Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Dersom PepsiGro hørte hva som ble sagt i intervjuet er det som står i tweeten også misvisende/en uærlig fremstilling.

Uansett, så er vel dette en ikke-sak. Røde Kors mener åpenbart ikke at gisler hos en terrororganisasjon «soner».

Fremstiller han noe? Han legger frem et bilde.

Nei, Røde Kors har sitt på det tørre. Sikkert. Som jeg vel sa tidligere - tror jeg.

TV2 Nyhetskanalen... not so much.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Ballalaika said:

Nei, Røde Kors har sitt på det tørre. Sikkert. Som jeg vel sa tidligere - tror jeg.

Røde Kors snakker om soningsforholdene for palestinske mindreårige i israelske fengsler.

Det fremstilles misvisvisende av denne idiotiske twitter-kontoen.

Det er ikke noe mer hokus-pokus enn at de påstår utsagnet gjelder noe annet enn hva det faktisk gjør.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Røde Kors snakker om soningsforholdene for palestinske mindreårige i israelske fengsler.

Det fremstilles misvisvisende av denne idiotiske twitter-kontoen.

Det er ikke noe mer hokus-pokus enn at de påstår utsagnet gjelder noe annet enn hva det faktisk gjør.

Det fremstilles misvisende av denne idiotiske overskriften(eller hva det heter) til TV2 Nyhetskanalen

• Liker 6
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (1 time siden):

Vel, ikke første gang TV2 tråkker i salaten. 
https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/eksperter-skeptiske-til-fred-er-sa-mange-skjaer-i-sjoen/17374917/

Sitat

Den første fasen av våpenhvilen innebærer at gisler på begge sider skal settes fri. Deretter skal partene forhandle om en varig våpenhvile.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 21.1.2025 den 8.43):

Trump opphevet i natt USAs sanksjoner mot voldelige israelske bosettere.

Nyheten mottas med glede på Israels ytre høyreside, deriblant Netanyahus finansminister.

Far-right politicians praise Trump after he rolls back sanctions on violent settlers
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/far-right-politicians-praise-trump-after-he-rolls-back-sanctions-on-violent-settlers/

Israeli far-right politicians praise US President Donald Trump after he signs an executive order rolling back the sanctions regime implemented last year by his predecessor Joe Biden to target violent Israeli settlers in the West Bank.

En rekke land, som Storbritannia, hele EU, Sveits og Norge har også ilagt sanksjoner mot voldelige israelske bosettere.

Det har vært flere voldelige angrep den siste tiden. Israelske medier melder om nye angrep i natt, der ekstremister satte fyr på palestinske hus og biler, og angrep med steiner. Minst to ekstremister skal ha blitt skutt av politiet.

Israeli extremists torch Palestinian homes, cars in outburst of violence in West Bank
https://www.timesofisrael.com/israeli-extremists-torch-palestinian-homes-cars-in-outburst-of-violence-in-west-bank/

Israeli assailants set homes and vehicles ablaze in three West Bank Palestinian villages and pelted Palestinian cars with rocks on Sunday night, apparently in violent protest over the release of Palestinian prisoners within the framework of the hostage-ceasefire deal between Israel and Hamas.

Disse risikerer dog ikke lengre å havne under sanksjoner fra USA.

Dette er ufattelig trist, alle burde kunne enes om at disse terroristene bør sanksjoneres og stoppes 

• Liker 4
Lenke til kommentar
On 1/21/2025 at 9:45 AM, Snikpellik said:

Hvor har du fått det fra? Familien hennes sier hun mangler fingrene fordi hun ble skutt under terroren 7. oktober.

According to Damari’s family, Emily lost two fingers after being shot by Hamas terrorists during the onslaught.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/images-show-emily-damari-reunite-with-mother-appears-to-be-missing-fingers-on-bandaged-hand/

Takk for informasjon. Da trekker jeg det med fingerne tilbake, men jeg står på at Hamas er en terrorgruppe og de behandler gislene uverdig. Gisselstrategien er en krigsforbrytelse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (Akkurat nå):

Takk for informasjon. Da trekker jeg det med fingerne tilbake, men jeg står på at Hamas er en terrorgruppe og de behandler gislene uverdig. Gisselstrategien er en krigsforbrytelse.

Ja, og de beviste hvem de var da de drepte 3 gisler som var nær med å bli fridd, ved å ikke gi medisiner som var ment for gislene samtidig med at palestinske sykehus fikk inn medisin, og ved seksuelle overgrep mot kvinnelige gisler. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/21/2025 at 9:45 AM, Snikpellik said:

Hvor har du fått det fra? Familien hennes sier hun mangler fingrene fordi hun ble skutt under terroren 7. oktober.

According to Damari’s family, Emily lost two fingers after being shot by Hamas terrorists during the onslaught.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/images-show-emily-damari-reunite-with-mother-appears-to-be-missing-fingers-on-bandaged-hand/

Seriøst @Snikpellik. Å bli kidnappet og holdt til fange regnes vanligvis som en lang hendelse - du kan ikke være i fangenskap uten å ha blitt tatt først.

Hun ble skutt mens hun gav omsorg til sin dødene hund som var blitt skutt av disse islamske monsterne og deretter, i en sammenhengende handling, tatt til fange. Da stemmer @HasuUser sin tekst "Trist å se jenta komme tilbake fra Hamas-fangenskap med fingre avkutta." med de faktiske hendelsene. 

9 hours ago, HasuUser said:

Du sa det helt riktig med fingerene. Hvorvidt det er en krigsforbrytelse er mer tricky. Det enkleste er å si det er en grusom og ufyselig terrorhandling, og samtidig fordømme de islamistiske terroristene.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
rozon skrev (2 timer siden):

Seriøst @Snikpellik. Å bli kidnappet og holdt til fange regnes vanligvis som en lang hendelse - du kan ikke være i fangenskap uten å ha blitt tatt først.

Hun ble skutt mens hun gav omsorg til sin dødene hund som var blitt skutt av disse islamske monsterne og deretter, i en sammenhengende handling, tatt til fange. Da stemmer @HasuUser sin tekst "Trist å se jenta komme tilbake fra Hamas-fangenskap med fingre avkutta." med de faktiske hendelsene. 

Nei, det stemmer jo ikke det @HasuUser sa først om at terroristene kutta av fingrene hennes, og impliserte en slags IS-straff. Det var faktisk kun det jeg svarte på. Da sier HasuUser takk for info. Din reaksjon er å komme med masse annet. Hvorfor..?

Hva du mener med "seriøst", "lang hendelse" og dette andre greiene skjønner jeg ikke. Det har ikke noe med mitt innlegg å gjøre.

Som jeg postet på forrige side, det familien hennes sa er det som stemmer - fingrene ble skutt av henne under terrorangrepet 7. oktober.

According to Damari’s family, Emily lost two fingers after being shot by Hamas terrorists during the onslaught.

Merkelig ting å skulle begynne å krangle på når vi har disse faktaene tilgjengelig, men det er vel nettopp det - bare et forsøk på krangling. Hva med å heller bidra til tråden med noe produktivt?

Sitat

Du sa det helt riktig med fingerene. Hvorvidt det er en krigsforbrytelse er mer tricky. Det enkleste er å si det er en grusom og ufyselig terrorhandling, og samtidig fordømme de islamistiske terroristene.

Nei, det er ikke tricky i det hele tatt. Det er helt åpenbart en krigsforbrytelse. Å ta gisler er eksplisitt nevnt som forbudt i artikkel 3 i Genevekonvensjonene.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

Nei, det stemmer jo ikke det @HasuUser sa først om at terroristene kutta av fingrene hennes, og impliserte en slags IS-straff. Det var faktisk kun det jeg svarte på

Det jeg reagerte på, kanskje feilaktig, var et forsøk på å differensiere hvorvidt det skjedde under fangenskap eller under "bli tatt til fange". For meg fremstår begge delene som en og samme forbrytelse.

Jeg forsto ikke det som ble skrevet som en implisering av en IS type straff, men heller som en sammenligning av to grusome organisasjoner, og skjønner ikke hvordan du kunne se den impliseringen.

2 hours ago, Snikpellik said:

Nei, det er ikke tricky i det hele tatt. Det er helt åpenbart en krigsforbrytelse. Å ta gisler er eksplisitt nevnt som forbudt i artikkel 3 i Genevekonvensjonene.

Ja, å ta sivile gissler er forbudt i internasjonal humanitærrett. Selve handlingene er det ikke tvil om at kvalifiserer, så da gjenstår at konflikten er en vedvarende væpnet konflikt (burde ikke være problem) og at handlingen utføres organisert. Vil anta det ikke er problematisk å krysse ut alle boksene for at dette kan være krigsforbrytelser.

Nå er det slik at USA og Israel (og store deler av den voksne verden) ser på Hamas som en terrororganisasjon. Ved å klassifisere Hamas slik, unngår de å gi Hamas legitimitet som en representant for Gaza. Derfor er det tatt ut tiltaler for terrorhandlinger - selv om dette ikke hindrer at det i fremtiden tas ut tiltaler for krigsforbrytelser er det vel et hint om at politikk også har betydning for saken.

Det betyr at det politisk er tricky. :) Håper det er avklarende nok.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En av de palestinske fangene som skulle frigis nektet, og ble byttet ut med en annen:

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/two-palestinian-security-prisoners-slated-for-release-in-truce-deal-refused-to-board-bus-to-gaza-report/

Sitat

During today’s release of Palestinian security prisoners, two of the inmates slated for release refused to board a bus taking them from Ketziot Prison to Gaza, the Kan public broadcaster reports.

One of the inmates eventually agreed to board, while the other refused and had to be swapped with another prisoner,  

Usikkert hva som var begrunnelsen for hvorfor det var bedre å forbli i Israelsk fangenskap.

Men kanskje han fryktet å bli beskylt for å ha hjulpet Israel:

https://www.timesofisrael.com/video-appears-to-show-hamas-executing-several-alleged-collaborators-in-gaza/

Sitat

Video appears to show Hamas shooting several alleged ‘collaborators’ in Gaza

(Bedre å sitte i fengsel enn å risikere å bli henrettet)

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (25 minutter siden):

Israel skulle ha trukket seg ut av Libanon i går, men nektet. Angivelig fordi den libanesiske regjeringshæren ikke har tatt kontroll over området.

Hva gjør IDF i dag? Dreper en soldat i denne hæren …

Det er i hvert fall to sider av denne saken:
https://www.timesofisrael.com/defying-idf-lebanese-protesters-head-to-villages-in-south-4-said-killed-32-hurt/

Sitat

Hundreds of Lebanese attempted by force to reach southern villages near the border with Israel on Sunday morning, defying IDF warnings to stay away as the ceasefire’s original 60-day deadline for Israel to withdraw its forces passed and troops still remained in parts of the country’s south.

..................
Israel has said that it needs to stay past the deadline because the Lebanese army has not deployed to all areas of southern Lebanon, as was agreed, to ensure that Hezbollah does not reestablish a military presence in the area. The Lebanese army has accused Israel of procrastinating in its withdrawal.

Hezbollah’s al-Manar television, broadcasting from several locations in the south, showed footage of residents moving toward villages in defiance of Israeli orders, some holding the terror group’s flag and images of Hezbollah fighters killed in the war as well slain Hezbollah chief Hassan Nasrallah.

.................
(Edit: Lagt inn)
“The withdrawal process is conditional upon the Lebanese army deploying in southern Lebanon and fully and effectively enforcing the agreement, with Hezbollah withdrawing beyond the Litani River,” a statement from Netanyahu’s office said.

Endret av KalleKanin
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...