Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Det stemmer ikke. Israelske myndigheter har gjentatte ganger sagt at en frigivelse av alle gislene ikke vil ende krigen.

https://www.timesofisrael.com/israel-wont-end-war-for-deal-to-free-all-hostages-pms-aide-said-to-tell-families/

Ja. Det er et poeng...  det kompliserer ting betydelig... denne krigen ender kænok ikke uten en fundamental endring på bakken I Gaza, og forhåpentligvis VB

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (33 minutter siden):

Breivik var 1 mann 

Hamas er ikke 1 mann

Sammenligningen din bryter sammen fordi den har ingen kontakt med praktiske realiteter.

Tussi og Imaginacion diskuterte mannen bak angrepet 7. oktober, ikke hamas - det var konteksten bak hele innlegget mitt.
Lese du ikke noen av innleggene du selv besvarte før du svarte meg? Uansett, jeg synes svaret eller protesten din til svaret mitt bommer litt ved å si at det ikke bare er en mann når diskusjonen deres handles om mannen bak angrepet.

Eller kvote fra Tussi: 

Som jeg la til, 50 000 mennesker er drept pga denne mannen.som stod bak 7 oktober. AlLLE disse hadde vært i live i dag hvis han hadde blitt drept tidligere. Deriblant tusenvis av barn

Forhåpentligvis forhindrer hans død nye kriger i fremtiden, med mange liv spart

Og igjen, ingen kommentar på at han gjemte seg blant kvinner og barn, som den feige morderen han var?

Endret av Noxhaven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel/Benjamin vil klekke ut nye påskudd for enhver pris for å "liksom" rettferdiggjøre fordrivelse, gjerne utryddelse av palestinere. Én tlf til Trump først så han kan fortsette tegninger og planlegge sine byggverk i gull.

Før i tiden vendte vi tommelen klart ned hvis vi hørte om lignende idéer og praksis om fordrivelse/utrydding av et folk. Drøssevis av eksempler. Slobodan Milosevic ble heldigvis tatt. 

Lurer jammen på om det er vilje nok til å ta tak i et par av disse monstrene som vi ser i dag hvis den anledningen skulle by seg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (9 minutter siden):

Tussi og Imaginacion diskuterte mannen bak angrepet 7. oktober, ikke hamas - det var konteksten bak hele innlegget mitt.
Lese du ikke noen av innleggene du selv besvarte før du svarte meg? Uansett, jeg synes svaret eller protesten din til svaret mitt bommer litt ved å si at det ikke bare er en mann når diskusjonen deres handles om mannen bak angrepet.

Eller kvote fra Tussi: 

Som jeg la til, 50 000 mennesker er drept pga denne mannen.som stod bak 7 oktober. AlLLE disse hadde vært i live i dag hvis han hadde blitt drept tidligere. Deriblant tusenvis av barn

Forhåpentligvis forhindrer hans død nye kriger i fremtiden, med mange liv spart

Og igjen, ingen kommentar på at han gjemte seg blant kvinner og barn, som den feige morderen han var?

Det forandrer ingenting.

Du lager helt absurde stråmenn og kaller det folk skriver ekkel lesning på det grunnlag. Som om folk støtter å bare slenge ut bomber i vilden sky, uten noen praktisk realitet som nødvendiggjøring.

Det eneste som blir ekkelt her er jo det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (8 minutter siden):

Israel/Benjamin vil klekke ut nye påskudd for enhver pris for å "liksom" rettferdiggjøre fordrivelse, gjerne utryddelse av palestinere. Én tlf til Trump først så han kan fortsette tegninger og planlegge sine byggverk i gull.

Før i tiden vendte vi tommelen klart ned hvis vi hørte om lignende idéer og praksis om fordrivelse/utrydding av et folk. Drøssevis av eksempler. Slobodan Milosevic ble heldigvis tatt. 

Lurer jammen på om det er vilje nok til å ta tak i et par av disse monstrene som vi ser i dag hvis den anledningen skulle by seg.

Jeg tenker at hvis en først får avsluttet denne krigen, med å fjerne Hamas slik at Israel er trygt, så kan en godt sette i verk sanksjoner mot Israel hvis de da, når de er helt trygge, fortsetter okkupasjon og bosetning i Palestina 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Imaginacíon said:

La meg gjette. De brukte en 1000 punds bombe for å ta livet av én mann omgitt av sivile?

3 hours ago, Tussi said:

Nope

Jo.

Ikke mindre enn 8 bomber på 1000 kg hver brukte Israel i det som skulle være en sikker sone. 90, eller 89, sivile ble drept.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (Akkurat nå):

Jo.

Ikke mindre enn 8 bomber på 1000 kg hver brukte Israel i det som skulle være en sikker sone. 90, eller 89, sivile ble drept.

Hvorfor oppholder militært nøkkelpersonell seg i det som skulle være en sikker sone?

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.7octparliamentarycommission.co.uk/

Rapport om grusomhetene 7 oktober. Det er ikke mulig med en fredsavtale så lenge hamas styrer i gaza. 

Bare det faktum at de to bibas- ungene ble kvalt av hamas, mens de forsøkte å få det til å se ut som de var drept av bomber, viser at dette er mennesker en aldri, aldri, kan la ha makten i Gaza noensinne igjen. Da blir det aldri fred

https://www.bbc.com/news/articles/cjry3jzedl1o

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Det vet vi, for å bruke dem som skjold

Ja, og videre er strategien til Hamas(og andre) ene og alene bygd rundt å tvinge frem død og elendighet for palestinske sivile, menneskeofring - som det kalles. At det blir endel sivile tap ol følger om ikke logisk så i hvert praktisk fra det. Så kan man diskutere om de har vært så kirurgiske som de burde/kunnet vært, men skyhøye sivile tap blir det uansett når det først blir krig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

Ja, og videre er strategien til Hamas(og andre) ene og alene bygd rundt å tvinge frem død og elendighet for palestinske sivile, menneskeofring - som det kalles. At det blir endel sivile tap ol følger om ikke logisk så i hvert praktisk fra det. Så kan man diskutere om de har vært så kirurgiske som de burde/kunnet vært, men skyhøye sivile tap blir det uansett når det først blir krig.

Jeg er 100% overbevist om at en god del av de sivile tapene kunne vært unngått. Både ved å være noe mer nøyaktig med angrep, ved at de holdt områdene de tok istedetfor å trekke seg ut og la Hamas regruppere, og ved å tillate mer nødhjelp, særlig mat og medisin, samt vinterutstyr. At spedbarn fryser ihjel er en ekstrem tragedie. 

Og de nye angrepene virker å være mer brutale. Det bekymrer meg. 

Men at det blir fred med Hamas med makten, nei, det blir det ikke 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (27 minutter siden):

Det forandrer ingenting.

Du lager helt absurde stråmenn og kaller det folk skriver ekkel lesning på det grunnlag. Som om folk støtter å bare slenge ut bomber i vilden sky, uten noen praktisk realitet som nødvendiggjøring.

Det eneste som blir ekkelt her er jo det.

Det at du protesterer på at jeg setter opp en analogi med at ett menneske i en diskusjon som omhandler ett menneske ikke forandrer noe forstår jeg ikke. Du kan bastant si at det er feil eller ikke forandrer noe, men det ville vært bedre om du forklarte hvorfor.

Du kan jo godt prøve å forsklare nødvendigheten bak alle de sivile drapene Isreal har begått på Palistinere siden 7. oktober om du ønsker om protesten din nå går på nøvendighet, det ville gitt dette svaret ditt litt mer tyngde, og er vel det muligens det jeg ønsker belyst for å forstå litt mer av hvordan "dere" tenker når hundre tusenvis av liv direkte eller indirekte blir ansvarsfraskrevet fra mennesker som direkte begår drap ti, hundre eller tusen -tals.

Hadde du forsvart det om det var et par tusen i Oslo som var Politisk uenig med deg og noen hundre av disse hadde utført noen umenneskelige handlinger?

Igjen, om Breivik i person, 500 følgere av Breivik, eller 5000 følgere av ham (da antallet virker ekstremt viktig for deg) hadde gjemt seg i områder rundt om i Oslo så hadde jeg uansett protestert mot militæret om de startet slippe masse ødelegelsesvåpen som store bomber i sivile områder rundt om i Oslo som drepte hundre tusener av sivile mennesker.
Altså jeg hadde så klart ikke satt pris på at disse forbyretene befant seg i Oslo, jeg ville ønsket at de skulle blitt arrestert, men jeg klarer ikke stille meg bak en type ligning som går ut på at gitt styresmakt ønsker kriminelle tatt, styresmakt bomber sivile = kriminelle som styresmakt ønsker tatt er ansvarlige for sivile drept av bomber fra styresmakten. Det er helt absurd.
Dette er en rekke med konklusjoner jeg nekter å tro at du og Tussi har vedrørende andre ting uavhengig av skala eller sak. Dette virker være et avvik fra normen som igjen, jeg ikke klarer å forstå meg på..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 minutter siden):

Det at du protesterer på at jeg setter opp en analogi med at ett menneske i en diskusjon som omhandler ett menneske ikke forandrer noe forstår jeg ikke. Du kan bastant si at det er feil eller ikke forandrer noe, men det ville vært bedre om du forklarte hvorfor.

Du kan jo godt prøve å forsklare nødvendigheten bak alle de sivile drapene Isreal har begått på Palistinere siden 7. oktober om du ønsker om protesten din nå går på nøvendighet, det ville gitt dette svaret ditt litt mer tyngde, og er vel det muligens det jeg ønsker belyst for å forstå litt mer av hvordan "dere" tenker når hundre tusenvis av liv direkte eller indirekte blir ansvarsfraskrevet fra mennesker som direkte begår drap ti, hundre eller tusen -tals.

Hadde du forsvart det om det var et par tusen i Oslo som var Politisk uenig med deg og noen hundre av disse hadde utført noen umenneskelige handlinger?

Igjen, om Breivik i person, 500 følgere av Breivik, eller 5000 følgere av ham (da antallet virker ekstremt viktig for deg) hadde gjemt seg i områder rundt om i Oslo så hadde jeg uansett protestert mot militæret om de startet slippe masse ødelegelsesvåpen som store bomber i sivile områder rundt om i Oslo som drepte hundre tusener av sivile mennesker.
Altså jeg hadde så klart ikke satt pris på at disse forbyretene befant seg i Oslo, jeg ville ønsket at de skulle blitt arrestert, men jeg klarer ikke stille meg bak en type ligning som går ut på at gitt styresmakt ønsker kriminelle tatt, styresmakt bomber sivile = kriminelle som styresmakt ønsker tatt er ansvarlige for sivile drept av bomber fra styresmakten. Det er helt absurd.
Dette er en rekke med konklusjoner jeg nekter å tro at du og Tussi har vedrørende andre ting uavhengig av skala eller sak. Dette virker være et avvik fra normen som igjen, jeg ikke klarer å forstå meg på..

Det er en helt grunnleggende forskjell på Hamas og 500 terrorister i Oslo.  I Gaza er Hamas myndighetene,  dermed har man en totalt annerledes situasjon som kun kan sammenlignes med IS i Syria og Irak,  ikke en terrorgruppe uten politisk eller militær makt 

I tillegg har vi et område uten tilfluktsrom for sivile, der kun terroristene kan skjule seg. Og der myndighetene faktisk skryter av og ønsker og tilrettelegger for størst mulig sivile tap

Det setter Israel i en helt umulig situasjon. MEN jeg mener likevel at de kunne vært mer forsiktig totalt sett.

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (16 minutter siden):

Mulig om du jobber litt med analogien så den har et snev av de prinsipielle punktene som likhet så blir det enklere.

Analogien din er så lite gjennomtenkt at det blir bare en gedigen stråmann.

Men sånn enkelt: om USA/Storbritannia hadde kunnet bombet Hitler 2 mnd før han skøyt seg, men da med 100 sivile drepte av bomben, og med det stoppet krigen og spart de menneskelivene som ble tapt de siste 2 mnd av krigen, ville det vært etisk riktig å gjøre det?

Analogien er overdrevet men prinsippet er bevart: poenget og viktigheten i å ta ut strategisk nøkkelpersonell i en krig.

Endret av Ballalaika
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Jo.

Hvorfor tror du på Hamas sin versjon? Ifølge de var det kun sivile som ble drept. De innrømmet riktignok måneder etter at Deif var drept. Ifølge Israel ble et annet høytstående Hamasmedlem også drept, samt vaktene til begge. Det fremstår jo helt usannsynlig at Hamas' øverste ledere ikke skulle ha en eneste vakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Svala skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tror du på Hamas sin versjon? Ifølge de var det kun sivile som ble drept. De innrømmet riktignok måneder etter at Deif var drept. Ifølge Israel ble et annet høytstående Hamasmedlem også drept, samt vaktene til begge. Det fremstår jo helt usannsynlig at Hamas' øverste ledere ikke skulle ha en eneste vakt. 

Det var jo helsemyndighetene, de er jo alltid og 100% til å stole på.... 

Det rare med denne episoden er at tidligere oppgav de aldri hvor mange som var Hamas og hvor mange som var sivile. Men akkurat her var absolutt alle sivile, selv om det var langt fra sant 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...