Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Hva feiler det denne Guterres? (han blir brukt som en autoritet i denne konflikten også)

"Ukraina: – Skadelig for FNs rykte om Guterres besøker Russland

Ukrainas utenriksdepartement er kraftig provosert over at FNs generalsekretær António Guterres muligens besøker Russland torsdag. Russiske myndigheter har sagt at han kommer for å snakke med president Putin. FN har ikke bekreftet reiseplanene. Ukraina mener når Guterres ikke takket ja til en invitasjon fra dem til å komme på et toppmøte i Sveits tidligere, så fremmer det ikke fred at han skal komme til Russland. Det melder Reuters."

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The US State Department is investigating an Israeli military unit charged with guarding Palestinian terror detainees, on suspicions that the unit has committed human rights violations, according to a Monday report by Axios.

If the State Department concludes that the allegations are true, and that Israel has not adequately addressed the violations, the US is obligated under American law to cease providing military aid to the unit and prevent it from participating in exercises with US troops.

US probing IDF unit for alleged abuse at detention facility, jeopardizing aid
https://www.timesofisrael.com/us-probing-idf-unit-for-alleged-abuse-at-detention-facility-jeopardizing-aid/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hva feiler det denne Guterres? (han blir brukt som en autoritet i denne konflikten også)

Ukrainas utenriksdepartement er kraftig provosert over at FNs generalsekretær António Guterres muligens besøker Russland torsdag. Russiske myndigheter har sagt at han kommer for å snakke med president Putin. FN har ikke bekreftet reiseplanene. Ukraina mener når Guterres ikke takket ja til en invitasjon fra dem til å komme på et toppmøte i Sveits tidligere, så fremmer det ikke fred at han skal komme til Russland. Det melder Reuters."

Atter en gang ser vi at folk ikke forstår FNs rolle i verden ...

FNs generalsekretær har som jobb å snakke med og besøke FNs ulike medlemsland.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.jpost.com/middle-east/article-825450

A former UNTSO soldier, described UNIFIL's lack of control in southern Lebanon, stating that they were "subject to Hezbollah."

Hezbollah restricted their movements, especially at night, and blocked access to certain areas. Attempts to report violations of UN Resolution 1701 were largely ignored.

The former soldier also revealed that some UN personnel sympathized with Hezbollah, and equipment was often confiscated to prevent reporting. Despite these challenges, no action was taken by UN leadership, leading to frustrations over the UN's ineffectiveness in dealing with Hezbollah's growing power in the region.

------------------------------

I forrige uke kommenterte jeg hvor merkelig jeg synes den aggressive oppførselen Israel mot UNIFIL var. Jeg ble forklart at dette skyldes fordi Israel "ikke ville ha vitner" (som ga null mening) eller at de skal renske hele sør-Libanon for mennesker, noe som inkluderer UNIFIL (som ga mer logisk mening, men som det foreløpig ikke finnes bevis for). 

Vitnemål som dette, inkludert den tidligere rapporten om fangede Hizbollah-medlemmer som sier de betalte UNIFIL for å bruke basene deres, tegner opp for meg et mye mer logisk forklaring på disse trefningene: Hizbollah og UNIFIL er tettere vevd sammen enn først antatt. 

Det er litt for tidlig å konkludere med om dette faktisk er forklaringen, dette er bare to separate biter med informasjon i en krig full av feilinformasjon, men jeg fant det interessant likevel. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Vitnemål som dette, inkludert den tidligere rapporten om fangede Hizbollah-medlemmer som sier de betalte UNIFIL for å bruke basene deres, tegner opp for meg et mye mer logisk forklaring på disse trefningene: Hizbollah og UNIFIL er tettere vevd sammen enn først antatt. 

Det er litt for tidlig å konkludere med om dette faktisk er forklaringen, dette er bare to separate biter med informasjon i en krig full av feilinformasjon, men jeg fant det interessant likevel. 

At vestlige styrker og Hizbollah skal være «tett vevd sammen» er en vill og totalt urealistisk teori i mine øyne. Men det er ikke det aller sjukeste jeg har sett fra pro-israelsk propaganda om UNIFIL den siste tiden heller.

Hvorfor ikke bare høre på ekspertene og hva Israel selv sier om årsaken?

Jeg har lenket blant annet til flere eksperter som mener årsaken til Israels angrep mot UNIFIL handler om at de ønsker de vekk fordi de ikke ønsker å ha FN tilstede i områdene og observere, samt for å få mer armslag.

Netanyahu har også sagt de ønsker UNIFIL bort, og begrunnet det med at de «står i veien» og «ikke vil utsette de for fare».

Her er nok en ekspert om hvorfor. Sigbjørn Halsne, seksjonsleder på Krigsskolen:

Israel sier de ikke vil utsette Unifil for fare. IDFs operasjoner vil bli enklere om FN-styrkene forlater området, påpeker Halsne.

https://www.aftenposten.no/verden/i/B0kBKQ/krigen-i-libanon-hva-er-unifil

• Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (23 minutter siden):

At vestlige styrker og Hizbollah skal være «tett vevd sammen» er en vill og totalt urealistisk teori i mine øyne. Men det er ikke det aller sjukeste jeg har sett fra pro-israelsk propaganda om UNIFIL den siste tiden heller.

Ikke tett vevd sammen. Tettere vevd enn først antatt. Stor forskjell.

Og som ikke bør komme som en overraskelse når man ser på de kaotiske forholdene UNIFIL opererer under. 

Sitat

Hvorfor ikke bare høre på ekspertene og hva Israel selv sier om årsaken?

Jeg har lenket blant annet til flere eksperter som mener årsaken til Israels angrep mot UNIFIL handler om at de ønsker de vekk fordi de ikke ønsker å ha FN tilstede i områdene og observere, samt for å få mer armslag.

Denne forklaringsmodellen gir som sagt liten mening. Israel er allerede den sorte ulven i FN, mer fordømt og hatet enn Russland og Nord Korea, hvorfor skulle de bry seg om hva noen FN-soldater observerer? FN er så og si irrelevant for Netanyauhus kalkulasjoner. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
46 minutes ago, VifteKopp said:

Du tror altså at irske, italienske, tyske, østerrikske, franske og spanske yrkessoldater samarbeider med Hizbollah. Fordi noen i IDFs fangenskap påstår dette?

Du tror ikke det er mer sannsynlig at fangene sier det fangevokterne vil høre, enten på grunn av redsel, som resultat av tortur eller fordi de håper på en belønning?

• Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (11 minutter siden):

Denne forklaringsmodellen gir som sagt liten mening. Israel er allerede den sorte ulven i FN, mer fordømt og hatet enn Russland og Nord Korea, hvorfor skulle de bry seg om hva noen FN-soldater observerer? FN er så og si irrelevant for Netanyauhus kalkulasjoner. 

Det er forklaringen både Israel selv og alle ekspertene oppgir. Hvorfor mener du det ikke gir mening? Jeg kjøper ikke at Israel ikke bryr seg om hva det internasjonale samfunnet, spesielt ikke de vestlige UNIFIL-landene som støtter dem militært observerer og mener. Israel bruker enorme ressurser på å forme opinionen i vestlige land.

At den israelske regjeringen ønsker mer armslag og observatørene bort er jo helt naturlig gitt deres pågående krig mot Hizbollah i området, samt forakt for FN.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (39 minutter siden):

Du tror altså at irske, italienske, tyske, østerrikske, franske og spanske yrkessoldater samarbeider med Hizbollah. Fordi noen i IDFs fangenskap påstår dette?

Du tror ikke det er mer sannsynlig at fangene sier det fangevokterne vil høre, enten på grunn av redsel, som resultat av tortur eller fordi de håper på en belønning?

Nei, jeg har ikke noe grunnlag for å tro at disse nevnte yrkessoldatene samarbeider med Hizbollah.

Men disse uttalelsene fra fangene, kombinert med vitnemål fra tidligere UNIFIL-soldater, og bilder av Hizbollah-posisjoner i nærheten av UNIFIL-baser, pluss bare en generell forståelse av den kaotiske situasjonen på bakken, ikke bare her, men også i andre krigsoner, får meg til å tro at det ikke alltid eksisterer et klart og separat skille mellom Hizbollah og UNIFIL. 

Men for all del, hvis dere tror Netanyahu, etter å ha bombet Gaza sønder og sammen, og ignorert hver eneste resolusjon om bosetninger på Vestbredden, bryr seg om hva noen kastrerte FN-soldater observerer, så får dere gjerne tro det.

For meg fremstår det som lite realistisk. 

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Det er forklaringen både Israel selv og alle ekspertene oppgir. Hvorfor mener du det ikke gir mening? Jeg kjøper ikke at Israel ikke bryr seg om hva det internasjonale samfunnet, spesielt ikke de vestlige UNIFIL-landene som støtter dem militært observerer og mener. Israel bruker enorme ressurser på å forme opinionen i vestlige land.

At den israelske regjeringen ønsker mer armslag og observatørene bort er jo helt naturlig gitt deres pågående krig mot Hizbollah i området, samt forakt for FN.

Jeg er enig i at Israel vil ha UNIFIL bort. Det er årsaken som jeg ikke har fått til å stemme.

Men hvis UNIFIL og Hizbollah er tettere vevd sammen enn først antatt, som visse datapunkter tilsier, så gir det plutselig mer mening. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig i at Israel vil ha UNIFIL bort. Det er årsaken som jeg ikke har fått til å stemme.

Men hvis UNIFIL og Hizbollah er tettere vevd sammen enn først antatt, som visse datapunkter tilsier, så gir det plutselig mer mening. 

Disse bildene av Hizbollah  og unifil side ved side, har unifil kommentert Disse?

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, VifteKopp said:

Nei, jeg har ikke noe grunnlag for å tro at disse nevnte yrkessoldatene samarbeider med Hizbollah.

Men disse uttalelsene fra fangene, kombinert med vitnemål fra tidligere UNIFIL-soldater, og bilder av Hizbollah-posisjoner i nærheten av UNIFIL-baser, pluss bare en generell forståelse av den kaotiske situasjonen på bakken, ikke bare her, men også i andre krigsoner, får meg til å tro at det ikke alltid eksisterer et klart og separat skille mellom Hizbollah og UNIFIL. 

Men for all del, hvis dere tror Netanyahu, etter å ha bombet Gaza sønder og sammen, og ignorert hver eneste resolusjon om bosetninger på Vestbredden, bryr seg om hva noen kastrerte FN-soldater observerer, så får dere gjerne tro det.

For meg fremstår det som lite realistisk. 

Nå snur du det hele. Det er du som ber oss om å tro på israelske påstander om Hizbollah-baser, betalinger m.m.

Jeg er rimelig trygg på at det finnes utro tjenere i UNIFIL og i UNRWA, men jeg mistenker at dette i like stor grad gjelder folk som hjelper Mossad og CIA. Men det er enkeltstående tilfeller, skulle jeg tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Forskjellen er kanskje at før brydde de seg om hva mainstream-politikere i Vesten mente om dem, mens med de politikerne de har nå er den nye prioriteringen å kultivere forholdet til deres ideologiske allierte i Vesten: Trump, Bolsonaro, Orban og Wilders. Israel er dermed på vei inn i en internasjonal høyreradikal allianse, og deres støttespillere i Vesten blir mer og mer folk med mørkeblå/brune sympatier.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

CNN har en sak om israelske soldater som har traumer etter å ha vært i Gaza.

"Guy Zaken, Mizrahi’s friend and co-driver of the bulldozer, provided further insight into their experience in Gaza. “We saw very, very, very difficult things,” Zaken told CNN. “Things that are difficult to accept.”

The former soldier has spoken publicly about the psychological trauma endured by Israeli troops in Gaza. In a testimony to the Knesset, Israel’s parliament, in June, Zaken said that on many occasions, soldiers had to “run over terrorists, dead and alive, in the hundreds.”

“Everything squirts out,” he added."

https://www.cnn.com/2024/10/21/middleeast/gaza-war-israeli-soldiers-ptsd-suicide-intl/index.html

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (44 minutter siden):

Disse bildene av Hizbollah  og unifil side ved side, har unifil kommentert Disse?

Ikke som jeg har sett nei.

Rhabagatz skrev (41 minutter siden):

Nå snur du det hele. Det er du som ber oss om å tro på israelske påstander om Hizbollah-baser, betalinger m.m.

Jeg er rimelig trygg på at det finnes utro tjenere i UNIFIL og i UNRWA, men jeg mistenker at dette i like stor grad gjelder folk som hjelper Mossad og CIA. Men det er enkeltstående tilfeller, skulle jeg tro.

Man skal alltid være svært skeptisk til hva en krigførende part sier, inkludert Israel, så disse uttalelsene fra de fangede Hizbollah-soldatene tar jeg i utgangspunktet med en klype med salt.

Men kombinert med bildene, uttalelsene fra eks-UNIFIL-soldater (linken jeg postet siterer en dansk avis), forståelsen av den kaotiske situasjonen på bakken, den selvmotsigende oppførselen fra Israel hvor de liksom både skal bry seg og ikke bry seg om hva FN mener, den klønete uforberedte respons fra israelsk ledelse på anklagene, et cetera, så ville ikke jeg blitt overrasket om at enkelte UNIFIL-enheter utgjør en operasjonell trussel mot israelske soldater på bakken i sør-Libanon. 

Og derfor vil de ha hele UNIFIL bort. Ikke fordi UNIFIL kan komme til å observere at Israel gjør noe slemt. Hva denne kastrerte "fredsbevarende" styrken ser og mener er fullstendig irrelevant for alle hovedaktører i denne konflikten. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (6 timer siden):

Hva har det med Israel-Hamas-konflikten å gjøre at Ukraina mener Guterres har sviktet ved å delta her?

Endret av Folkflesk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...