Snikpellik Skrevet søndag kl 19:09 Forfatter Del Skrevet søndag kl 19:09 Hamas appears to be emerging from tunnels and rubble in Gaza to show that it never lost control of most of the area despite fifteen months of war. While Hamas suffered many blows from the IDF, it was able to recruit new members, and it even kept trucks and vans ready to return to the streets and show its presence. (...) Back in March 2024, The Washington Post reported that “the IDF says it has ‘dismantled’ 20 of the original 24 Hamas battalions. Dismantled does not mean destroyed.” Indeed, dismantled did not mean destroyed. Hamas has reemerged quickly. This is not a group that seems to have suffered nearly as many losses as depicted, or it has been able to replace most of the losses and maintain command and control. Hamas emerges from Gaza’s tunnels, showing it never lost control - analysis https://www.jpost.com/arab-israeli-conflict/article-838225 1 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet søndag kl 19:17 Del Skrevet søndag kl 19:17 Tussi skrev (5 minutter siden): Nå er hamas-politiet tilbake i Gazas gater, så jeg Hvis ikke nå FN eller andre setter inn fredsbevarende styrker, men overlater Gaza til Hamas, bør de samme holde kjeft neste gang Israel må bombe mål på Gaza for å stoppe rakettangrep. Mange mener Bibi har gode grunner for å holde konflikten varm, men det er vel så mange på "andre siden" som ønsker å holde konflikten varm for å kunne forsette å kjempe mot staten Israel. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet søndag kl 19:29 Forfatter Del Skrevet søndag kl 19:29 (endret) KalleKanin skrev (19 minutter siden): Mange mener Bibi har gode grunner for å holde konflikten varm, men det er vel så mange på "andre siden" som ønsker å holde konflikten varm for å kunne forsette å kjempe mot staten Israel. Hadde Netanyahu heller hørt på IDF, og hatt en strategi som innebærer mer varig kontroll over områder inne på Gazastripen kunne Israel hatt mulighet til å fjerne Hamas på sikt. I stedet har Netanyahu, til enorm frustrasjon både for IDF og allierte, valgt å bruke så få soldater at dette ikke er mulig, unnlatt å komme med en langsiktig strategi og risikert soldaters liv nærmest for ingenting. Netanyahu ønsker jo ikke å fjerne den eneste grunnen til at han sitter som statsminister, og også risikere fengsel. Jeg skrev litt om akkurat dette her i fjor vår: "Den konservative israelske avisa Israel Hayom (https://mediabiasfactcheck.com/israel-hayom/) skriver at "gnisningene mellom Netanyahu og forsvarsminister Gallant har nådd nye høyder". Gallant sa i en tale i går at Netanyahu nå må ta tøffe avgjørelser for å etablere et ikke-Hamas-styre i Gaza, selv om det får en personlig kostnad for ham. Gallant sa "Israels folk ser på oss og forventer at vi tar de riktige avgjørelsene." Netanyahu er lenge beskyldt av IDF- og etterretningstopper i Israel for å egentlig ikke ønske å beseire Hamas, og for å ha hjulpet de til makta. Gallant fremhever at uten en "day after"-plan vil Israels militære styrker være bundet og sittende fast i kamper på de samme stedene om og om igjen, og enten ende opp med et fortsatt Hamas-styre eller en ren israelsk militær okkupasjon av Gazastripen. Mangelen på plan og at konsekvensene av dette bare er mer radikalisering, kaos og anarki er noe som har vært synlig for alle lenge, og som både USA, IDF-sjefen, opposisjonen i Israel m.flere har påpekt i lengre tid, men som nå endelig har blitt ytret av et medlem av krigskabinettet." Netanyahu-Gallant tension reaches new high over day-after for Gaza https://www.israelhayom.com/2024/05/15/pm-gallant-tension-reaches-new-high-over-day-after-for-gaza/ Senere har det ikke skjedd noe som helst annet enn at Netanyahu har sparket Gallant, og det finnes fremdeles ikke en post-konflikt strategi i den israelske regjeringen. Sitat Hvis ikke nå FN eller andre setter inn fredsbevarende styrker, men overlater Gaza til Hamas, bør de samme holde kjeft neste gang Israel må bombe mål på Gaza for å stoppe rakettangrep. Dette er noe av det rarere jeg har lest her. FN setter ikke inn fredsbevarende styrker, det er det land som gjør. Det kan bare skje etter vedtak av en resolusjon i FNs sikkerhetsråd. Israel er åpenbart en sterk motstander av en sånn idé. Endret søndag kl 19:36 av Snikpellik 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 19:35 Del Skrevet søndag kl 19:35 Utfordringen er jo. At så lenge hamas er såpass intakt, og nå får fri tusenvis av terrorister pga gisler, så er det bare å vente på neste gisseltaking og krig,.om 2-3 år... 5 Lenke til kommentar
Maabren Skrevet søndag kl 20:33 Del Skrevet søndag kl 20:33 49 minutes ago, Tussi said: Utfordringen er jo. At så lenge hamas er såpass intakt, og nå får fri tusenvis av terrorister pga gisler, så er det bare å vente på neste gisseltaking og krig,.om 2-3 år... Støre er klar til å bygge opp att Gaza med norske midler. Alt for å hjelpe Hamas-vennane sine. 2 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 20:37 Del Skrevet søndag kl 20:37 Maabren skrev (3 minutter siden): Støre er klar til å bygge opp att Gaza med norske midler. Alt for å hjelpe Hamas-vennane sine. Det er nesten ikke noe poeng i å bygge opp Gaza med mindre Hamas gis fra seg.makten... hvor mange ganger har man gjort det nå? Og hvor mange ganger har Hamas startet nye kriger? 4 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet søndag kl 20:52 Forfatter Del Skrevet søndag kl 20:52 (endret) Maabren skrev (20 minutter siden): Støre er klar til å bygge opp att Gaza med norske midler. Alt for å hjelpe Hamas-vennane sine. De norske bidragene er svært små sammenlignet med for eksempel de amerikanske, britiske og tyske midlene til Gaza. Det gjør hverken Støre eller våre allierte til "Hamas-venner". Endret søndag kl 20:53 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet søndag kl 21:01 Del Skrevet søndag kl 21:01 (endret) Snikpellik skrev (21 minutter siden): De norske bidragene er svært små sammenlignet med for eksempel de amerikanske, britiske og tyske midlene til Gaza. Det gjør hverken Støre eller våre allierte til "Hamas-venner". Men har de anerkjent Palestina i etterkant av historiens verste terrorangrep i Israel? Mens gisler sitter fanget i Gaza? Endret søndag kl 21:14 av Tussi 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden (endret) Tussi skrev (9 timer siden): Men har de anerkjent Palestina i etterkant av historiens verste terrorangrep i Israel? Mens gisler sitter fanget i Gaza? Å anerkjenne Palestina og slutte seg til den USA-støttede palestinske selvstyremyndighetens vei til en tostatsløsning er ikke å være «Hamas-venn», det er det stikk motsatte. Endret 18 timer siden av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 11 hours ago, Tussi said: Utfordringen er jo. At så lenge hamas er såpass intakt, og nå får fri tusenvis av terrorister pga gisler, så er det bare å vente på neste gisseltaking og krig,.om 2-3 år... Innen 90 dager så har vi motbydelige og groteske handlinger fra de islamske terroristene. 9 hours ago, Snikpellik said: De norske bidragene er svært små sammenlignet med for eksempel de amerikanske, britiske og tyske midlene til Gaza. Det gjør hverken Støre eller våre allierte til "Hamas-venner". Nei, det gjør han, og dem, til supportere av en ytterliggående islamistisk terrororganisasjon. 13 minutes ago, Snikpellik said: Å anerkjenne Palestina og slutte seg til den USA-støttede palestinske selvstyremyndighetens vei til en tostatsløsning er ikke å være «Hamas-venn», det er det stikk motsatte. Nei, å annerkjenne et land som ikke eksisterer er bare dumt. 5 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 18 timer siden Forfatter Del Skrevet 18 timer siden (endret) rozon skrev (15 minutter siden): Nei, det gjør han, og dem, til supportere av en ytterliggående islamistisk terrororganisasjon. Å kalle USA, Storbritannia, Tyskland, Norge, Danmark, Sverige, Canada, Italia og så videre for supportere av Hamas fordi de ønsker en tostatsløsning (uten Hamas) og gir midler til gjenoppbygging i Gaza er selvfølgelig bare tull, og det vet du veldig godt. Endret 17 timer siden av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 26 minutes ago, Snikpellik said: Å kalle USA, Storbritannia, Tyskland, Norge, Danmark, Sverige, Canada, Italia og så videre for supportere av Hamas fordi de ønsker en tostatsløsning (uten Hamas) og gir midler til gjenoppbygging i Gaza er selvfølgelig bare tull, og det vet du veldig godt. Det å ønske en tostatsløsning som ingen av partene ønsker er først og fremst tull. Dernest å støtte en administrasjon basert på Hamas, kan ikke tolkes som annet enn støtte til Hamas. Se på det slik: Du gir 1000 kroner til en narkoman på gata og sier det ikke skal brukes til droger. Du går sikkert derfra med god samvittighet og sterk i din tro om at dette bruker personen til mat og klær. Jeg er litt enklere... Du kunne like gjerne gitt personen heroin og hjulpet å trekke det opp. 6 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 17 timer siden Forfatter Del Skrevet 17 timer siden rozon skrev (9 minutter siden): Det å ønske en tostatsløsning som ingen av partene ønsker er først og fremst tull. Dernest å støtte en administrasjon basert på Hamas, kan ikke tolkes som annet enn støtte til Hamas. Ren løgn - hvor får du sånt fra? MIFF? De USA-støttede palestinske selvstyremyndighetene (som vesten inkludert Norge også støtter oppunder), og koalisjonen som er tenkt å styre en palestinsk stat er hverken «basert på Hamas» eller «støtte til Hamas». De både støtter og jobber for en tostatsløsning. 3 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 14 minutes ago, Snikpellik said: Ren løgn - hvor får du sånt fra? MIFF? Jeg er ikke et leksikon. Jeg debatterer ut fra mine meninger basert på det jeg oppfatter. Du kan godt si og mene jeg tar feil, men for pokker ikke kall meg en løgner. 16 minutes ago, Snikpellik said: De USA-støttede palestinske selvstyremyndighetene (som vesten inkludert Norge også støtter oppunder), og koalisjonen som er tenkt å styre en palestinsk stat er hverken «basert på Hamas» eller «støtte til Hamas». De både støtter og jobber for en tostatsløsning. Har denne koalisjonen avklart dette med Hamas? For det er bare Hamas som har våpen og infrastruktur, og dermed er det Hamas som er tonesettende på hva som skjer. Du kan nå vel flisespikke på hvem og hva, men i et område med klubbekultur er det den med størst kubbe som vinner - oversett gjerne klubbe til AK-47. Det er derfor veldig tvilsomt at denne koaliasjonen får til noe som helst som ikke Hamas ønsker, og derfor er det min oppfattelse av at 1 krone til denne koalisjonen er det samme som 99 øre til Hamas. Hamas jobber også for en tostatsløsning - inntil de er sterke nok til å erobre resten og utrydde alle jøder. Jeg, i min enkelhet, for jeg er en enkel sjel, ser kun på det siste ønsket som det faktiske målet. 4 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden rozon skrev (13 minutter siden): Jeg er ikke et leksikon. Jeg debatterer ut fra mine meninger basert på det jeg oppfatter. Du kan godt si og mene jeg tar feil, men for pokker ikke kall meg en løgner. Du kom med en påstand om «ingen av partene ønsker en tostatsløsning», en påstand som er helt feil. En påstand som er veldig enkel å sjekke opp. At du tar feil om det er ikke en mening, det er et enkelt faktum. rozon skrev (16 minutter siden): Har denne koalisjonen avklart dette med Hamas? Hvorfor skulle de det? Dette er erkefiendene til Hamas. USA ønsker Hamas bort, helt bort. Sitat Hamas jobber også for en tostatsløsning Nei, Hamas ønsker å utrydde staten Israel. 3 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 6 minutes ago, Snikpellik said: Du kom med en påstand om «ingen av partene ønsker en tostatsløsning», en påstand som er helt feil. En påstand som er veldig enkel å sjekke opp. At du tar feil om det er ikke en mening, det er et enkelt faktum. Ønsker Israel en tostatsløsning? Ønsker araberne en tostatsløsning? Før du svarer; det er ikke summen av begge parter som må bli en tostatløsning, men at det er det de ønsker. Verken Israel eller araberne har uttrykt noe ønske om tostatsløsning - det er et oppkok av vestlige "møtes på middelveien" som noe begge kan antas å kunne leve med. Fortsatt er det ikke dèt de ønsker. 11 minutes ago, Snikpellik said: Hvorfor skulle de det? Dette er erkefiendene til Hamas. USA ønsker Hamas bort, helt bort. Fordi de har AK-47. Bomber, kuler og vold. Hovedspråket i regionen. Jeg ønsker jeg var 1.9 høy, mørk og gjerne 30 år yngre - det gjør det ikke mer gjennomførbart. 13 minutes ago, Snikpellik said: Nei, Hamas ønsker å utrydde staten Israel. Du klippet vekk det av setningen min, men det får så være. Viser forøvrig til svaret lengre oppe. 4 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Snikpellik skrev (14 timer siden): De norske bidragene er svært små sammenlignet med for eksempel de amerikanske, britiske og tyske midlene til Gaza. Det gjør hverken Støre eller våre allierte til "Hamas-venner". Selvfølgelig et definisjonsspørsmål, men vi har da gitt 800-900 millioner kroner årlig. Jeg synes det er et signifikant beløp. 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden (endret) rozon skrev (3 timer siden): Ønsker Israel en tostatsløsning? Ønsker araberne en tostatsløsning? Før du svarer; det er ikke summen av begge parter som må bli en tostatløsning, men at det er det de ønsker. Verken Israel eller araberne har uttrykt noe ønske om tostatsløsning - det er et oppkok av vestlige "møtes på middelveien" som noe begge kan antas å kunne leve med. Fortsatt er det ikke dèt de ønsker. hhv ja og nei Israel ønsker en tostatløsning (som selvsagt ikke innebærer hyppige terrorangrep) Hamas ønsker ikke en tostatløsning. De vil ha from the river to the sea, en totalutslettelse av Israel. Vesten ønsker generelt en tostatløsning uten hyppige terrorangrep, altså i tråd med Israels ønsker. Å støtte den ene aktøren som ikke vil ha tostatløsning kan være problematisk og ha fallgruver. Vi får se hvordan det går. Endret 13 timer siden av Simen1 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Simen1 skrev (10 minutter siden): hhv ja og nei Israel ønsker en tostatløsning (som selvsagt ikke innebærer hyppige terrorangrep) Hamas ønsker ikke en tostatløsning. De vil ha from the river to the sea, en totalutslettelse av Israel. Vesten ønsker generelt en tostatløsning uten hyppige terrorangrep, altså i tråd med Israels ønsker. Å støtte den ene aktøren som ikke vil ha tostatløsning kan være problematisk og ha fallgruver. Vi får se hvordan det går. Det virker ikke som det lenger er flertall for en tostatsløsning verken i Israel eller blant palestinerne på Vestbredden: "In Israel, more than twice as many people do not support the two-state solution as support it (64% vs. 27%, respectively). " "In the West Bank and East Jerusalem, enthusiasm for the two-state solution is equally as low among respondents as it is in Israel. Slightly over a quarter (28%) support it, compared with 64% who do not." https://news.gallup.com/poll/650636/dim-outlook-peace-middle-east.aspx Så vi kommer neppe til å se noen palestinsk stat de neste tiårene. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden VifteKopp skrev (Akkurat nå): Det virker ikke som det lenger er flertall for en tostatsløsning verken i Israel eller blant palestinerne på Vestbredden: "In Israel, more than twice as many people do not support the two-state solution as support it (64% vs. 27%, respectively). " "In the West Bank and East Jerusalem, enthusiasm for the two-state solution is equally as low among respondents as it is in Israel. Slightly over a quarter (28%) support it, compared with 64% who do not." https://news.gallup.com/poll/650636/dim-outlook-peace-middle-east.aspx Så vi kommer neppe til å se noen palestinsk stat de neste tiårene. Det er io ikke rart kår Hamas angrep og myrdet akkurat de israelerne som var mest positivt innstilt til Palestina... Og det var vel hele poenget kanskje, sabotere for tiår å komme 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå