i Norge jakte på og massakrere mennesker som deler Breiviks ideologi? Kan jo tenkes at en av disse vil begå en terrorhandling på sikt.. Israel mener idag, og også Bush uttalte en gang i tiden "de som ikke er med oss er i mot oss!" Både Putin bedyrer i dag, og Milosevic bedyret den gang at alle mostandere bedrev terror. Samme som Israel. All motstand er terror, derfor kan vi tillate oss utrenskningen. Den internasjonale motstanden mot disse i dag begrenser seg til et "protesterer på det sterkeste." That`s it. Endret torsdag kl 20:15 av Sovna 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 20:29 Del Skrevet torsdag kl 20:29 (endret) Sovna skrev (22 minutter siden): Hvorfor var det så massiv motstand mot Serbia sin Milosevic og hans etniske rensning av muslimer? Der gikk Nato all in med armer og bein. Tipper det var fordi dette var et mindre land uten særlig støtte eller all verdens våpen-utrustning. Den samme filosofien har både Russland og Israel i dag, sistnevnte med USA i ryggen. Trump ønsker seg sikkert samarbeid med Putin, og dermed støtte. Trump forfekter tro og hellighet. Patetisk. Hvor på kloden har han begått én eneste kristelig handling? Når slike supermakter rettferdiggjør og begår utrenskning så står bare resten av verden og ser på. Tør ikke annet. Israel har trakassert og vandalisert palestinske bosettinger i årevis. Er det så merkelig at det gror hat og hevngjerrighet hos dette folket? 7 oktober aksjonen fra teite Hamas er og blir Israels motiv for fordrivelse av palestinere to the bitter end. Vi burde kanskje i Norge jakte på og massakrere mennesker som deler Breiviks ideologi? Kan jo tenkes at en av disse vil begå en terrorhandling på sikt.. Israel mener idag, og også Bush uttalte en gang i tiden "de som ikke er med oss er i mot oss!" Både Putin bedyrer i dag, og Milosevic bedyret den gang at alle mostandere bedrev terror. Samme som Israel. All motstand er terror, derfor kan vi tillate oss utrenskningen. Den internasjonale motstanden mot disse i dag begrenser seg til et "protesterer på det sterkeste." That`s it. Problemet med Hamas er at de bedriver faktisk terror. Det kommer man ikke utenom. Og ingen strat kan leve med en terrorgruppe som har makten i et område slik Hamas gjør i Gaza. Man kunne ikke leve med det med IS heller, selv om ikke de heller oppstod i et vaakum. Derfor gjorde man noe med det Minner om at det som utløste det internasjonale angrepet på IS var det 7 oktoberlignende angrepet mot yazidiene på fjellet med massedrap og fanger Endret torsdag kl 20:32 av Tussi 6 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet torsdag kl 23:26 Del Skrevet torsdag kl 23:26 (endret) Tussi skrev (2 timer siden): Problemet med Hamas er at de bedriver faktisk terror. Det kommer man ikke utenom. Og ingen strat kan leve med en terrorgruppe som har makten i et område slik Hamas gjør i Gaza. Man kunne ikke leve med det med IS heller, selv om ikke de heller oppstod i et vaakum. Derfor gjorde man noe med det Minner om at det som utløste det internasjonale angrepet på IS var det 7 oktoberlignende angrepet mot yazidiene på fjellet med massedrap og fanger Hvis terror skulle være det verste ordet du finner i ordboka. Hvilket ord skal vi bruke når alt palestinere har er en grushaug og som det nærmeste tak over hodet som finnes har de et telt, eller de har pakket seg inn i et par aviser. Enda så blir de utsatt for massiv bombing. FN gir Israel slakt og påleggelser, Israel gir faen. Den enda grundigere utrenskningen er allerede i gang. Nå er bakkestyrker iverksatt. Det var nok her hele velviljen til Israel lå i utgangspunktet. Ha en midlertidig våpenhvile slik at planlegging og neste overgrep blir en success. Endret torsdag kl 23:28 av Sovna 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå