Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Krig og fred skrev (1 time siden):

Det har han ikke, for han har ingen autoritet. Kunne ønske dere MAGA-fanatikere kunne tatt 10 studiepoeng i statsvitenskap. Da hadde internettet blitt et bedre sted. 

Hvor mange studiepoeng må man ta i statsvitenskap for å si seg enig med ekspertene?

"Experterna pekar ut Trump-effekt efter avtalet om vapenvila i Gaza:

Ett avtal för vapenvila i Gaza är i hamn.

Och Trump-effekten var avgörande, enligt experter.

– Det är en stor triumf för honom, säger Mellanösternforskaren Anders Persson."

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/experterna-pekar-ut-trump-effekt--efter-avtalet-om-vapenvila-i-gaza/

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (54 minutter siden):

Trump vil nok helt sikkert ta æren for avtalen og skylde på Biden for at det tok tid.
Området har vært preget av uro, ekstremisme og religionsmotsetninger i all tid , så det gjenstår det å se hvor lenge avtalen holder denne gangen.

Jeg håper jeg tar feil, men erfaring tilsier at partene ikke har det som skal til for en permanent fred.

Netanyahu takkar Trump og Biden

Israels statsminister Benjamin Netanyahu takkar Joe Biden og Donald Trump for hjelp med å sikre våpenkvileavtalen i Gaza. Det melder AFP.

I eit utsegn seier hans kontor at han kjem til å reise til Washington snart.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (4 timer siden):

Da er det lov å håpe på en bedre fremtid..

VifteKopp skrev (4 timer siden):

Dette er ikke en fredsavtale, men en våpenhvile-avtale. Stor forskjell. Det vil neppe bli fred i Israel/Palestina på mange tiår, 

Og ingen i Israels regjering bryr seg om Biden sitt ettermæle. De tenker kun på Trump og hva han kan gi dem. Vi får nå avvente og se detaljene i denne våpenhvilen. Det er fint at Gazas hardt prøvede befolkning får seg et pusterom, men jeg tviler på at noe fundamentalt er løst her. Islamo-fascistene i Hamas er fremdeles ikke beseiret og den politiske slangen Netanyahu sitter på høyreekstreme bosetteres nåde og snart kommer den løse kanonen Trump til makten. Jaja. 

VifteKopp skrev (4 timer siden):

Ja, så her er det interessante:

Negotiations on implementing the second phase will begin by the 16th day of phase one and it is expected to include the release of all remaining hostages, a permanent ceasefire and the complete withdrawal of Israeli forces from Gaza.

The third phase is expected to address the return of all remaining dead bodies and the start of Gaza's reconstruction supervised by Egypt, Qatar and the United Nations.

----------------------------

Hvem styrer Gaza i denne tredje fasen? Hamas? Da er man jo (nesten) tilbake til start. 

Mr.M skrev (3 timer siden):

folk på Gaza trenger hjelp utenfra å bli kvitt Hamas.

til nød kan det kanskje humpe videre med politiske-fløyen av Hamas, altså en avvæpnet organisasjon? Men, hvis den grunnleggende ideologien fortsatt er den samme, kan Hamas neppe tilføre samfunnet å komme seg videre, og leve i fred.

Jeg vet ikke om den vanlige palestiner i Gaza innrømmer overfor seg selv hvor mye lidelse Hamas med sine handlinger og manifest, har påført egen befolkning. Mulig de er helt hjernevasket etter flere ti-år med indoktrinering?

Er vel fare for at verdenssamfunnet også mister lysten/ork og bygge opp Gaza enda en gang, med Hamas ved roret.

rozon skrev (1 time siden):

En fremtid der terrorister har lært at verden forhandler med terrorister, og at terror lønner seg.

Bedre for hvem?

Jeg synes dette er en veldig dårlig avtale. Vi vet at hjernen bak 7 oktober ble frigitt i en lignende avtale. At uskyldige gisler skal frigis mot mange ganger flere fanger, mange med mye blod på hendene viser Hamas bare 1 ting, nemlig at dette kan de gjøre flere ganger.

Avtalen innebærer ikke engang at Hamas skal gi fra seg makten i Gaza 

Dette er starten på neste krig, når Hamas har styrket seg igjen. At Gaza Ligger i ruiner driter de i

Hvis avtalen betyr slutten på palestinsk terror og påfølgende israelsk gruslegging av Gaza så er det bra. Men det tror jeg ikke. 

Dette er ikke bra i det hele tatt, det er et svik mot sivile på begge sider, særlig palestinerne som i neste krig får det verste, igjen.

Jeg håper jeg tar feil

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Jeg synes dette er en veldig dårlig avtale. Vi vet at hjernen bak 7 oktober ble frigitt i en lignende avtale. At uskyldige gisler skal frigis mot mange ganger flere fanger, mange med mye blod på hendene viser Hamas bare 1 ting, nemlig at dette kan de gjøre flere ganger.

Avtalen innebærer ikke engang at Hamas skal gi fra seg makten i Gaza 

Dette er starten på neste krig, når Hamas har styrket seg igjen. At Gaza Ligger i ruiner driter de i

Hvis avtalen betyr slutten på palestinsk terror og påfølgende israelsk gruslegging av Gaza så er det bra. Men det tror jeg ikke. 

Dette er ikke bra i det hele tatt, det er et svik mot sivile på begge sider, særlig palestinerne som i neste krig får det verste, igjen.

Jeg håper jeg tar feil

Jeg er enig. Den blir verre jo mer jeg leser om den også. 33 gisler, men flere av de ikke i live. Såvidt jeg ser er det snakk om å få 23 levende gisler tilbake. 

En fryktelig avtale Israel har blitt presset til å signere, det forteller jo en del om hva slags absurde krav Hamas har stilt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

lurer på hvordan de skal velge ut hvem av gislene som skal løslates først osv. i de tre puljene?

må bli et mareritt å være pårørende i den settingen, -verste er jo hvis noe skjærer seg under tiden og noen gisler dermed fortsatt ikke er frigitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

lurer på hvordan de skal velge ut hvem av gislene som skal løslates først osv. i de tre puljene?

må bli et mareritt å være pårørende i den settingen, -verste er jo hvis noe skjærer seg under tiden og noen gisler dermed fortsatt ikke er frigitt.

Forutsetningen burde ihvertfall være at de er i live... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Jeg er enig. Den blir verre jo mer jeg leser om den også. 33 gisler, men flere av de ikke i live. Såvidt jeg ser er det snakk om å få 23 levende gisler tilbake. 

En fryktelig avtale Israel har blitt presset til å signere, det forteller jo en del om hva slags absurde krav Hamas har stilt.

Og Hamas har hatt ytterligere to krav som de nå endelig har gitt opp:
"Hamas har firt på to absolutte krav som har hindret en avtale tidligere. Det ene var at det skulle være en endelig avtale. Det andre var at de israelske styrkene skulle trekke seg helt ut. Ingenting av dette ligger i dagens avtale."

https://www.nrk.no/ytring/endelig-vapenhvile_-1.17208330

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):

Og Hamas har hatt ytterligere to krav som de nå endelig har gitt opp:
"Hamas har firt på to absolutte krav som har hindret en avtale tidligere. Det ene var at det skulle være en endelig avtale. Det andre var at de israelske styrkene skulle trekke seg helt ut. Ingenting av dette ligger i dagens avtale."

https://www.nrk.no/ytring/endelig-vapenhvile_-1.17208330

En endelig avtale, hvir mange ganger tidligere har Hamas brutt "endelige avtaler"?

• Liker 6
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (14 minutter siden):

"VGs lokale reporter". Ikke verst av VG å greie å få inn journalister på Gaza. Det er vel ingen andre internasjonale media som har greid det. Kudos.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Før. Ikke etter.

når er egentlig "avtalen i boks" :hmm:

når det kringkastet fra det Hvite Hus og nyhetsbyråer?

når den er signert av begge parter? (Israel skal signere imorgen torsdag)

når avtalen begynner virke (som er 19. januar) ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

En avtale som ville ikke ha hendt om Netanyahu og Gallant hadde gått all-in istedenfor bombe på avstand, gjennomføre raid uten stans og ødelegge på avstand samt nektet å ta verken territorial eller menneskelig ansvar på Gazastripen - de hadde i realiteten ført en beleiringskrig uten å ville ta byen, selv når murene for lengst var nedrevet. Det som reddet situasjonen var det store sjokket i Libanon og Syria, på bare fire måneder kollapset Irans fotfeste i Levanten - personsøkerangrepene, 77-tonners bombeangrepet, Assad-regimets kollaps og Khameneis kapitulasjon for den israelske militærmakten hadde snudd alt helt på hodet. En meget uventet gevinst ingen hadde sett for seg i Tel Aviv i begynnelsen på september. Dessuten var Hamaskrigen symbolsk sett overstått med Ruinenes Konges død. 

Så våpenstillstanden som i virkeligheten bare utsette krigen atter en gang, tvunget seg på fordi det ikke lenge var noe grunn for å fortsette krigen mot en intakt Hamas som var svært smadret, enn i livet fordi Netanyahu nektet å avslutte arbeidet med et nådestøt. Så lenge Biden sto på sitt, kunne Netanyahu ta fordel av polariseringen i USA for å splitte og herske, diktatet USA istedenfor omvendt, men i desember fikk han seg en overraskelse da republikanerne tok storslem under valget samtidig som Trump vil helst unngå krig eller forverringer i Midtøsten. Plutselig hadde republikanerne kommet på feil side sett fra høyreekstremistenes perspektiv i Tel Aviv. Trump som mente krigen skulle ha blitt avsluttet med en seier, vil ha et halt fordi så lenge man ikke vil avslutte fienden gir det ikke mening i en fortsettelse, nå som Iran er presset ut. 

Trump dolkestøtet Netanyahu som ødela alt fordi han hadde kapret krigen og gjort den til et politisk instrument for å tviholde på sin makt. Den umåtelige suksessen som kunne åpne opp for å ta ut Iran, hadde brakt med seg en logikk som Netanyahu ikke kunne ignorere omkring Gazastripen. Det var ikke lenge noe vits med å bare fortsette og fortsette så lenge man stå stille på hvil under en krig. En viktig eksistensavgjørende krig endt opp med å bli ynkelig i slutten. Det eneste godt dette gjort, var å kaste ut Iran fra Levanten. 

Endret av JK22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...