Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Folkflesk skrev (8 minutter siden):

Ja, det virker som noen tror det er bra knep å konfrontere noen som skriver kritisk om IDFs brutalitet med en ting som "Aha, du skrev altså ikke det samme om Darfur for 20 år siden.. Gottcha! Siden du forskjellsbehandler konfliktene er du altså en anti-semitt!"

Lurer på hva slags Einstein som fant ut at dette skulle være et effektivt "debatt-triks".

"Jeg donerer penger til Kreftforeningen".

"Hva!? Hvorfor bryr du deg ikke om de som har ALS? Du er en hykler!"

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Snikpellik said:

"Jeg donerer penger til Kreftforeningen".

"Hva!? Hvorfor bryr du deg ikke om de som har ALS? Du er en hykler!"

Ding ding ding! Selv om dette var humor så peker det på noe essensielt i denne diskusjonen; at man må ha to tanker i hodet samtidig. Den ene er forståelse for traumet Israel ble utsatt for 7 oktober, den andre er å kunne være kritisk til valg som tas i krigføringen samt erkjennelse av at det politiske maktapparatet i Israel har store utfordringer hva angår menneskesyn, bosetter-politikk m.m. (igjen, Hamas er enda verre, men målet må ikke være å være minst dårlig). Det er slitsomt å gå i sirkler i diskusjonen med de som har bestemt seg for at det hele er sort hvitt; at kritikk av en parts handlinger er ensbetydende med at du støtter den andre, samt at handligene er riktige hvis en part gjennomfører det men ikke den andre (forskjellige standarder for tilsvarende handlinger). 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nå:

Reuters: Israelske styrker har igjen skutt mot FN-styrker i Libanon
https://www.vg.no/nyheter/i/qPmOje/reuters-israelske-styrker-har-igjen-skutt-mot-fn-styrker-i-libanon

Det opplyser en ikke navngitt FN-kilde til nyhetsbyrået Reuters.

Angrepet skal ha skjedd fredag på en observasjonspost i Unifil sin hovedbase i Naqoura i Sør-Libanon.

Det er andre dagen på rad at israelske styrker skal ha angrepet FN-styrken sin hovedbase.

De israelske styrkene tok seg også gjennom gjerder ved en annen Unifil-stilling, som også ble beskutt torsdag, ifølge kilden.

Fra Reuters sin Pentagon-reporter:

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (1 time siden):

Ja, det virker som noen tror det er bra knep å konfrontere noen som skriver kritisk om IDFs brutalitet med en ting som "Aha, du skrev altså ikke det samme om Darfur for 20 år siden.. Gottcha! Siden du forskjellsbehandler konfliktene er du altså en anti-semitt!"

Lurer på hva slags Einstein som fant ut at dette skulle være et effektivt "debatt-triks".

Jeg kan ikke snakke for andre debattanter og deres intensjoner, men når enkelte slenger ut påstander om at dette er den blodigste krigen siden WW2 eller en helt unik krig så er det innenfor å imøtegå disse. 

Det er et eller annet med denne konflikten som virkelig fyrer opp det emosjonelle følelsesregisteret på en måte ingen andre konflikter klarer. Jeg har helt sluttet å diskutere den i det virkelige liv, fordi det så veldig fort blir veldig ubehagelig.

Og det er vel det virkelig unike med denne krigen.   

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (2 timer siden):

Crazy diskusjon dette med unikhet. Alle konflikter er unike. Palestinakonflikten har forøvrig flere trekk som gjør at den er uvanlig.

Uansett, dette er ren whataboutisme og et forsøk fra en bestemt debattant på å frame folk som antisemitter.

Her er det noen som stadig vekk skriker om rasisme når folk er uenige.

Sammenhengen det ble snakket om hvorvidt og hvordan krigen er unik var i kontekst at oppmerksomheten denne krigen får er helt unik. Om  ikke snakker man bare om unikhet på samme som et telefonnummer er unikt - altså en triviell forstand.

Men man ser jo her at man absolutt ikke vil adressere hva det er som gjør at denne krigen skal få absolutt all oppmerksomhet, mens all annen krig og elendighet skal få tilnærmet .. null.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (4 minutter siden):

Sammenhengen det ble snakket om hvorvidt og hvordan krigen er unik var i kontekst at oppmerksomheten denne krigen får er helt unik. Om  ikke snakker man bare om unikhet på samme som et telefonnummer er unikt - altså en triviell forstand.

Men man ser jo her at man absolutt ikke vil adressere hva det er som gjør at denne krigen skal få absolutt all oppmerksomhet, mens all annen krig og elendighet skal få tilnærmet .. null.

Samtidig er det jo litt pussig at det blir lagt ned en god del kalorier i å argumentere for at Israel/Palestina-konflikten får for mye oppmerksomhet i en tråd som handler om Israel/Palestina-konflikten.

Mulig jeg tar feil, men hvis tråden stort sett hadde bestått av hyllester til Israel er jeg ikke overbevist om at "noen" hadde syntes det ble for mye fokus på konflikten.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Folkflesk skrev (3 minutter siden):

Samtidig er det jo litt pussig at det blir lagt ned en god del kalorier i å argumentere for at Israel/Palestina-konflikten får for mye oppmerksomhet i en tråd som handler om Israel/Palestina-konflikten.

Mulig jeg tar feil, men hvis tråden stort sett hadde bestått av hyllester til Israel er jeg ikke overbevist om at "noen" hadde syntes det ble for mye fokus på konflikten.

Det er ikke pussig i det hele tatt. Det er jo sånn ca det mest oppsiktsvekkende ved konflikten, at den får så mye oppmerksomhet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, VifteKopp said:

Det er et eller annet med denne konflikten som virkelig fyrer opp det emosjonelle følelsesregisteret på en måte ingen andre konflikter klarer. Jeg har helt sluttet å diskutere den i det virkelige liv, fordi det så veldig fort blir veldig ubehagelig.

Jeg måtte slutte å diskutere krigen her inne, samme med krigen i Ukraina, det er på nettet jeg ser folks dårligste holdninger utrykkes tydeligst, og jeg har desverre ikke psyke til å stå i alt det menneskefiendtlige, og krigsforherligende pisset som postes til tider.
Men kudos til de av dere som orker, jeg beklager at jeg ikke klarer å delta.

Uansett, poenget mitt er at det er kanskje viktigere å snakke om denne krigen der ute i det virkelige liv, ikke tillate at vi stilltiende, passivt, bare ser på hva som skjer, men lar dette også angå oss på godt og vondt.
Og ja, selvsagt er andre konflikter også viktig å gi oppmerksomhet, men jeg tror ikke egentlig det er en motsetning, jeg tror det blir enklere å snakke om Kongo om man allerede snakker om Gaza.

Og bare for å komme med et slags bidrag til slutt, ikke bare synsing, oppfordrer jeg til å signere oppropet for å trekke oljefondet ut av Israel, jeg legger ikke ved noen større argumentasjon, enn denne informasjonen, så får de som er motagelige ta en titt, og signere dersom det gir mening.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (28 minutter siden):

"Former White House advisor Matthew Brodsky has urged Israel to drop napalm on Irish peacekeepers in South Lebanon, sparking outrage and concern over the ideological stance of individuals advising the US administration on Israel and Palestine."

https://www.middleeastmonitor.com/20241010-us-former-white-house-advisor-urges-israel-to-carpet-bomb-irish-peacekeepers-in-lebanon/

Må vel være en av Trump-gjengen for å finne på noe slikt. Tenk hvor mange skrullinger han greide å trekke inn i statsapparatet på de 4 årene han satt i det hvite hus.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Jeg synes Netanyahu, Putin og Orban alle kan sammenlignes

Mye har jo forandret seg, mange i Israel mistenker at Russland bidro i 7.oktober angrepet. Russland har tjent veldig mye på at verden har skiftet fokus fra Ukraina til midtøsten. Hamas brukte lærdom fra krigen i Ukraina, blant annet teknikk for å ta ut israelske stridsvogner. Hjelp fra Russland kan forklare hvorfor terrorangrepet ble så "vellykket" som det var. Jeg husker det var snakk om jamming av israelsk utstyr/samband m.m den gang, så hørte vi ikke mer om det. Det er absolutt en mistanke jeg deler, men som ikke kan bevises enda.

Det er verdt å nevne at Israel tok avstand fra krigen til Russland etter kort tid, mens de palestinske ledere støtter Russland i krigen i Ukraina. Akkurat nå virker det som at Putin og den "moderate" Abbas er venner og nærmest allierte.

Vi vet at Russland står for frihet og internasjonal lov, sa 87 år gamle Abbas den gang. Dette sa Abbas langt inne i krigen, lenge etter at massakrene i Butcha var godt kjent for eksempel.

https://www.vg.no/nyheter/i/3E0pde/russiske-medier-palestina-president-mahmoud-abbas-skal-besoeke-putin

Jeg har jo nevnt til deg før hva jeg synes om hauken og (antagelig) den kriminelle Netanyahu. Sammenligning Russland/Israel har stadig kommet opp og den er urimelig. Hamas er nok mye nærmere Russland i verdier, bare ikke i gjennomføringskraft og evne.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (På 10.10.2024 den 5:12 PM):

Nå var det vel aldri meningen at disse styrkene skulle sørge for at 1701 ble implementert. Artikkel 8 er forøvrig rettet mot Libanon og Israel.

Ellers er endel av artikkel 8 krav om at alle styrker i Libanon skal være underlagt eller godkjent av  myndighetene i Libanon, noe Hizbollah ble i 2008:

Lebanon's new cabinet unanimously approved a policy statement that recognizes Hezbollah's existence as an armed organization and guarantees its right to "liberate or recover occupied lands" (such as the Shebaa Farms)

Jo, det var det. I følge paragraf 11e i resolusjon 1701 av 11 august 2006 skal UNIFIL: «Assist the Lebanese Armed forces to taking step towards the Establishment of the arena as referred to in paragraph 8».

Og resolusjonen sier i klartekst at a)Hisbollah skal avvæpnes slik Taif-avtalen(av 4 november 1989) og resolusjon 1559 av 2 september 2004 og resolusjon 1680 av 17 mai 2006 sier(paragraf 3, 8 og 10 i resolusjon 1701) og b)ingen militær nærvær utenom den libanesiske hæren og UNIFIL-styrkene sør for den blå linja som er mellom grensen til Israel og Litani-elven(paragraf 8).

Det du sier når du påpeker at libanesiske myndigheter har godkjent Hizbolla eksistens som en militært-milits i Libanon og at de garanterer Hizbollahs rett til å å «frigjøre okkuperte områder» er at Libanon har brutt(eller mere riktig) gitt blaffen i resolusjon 1701 av 11 august 2006, og det stemmer selvsagt. Den libanesiske regjeringen har i følge bla resolusjon 1701 og den avtalen og resolusjonene den viser til ingen som helst anledning til å godkjenne Hizbollahs millitære eksistens eller til å godkjenne at Hizbolla gjør noe som helst av militært karakter, uansett om den libanesiske regjeringen kaller det motstandskamp eller noe som helst annet. Ikke noe som helst.
Det er for øvrig heller ikke-selvsagt nok siden Hizbollah skal avvæpnes-tillat å bevæpne Hizbollah slik feks Iran og Syria har gjort i følge paragraf 8 i resolusjon 1701. Og den libanesiske regjeringen kan ikke tillate våpen-salg/våpen-støtte til Hizbollah.

Endret av Olek1970
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (På 10.10.2024 den 5:58 PM):

Hizbollah har som tidligere skrevet fått i oppdrag av Libanon å jage ut Israel fra Sheeba Farms.

Ett oppdrag-slik jeg viste deg i ett annet svar-den libanesiske regjeringen ikke har noen anledning til å gi Hizbollah i følge resolusjon 1701 og avtalen og resolusjonene denne viser til.
Og enda mindre siden selv FN sier at Israelsk tilbaketrekning fra Sherbaa farms ikke er en del av resolusjon 425 av 19 mars 1978:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Shebaagårdarna (nest siste avsnitt).

Endret av Olek1970
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Jeg har jo nevnt til deg før hva jeg synes om hauken og (antagelig) den kriminelle Netanyahu. Sammenligning Russland/Israel har stadig kommet opp og den er urimelig. 

Israel oppførsel samt holdningen og ideologien til de som styrer landet gjør at gapet mellom deres moralske nivå blir mindre og mindre. En god del av Israels ledere, særlig i Likud-partiet, er jo også av østeuropeisk/eks-sovjetisk bakgrunn og som vi vet står jo ikke de demokratiske idealene sterkest i den delen av Europa. Så da burde man ikke bli direkte overrasket over at folk som Netanyahu, Sharon og Smotrich er ganske langt unna demokratiske og rettsstatlige idealer. De kunne godt ha passet inn i dagens russiske politikk med knallhard maktkamp og korrupsjon som sentrale ingredienser.

Endret av Folkflesk
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...