rabler Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar 15 minutes ago, Ballalaika said: Tydeligvis veldig vanskelig å finne siden du ikke finner en kilde som underbygger påstanden din. Det er nok du som ikke kan lese. Quote administrative detention – detention without charge or trial that can be renewed indefinitely Dette passer også godt for definisjonen av gissel. Spesielt når disse brukes som middel i fangeutvekslinger. Videre idiotkverulering fra deg blir ignorert. 2 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) rabler skrev (8 minutter siden): Det er nok du som ikke kan lese. Dette passer også godt for definisjonen av gissel. Spesielt når disse brukes som middel i fangeutvekslinger. Videre idiotkverulering fra deg blir ignorert. Idiotkverulering... Du blir bedt om kilde. Du kommer drassende med noe som ikke underbygger påstanden din. Som virker som modus operandi her etterhvert. Hvem som kverulerer og hvem spiller idiot kan sikkert diskuteres. Endret 5. februar av Ballalaika 8 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Israel donerer Patriot til Ukraina via USA. Selvsagt med en "at de blir sendt videre til Ukraina var vi ikke klar over", så man unngår at Russland tar hevn via Iran. Men likevel ❤️ Jeg synes dette også forteller en del. Israel velger tydelig side med Ukraina, nå også med tyngre våpen. "Moderate" palestinske ledere velger side med Russland. https://edition.cnn.com/2025/01/28/politics/patriot-missiles-ukraine-israel-us/index.html 4 1 3 Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Hvordan skal dette tolkes? "Director General and designated IDF Chief of Staff Maj.-Gen. (res.) Eyal Zamir" : "Assistance was provided to 5,942 bereaved families and over 15,000 wounded service members." https://www.jns.org/israeli-defense-ministry-showcases-war-achievements/ Ser noen tolker det som at 5942 soldater har blitt drept. Men er skeptisk. Det virker veldig mye. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Israel donerer Patriot til Ukraina via USA. Selvsagt med en "at de blir sendt videre til Ukraina var vi ikke klar over", så man unngår at Russland tar hevn via Iran. Men likevel ❤️ Jeg synes dette også forteller en del. Israel velger tydelig side med Ukraina, nå også med tyngre våpen. "Moderate" palestinske ledere velger side med Russland. https://edition.cnn.com/2025/01/28/politics/patriot-missiles-ukraine-israel-us/index.html Ja, nå var det på høy tid at Israel gjorde noe som helst for Ukraina. Israels manglende støtte siden invasjonen og helt frem til nå er en eneste stor skam. Er ikke så lenge siden Netanyahu kjørte valgkamp med store bannere der han poserte sammen med sin daværende nære venn Putin. Et vennskap som tok slutt først ganske nylig. Spoiler Israel var blant de få landene som var nøytrale til den russiske invasjonen av Krym. Israel stemte etter den fullskala invasjonen mot Ukraina i FN ved noen anledninger, blant annet mot Ukrainas territorielle integritet, som verden inkludert USA kritiserte sterkt. De ble også heftig kritisert internasjonalt for ikke å ville støtte Ukraina med våpen. Det rimer jo litt ekstra dårlig for et land som er så avhengig av akkurat den typen solidaritet fra andre. De støttet heller ikke sanksjonene mot Russland, og nektet andre land å gi Ukraina israelsk-produserte våpen og utstyr. Kanskje surnet Netanyahu ekstra da Zelensky kritiserte krigføringen i Gaza, sa "Israel må anerkjenne internasjonal lov" og understreket at Ukraina anerkjenner både Palestina og Israel som likeverdige stater. Eller ble han irritert over Ukrainas stemmer mot okkupasjonen i FN? Og i november gikk Zelensky ut og sa han var skuffet over Israels manglende støtte. Så at de nå endelig har snudd er veldig bra. Men, deres behandling av Ukraina over så lang tid er og blir utilgivelig. Endret 5. februar av Snikpellik 4 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Så nå skal Trump jevne Gaza med jorden og gjøre det til eiendommer for rikfolk. FAFO sier jeg bare. Gaza startet en krig, og nå har de tapt fullstendig. 3 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 5. februar Populært innlegg Del Skrevet 5. februar Snikpellik skrev (1 time siden): Ja, nå var det på høy tid at Israel gjorde noe som helst for Ukraina. Israels manglende støtte siden invasjonen og helt frem til nå er en eneste stor skam. Israel har i motsetning til "moderate palestinske ledere" på Vestbredden og Hamas som jeg neppe trenger å nevne en gang tatt avstand til Russland sin krig fra dag 1 og de har sendt mengder med ikke militær-bistand. Så fikk de selv en krig i fanget og når den står på som verst er det jo ganske naturlig at de må fokusere på seg selv. I løpet av krigen har de dog bombet mål i Iran, dronefabrikker m.m, som har indirekte hjulpet Ukraina. Jeg vil vel heller snu på det å si at Palestina sin støtte til Russland (og i praksis mot oss) er en stor skam. Selv om de som ventet velger feil side hver gang. Men vi skal visst støtte dem da. 11 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Ikke verdt noe? Israel hjelper Ukraina med varslingsystem mot russiske missiler: (Mai 2023 og også treff på videre utbygging i 2024) "An Israeli early warning system against missile attack began operating in Kyiv this week, Ukrainian Ambassador to Israel Yevgen Kornichuk said on Wednesday. The Ukrainians had asked Israel for missile warning systems since Russia invaded Ukraine last year. The previous government promised the system to Ukraine, but the ambassador credited Prime Minister Benjamin Netanyahu’s personal involvement in ensuring the project’s quick completion." https://www.jpost.com/international/article-741955 Israel donerer 17 strøm-generatorer til Ukraina: (Desember 2022) "Israel donated 17 generators to Ukraine for use in the southeastern Kherson region which has been largely plunged into darkness by Russian bombardment, Jerusalem’s embassy in Kyiv said Tuesday. As its invasion has ground to a halt in the face of stiff Ukrainian resistance, Russia has systematically targeted Ukraine’s power infrastructure, leaving tens of thousands without electricity as winter sets in. The generators “will illuminate the darkness in Ukraine,” Israel’s mission in Kyiv said, echoing the theme of lights expelling darkness in the Jewish festival of Hanukkah, which is currently being celebrated." https://www.timesofisrael.com/israel-to-give-17-power-generators-to-ukraine-for-electricity-starved-kherson/ Israel deler etteretning om iranske droner med Ukraina (September 2022) Israelsk firma selger anti-drone utstyr til Ukraina (September 2022) "An Israeli defense contractor is supplying anti-drone systems to Ukraine’s military by way of Poland, The Times of Israel’s Hebrew sister site Zman Yisrael reported Monday. A source in the firm told Zman that the equipment was being sold to Poland to circumvent Israel’s refusal to sell advanced arms to Ukraine." https://www.timesofisrael.com/israeli-defense-firm-selling-anti-drone-systems-to-ukraine-by-way-of-poland/ Israel sender 2000 hjelmer og 500 vester til Ukraina (Mai 2022, kort tid etter krigen startet) https://www.jpost.com/breaking-news/article-707002 Israelsk feltsykehus behandlet 6000 ukrainere: (Og de har også behandlet noen soldater i Israel) During six weeks of operation, the hospital treated more than 6,000 patients and delivered at least one baby. Most of those treated were not war wounded, but rather civilians who may have struggled to receive care with Ukraine’s resources stretched thin by the invasion. https://www.timesofisrael.com/israel-shuts-ukraine-field-hospital-after-6-weeks-medical-team-returns-home/ Noe av det jeg fant. Men det var altså ikke verdt noe. Palestina derimot har utelukkende støttet Russland og palestinernes "moderate president" Abbas har presisert at "Russland følger internasjonal lov og rett" lenge etter at massakrene i Butcha (f.eks) var kjent. 5 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) DukeNukem3d skrev (26 minutter siden): Israel har i motsetning til "moderate palestinske ledere" på Vestbredden og Hamas som jeg neppe trenger å nevne en gang tatt avstand til Russland sin krig fra dag 1 og de har sendt mengder med ikke militær-bistand. Så fikk de selv en krig i fanget og når den står på som verst er det jo ganske naturlig at de må fokusere på seg selv. I løpet av krigen har de dog bombet mål i Iran, dronefabrikker m.m, som har indirekte hjulpet Ukraina. Jeg vil vel heller snu på det å si at Palestina sin støtte til Russland (og i praksis mot oss) er en stor skam. Selv om de som ventet velger feil side hver gang. Men vi skal visst støtte dem da. Hva palestinske ledere eller Hamas har sagt om dette gjør vel ikke Israels kalde skulder ovenfor Ukraina noe bedre. Hva i all verden slags logikk er det? Alt anti-ukrainsk og all støtte til Russland, indirekte eller direkte er en skam. Israels pro-russiske posisjoner i FN, sanksjonsnekt, stans av våpen, og Netanyahus forhold til Putin er og blir en skamplett i historien. Det aller verste er kanskje det at de fortsatte å selge våpen til Russland. Why Israel Has Been Slow to Support Ukraine https://www.cfr.org/article/why-israel-has-been-slow-support-ukraine Israel's reluctance to choose sides strains relations with Ukraine https://kyivindependent.com/on-support-for-ukraine-israel-performs-precarious-balancing-act-between-security-interests/ Endret 5. februar av Snikpellik 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Snikpellik skrev (1 minutt siden): Hva palestinske ledere eller Hamas har sagt om dette gjør vel ikke Israels kalde skulder ovenfor Ukraina noe bedre. Hva i all verden slags logikk er det? Alt anti-ukrainsk og all støtte til Russland, indirekte eller direkte er en skam. Israels pro-russiske posisjoner i FN, sanksjonsnekt, stans av våpen, og Netanyahus forhold til Putin er og blir en skamplett i historien. Det aller verste er kanskje det at de fortsatte å selge våpen til Russland. "– Vi vet at Russland står for frihet og internasjonal lov" Palestinernes "moderate" president Mahmoud Abbas i Oktober 2022. https://www.vg.no/nyheter/i/3E0pde/russiske-medier-palestina-president-mahmoud-abbas-skal-besoeke-putin 7 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) DukeNukem3d skrev (6 minutter siden): "– Vi vet at Russland står for frihet og internasjonal lov" Palestinernes "moderate" president Mahmoud Abbas i Oktober 2022. https://www.vg.no/nyheter/i/3E0pde/russiske-medier-palestina-president-mahmoud-abbas-skal-besoeke-putin Skjønner ikke helt hva Abbas sin Putin-rævsleiking og generelle idioti har med min kritikk av Israels manglende støtte til Ukraina å gjøre. Endret 5. februar av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Snikpellik skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke helt hva Abbas sin Putin-rævsleiking og generelle idioti har med min kritikk av Israels manglende støtte til Ukraina å gjøre. Jeg vet ikke om du var uvitende fordi du stort sett forholder deg til israelsk-kritiske kilder eller trodde jeg var for dum til å google, undersøke og finne ut at jo - Israel har gitt masse støtte til Ukraina. For det andre er det jo også rart at du da i det minste ikke nevner at Palestina har stått på Russland sin side og ikke engang gitt noen muntlig støtte til Ukraina om overfallet til Putin. "Men hvorfor boikotter vi ikke Israel når vi boikotter Russland da" 🤔 5 1 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar 55 minutes ago, DukeNukem3d said: "– Vi vet at Russland står for frihet og internasjonal lov" Palestinernes "moderate" president Mahmoud Abbas i Oktober 2022. Siri, definer whataboutism. 🙄🤡 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Jeg vet ikke om du var uvitende fordi du stort sett forholder deg til israelsk-kritiske kilder eller Israelsk-kritiske kilder? Hvilke da? Mener du Kyiv Independent er Israel-kritisk? Jeg følger forøvrig denne krigen gjennom i hovedsak de store israelske nasjonale mediene og har postet mange hundre innlegg her i denne tråden med henvisninger til disse. Sitat trodde jeg var for dum til å google, undersøke og finne ut at jo - Israel har gitt masse støtte til Ukraina. Israel har ikke gitt masse støtte til Ukraina. Deres manglende støtte og dårlige behandling av Ukraina har vært gjenstand for massiv kritikk i mange år, helt siden invasjonen av Krym. Why Israel still refuses to give military aid to Ukraine https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/05/15/why-israel-still-refuses-to-give-military-aid-to-ukraine_6026664_4.html The Deeper Reason Netanyahu Won’t Arm Ukraine Against Russia https://foreignpolicy.com/2023/02/06/israel-ukraine-war-russia-hawk-air-defense-netanyahu/ De har stort sett gitt litt humanitær og utstyrshjelp etter den fulle invasjonen. Og selv som en av verdens største våpeneksportører har de knapt gitt noe som helst våpenstøtte, som var min kritikk her, sammen med deres blokkeringer av våpen fra andre land, salg av våpen og elektronikk til Russland, stemmer i FN, tette bånd med Putin, deportering av ukrainere osv. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War Jeg siterer Zelensky og den ukrainske ambassaden: "Israel has given us nothing. Nothing. Zero," President Volodymyr Zelensky complained in an interview in September 2022. A year later, little has changed. "Months (of negotiations) have passed, but there is no result yet," Zelensky said on July 12. In June 2023, the Ukrainian Embassy in Israel outright accused the country's leadership of acting immorally by taking "a clear pro-Russian position" by not helping Ukraine more. https://kyivindependent.com/on-support-for-ukraine-israel-performs-precarious-balancing-act-between-security-interests/ Dette sitatet har stått seg godt helt frem til nå som de endelig har fått ræva litt i gir og gitt disse Patriot-systemene. Her er Zelensky for et par måneder siden. Jeg mener han har 100% rett: Sitat For det andre er det jo også rart at du da i det minste ikke nevner at Palestina har stått på Russland sin side og ikke engang gitt noen muntlig støtte til Ukraina om overfallet til Putin. Hvorfor i alle dager skal jeg begynne å nevne noe som ikke har noe med saken å gjøre når jeg svarer på ditt innlegg om israelsk støtte til Ukraina? Jeg holder meg til sak, whataboutisme orker jeg ikke forholde meg til og det bør du også droppe. DukeNukem3d skrev (2 timer siden): "Men hvorfor boikotter vi ikke Israel når vi boikotter Russland da" 🤔 Hva mener du her? Hvorfor skal vi boikotte Israel? Endret 5. februar av Snikpellik 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) Snikpellik skrev (17 minutter siden): Israel har ikke gitt masse støtte til Ukraina. Du bare ignorerer alt som er listet opp altså? - 90 Patriot-raketter (det eneste som kan skyte ned de mest avanserte missilene til Russland) - Avanserte varslingssystem mot missiler - Intel på droner - Anti-drone våpen - Strøm generatorer - Hjelmer og skjold - Nødhjelp - De har tatt imot ukrainske flyktninger - De har behandlet tusenvis av skadde ukrainere + traumebehandling - De har fordømt Russland sin krig mot Ukraina. (Dette er alt jeg har klart å google meg frem til, det er selvsagt godt mulig at de har gjort mer) Til tross for at de fikk en flerfronts-krig kastet i fleisen selv. Ukraina er ikke i deres nabolag som for oss, bare får kjeft i FN, har troverdig bekymring i at Russland kan slå tilbake via Iran m.m. Ingenting av dette har noe verdi? Endret 5. februar av DukeNukem3d 6 1 2 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar 2 hours ago, Snikpellik said: Israelsk-kritiske kilder? Hvilke da? Mener du Kyiv Independent er Israel-kritisk? Jeg følger forøvrig denne krigen gjennom i hovedsak de store israelske nasjonale mediene og har postet mange hundre innlegg her i denne tråden med henvisninger til disse. Israel har ikke gitt masse støtte til Ukraina. Deres manglende støtte og dårlige behandling av Ukraina har vært gjenstand for massiv kritikk i mange år, helt siden invasjonen av Krym. Why Israel still refuses to give military aid to Ukraine https://www.lemonde.fr/en/international/article/2023/05/15/why-israel-still-refuses-to-give-military-aid-to-ukraine_6026664_4.html The Deeper Reason Netanyahu Won’t Arm Ukraine Against Russia https://foreignpolicy.com/2023/02/06/israel-ukraine-war-russia-hawk-air-defense-netanyahu/ De har stort sett gitt litt humanitær og utstyrshjelp etter den fulle invasjonen. Og selv som en av verdens største våpeneksportører har de knapt gitt noe som helst våpenstøtte, som var min kritikk her, sammen med deres blokkeringer av våpen fra andre land, salg av våpen og elektronikk til Russland, stemmer i FN, tette bånd med Putin, deportering av ukrainere osv. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aid_to_Ukraine_during_the_Russo-Ukrainian_War Jeg siterer Zelensky og den ukrainske ambassaden: "Israel has given us nothing. Nothing. Zero," President Volodymyr Zelensky complained in an interview in September 2022. A year later, little has changed. "Months (of negotiations) have passed, but there is no result yet," Zelensky said on July 12. In June 2023, the Ukrainian Embassy in Israel outright accused the country's leadership of acting immorally by taking "a clear pro-Russian position" by not helping Ukraine more. https://kyivindependent.com/on-support-for-ukraine-israel-performs-precarious-balancing-act-between-security-interests/ Dette sitatet har stått seg godt helt frem til nå som de endelig har fått ræva litt i gir og gitt disse Patriot-systemene. Her er Zelensky for et par måneder siden. Jeg mener han har 100% rett: Jeg holder meg til sak, whataboutisme orker jeg ikke forholde meg til og det bør du også droppe Utgangspunktet var at Ukraina får Patriot, ikke at bidragene har vært fantastiske. Dere prater forbi hverandre. Ukraina har nok fått store mengder russiske konfiskerte våpen i Libanon også. De er mer stille om det, av samme grunner som din egen artikkel forklarer. Israel kunne gjerne gitt mer til Ukraina, men måtte den gang hensynta realiteter som Russland i Syria og gjengjeldeser via Iran og Iran sine proxyer. 3 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) 12 hours ago, rabler said: Den definisjonen fungerer fint den. Fangeutveksling er en implicit condition for the release of the hostage. Så du mener at de ikke greier å ta noen krigsfanger og at alle fangene de tar egentlig er gisler fordi de planlegger å bruke dem for å oppnå eller hindre en spesifikk handling fra Hamas? Eller er det slik at Israel ikke tar krigsfanger og bare meier ned de som overgir seg? For det er alternativet av det du impliserer hvis ideen er at Israel ikke har krigsfanger, men bare gisler. Det virker som du ikke forstår forskjellen mellom krigsfanger og gisler og deres formål. For det er stor forskjell på et gissel og en krigsfange, det ene er en krigsforbrytelse mens det andre er en godtatt og naturlig del av en krig med en rekke lover rundt. En av forskjellene er at det er ikke lov at de kan bli straffeforfulgt som følge av rollen deres som soldat/militant. Så hvis Israel hadde straffeforfulgt eller tatt noen av krigsfangene foran en domstol så hadde det vært ganske så ille. Hvis du er enig i at Israel tar krigsfanger selvsagt og ikke meier hver eneste som har overgitt seg ned. Her er hvordan krigsfange i Genevakonvesjonen blir definert: Prisoners of war . . . are persons belonging to one of the following categories, who have fallen into the power of the enemy: —Members of the armed forces of a Party to the conflict as well as members of militias or volunteer corps forming part of such armed forces. —Members of other militias and members of other volunteer corps, including those of organized resistance movements, belonging to a Party to the conflict and operating in or outside their own territory, even if this territory is occupied, provided that [they] fulfill the following conditions: that of being commanded by a person responsible for his subordinates; that of having a fixed distinctive sign recognizable at a distance; that of carrying arms openly; that of conducting their operations in accordance with the laws and customs of war. —Members of regular armed forces who profess allegiance to a government or an authority not recognized by the Detaining Power. —Persons who accompany the armed forces without actually being members thereof, such as civilian members of military aircraft crews, war correspondents, supply contractors, members of labour units or of services responsible for the welfare of the armed forces, provided that they have received authorization from the armed forces which they accompany, who shall provide them for that purpose with an identity card. . . . —Members of crews, including masters, pilots and apprentices, of the merchant marine and the crews of civil aircraft of the Parties to the conflict, who do not benefit by more favourable treatment under any other provisions of international law. —Inhabitants of a non-occupied territory, who on the approach of the enemy spontaneously take up arms to resist the invading forces, without having had time to form themselves into regular armed units, provided they carry arms openly and respect the laws and customs of war. (GCIV Art. 4.A) The following shall likewise be treated as prisoners of war under the present Convention: —Persons belonging, or having belonged, to the armed forces of the occupying country, if the Occupying Power considers it necessary by reason of such allegiance to intern them, even though it has originally liberated them while hostilities were going on outside the territory it occupies, in particular where such persons have made an unsuccessful attempt to rejoin the armed forces to which they belong and which are engaged in combat, or where they fail to comply with a summons made to them with a view to internment. —The persons belonging to one of the categories enumerated in the present Article, who have been received by neutral or non-belligerent Powers on their territory and whom these Powers are required to intern under international law, without prejudice to any more favourable treatment which these Powers may choose to give. . . . (GCIII Art. 4.B) I tilfelle du er en av de som mener Palestina ikke er en stat og at Hamas ikke er en statlig aktør, selv om de er staten i Gaza, så la de til noen få ting i 1977: The 1977 Additional Protocol I expanded the definition of a prisoner of war to take into consideration the evolving notion of “combatants,” tied to new military techniques. Under the new definition, prisoner-of-war status may also be granted to armed groups that do not formally belong to regular armed forces (API Arts. 43, 44) and to those—including civilians—who take part in the conflict. The extended definition of armed forces and combatant includes: The armed forces of a Party to a conflict consist of all organized armed forces, groups and units which are under a command responsible to that Party for the conduct or its subordinates, even if that Party is represented by a government or an authority not recognized by an adverse Party. Such armed forces shall be subject to an internal disciplinary system which, inter alia , shall enforce compliance with the rules of international law applicable in armed conflict. Members of the armed forces of a Party to a conflict (other than medical personnel and chaplains covered by Article 33 of the Third Convention) are combatants, that is to say, they have the right to participate directly in hostilities. (API Art. 43) According to the 1977 Additional Protocol I, the status of prisoner of war is linked with the objective criteria based on direct participation in the conflict, rather that legal criteria based on the formal belonging to armed forces. Therefore, both combatants and civilians directly taking part in a conflict may claim prisoner-of-war status and the protection attached to it. A person who takes part in hostilities and falls into the power of an adverse party shall be presumed to be a prisoner of war. The individual will be afforded protection under the Third Convention if he claims the status of prisoner of war, if he appears to be entitled to such status, or if the party on which he depends claims such status on his behalf by notifying the detaining Power or the Protecting Power [ICRC]. Should any doubt arise as to whether any such person is entitled to prisoner-of-war status, he shall continue to have such status and, therefore, to be protected by the Third Convention and this Protocol until such time as his status has been determined by a competent tribunal. (API Art. 45.1) Therefore, the category of “unlawful combatants” used to prevent some combatants from enjoying the status or the protection to afforded prisoners has no legal basis in humanitarian law since the 1977 Additional Protocols. Humanitarian law creates a framework that sets up procedural guarantees used when deciding whether a person should qualify as a civilian or a combatant, and whether he or she should enjoy the status of prisoner of war. Quote Israel har mange hundre mennesker i fangenskap som de bruker på den måten. Hvem da? Kan du vise til noen som er tatt med intensjon for å oppnå noe spesifikk implisitt eller eksplisitt fra Hamas/IJ/Hezbollah istedenfor at de er en krigsfange? For vi kan begge være enige om at det kan ikke være de som ble frigjort nå siden 111 av dem som ble frigjort havner under definisjonen av krigsfanger, mens resterende 72 fangene er dømt svært lange straffer for grufulle handlinger, slik som Mohammed Abu Warda som organiserte en rekke selvmordsbombinger under den andre intifadaen hvor over 40 mennesker døde. Endret 5. februar av shockorshot 5 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 1 hour ago, shockorshot said: Det virker som du ikke forstår forskjellen mellom krigsfanger og gisler og deres formål. For det er stor forskjell på et gissel og en krigsfange, det ene er en krigsforbrytelse mens det andre er en godtatt og naturlig del av en krig med en rekke lover rundt. Hva er de du rører om? Sivile mennesker kan ikke tas som krigsfanger. Jeg mener at forskjellen mellom et gissel og "administrative detention – detention without charge or trial that can be renewed indefinitely" er så liten at jeg ikke gidder å skille mellom dem. De blir torturert og utsatt for seksuelle overgrep og mange av dem er også barn. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 6. februar Forfatter Del Skrevet 6. februar (endret) HasuUser skrev (11 timer siden): Utgangspunktet var at Ukraina får Patriot, ikke at bidragene har vært fantastiske. Dere prater forbi hverandre. Ukraina har nok fått store mengder russiske konfiskerte våpen i Libanon også. De er mer stille om det, av samme grunner som din egen artikkel forklarer. Israel kunne gjerne gitt mer til Ukraina, men måtte den gang hensynta realiteter som Russland i Syria og gjengjeldeser via Iran og Iran sine proxyer. Vi prater ikke forbi hverandre. Jeg mener Israels blokkering av, og manglende våpenstøtte, dårlige behandling av Ukraina, samt enkelte «nøytrale» og pro-russiske posisjoner siden invasjonen av Krym og frem til de nå gir Patriot via USA er en stor, feig og utilgivelig skam. DukeNukem3D mener Israel har gitt Ukraina masse. Det er jeg helt uenig i, jeg mener det er en ellevill påstand. Spesielt om man sammenligner med hva andre land har gitt, størrelsen på Israels våpeneksport og det faktum at de har solgt både Russland og Kina våpen og teknologi i samme tidsperiode. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor man skal snakke opp hva Israel har gjort (eller ikke gjort) her. Jeg tror ikke heller Ukrainas ambassade eller Zelensky ville vært så kritisk til det han kaller Israels manglende militære støtte som han var i november dersom det du sier om hemmelige leveranser av våpen stemmer. Med mindre du tenker Zelensky er en løgner? Zelensky says ‘Israel made a mistake’ in holding back military support for Ukraine https://www.timesofisrael.com/zelensky-says-israel-made-a-mistake-holding-back-military-support-for-ukraine/amp/ Det viktige nå er at Israel endelig har gitt Ukraina noe signifikant. Måtte det fortsette. Endret 6. februar av Snikpellik 3 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Hvorfor skal Israel sløse bort penger på Ukraina, de har ingenting med den konflikten å gjøre. Hverken Norge eller Israel burde blande seg inn i det eller sløse bort skattepenger på det. Nå har Israel og USA planer om å sende araberne i Gaza (og kanskje også på Vestbredden?) til andre arabiske land der de kan bo med sine egne, så kan jødene bo i Israel. Da kan det endelig bli fred. Men jeg liker ikke Israels ide om at Norge skal ta imot disse araberne, med tanke på hvordan de har oppført seg mot Israel. De hører hjemme og passer best i andre arabiske land der de deler kultur og språk. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå