Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

The Very End skrev (2 timer siden):

Hovedpoenget er at alt liv er like mye verd, men for en del personer i denne tråden og Israleske maktapparatet synes det som man villig til å ofre særdeles mange sivile palestinerne basert på i beste fall ønskestrategi fra Netanyahu . Videre er posten til @Snikpellik relevant her; det er en uting at det Israelske maktapparatet og en del her inne grovt misbruker merkelapper som antisemittisme for helt legitim kritikk av krigføringen.

Selvsagt er ikke legitim kritikk antisemittisme, men det er jo en del kritikk som rammer Israel som ikke rammer andre land i samme situasjon som kanskje gjør det samme helt uprovosert.

Nå er jeg ganske pro-israelsk, det har alle fått med seg, men selvsagt verdsetter jeg sivile palestinske liv. Men hele greia her handler om at denne krigen må bli den siste. Det er ikke bare Israel som trenger fred, Gaza trenger fred. Det funker ikke med en ny krig hvert 5 år, en ny ledelse må inn i Palestina, en ledelse som prioriterer befolkningen og ikke våpen. Evigvarende krigstilstand er verre for palestinerne enn israelerne. 

Israel kan gjøre mye for å verne sivile og samtidig fullføre kampen mot Hamas. Men de må bort. Og jeg synes verden burde støttet Israel i dette, for da har man mye mer tyngde når man presser Israel på en palestinsk stat etterpå 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Tussi said:

Selvsagt er ikke legitim kritikk antisemittisme, men det er jo en del kritikk som rammer Israel som ikke rammer andre land i samme situasjon som kanskje gjør det samme helt uprovosert.

Nå er jeg ganske pro-israelsk, det har alle fått med seg, men selvsagt verdsetter jeg sivile palestinske liv. Men hele greia her handler om at denne krigen må bli den siste. Det er ikke bare Israel som trenger fred, Gaza trenger fred. Det funker ikke med en ny krig hvert 5 år, en ny ledelse må inn i Palestina, en ledelse som prioriterer befolkningen og ikke våpen. Evigvarende krigstilstand er verre for palestinerne enn israelerne. 

Israel kan gjøre mye for å verne sivile og samtidig fullføre kampen mot Hamas. Men de må bort. Og jeg synes verden burde støttet Israel i dette, for da har man mye mer tyngde når man presser Israel på en palestinsk stat etterpå 

Jeg er veldig enig i mye av det du her sier, og jeg tror egentlig de fleste er enige og støtte Israel sin intensjon her. Uenigheten oppstår - hvertfall slik jeg ser og føler på det, når det sies at Israel har den mest moralske hæren i hele verden og at de ikke kan gjøre mer for å ivareta sivilbefolkningen. Eks. hvordan IDF i dag arresterte store deler av sykehusledelsen på det siste funksjonelle sykehuset i Gaza. Er det virkelig i alles beste interesse? Hvis dette skal være den siste krigen, så synes det veldig lite hensiktsmessig å gå så hardt frem, fordi man ender opp med å skape grobunn for å få langt flere fremtidige desperate mennesker som vil ty til terror. Greit, de knuste Hamas 1, men hva med Hamas 2? Skal sirkelen brytes må man være bedre. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Jeg er veldig enig i mye av det du her sier, og jeg tror egentlig de fleste er enige og støtte Israel sin intensjon her. Uenigheten oppstår - hvertfall slik jeg ser og føler på det, når det sies at Israel har den mest moralske hæren i hele verden og at de ikke kan gjøre mer for å ivareta sivilbefolkningen. Eks. hvordan IDF i dag arresterte store deler av sykehusledelsen på det siste funksjonelle sykehuset i Gaza. Er det virkelig i alles beste interesse? Hvis dette skal være den siste krigen, så synes det veldig lite hensiktsmessig å gå så hardt frem, fordi man ender opp med å skape grobunn for å få langt flere fremtidige desperate mennesker som vil ty til terror. Greit, de knuste Hamas 1, men hva med Hamas 2? Skal sirkelen brytes må man være bedre. 

Sykehusledelsen ble arrestert fordi de er mistenkt for å ha latt Hamas bruke sykehuset som et operasjonskontor. Hvis det stemmer, så er det i alles (bortsett fra Hamas) interesse at disse menneskene blir arrestert og avhørt ja. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 4
Lenke til kommentar

IDF loosened rules of engagement after Oct. 7, allowing more civilian deaths – NY Times

Officers could endanger up to 20 civilians to kill a low-level fighter in immediate aftermath of Hamas attack, report says, and often hit targets selected partly using AI tools.

(…) The newspaper said that after the initial loosening of the rules of engagement, Israel tightened them again on November 5, 2023, requiring officers to seek special permission to endanger more than 10 civilians when striking low-ranking terror operatives who did not pose an imminent threat to Israeli troops. By late January, the report said, officers needed special permission “for nearly all such deadly strikes, except for those targeting the most senior Hamas commanders.”

https://www.timesofisrael.com/idf-loosened-rules-of-engagement-after-oct-7-allowing-more-civilian-deaths-ny-times/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Det går ikke i praksis. Det er altfor mange mennesker der borte og stor skjevhet i ressurser. Det er sånt som skaper konflikter 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, majer said:

Det går ikke i praksis. Det er altfor mange mennesker der borte og stor skjevhet i ressurser. Det er sånt som skaper konflikter 

Kan du presisere angående hva slags resurser? Land-arealer? Vann?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (57 minutter siden):

Kan du presisere angående hva slags resurser? Land-arealer? Vann?

Eks boliger. Høyreekstreme folk flytter til Israel, men har ikke rå til bolig. Så blir de lovet bolig på Vestbredden isteden. Da får regjeringen økt oppslutning og unngår intern misnøye i Israel 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...