Atib Azzad Skrevet i går, 12:21 Del Skrevet i går, 12:21 On 18.11.2024 at 8:59 PM, Rhabagatz said: Jeg skal svare deg alvorlig, først og fremst fordi jeg tror at du er smart nok til å forstå, selv om jeg tror at du egentlig allerede forstår... Det er i hovedsak tre faktorer som avgjør hvor mye oppmerksomhet en konflikt får i mediene hos oss (i rekkefølge iht. viktighet): 1. Nærhet. Konflikter i vårt nærområde eller som vi på andre måter føler nærhet til, får oppmerksomhet. Eksempler er konflikter i Europa eller konflikter som involverer våre nære allierte. Som hovedsak er det majoritetsbefolkningens interesser som følges, men har vi store minoriteter med stort engasjement, vil det merkes. Israel faller inn her, da landet er et assosiert medlem i Europa, på mange måter et resultat av vår historie og en del av "vesten". Dette er hovedgrunnen til konflikter i Afrika sør for Sahara knapt får oppmerksomhet. Så, i stedet for at vi er rasistiske mot jøder, så er det mer riktig å si at vi ikke bryr oss om brune og svarte. 2. Debatt. Konflikter der det er motstridende syn i samfunnet vårt, får automatisk mer oppmerksomhet. Palestinakonflikten er et utmerket eksempel, der anti-semittisme eller angivelig undertrykkelse av palestinavenner i endel av våre nære allierte, i seg selv er en viktig del av debatten. Kosovo og Irak er gode eksempler på dette, der den politiske debatten i seg selv skapte mye oppmerksomhet. 3. Omfang. Alvorsgraden er selvfølgelig relevant, men det er altså ikke enerådende som faktor for å avgjøre hvor stor oppmerksomhet en konflikt får. Eksempel her er den etniske rensingen av Rohyngja eller folkemordet på Tutsiene. Dette var tragedier som tvang seg frem i mediebildet (i motsetning til tragedien i Kongo, som knapt nevnes) på grunn av alvorlighetgraden på krigsforbrytelsene (merk, ikke antallet drepte, men at vi snakker om folkemord). Som du ser scorer Gaza- og Libanon-krigene relativt høyt på alle tre, og det er også grunnen til at de får mye oppmerksomhet. Jeg vil legge til et punkt til listen som søker å forklare hvorfor denne konflikten får oppmerksomhet i det såkalte vesten: 4. Delaktighet. Hvordan Israel er et vestlig prosjekt, særlig hjulpet av England og deretter USA, med FN som forsøkt fredsmekler. Jeg sier ikke dette for å frata sionistene autonomi eller ansvar, men landet ville neppe eksistert i dagens form om ikke det såkalte vesten bidro til opprettelsen. Selv om man kan spore noen ringvirkninger av kolonialisme, og ønsket korrupsjon (i forbindelse med naturressurser) i den pågående Kongo-konflikten, er det ikke like åpenbart hvordan det såkalte vesten bidrar til konflikten. Det er ikke noe Norsk Oljefond å trekke ut (men vær påpasselig dersom du skal kjøpe kobolt, tinn, diamanter, eller gull). Men jeg annerkjenner hvordan det er lett å bli litt sprø når det kommer til hvilke konflikter som dekkes av media, og hvilke som tilsynelatende ties vekk, det er likevel min opplevelse at Kongo-konflikten er mer diskutert innad i aktivist-sirkler, enn ellers i samfunnet, jeg synes ikke det er en god kritikk av de som protesterer mot Israels krigføring mot nabolandene. 2 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet i går, 14:29 Del Skrevet i går, 14:29 "Italy admits rockets that hit UN forces were from Hezbollah, not Israel Last week Italy had said an unexploded artillery shell hit the base of UNIFIL base, putting the blame on the IDF." https://www.jpost.com/israel-news/article-829916#829916 Kommer dette til å bli slått stort opp i norske medier? Ikke så viktig likevel da kanskje.. 7 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet i går, 14:35 Del Skrevet i går, 14:35 (endret) Terrorstaten Tyrkia viser sitt sanne ansikt, en NATO-stat skal nå huse ledelsen for Hamas https://www.timesofisrael.com/qatar-confirms-departure-of-hamas-leaders-says-groups-doha-mission-may-remain/ Endret i går, 15:45 av Tussi 3 3 Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet i går, 17:19 Del Skrevet i går, 17:19 Ballalaika skrev (5 timer siden): Den siste tweeten der ble litt useriøs. Ser at jeg kunne ha droppet den. Mens resten av posten nå blir støttet opp av en fersk artikkel i Financial Times : "How gangsters took over Gaza’s aid routes. Armed thieves who raid UN trucks are acting with Israel’s tacit support, officials say. (...) They stockpile the looted goods in open-air headquarters — seemingly overlooked by Israeli surveillance drones — and resell the supplies via middlemen to destitute Palestinians at prohibitive prices (...) UN officials and Palestinian witnesses said Israel’s permissive attitude towards the gangs was part of a pattern of fuelling competing forces to undermine local authorities. (...) “[Israel] is surveilling us all the time,” he said. “If they wanted to, they could call up Yasser Abu Shabab right now and tell him: don’t you dare steal another truck, or we’ll shoot you. But they don’t, and why do you think that is?” " https://www.ft.com/content/6a039600-d4f3-4aaa-ae0f-e4ca72cf2268 4 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet i går, 17:40 Del Skrevet i går, 17:40 UglaSukk skrev (11 minutter siden): UN officials and Palestinian witnesses said Og Israel sier vel det motsatte, så da blir det ord mot ord. Dessverre. Virker jo som en kaotisk situasjon, hvor det er vanskelig å ha oversikt over hva forutsetningene faktisk er, spesielt fra utsiden - når informasjonskrigen er som den er. Kan godt si at det for meg fra utsiden er leit men også rart at Israel ikke skulle få gjort mer for å trygge matdistribusjonen. Skulle absolutt vært mer journalister som slapp inn. Ser IDF lar noen sitte på med dem inn. Mulig Sidsel Wold får tigget seg til en tur når hun er ferdig å dekke Erdogan folkemord på kurderne. Hun er jo ganske standhaftig av seg, så skulle greie å krangle seg til en tur. 6 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet i går, 17:43 Del Skrevet i går, 17:43 (endret) Ballalaika skrev (47 minutter siden): Og Israel sier vel det motsatte, så da blir det ord mot ord. Dessverre. Virker jo som en kaotisk situasjon, hvor det er vanskelig å ha oversikt over hva forutsetningene faktisk er, spesielt fra utsiden - når informasjonskrigen er som den er. Kan godt si at det for meg fra utsiden er leit men også rart at Israel ikke skulle få gjort mer for å trygge matdistribusjonen. Skulle absolutt vært mer journalister som slapp inn. Ser IDF lar noen sitte på med dem inn. Mulig Sidsel Wold får tigget seg til en tur når hun er ferdig å dekke Erdogan folkemord på kurderne. Hun er jo ganske standhaftig av seg, så skulle greie å krangle seg til en tur. Israel er nødt til å danne en form for foreløpig okkupasjonssmyndighet, ellers vil Hamas fortsette å poppe opp fordi ingen har noen form for sivil kontroll Endret i går, 18:27 av Tussi Skrivefeil 4 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet i går, 18:08 Del Skrevet i går, 18:08 5 hours ago, Atib Azzad said: Jeg vil legge til et punkt til listen som søker å forklare hvorfor denne konflikten får oppmerksomhet i det såkalte vesten: 4. Delaktighet. Hvordan Israel er et vestlig prosjekt, særlig hjulpet av England og deretter USA, med FN som forsøkt fredsmekler. Jeg sier ikke dette for å frata sionistene autonomi eller ansvar, men landet ville neppe eksistert i dagens form om ikke det såkalte vesten bidro til opprettelsen. Selv om man kan spore noen ringvirkninger av kolonialisme, og ønsket korrupsjon (i forbindelse med naturressurser) i den pågående Kongo-konflikten, er det ikke like åpenbart hvordan det såkalte vesten bidrar til konflikten. Det er ikke noe Norsk Oljefond å trekke ut (men vær påpasselig dersom du skal kjøpe kobolt, tinn, diamanter, eller gull). Men jeg annerkjenner hvordan det er lett å bli litt sprø når det kommer til hvilke konflikter som dekkes av media, og hvilke som tilsynelatende ties vekk, det er likevel min opplevelse at Kongo-konflikten er mer diskutert innad i aktivist-sirkler, enn ellers i samfunnet, jeg synes ikke det er en god kritikk av de som protesterer mot Israels krigføring mot nabolandene. Jo, du har rett. Norge har vært direkte involvert i noen konflikter, det tar definitivt førsteplassen Annen deltakelse, som du kaller det, gikk inn i nærhet i min inndeling. Det var altså ikke utelukkende geografisk nærhet, om også kulturell og relasjonell. Men jeg synes så absolutt at deltakelse er verdt et eget punkt over faktorer. 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet i går, 18:21 Del Skrevet i går, 18:21 Rhabagatz skrev (7 minutter siden): Jo, du har rett. Norge har vært direkte involvert i noen konflikter, det tar definitivt førsteplassen Annen deltakelse, som du kaller det, gikk inn i nærhet i min inndeling. Det var altså ikke utelukkende geografisk nærhet, om også kulturell og relasjonell. Men jeg synes så absolutt at deltakelse er verdt et eget punkt over faktorer. Hvordan er Norge involvert i denne krigen? Utover på samme måte som vi i mer eller mindre er involvert i alt slags konflikter. Selv Afganistan-krigen hvor vi var direkte involvert med militære bidrag fikk ikke på langt nær så mye oppmerksomhet. 8 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden No Jews no news https://www.bbc.com/news/articles/c79zj7rz3l4o 2 2 Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Noen som vet hvorfor de helt har sluttet å slippe nødhjelp fra fly over Gaza? Er det fordi Israel har satt foten ned? Lenke til kommentar
Samms Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden I dårleg selskap. Quote Den internasjonale straffedomstolen (ICC) utsteder arrestordre på Israels statsminister Benjamin Netanyahu, den sparkede forsvarsministeren Yoav Galant pluss avdød Hamas-leder. ... I selskap med Putin Den internasjonale straffedomstolen behandler de alvorligste forbrytelsene, som krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, folkemord og angrepskrig. I fjor utstedte Straffedomstolen en arrestordre på Russlands president Vladimir Putin, tidligere forsvarsminister Sergej Sjojgu og forsvarssjef Valerij Gerasimov i tillegg til det russiske barneombudet i forbindelse med krigen i Ukraina. Arrestordre utstedt på Israels statsminister og tidligere forsvarsminister og Hamas-ledere – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer 2 4 Lenke til kommentar
HasuUser Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden 1 hour ago, UglaSukk said: Noen som vet hvorfor de helt har sluttet å slippe nødhjelp fra fly over Gaza? Er det fordi Israel har satt foten ned? Flyene ble beskutt og det var lite effektivt. 1 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden (endret) 57 minutes ago, Samms said: I dårleg selskap. I første omgang betyr det at de ikke kan reise til det meste av Europa, Sør Amerika og Afrika. De må også være forsiktige med å fly over disse landene. Så gjenstår det å se hvordan dette påvirker Israels forhold til EU elle Tyskland. Dette er uansett svært alvorlig, og fører Israel enda lenger inn i rollen som bandittstat. Dessverre har jeg ingen tro på at USA, som senest i går la ned veto mot våpenhvile i Gaza og som forsetter å gi bort bomber til Israel, vil endre posisjon. En annen ting som blir spennende er om Israel finner på et stunt for å avlede oppmerksomheten, slik de ofte gjør. Endret 8 timer siden av Rhabagatz 6 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden Da er det bare å begynne å fantasere om regimeskifter og Putin og Netanyahu en vakker dag på samme cella i Haag. To gamle kompiser og krigsforbrytere gjenforent! Nesten synd ikke Hamas-lederne får blitt med i gjengen også. 3 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 37 minutes ago, Rhabagatz said: I første omgang betyr det at de ikke kan reise til det meste av Europa, Sør Amerika og Afrika. De må også være forsiktige med å fly over disse landene. Så gjenstår det å se hvordan dette påvirker Israels forhold til EU elle Tyskland. Dette er uansett svært alvorlig, og fører Israel enda lenger inn i rollen som bandittstat. Dessverre har jeg ingen tro på at USA, som senest i går la ned veto mot våpenhvile i Gaza og som forsetter å gi bort bomber til Israel, vil endre posisjon. En annen ting som blir spennende er om Israel finner på et stunt for å avlede oppmerksomheten, slik de ofte gjør. Arrestordren kan og gje utfordringar med tilgang på våpen for Israel. Svært mange land har lover og internasjonal lov forbyr salg av våpen til nokon som brukar dei til forbrytelse mot menneskeheten. Boing sitt grep med å plassere produksjon av deler til F-35 i mange land for politisk støtte kan no slå tilbake. USA ynsker ikkje å merke delane med kven som skal ha dei, produsentland kan då bli nødt til å stoppe alt salg av deler for å ikkje bryte lokale lover. 1 2 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden 4 minutes ago, Samms said: Arrestordren kan og gje utfordringar med tilgang på våpen for Israel. Svært mange land har lover og internasjonal lov forbyr salg av våpen til nokon som brukar dei til forbrytelse mot menneskeheten. Boing sitt grep med å plassere produksjon av deler til F-35 i mange land for politisk støtte kan no slå tilbake. USA ynsker ikkje å merke delane med kven som skal ha dei, produsentland kan då bli nødt til å stoppe alt salg av deler for å ikkje bryte lokale lover. Både i UK og i Tyskland er det satt igang rettsprosessen for å forby våpensalg til Israel. Det er klart at denne saken vil veie tungt der. Men det store spørsmålet er vel om den politiske debatten endres. Å forsvare antatte krigsforbrytere kan få en svært høy pris. 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Snikpellik skrev (30 minutter siden): Da er det bare å begynne å fantasere om regimeskifter og Putin og Netanyahu en vakker dag på samme cella i Haag. To gamle kompiser og krigsforbrytere gjenforent! Nesten synd ikke Hamas-lederne får blitt med i gjengen også. Kan slenge inn venn Abbas, Erdogan, Ali Khamenei, og Kim også. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Netanyahu kan jeg forstå, men Gallant som ble sparket fordi han ville ha en mildere til ærmkng, den er vanskeligere å begripe Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) 23 minutes ago, Rhabagatz said: Men det store spørsmålet er vel om den politiske debatten endres. Å forsvare antatte krigsforbrytere kan få en svært høy pris. Mest sannsynlig vil Trump sanksjonere ICC, og organisasjonen vil miste enda mer legitimitet. Den hadde allerede lite legitimitet, ettersom mange land ikke er medlemmer, og selv da Putin besøkte Mongolia, som er medlem, valgte de å ikke arrestere ham. Endret 7 timer siden av Camlon 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden (endret) Ballalaika skrev (13 timer siden): No Jews no news https://www.bbc.com/news/articles/c79zj7rz3l4o Nei, jeg finner ikke noe om dette i norske medier (? I så fall godt gjemt.) Dette er en av mange konflikter som får veldig lite oppmerksomhet, og som er en del av hykleriet til Tyrkia og andre land som er høyt oppe på banen med kritikk av Israel. Det er veldig lite kritikk av det som Tyrkia holder på med. Når jeg sjekket tallene ble jeg overrasket over hvor høye de faktisk har vært også de siste årene, siden det er veldig sjelden vi hører stort om dette i norske medier: https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Syrian_civil_war Her snakker vi faktisk om 14 millioner fordrevne (over en periode på nesten 13 år) Endret 7 timer siden av KalleKanin 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå