Boing_80 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Maabren skrev (På 20.12.2024 den 1.45): Syns ikkje verken Hamas eller pro-palestina er flinke. Men nokre lettlurte går gjerne på den type propaganda, at mange politikere som Hamas-Støre og Barth-Eide svelger slik propaganda rått seie vel mest om di. Stort sett har propagandaen fått vinger fra journalister som ikkje greier å forholde seg til midtøsten på ein objektiv måte. Og når man samtidig gir Hamas-sympatisører spalteplass og fleire minutter på TV-nyheter til å spre løgn og propaganda vil siste rest av lettlurte gnelle verre på det di trur er fakta. Så jo, det seie noko om at demokratiet ikkje er verdt noko når fakta og sannhet havner på bålet. Det er så lett for deg å si alt dette her for du sitter i trygge Norge og tror at du vet så mye om verden fordi du kan skrive noen setninger om temaet. Hvor mange av dere har snakket med Palestinere og hørt deres side av saken? Jeg tipper at det er så å si ingen. Snart er det jul og så er ting glemt. Den vestlige verdens arroganse om ting de forstår lite av er et unikum. 1 1 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden On 12/21/2024 at 10:58 AM, Tussi said: Før 7 oktober tok Israel et langt større ansvar enn jeg mener de hadde, området var ikke okkupert, men styrt av en svært fiendtlig gruppering. Men nå er området okkupert, og selv om jeg ikke liker UNRWA, så er det dog slik at dersom de ikke får lov å operer, så er det Israel som har ansvaret for befolkningen, da området nå er under militær okkupasjon. Området var okkupert også før 7. okt. Det er faktisk noe ICJ har bekreftet. Så Israel hadde samme ansvar da som nå. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (11 minutter siden): Området var okkupert også før 7. okt. Det er faktisk noe ICJ har bekreftet. Så Israel hadde samme ansvar da som nå. Jeg er uenig, men vi kan være enig om at de har et stort ansvar nå ihvertfall Endret 5 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Just now, Tussi said: Jeg er uenig, men vi kan vøre enigmom at de har et stort ansvar nå ihvertfall Det blir som å si at man tror at Viggo var med i Baneheia. Du må tro hva du vil, men vi har faktisk fått fasitsvaret. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Rhabagatz skrev (9 minutter siden): Det blir som å si at man tror at Viggo var med i Baneheia. Du må tro hva du vil, men vi har faktisk fått fasitsvaret. Vel, det er helt åpenbart at Israel ikke okkuperer et område der Hamas har makten, og det ikke er en eneste israelsk soldat, samtidig som Området har en grense til et annet land. NÅ okkuperer de. Men det er en meningsløs diskusjon i utgangspunktet, det har ikke noe å si 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden (endret) Tussi skrev (18 minutter siden): Vel, det er helt åpenbart at Israel ikke okkuperer et område der Hamas har makten Det er verken korrekt eller åpenbart. Gazastripen anses fremdeles som under israelsk okkupasjon etter de trakk seg ut i 2005 og et par år etter innførte blokaden. Folkerettsekspert Cecilie Hellestveit forklarer her: https://www.vg.no/nyheter/i/eJgQXM/gaza-og-krigens-regler-cecilie-hellestveit En håndfull land, for det meste små øynasjoner i Stillehavet i tillegg til Israel og USA mener dette ikke er tilfelle, men nesten alle verdens stater er enige om dette, i tillegg til internasjonale domstoler og folkerettseksperter. Endret 4 timer siden av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (2 minutter siden): Det er verken korrekt eller åpenbart. Gazastripen anses fremdeles som under israelsk okkupasjon etter de trakk seg ut i 2005. Folkerettsekspert Cecilie Hellestveit forklarer her: https://www.vg.no/nyheter/i/eJgQXM/gaza-og-krigens-regler-cecilie-hellestveit En håndfull land, for det meste små øynasjoner i Stillehavet i tillegg til Israel og USA mener dette ikke er tilfelle, men nesten alle verdens stater er enige om dette, i tillegg til internasjonale domstoler og folkerettseksperter. Det er en åpenbart feil i det som skrives, nemlig at grensen ikke er en internasjonalt anerkjent grense, de fleste land som anerkjenner Palestina, anerkjenner grensen som internasjonal. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Det er en åpenbart feil i det som skrives, nemlig at grensen ikke er en internasjonalt anerkjent grense, de fleste land som anerkjenner Palestina, anerkjenner grensen som internasjonal. Da så. Jeg er ikke folkerettsekspert selv, men det er mulig du har mye bedre oversikt over dette enn Cecilie Hellestveit som tross alt bare har en doktorgrad på feltet. 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 4 minutes ago, Tussi said: Det er en åpenbart feil i det som skrives, nemlig at grensen ikke er en internasjonalt anerkjent grense, de fleste land som anerkjenner Palestina, anerkjenner grensen som internasjonal. Jeg er enig med deg her. Hellestveit tar feil. Grensen er internasjonalt anerkjent i form av flere resolusjoner og ICJ. Men Gaza har vært under sammenhengende okkupasjon siden 1967, så den nye invasjonen endrer lite folkerettslig sett. Dermed er folkeretten helt klar, og ikke uklar som Hellestveit flere ganger har ytret. Det er ingen land jeg vet om, også Israel, som ikke anser at grensen til Gaza er Israels internasjonale grense. 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 12 minutes ago, Snikpellik said: Da så. Jeg er ikke folkerettsekspert selv, men det er mulig du har mye bedre oversikt over dette enn Cecilie Hellestveit som tross alt bare har en doktorgrad på feltet. Tar man feil, så tar men feil, selv om man har doktorgrad. I dette tilfellet er Israels yttergrenser temmelig klare og i Gaza er det enighet om hvor de går. Vestbredden og Golan er noe annet. Spørsmålet man kan stille seg er om Gaza er et statsløst område. Men som okkupert territorie er den folkerettslige statusen uendret siden 1967, da Gaza formelt var et egyptisk protektorat, altså et slags land. Når Egypt avsluttet protektoratet, slutter ikke Gaza å være en politisk enhet. Endret 4 timer siden av Rhabagatz Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (26 minutter siden): Da så. Jeg er ikke folkerettsekspert selv, men det er mulig du har mye bedre oversikt over dette enn Cecilie Hellestveit som tross alt bare har en doktorgrad på feltet. Er det noen tvil om at de landene som har anerkjent Palestina har gjort det utfra en helt klar grense? 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden 1 hour ago, Boing_80 said: Det er så lett for deg å si alt dette her for du sitter i trygge Norge og tror at du vet så mye om verden fordi du kan skrive noen setninger om temaet. Hvor mange av dere har snakket med Palestinere og hørt deres side av saken? Jeg tipper at det er så å si ingen. Snart er det jul og så er ting glemt. Den vestlige verdens arroganse om ting de forstår lite av er et unikum. Trenger man å kjenne ukrainere for å forstå at de kjemper en rettferdig forsvarskrig mot Russland? 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Det riktige spørsmålet blir nok: må man kjenne russere for å støtte Ukraina sin kamp? Ikke? Da kan man selvsagt også støtte Israel i kamp mot Hamas. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Snikpellik skrev (34 minutter siden): Da så. Jeg er ikke folkerettsekspert selv, men det er mulig du har mye bedre oversikt over dette enn Cecilie Hellestveit som tross alt bare har en doktorgrad på feltet. Forøvrig, som @Rhabagatz da, grensen mot Vestbredden er langt mer uklar, det er soldater der etc, mens mit Gaza er grensen 100% avklart og eneste krysningspunkt er offisielle grenseoverganger. Hvis dette endrer seg, så er det en annen sak Jeg er ofte enig med Hellest eit, men her er det en feil, de som anerkjenner Palestina har gjort det utfra en helt anerkjent grense i Gaza, anerkjent av alle parter Endret 4 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) HasuUser skrev (37 minutter siden): Trenger man å kjenne ukrainere for å forstå at de kjemper en rettferdig forsvarskrig mot Russland? Det kan ikke sammenliknes. Rett og slett fordi Europa virker å ha en kollektiv skyldfølelse overfor jødene og slikt sett har gått med på mye som ikke er bra. Det er jo opprettet tråder her på forumet der det hevdes at nordmenn står i gjeld til jødene. Endret 3 timer siden av Boing_80 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Boing_80 skrev (8 minutter siden): Det kan ikke sammenliknes. Rett og slett fordi Europa virker å ha en kollektiv skyldfølelse overfor jødene og slikt sett har gått med på mye som ikke er bra. Det er jo opprettet tråder her på forumet der det hevdes at nordmenn står i gjeld til jødene. Selvsagt står vi i gjeld til jødene etter det nordmenn gjorde mot norske jøder under krigen, på samme måte som vi gjør det til samene. Men det har ikke noe med denne konflikten å gjøre, selv om jeg mener norske myndigheter er helt på ræva ift det 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Tussi skrev (5 minutter siden): Selvsagt står vi i gjeld til jødene etter det nordmenn gjorde mot norske jøder under krigen, på samme måte som vi gjør det til samene. Men det har ikke noe med denne konflikten å gjøre, selv om jeg mener norske myndigheter er helt på ræva ift det Uenig. De har fått mye og mer til etter at de fikk det landeområdet de ønsket seg. Med det resultat at de får lov til å gjøre det de vil og enhver kritikk blir slått hardt ned på. Endret 3 timer siden av Boing_80 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Rhabagatz skrev (1 time siden): Det blir som å si at man tror at Viggo var med i Baneheia. Du må tro hva du vil, men vi har faktisk fått fasitsvaret. Ikke for å ødelegge tråden med avsporinger, men Viggo sin frikjennelse skyldes at det var fremsatt rimelig tvil om at han var med på drapene. Det er på ingen måte noen fasit. Frikjennelsen skyldes altså rettsprinsippet om at man skal frikjennes dersom det er rimelig tvil om siktelsen stemmer. Vi vet rett og slett ikke. Rhabagatz skrev (2 timer siden): Området var okkupert også før 7. okt. Det er faktisk noe ICJ har bekreftet. Så Israel hadde samme ansvar da som nå. Palestinske områder har vært okkupert av Israel siden 1967, men ikke akkurat Gaza. Okkupasjonen av Gaza har vært litt av og på og var ikke okkupert i perioden august 2005 til oktober 2023. https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli-occupied_territories Saken fra ICJ gjelder kun de okkuperte palestinske områdene, ikke alle palestinske områder, eller Gaza spesifikt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (14 minutter siden): Selvsagt står vi i gjeld til jødene etter det nordmenn gjorde mot norske jøder under krigen, på samme måte som vi gjør det til samene. Men det har ikke noe med denne konflikten å gjøre, selv om jeg mener norske myndigheter er helt på ræva ift det Det blir ingen rettferdighet av å etablere en ny urettferdighet med motsatt fortegn, hverken i midtøsten eller Finnmark. "Står i gjeld til" høres ut som nettopp en sånn type kompensasjon. Jeg mener det fyrer opp mer splittelse, i stedet for å forsone. 1 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 37 minutes ago, Boing_80 said: Det kan ikke sammenliknes. Rett og slett fordi Europa virker å ha en kollektiv skyldfølelse overfor jødene og slikt sett har gått med på mye som ikke er bra. Det er jo opprettet tråder her på forumet der det hevdes at nordmenn står i gjeld til jødene. Det er rart at vi bare engasjerer oss i midtøsten når jøder (Israel) er involvert hvis vi "føler kollektiv skyldfølelse". Hvis det var tilfelle så skulle man tro mediene heller blåste opp Israels perspektiv og/eller de andre og mer dødelige konfliktene som det knapt skrives om. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå