Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Hva du synes er irrelevant. Det skal ikke stor leseforståelse og innlevelse for å forstå hva jeg mener. Man trenger bare litt vilje. 

Egentlig ikke, implikasjoner v det du sier er at enhver kamp mot Hamas er folkemord, eller at ingen er egentlig sivile.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Tussi said:

Egentlig ikke, implikasjoner v det du sier er at enhver kamp mot Hamas er folkemord, eller at ingen er egentlig sivile.

Det sier jeg ikke.

Vi må forholde oss til hva folk skriver, ellers blir det bare søppeldebatt. Les på nytt.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (7 minutter siden):

Det sier jeg ikke.

Vi må forholde oss til hva folk skriver, ellers blir det bare søppeldebatt. Les på nytt.

"Man kan ikke utslette Hamas uten å utslette sivilbefolkningen. Dette er også bakgrunnen for anklagene om folkemord. Å utslette en folkelig motstandsbevegelse er synonymt med å utslette et folk."

Dette skrev du. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Tussi said:

"Man kan ikke utslette Hamas uten å utslette sivilbefolkningen. Dette er også bakgrunnen for anklagene om folkemord. Å utslette en folkelig motstandsbevegelse er synonymt med å utslette et folk."

Dette skrev du. 

At antar at også du forstår at det er en lang vei fra "enhver kamp" til "å utslette".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

At antar at også du forstår at det er en lang vei fra "enhver kamp" til "å utslette".

Selvsagt, men jeg ser ikke problemet med å utslette Hamas hvis en kan gjøre det uten å drepe så sinnsykt mange sivile. Det burde være mulig

Endret av Tussi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (3 minutter siden):

Et Israel langt til høyre støttet av Trump er kanskje ikke så veldig mye bedre enn Palestina i dette. Jeg vet ikke. Stoler ikke på bedømmelsesevnene til noen av de 3 partene akkurat nå.

Problemet er at Israel ikke var så langt til høyre før 7 oktober 2023. Hamas angrep, myrdet og kidnappet venstrevridde israelere, et av de døde gislene var en israeler som pleide å kjøre pasienter fra Gaza til sykehus i Israel.

Så dette var nok Hamas ønske 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (14 minutter siden):

Problemet er at Israel ikke var så langt til høyre før 7 oktober 2023. Hamas angrep, myrdet og kidnappet venstrevridde israelere, et av de døde gislene var en israeler som pleide å kjøre pasienter fra Gaza til sykehus i Israel.

Så dette var nok Hamas ønske 

Ja. Mange av de drepte og kidnappede bodde jo tett på Gaza fordi de var trygge på at det var gode samtaler på gang og hadde en tro på fred.
Dette var jo også noe av grunnen til at man ikke tok advarslene alvorlig nok. Man trodde oppriktig man hadde gode samtaler og at det ikke ville være noe å vinne på at Hamas angrep. Derfor ble dette ansett som usannsynlig.

Nå i ettertid har nok angrepet gjort at enda flere mener man aldri kan stole på palestinere.
For mange vil den eneste mulige tostatsløsningen være hvis man bygger en enda høyere mur, og isolerer Gaza og Vestbredden enda mer.

Og ja, dette visste Hamas, og var nok deres ønske.

Og det er jo også mye av grunnen til de angrepene vi nå ser. Det har vært flere alvorlige terroraksjoner i Israel i det siste, og Hamas nekter å oppta samtalene. Det er ikke i deres interesse å stoppe dette. De har alt å tape.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...