Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

UglaSukk skrev (26 minutter siden):

Er dette noe du har fra offisielt hold?

( Ser jo at dette løftet under her har gått ut på dato, men har de snudd 180 grader?

"Nov 8, 2023 WASHINGTON, Nov 8 (Reuters) - Israel does not intend to "reoccupy" Gaza or control it for a long time, a senior Israeli official said in Washington," )

Ensidig tilbaketrekking var det snakk om...

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (56 minutter siden):

Ensidig tilbaketrekking var det snakk om...

OK. Det var lett å misforstå.

Litt om hvor isolert Israel/USA er i verden :

"US & Israel oppose entire world in UN vote to end Cuba blockade
For the 32nd year, the entire world voted at the UN General Assembly to demand an end to the illegal US embargo against Cuba. The USA and Israel opposed the international community in a vote of 187 to 2."

https://geopoliticaleconomy.com/2024/10/31/us-israel-world-un-vote-cuba-blockade/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (22 minutter siden):

Kan Israel klare seg selv i krigen uten USA sin støtte? 

I en periode, ja, særlig nå, men tror de kan komme til å slite over tid. Spørsmål/svar betinger jo også noe om hvorvidt Israel får kjøpe våpen av andre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Kan Israel klare seg selv i krigen uten USA sin støtte? 

Israel har allerede blitt utsatt for denne testen i de første krigene sine. Ingen ville selge de våpen, USA som skulle hjelpe til fikk ikke lov til å lande flyene sine i Europa å hjelpe Israel i en forsvarskrig(!).

Den gangen var det langt mer prekært enn det ville vært nå, men de bestod testen og har nå en våpenindustri som driver eksport. Med teknologi som andre ønsker å være innenfor.

USA sin støtte til Israel er viktig, men den utgjør en svært liten del av Israel sine budsjett. Først og fremst er det nok den bakenforliggende trusselen om å gjøre USA direkte involvert som er av størst verdi.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Jeg ser bare bitchute her .. det er en link jeg ikke engang gidder gå inn på... 

Bitchute er forferdelig, og jeg vet ikke hvorfor Uglasukk hele tiden linker til sider som spyr ut hat og konspirasjonsteorier, men videoen med Olmert er reell nok. Han påpeker helt riktig at Israel står ovenfor for to fiender; en indre og en ytre. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Bitchute er forferdelig, og jeg vet ikke hvorfor Uglasukk hele tiden linker til sider som spyr ut hat og konspirasjonsteorier, men videoen med Olmert er reell nok. Han påpeker helt riktig at Israel står ovenfor for to fiender; en indre og en ytre. 

Ok, og det er jeg enig i, ytre høyre er en stygg side....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Her er hele CNN-intervjuet med den tidligere israelske statsministeren Olmert i tekstform:

https://transcripts.cnn.com/show/ampr/date/2024-10-29/segment/01

... og her i videoform:

https://edition.cnn.com/2024/10/29/Tv/video/amanpour-olmert-kidwa

Det aktuelle sitatet:

"The real enemy that we have is not Iran, which is an enemy, is not Hezbollah, which is an enemy, is not Hamas, which is an enemy. The real enemy is from within.

The messianic, crazy, extreme groups of Israelis that think that they can kick out the Palestinians and annex the territories.

I'm fighting against them, I'm campaigning against them, and I think that this is incumbent upon the Israeli present government and Netanyahu.

Unfortunately, Netanyahu depends on them politically to the extent that he close his eyes and he allows them to do things which are totally intolerable and unacceptable."

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
hocanee skrev (22 timer siden):

For en slange han er da.

Israel har rett å forsvare seg selv.

Israels tidligere statsminister sier ikke at Israel ikke har rett til å forsvare seg selv (!?).

Han er dog, i likhet med veldig mange andre israelere, sterkt kritisk til hvordan Netanyahu fører krigen og hvordan ekstremistene i regjeringen hans har fått enorm påvirkning på strategien og hva som skal skje med Gaza.

Denne ideen om at dersom man er imot Netanyahu og hans ekstremist-regime, så er man "slange", mot Israel eller mot at Israel skal forsvare seg er ganske idiotisk og minner meg om Trump når han stempler media, meningsmotstandere og kritikere av han som "fiender av USA" og lignende.

I mine og veldig mange israeleres øyne finnes det ikke noe mer patriotisk enn å stå imot Netanyahu.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Israels tidligere statsminister sier ikke at Israel ikke har rett til å forsvare seg selv (!?).

Han er dog, i likhet med veldig mange andre israelere, sterkt kritisk til hvordan Netanyahu fører krigen og hvordan ekstremistene i regjeringen hans har fått enorm påvirkning på strategien og hva som skal skje med Gaza.

Denne ideen om at dersom man er imot Netanyahu og hans ekstremist-regime, så er man "slange", mot Israel eller mot at Israel skal forsvare seg er ganske idiotisk og minner meg om Trump når han stempler media, meningsmotstandere og kritikere av han som "fiender av USA" og lignende.

I mine og veldig mange israeleres øyne finnes det ikke noe mer patriotisk enn å stå imot Netanyahu.

Det er vel ikke så veldig overraskende at politiske konkurrenter og tidligere politiske konkurrenter kommer med harde spissformulerte ord mot hverandre. Skulle man hørt på Bjørnar Moxnes så ville man jo trodd at de eneste som blir prioritert i Norge er de rike. Så jeg tillegger ikke slikt så mye annen vekt enn bevis på at Israel er det eneste demokratiet i midtøsten.

Jeg har bestandig stusset over at folk ikke innser dette. "Vi har funnet en jøde som mener det samme som oss" "Vi har funnet en israelsk avis som er like kritisk til Israel som oss" "Vi har funnet en israelsk politiker som er enig med oss". Fint, men tenker man aldri over at det eneste dette egentlig beviser er at Israel er et demokrati og grunnen til at man ikke finner dette i Palestina eller i nabolandene er fordi motstemmer risikerer døden og demokrati finnes ikke? Ikke bare du, men deler av norske eksperter, media og politikere også ser ikke ut til å innse dette.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Ikke bare du, men deler av norske eksperter, media og politikere også ser ikke ut til å innse dette.

Jeg tror faktisk både jeg, media, eksperter, politikere og så godt som alle andre her i Norge vet veldig godt at Israel er et demokrati. Vanskelig å ta påstander som dette helt seriøst, synes jeg. Og vi som har vært litt i Israel vet også mye om at det knapt finnes et land med mer intern stridighet, der det går sport i å være uenig. Jeg synes heller ikke noe om at du forsøker å implisere at jeg generaliserer jøder.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...