Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

57 minutes ago, Simen1 said:

Saken fra ICJ gjelder kun de okkuperte palestinske områdene, ikke alle palestinske områder, eller Gaza spesifikt.

iCJ behandlet spørsmålet om Gaza var okkupert grundig, og kom til at okkupasjonen hadde fortsatt også etter uttrekkingen av Israels bakkestyrker.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Boing_80 skrev (1 time siden):

Uenig. De har fått mye og mer til etter at de fikk det landeområdet de ønsket seg. Med det resultat at de får lov til å gjøre det de vil og enhver kritikk blir slått hardt ned på.

Så Norge skylder ikke norske jøder noe etter 2 verdenskrig pga en annen stat, got it

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Det blir ingen rettferdighet av å etablere en ny urettferdighet med motsatt fortegn, hverken i midtøsten eller Finnmark. "Står i gjeld til" høres ut som nettopp en sånn type kompensasjon. Jeg mener det fyrer opp mer splittelse, i stedet for å forsone.

Han nevnte jøder, ikke Israel, ingen blir utsatt for urett ved at norske jøder får oppreisning og respekt

• Liker 4
Lenke til kommentar
HasuUser skrev (5 timer siden):

Det riktige spørsmålet blir nok: må man kjenne russere for å støtte Ukraina sin kamp? Ikke? Da kan man selvsagt også støtte Israel i kamp mot Hamas.

Jeg tror egentlig samtlige aktive i denne tråden støtter Israels kamp mot Hamas og andre terrorgrupper. Personlig støtter jeg å krige for å utslette Hamas. Det er likevel fullt mulig å samtidig være svært kritisk til hvordan denne krigen føres, og hva det fører til av konsekvenser både for sivile palestinere og også israelere. Ikke minst kritisere folkerettsbrudd, inhuman behandling og krigsforbrytelser.

Mange israelere, kanskje de fleste, innehar også denne posisjonen, dog i ulik grad. Det viser meningsmålinger. Mine familiemedlemmer i Israel er for eksempel ekstremt kritiske til måten krigen drar ut og mener Netanyahu er en ekstremist som skulle gått av for lengst. De som jødiske, dog ikke veldig religiøse israelere har meninger som er helt normale der, men som folk i denne tråden ironisk nok har blitt kalt «venstreekstreme», «antisemitt» og «pro-Hamas» for å komme med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Polen sier de vil arrestere Netanyahu dersom han befinner seg på deres territorium.

Polish Deputy Foreign Minister Wladyslaw Bartoszewski said that if Prime Minister Benjamin Netanyahu comes to Poland, he will be arrested in accordance with the country’s commitment to the International Criminal Court (ICC).

https://jpost.com/israel-news/benjamin-netanyahu/article-834302

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel nettopp det jeg lurte på, hvorfor IDF ikke bare eskorterer disse forsyningene. Men de får visst ikke lov av FN.

Sitat

The United Nations does not allow Israeli soldiers to protect aid convoys, fearing that would compromise its neutrality,

Sitat

fearing that would compromise its neutrality, and its officials have called on Israel to allow the Gaza police, which are under Hamas’s authority, to secure their convoys.

Hamas er visst nøytrale, men ikke IDF. Men da så

https://www.nytimes.com/2024/12/23/world/middleeast/gaza-looting.html

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...