Ankor Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 14 hours ago, rozon said: Ja @Ankor du har rett at UNIFIL ikke kan gjøre noe uten at det skjer i samråd med LAF... Og dersom de fikk det så har de lov å bruke den makt som er nødvendig for å gjennomføre sitt mandat. Utfordringen er at i 18 år har de ikke fått dette, og FN har ikke krevd det av LAF... Så da blir det rimelig impotent altså... Det ville hjulpet på forståelsen hvis du sluttet å lyve om hva som er mandatet deres. 1 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Ankor skrev (16 minutter siden): Det ville hjulpet på forståelsen hvis du sluttet å lyve om hva som er mandatet deres. Det han skriver stemmer. 4 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 14 minutes ago, Ballalaika said: Det han skriver stemmer. Kilde: trust me bro, jeg har doktorgrad i kommentarfelt. 1 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober The Very End skrev (2 minutter siden): Kilde: trust me bro, jeg har doktorgrad i kommentarfelt. Jeg så ingen kilder i innlegget jeg svarte på, så fikk litt følelsen av at vi ikke er så nøye med kilder her. 4 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 14 minutes ago, Ballalaika said: Jeg så ingen kilder i innlegget jeg svarte på, så fikk litt følelsen av at vi ikke er så nøye med kilder her. Jeg har allerede påpekt hvorfor det er løgn, og det eneste som var nødvendig var sitatet han selv la inn. Jeg gidder ikke å bruke tid på å kaste perler for svin ved å grave opp en masse dokumentasjon som de Israelfrelste her ikke kommer til å lese uansett. 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Ankor skrev (6 minutter siden): Jeg har allerede påpekt hvorfor det er løgn, og det eneste som var nødvendig var sitatet han selv la inn. Jeg gidder ikke å bruke tid på å kaste perler for svin ved å grave opp en masse dokumentasjon som de Israelfrelste her ikke kommer til å lese uansett. Masse og masse. Kan starte med selve resolusjonen. Den er på 4 sider. https://unsco.unmissions.org/sites/default/files/s_res_17012006.pdf 4 1 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 10 minutes ago, Ballalaika said: Masse og masse. Kan starte med selve resolusjonen. Den er på 4 sider. https://unsco.unmissions.org/sites/default/files/s_res_17012006.pdf Der står det sitatet vi snakker om, inkludert delen dere ignorerer. Hvorfor mener du at vi har kommet lenger nå som du har postet den lenken? 4 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Ankor skrev (1 minutt siden): Der står det sitatet vi snakker om, inkludert delen dere ignorerer. Hvorfor mener du at vi har kommet lenger nå som du har postet den lenken? Vi har kommet lenger ved at vi har selve resolusjonen for hånden. Hvilken del ignorerer vi? 6 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober UglaSukk skrev (1 minutt siden): Godt å se at Hamas ikke greier å hindre dem fra å evakuere. Får håpe de får evakuert tilstekkelig/alle sivile før det braker løs. 8 Lenke til kommentar
Ankor Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 7 minutes ago, Ballalaika said: Vi har kommet lenger ved at vi har selve resolusjonen for hånden. Hvilken del ignorerer vi? Jeg synes ikke det er like gøy å gjenta meg selv hver dag som enkelte andre i denne tråden, men det gjør det jo lett å forstå hvorfor ikke dere kommer noe videre. 4 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Ankor skrev (8 minutter siden): Jeg synes ikke det er like gøy å gjenta meg selv hver dag som enkelte andre i denne tråden, men det gjør det jo lett å forstå hvorfor ikke dere kommer noe videre. ok 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 22. oktober (endret) Ankor skrev (31 minutter siden): Jeg synes ikke det er like gøy å gjenta meg selv hver dag som enkelte andre i denne tråden, men det gjør det jo lett å forstå hvorfor ikke dere kommer noe videre. Jeg har lært MYE av denne tråden. Og en rekke "sannheter" om Israel jeg har gått rundt og trodd på har blitt avkledd i tråden. Grunnen til at så mye må oppklares er den ensidige dekningen vi har i Norge. De proffe folka med yrkesstolthet dekker Ukraina, palestina-aktivistene tar seg dessverre av Israel/Palestina. Ikke alle er like ille, men tendensen er klar. Så jeg er veldig takknemlig for denne tråden, det er stort sett palestina-aktivister som syter og klager over at det ikke er nok demonisering her av verdens eneste jødiske stat. Ellers har det vært mye god informasjon. Jeg forstår at konflikten ikke er sort/hvitt og at ting kan sies mot begge sider. Endret 22. oktober av DukeNukem3d 10 2 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Jeg har lært MYE av denne tråden. Og en rekke "sannheter" om Israel jeg har gått rundt og trodd på har blitt avkledd i tråden. Kan du nevne noen slike "sannheter" du trodde på om Israel før du begynte å lese ting i denne tråden? 5 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Folkflesk skrev (1 time siden): Kan du nevne noen slike "sannheter" du trodde på om Israel før du begynte å lese ting i denne tråden? Jeg trodde blant annet på dette med at "Israel sperrer av vannet til Gaza" (for å plage befolkningen). Men tråden her informerte meg om at Gaza var mer eller mindre selvforsynte på vann før krigen, før du kom og tok over showet her. 6 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober DukeNukem3d skrev (16 minutter siden): Jeg trodde blant annet på dette med at "Israel sperrer av vannet til Gaza" (for å plage befolkningen). Og dette tok du opp tidligere i tråden? 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2 hours ago, Ankor said: Det ville hjulpet på forståelsen hvis du sluttet å lyve om hva som er mandatet deres. Mandatet (etter 2006): Quote Monitor the cessation of hostilities. Accompany and support the Lebanese armed forces as they deploy throughout the South, including along the Blue Line, as Israel withdraws its armed forces from Lebanon. Coordinate its activities referred to in the preceding paragraph (above) with the Government of Lebanon and the Government of Israel. Extend its assistance to help ensure humanitarian access to civilian populations and the voluntary and safe return of displaced persons. Assist the Lebanese Armed Forces (LAF) in taking steps towards the establishment between the Blue Line and the Litani river of an area free of any armed personnel, assets and weapons other than those of the Government of Lebanon and of UNIFIL deployed in this area. Assist the Government of Lebanon, at its request, in securing its borders and other entry points to prevent the entry in Lebanon without its consent of arms or related materiel. Autorisasjon (etter 2006): Quote By this resolution, the Council also authorized UNIFIL to take all necessary action in areas of deployment of its forces and as it deems within its capabilities, to ensure that its area of operations is not utilized for hostile activities of any kind; to resist attempts by forceful means to prevent it from discharging its duties under the mandate of the Security Council; and to protect United Nations personnel, facilities, installations and equipment, ensure the security and freedom of movement of United Nations personnel, humanitarian workers and, without prejudice to the responsibility of the Government of Lebanon, to protect civilians under imminent threat of physical violence. Mandatet er oppdraget som skal utføres, og autorisasjon er rettighetene/fullmaktene til å gjennomføre oppdraget. Lyver jeg? Det er klippet uredigert fra UNIFIL sin side... Under her går jeg gjennom autorisasjonen gitt fra Sikkerhetsrådet. Håper du kan peke på hvor jeg lyver @Ankor. "By this resolution, the Council also authorized UNIFIL to take all necessary action in areas of deployment of its forces" Hva det betyr: FNs Sikkerhetsråd gir UNIFIL tillatelse til å ta alle nødvendige tiltak i de områdene hvor de har styrker utplassert. Dette refererer til deres operasjonsområde, som er Sør-Libanon. Tolkning: UNIFIL kan gjøre det som er nødvendig innenfor deres utplasseringsområder for å utføre sitt mandat, enten det er å bruke makt, patruljere, overvåke, eller andre nødvendige handlinger. "and as it deems within its capabilities" Hva det betyr: UNIFIL kan utføre handlinger basert på hva de anser som realistisk og innenfor deres egne evner. Tolkning: UNIFIL har en viss fleksibilitet til å tolke hva som er innenfor deres kapasitet. Hvis de vurderer at en handling ikke er gjennomførbar på grunn av begrensede ressurser, kan de avstå fra å gjennomføre den. De er med andre ord ikke forpliktet til å utføre handlinger som de vurderer som utenfor deres kapasitet. "to ensure that its area of operations is not utilized for hostile activities of any kind" Hva det betyr: UNIFIL har fått autorisasjon til å sikre at deres operasjonsområde (Sør-Libanon) ikke blir brukt til fiendtlige handlinger. Tolkning: Dette innebærer at UNIFIL har et ansvar for å forhindre militante grupper, som Hizbollah, fra å bruke området til å planlegge eller utføre angrep mot Israel, og til å bygge opp våpenarsenaler eller rakettutskytingsplattformer. "to resist attempts by forceful means to prevent it from discharging its duties under the mandate of the Security Council" Hva det betyr: UNIFIL har rett til å motstå, inkludert med bruk av makt, hvis noen forsøker å hindre dem i å utføre sitt mandat. Tolkning: Hvis UNIFIL blir hindret fra å gjøre sitt arbeid, kan de bruke makt for å sikre at de fortsatt kan operere. Dette kan for eksempel gjelde situasjoner der væpnede grupper forsøker å blokkere deres bevegelser eller stoppe deres oppdrag. "and to protect United Nations personnel, facilities, installations and equipment" Hva det betyr: UNIFIL har autorisasjon til å beskytte sine egne styrker, personell, fasiliteter og utstyr. Tolkning: Dette betyr at de kan bruke makt for å forsvare seg selv, FN-leirer, kjøretøy og annet utstyr fra angrep eller trusler. Selvforsvar er en del av deres rettigheter under mandatet. "ensure the security and freedom of movement of United Nations personnel, humanitarian workers" Hva det betyr: UNIFIL må sørge for at FN-personell og humanitære arbeidere kan bevege seg fritt og trygt innenfor deres operasjonsområde. Tolkning: Dette innebærer at UNIFIL har ansvar for å sikre at deres personell og humanitære organisasjoner som jobber i området kan operere uten å bli hindret, for eksempel av militante grupper eller væpnede sammenstøt. Hvis noen prøver å hindre bevegelse eller true disse personene, kan UNIFIL gripe inn. "and, without prejudice to the responsibility of the Government of Lebanon, to protect civilians under imminent threat of physical violence" Hva det betyr: UNIFIL har rett til å beskytte sivile som står overfor umiddelbar trussel om fysisk vold, men dette skjer uten å svekke det faktum at Libanons regjering har hovedansvaret for å beskytte sine borgere. Tolkning: Selv om den libanesiske regjeringen og hæren har hovedansvaret for sikkerheten til sine borgere, har UNIFIL fullmakt til å gripe inn for å beskytte sivile hvis det oppstår en akutt situasjon der sivile står overfor fysisk vold, som for eksempel under et militært angrep eller i en væpnet konflikt. UNIFIL kan bruke makt for å beskytte sivile i slike situasjoner. Oppsummering: Sikkerhetsrådet har gitt et stort, men enkelt, mandat til UNIFIL. Gjennom 18 år der UNIFIL ikke utførte den delen av mandatet som går på å hindre Hizbollah å bygge seg opp, burde dette blitt rapportert til Sikkerhetsrådet slik at det kan vurdere behov for oppjustering av styrkene. Om det har det... Vel, rapportene er offentlig tilgjengelige... Eksempelvis denne som jeg quoter litt fra: Quote C. Disarming armed groups 25. No progress was achieved with respect to the disarmament of armed groups. The maintenance of arms outside the control of the State by Hizbullah and other groups in violation of resolution 1701 (2006) continued to restrict the State’s ability to exercise full sovereignty and authority over its territory. 26. Hizbullah continued to acknowledge publicly that it maintains military capabilities. On 13 July, the Secretary-General of Hizbullah, Hassan Nasrallah, stated: “We have diverse capabilities […] in the air, options at sea and options on land, all options are open and on the table”. In an interview on the Al Mayadeen television channel on 25 July, he stated: “If there was to be a war between Lebanon and Israel, it might not stay between the two countries. It can escalate to include the entire region”. 27. During counter-terrorism operations between June and November, Lebanese security forces arrested an unspecified number of individuals, including suspected affiliates of Da’esh. 28. Multiple personal disputes escalated into shootings, resulting in 40 fatalities, including of one child and one woman, and 161 injuries, including of two children and four women, mostly in northern and eastern Lebanon. 29. On 4 July, a personal dispute between members of factions in Ein El Hilweh Palestine refugee camp escalated into a shooting, causing injuries, property damage and the temporary displacement of residents. On 8 July and 10 September, disputes between two families associated with the Ansarullah Movement and Fatah, respectively, escalated into shootings in Ein El Hilweh, also causing injuries, property damage and the temporary displacement of residents. On 8 August, a member of the Palestine Liberation Organization’s National Security Force in Ein El Hilweh Palestine refugee camp was shot dead. On 24 October, the Lebanese Armed Forces arrested nine individuals and seized weapons and ammunition in an operation in Nahr el-Bared refugee camp. In protest, some camp residents forced the temporary closure of United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East (UNRWA) facilities. 30. There was no progress in dismantling the military bases maintained by the Popular Front for the Liberation of Palestine-General Command and Fatah al-Intifada. Etter min mening så er måloppnåelsen i Libanon omtrent den samme som hvis UNIFIL ikke var tilstede. 5 3 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober (endret) 57 minutes ago, rozon said: Mandatet (etter 2006): Autorisasjon (etter 2006): Mandatet er oppdraget som skal utføres, og autorisasjon er rettighetene/fullmaktene til å gjennomføre oppdraget. Lyver jeg? Det er klippet uredigert fra UNIFIL sin side... Under her går jeg gjennom autorisasjonen gitt fra Sikkerhetsrådet. Håper du kan peke på hvor jeg lyver @Ankor. "By this resolution, the Council also authorized UNIFIL to take all necessary action in areas of deployment of its forces" Hva det betyr: FNs Sikkerhetsråd gir UNIFIL tillatelse til å ta alle nødvendige tiltak i de områdene hvor de har styrker utplassert. Dette refererer til deres operasjonsområde, som er Sør-Libanon. Tolkning: UNIFIL kan gjøre det som er nødvendig innenfor deres utplasseringsområder for å utføre sitt mandat, enten det er å bruke makt, patruljere, overvåke, eller andre nødvendige handlinger. "and as it deems within its capabilities" Hva det betyr: UNIFIL kan utføre handlinger basert på hva de anser som realistisk og innenfor deres egne evner. Tolkning: UNIFIL har en viss fleksibilitet til å tolke hva som er innenfor deres kapasitet. Hvis de vurderer at en handling ikke er gjennomførbar på grunn av begrensede ressurser, kan de avstå fra å gjennomføre den. De er med andre ord ikke forpliktet til å utføre handlinger som de vurderer som utenfor deres kapasitet. "to ensure that its area of operations is not utilized for hostile activities of any kind" Hva det betyr: UNIFIL har fått autorisasjon til å sikre at deres operasjonsområde (Sør-Libanon) ikke blir brukt til fiendtlige handlinger. Tolkning: Dette innebærer at UNIFIL har et ansvar for å forhindre militante grupper, som Hizbollah, fra å bruke området til å planlegge eller utføre angrep mot Israel, og til å bygge opp våpenarsenaler eller rakettutskytingsplattformer. "to resist attempts by forceful means to prevent it from discharging its duties under the mandate of the Security Council" Hva det betyr: UNIFIL har rett til å motstå, inkludert med bruk av makt, hvis noen forsøker å hindre dem i å utføre sitt mandat. Tolkning: Hvis UNIFIL blir hindret fra å gjøre sitt arbeid, kan de bruke makt for å sikre at de fortsatt kan operere. Dette kan for eksempel gjelde situasjoner der væpnede grupper forsøker å blokkere deres bevegelser eller stoppe deres oppdrag. "and to protect United Nations personnel, facilities, installations and equipment" Hva det betyr: UNIFIL har autorisasjon til å beskytte sine egne styrker, personell, fasiliteter og utstyr. Tolkning: Dette betyr at de kan bruke makt for å forsvare seg selv, FN-leirer, kjøretøy og annet utstyr fra angrep eller trusler. Selvforsvar er en del av deres rettigheter under mandatet. "ensure the security and freedom of movement of United Nations personnel, humanitarian workers" Hva det betyr: UNIFIL må sørge for at FN-personell og humanitære arbeidere kan bevege seg fritt og trygt innenfor deres operasjonsområde. Tolkning: Dette innebærer at UNIFIL har ansvar for å sikre at deres personell og humanitære organisasjoner som jobber i området kan operere uten å bli hindret, for eksempel av militante grupper eller væpnede sammenstøt. Hvis noen prøver å hindre bevegelse eller true disse personene, kan UNIFIL gripe inn. "and, without prejudice to the responsibility of the Government of Lebanon, to protect civilians under imminent threat of physical violence" Hva det betyr: UNIFIL har rett til å beskytte sivile som står overfor umiddelbar trussel om fysisk vold, men dette skjer uten å svekke det faktum at Libanons regjering har hovedansvaret for å beskytte sine borgere. Tolkning: Selv om den libanesiske regjeringen og hæren har hovedansvaret for sikkerheten til sine borgere, har UNIFIL fullmakt til å gripe inn for å beskytte sivile hvis det oppstår en akutt situasjon der sivile står overfor fysisk vold, som for eksempel under et militært angrep eller i en væpnet konflikt. UNIFIL kan bruke makt for å beskytte sivile i slike situasjoner. Oppsummering: Sikkerhetsrådet har gitt et stort, men enkelt, mandat til UNIFIL. Gjennom 18 år der UNIFIL ikke utførte den delen av mandatet som går på å hindre Hizbollah å bygge seg opp, burde dette blitt rapportert til Sikkerhetsrådet slik at det kan vurdere behov for oppjustering av styrkene. Om det har det... Vel, rapportene er offentlig tilgjengelige... Eksempelvis denne som jeg quoter litt fra: Etter min mening så er måloppnåelsen i Libanon omtrent den samme som hvis UNIFIL ikke var tilstede. Det hjelper ikke å skrive lange innlegg når du konsekvent nekter å forholde deg til kjernen i mandatet, som er at UNIFIL ikke kan arbeide selvstendig unntatt når det gjelder overvåkning og humanitært arbeid. For alle andre handlinger er de helt underlagt Libanon, som godkjente Hizbollah tilstedeværelse i 2008. Når man vet dette, faller Israels kritikk på stengrunn, og de avsløres atter en gang i å fare med løgnpropaganda. Men klart, det er Israel vi sakker om, landet som kjøper nøkkelordet UNRWA på Google, for å så formidle løgnpropaganda. Og, vi trenger ikke lange innlegg, det holder å lese mandatet! Endret 22. oktober av Rhabagatz 3 1 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Rhabagatz skrev (15 minutter siden): Det hjelper ikke å skrive lange innlegg når du konsekvent nekter å forholdet deg til kjernen i mandatet, som er at UNIFIL ikke kan arbeide selvstendig unntatt når det gjelder overvåkning og humanitært arbeid. For alle andre handlinger er de helt underlagt Libanon, som godkjente Hizbollah tilstedeværelse i 2008. Når man vet dette, faller Israels kritikk på stengrunn, og de avsløres atter en gang for å fare med løgnpropaganda. Men klart, det er Israel vi sakker om, landet som kjøper nøkkelordet UNRWA på Google, for å så formidle løgnpropaganda. Og, vi trenger ikke lange innlegg, det holder å lese mandatet! Kanskje ikke et sjakktrekk. Sånn i etterpåklokskapens lys. 5 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 22. oktober Rapporter Del Skrevet 22. oktober Folkflesk skrev (18 timer siden): Man kan ta utgangspunkt i at omtrent 100/0 av det som kommer ut av kjeften til den mannen er ren løgn. I denne artikkelen står det at IDF erkjenner at det er 2 sivile døde per militant: https://www.google.com/amp/s/thehill.com/opinion/international/4777940-idf-gaza-civilian-harm/amp/ Det er uansett en brutal nedslakting av sivile vi snakker om, så gidder ikke å diskutere hvor "humant" dette er sammenlignet med Pol Pot. Vel, det er en kronikk som viser til denne artikkelen: https://edition.cnn.com/2023/12/05/middleeast/israel-hamas-military-civilian-ratio-killed-intl-hnk/index.html Der står det at IDF ikke bekreftet tallene som kom fra en ekstern rapport. Det var uansett tidlig i krigen hvor andelen sannsynligvis var høyere enn det som har vært tilfelle etter at bakkestyrker gikk inn. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå