Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Folkflesk skrev (14 minutter siden): Jeg har iallefall fått et soleklart inntrykk av dette dårlige, eller til og med ikke-eksisterende, forholdet gjennom mange ulike medier i et helt år nå. Ble ikke til og med Ganz nylig invitert til Det Hvite Hus istedenfor Netanyahu? Så blir også ganske overrasket når det plutselig kommer en "Hæ, hva i alle dager er det du snakker om?". Nå ser jeg at innsatsen er høynet og denne helt ukontroversielle observasjonen også blir omtalt som "løgn". Da er det nesten så jeg lurer på om dette er en slags form for trolling. Hele tråden preges jo av individer som ikke klarer å se skogen for bare trær. De færreste opplever at det er flere parter her - Israel,Terrorister som Hamas/Hizbollha og sivile. De fleste tenker kun på det 2 første. USA har hele tiden sett at det er 3 berørte parter her. De som stiller seg på en av de 2 andre sidene tror at USA støtter Israel 100%. Jeg oppfatter USA som beskytter av Israel sine innbyggere, men at de ikke vil være en del av en part som dreper uskyldige sivile slik IDF faktisk gjør. Israel prøver å dra USA inn i en større konflikt de ikke ønsker å være en del av - f.eks denne mot IRAN. Nå har tydeligvis Israel fått så mye kjeft fra USA at de må snakke med USA før de får definere hvilke mål i IRAN man kan gå etter - om Israel vil høre er en annen sak. En ting synes derimot klart : USA vil ikke ha noen storkrig mot IRAN slik Bibi drømmer om. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Folkflesk skrev (24 minutter siden): Da er det nesten så jeg lurer på om dette er en slags form for trolling. Mange i tråden virker å ha MIFF som kilde på det som skjer i konflikten og/eller er tilknyttet dem. 7 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Red Frostraven skrev (1 minutt siden): Mange i tråden virker å ha MIFF som kilde på det som skjer i konflikten og/eller er tilknyttet dem. MIFF står for? Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober 1 hour ago, Snikpellik said: Dette er vel ingen løgn. Det er godt kjent gjennom amerikanske og israelske medier at det er en stor irritasjon innad i Biden-administrasjonen rundt Netanyahu og den israelske regjeringens fremtreden og valg det siste året, spesielt ifbm Gaza. Det har også vært åpne krasse utsagn fra USA rettet mot Israel, eksempelvis da USAs utenriksdepartement konkluderte med at Israel trolig har begått krigsforbrytelser, da USA innførte sanksjoner mot israelske settlere og allierte av regjeringen, da Blinken sa Israel "mangler en kredibel plan" eller mer nylig da Biden-administrasjonen mente Netanyahu saboterer våpenhvilesamtalene. USAs regjering vil selvsagt ikke ha noen amerikanske soldater hjem i kiste nå rett før president valget. Ellers tror jeg Israels regjering har USAs fulle støtte i et eventuelt angrep på Irans regjering. 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober FriskLuft skrev (12 minutter siden): MIFF står for? Med Israel For Fred. En gjeng med fanatisk religiøse israel supportere. 4 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober The body of Rasha, 10 year old girl, was pulled from under the rubble of her house in Gaza. Beneath her was her will, which she wrote in the last moments of her short life: “Please don’t cry for me, as it would make me sad. I hope my clothes can go to those in need, and my accessories to Rahaf, Lana, and Batool. The bead boxes should go to Batool. As for my monthly allowance of 50 shekels, I want half to go to Rahaf and the other half to Ahmad. I’d like Batool to have my toys. Lastly, please don’t shout at my brother Ahmad. Please follow these wishes.” 3 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Aiven skrev (4 minutter siden): The body of Rasha, 10 year old girl, was pulled from under the rubble of her house in Gaza. Beneath her was her will, which she wrote in the last moments of her short life: “Please don’t cry for me, as it would make me sad. I hope my clothes can go to those in need, and my accessories to Rahaf, Lana, and Batool. The bead boxes should go to Batool. As for my monthly allowance of 50 shekels, I want half to go to Rahaf and the other half to Ahmad. I’d like Batool to have my toys. Lastly, please don’t shout at my brother Ahmad. Please follow these wishes.” Det er hjerteskjærende å lese dette. Men snart kommer vel propagandamaskinen til Israel inn her med en forklaring 3 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober FriskLuft skrev (15 minutter siden): Det er hjerteskjærende å lese dette. Men snart kommer vel propagandamaskinen til Israel inn her med en forklaring IDF sier vel at det er en kalender som viser dato for når de systematiske voldtektene skal finne sted. 2 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan. Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken. Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig... 3 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober RookieNO skrev (1 minutt siden): Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan. Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken. Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig... Problemet er jo at dette først og fremst er spesielt for den ene siden - ikke den andre. Jeg følte like ille med den andre siden 7 oktober - men lidelsene blir så små i forhold til det som har skjedd på den andre siden. Det er så massivt, så ekstremt, så mye av det mot sivilebfolkningen på Gaza at det er ikke til å holde ut. All lidelse er vondt og en skal ikke underslå at lidelsene til Israel var ekstreme 7 oktober, men de blir jo små i sammenligning - det er jo dette svært mange i verdensamfunnet har reagert på. Det er denne ekstrem hevnen som har fått regjere innad i Israel som sivilebfolkningen på Gaza har måtte betale for. 2 1 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober RookieNO skrev (11 minutter siden): Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan. Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken. Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig... Heldigvis er det lov å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan dele en slik anekdote uten at det betyr man bagatelliserer lidelsene på den andre siden. Hvorfor er man nødt til å overse skjebnen til et lite barn for å kunne se det større bildet? Det fremstår, for meg, som et meget forenklet syn. 2 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober (endret) RookieNO skrev (34 minutter siden): Helt enig at det er helt forjævlig å lese saker som denne om Rasha, særlig når man har egne barn og kan relatere til det på et helt annet plan. Men så skal man ikke glemme at akkurat det samme har skjedd på den andre siden, i en krig så er det dessverre mange uskyldige som rammes. For å kunne se det større bildet må man, dessverre, overse enkeltanektdoter som denne. Når jeg skriver det så kjennes det helt hjerterått, men det følger dessverre av logikken. Så lenge dette ikke er spesielt for den ene eller andre siden, så blir dette bare enkelthendelser som det vil være utallige av i en krig... Nå er der etterhvert noen tusener Rashaer som ikke lenger er blant oss, men det er fint at vi får trøkt opp i trynet hvor inn i hampen for jævlig dette er for de sivile i Gaza. Og spesielt de som sitter og forsvarer dette og forkaster våpenhvile burde bli tvunget til å lese dette brevet hver dag så lenge denne krigen varer. Endret 3. oktober av Folkflesk 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Årstallet for det grusomme Terror angrepet på Israel er her snart. Hezbollah hadde lignende aksjon på gang som Israel stanset. Men verden og Midtøsten ser ut som en bombe med brennende lunte. Håper at man unngår en krig mellom Israel og Iran som vil trigge diverse allianser med mulighet for en slags storkrig, som muligens man forsøker å begrense med hukommelse om 2vk.... Lenke til kommentar
UglaSukk Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober "“They told us that Mr. Netanyahu agreed on this, and so we also got the agreement of Hezbollah on that. And, you know what happened since then,” " Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Psykake skrev (2 timer siden): Heldigvis er det lov å ha to tanker i hodet samtidig. Man kan dele en slik anekdote uten at det betyr man bagatelliserer lidelsene på den andre siden. Hvorfor er man nødt til å overse skjebnen til et lite barn for å kunne se det større bildet? Det fremstår, for meg, som et meget forenklet syn. Skjønner ikke helt hvorfor du åpner med "heldigvis er det lov med to tanker i hodet samtidig" når du kommenterer min kommentar, all den tid det var nettopp derfor jeg skrev det... Jeg har forstått, for lenge siden, at jeg aldri kommer til å få kontroll på hva som er rett og galt i konflikten i Midt-Østen, så jeg er akkurat like lite på Israel sin side som jeg er på Palestinerne sin side. For de som er opptatt av det litt større bildet så er slike saker noe man ikke kan ta hensyn til, akkurat som enkeltopplevelser ikke skal påvirke statistikker. At "broren din" fikk problemer etter koronavaksinen betyr ikke at alle andre også får det... Så er jeg helt enig i at slike historier er viktige for at man ikke skal glemme at det tross alt er snakk om uskyldige mennesker som rammes oppi alt dette, men det er ikke spesielt for en side akkurat her. Ja, akkurat nå er det Palestinerne som får unngjelde for 7.oktober angrepet, men det manglet ikke på lignende historier fra Israel sin side da heller. Dere som har valgt side skal få ha diskusjonen videre i fred, vi andre må bare beskytte oss selv så godt vi kan for å ikke helt miste troen på menneskeheten. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober (endret) Folkflesk skrev (2 timer siden): Nå er der etterhvert noen tusener Rashaer som ikke lenger er blant oss, men det er fint at vi får trøkt opp i trynet hvor inn i hampen for jævlig dette er for de sivile i Gaza. Og spesielt de som sitter og forsvarer dette og forkaster våpenhvile burde bli tvunget til å lese dette brevet hver dag så lenge denne krigen varer. Jeg er imot våpenhvile så lenge Hamas har makten. Ikke fordi jeg vil ha mest mulig lidelse, men en slutt på denne syklusen med en ny krig hvert 5 år. Hvis Hamas beholder makten skjer 7 oktober om 5 år, Gaza blir lagt i ruiner igjen, og nye 40 000 blir drept, igjen, til neste krig En dag må dette ta slutt Det blir heller ingen palestinsk stat med Hamas ved makten, og jeg vil ha en palestinsk stat Endret 3. oktober av Tussi 4 1 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Tussi skrev (1 minutt siden): Jeg er imot våpenhvile så lenge Hamas har makten. Det er i praksis ingen som har makten der nå. Netanyahu virker ikke å ha noen plan bortsett fra å holde krigen igang for å sikre sin egen overlevelse. Det er dette du nå støtter. 1 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Tussi skrev (11 minutter siden): Jeg er imot våpenhvile så lenge Hamas har makten. Ikke fordi jeg vil ha mest mulig lidelse, men en slutt på denne syklusen med en nylig hvert 5 år. Hvis Hamas beholder makten skjer 7 oktober om 5 år, Gaza blir lagt i ruiner igjennom nye 40 000 blir drept, igjen, til neste krig En dag må dette ta slutt Det blir heller ingen palestinsk stat med Hamas ved makten, og jeg vil ha en palestinsk stat Hamas har ingen reell makt i Gaza i dag..så da er det vel ok med våpenhvile? Lenke til kommentar
Svala Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober FriskLuft skrev (5 timer siden): Når Hamas angriper tenker jeg på terrorister. Når Israel angriper tenker jeg jeg at de representerer en jødisk stat. Og når israelske soldater dreper uskyldige sivile så gjør de en bjørnetjeneste for dem de representerer. Det å henge seg opp i ordet jøde blir vel.mye woke i denne settingen. Ser VG i dag har en annen sak der de hevder at det å skrive: stem frp!, er rasistisk. Føler vel at vi nå beveger oss inn i samme landskap der noen velger å tolke og føle litt vel mye rundt ord og setninger og legge sine egne følelser inn i dem. Forøvrig kan jeg nevne at jeg aldri har stemt frp og at jeg ikke liker denne binders mentaliteten og woke kulturen der noen prøver å omdefinere ord og uttrykk. Jeg tror Israel og alle dem de representerer (som da vil være jøder i mange sitt hode), har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved måten de har agert på Gaza. De er muligens blitt mer bevisste på dette mhp Libanon fordi de her har brukt mer presisjon i sin maktutøvelse. Overdreven maktutøvelse som gir sivile lidelser er aldri en god strategi. Du bare understreker poenget mitt. Hamas er valgt av den palestinske befolkningen i Gaza og er den styrende myndighet der. Likevel er det bare for Israel du knytter krigen til befolkningen. Det er ikke første gang du bever deg mot antisemittisme i denne tråden, så jeg er dessverre ikke overrasket. 4 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. oktober (endret) RookieNO skrev (27 minutter siden): Skjønner ikke helt hvorfor du åpner med "heldigvis er det lov med to tanker i hodet samtidig" når du kommenterer min kommentar, all den tid det var nettopp derfor jeg skrev det... Jeg har forstått, for lenge siden, at jeg aldri kommer til å få kontroll på hva som er rett og galt i konflikten i Midt-Østen, så jeg er akkurat like lite på Israel sin side som jeg er på Palestinerne sin side. For de som er opptatt av det litt større bildet så er slike saker noe man ikke kan ta hensyn til, akkurat som enkeltopplevelser ikke skal påvirke statistikker. At "broren din" fikk problemer etter koronavaksinen betyr ikke at alle andre også får det... Så er jeg helt enig i at slike historier er viktige for at man ikke skal glemme at det tross alt er snakk om uskyldige mennesker som rammes oppi alt dette, men det er ikke spesielt for en side akkurat her. Ja, akkurat nå er det Palestinerne som får unngjelde for 7.oktober angrepet, men det manglet ikke på lignende historier fra Israel sin side da heller. Dere som har valgt side skal få ha diskusjonen videre i fred, vi andre må bare beskytte oss selv så godt vi kan for å ikke helt miste troen på menneskeheten. Man trenger ikke å velge en side. Det går helt fint an å være mot okkupasjonen og den grusomme behandlingen av palestinerne i Gaza og på Vestbredden over mange tiår, og samtidig støtte Israels krig mot Hamas og Islamsk Jihad. Personlig støtter jeg krigen mot Hamas og har gjort det siden terrorangrepet 7. oktober, men er i likhet med også mange israelere svært kritisk til hvordan den føres og hvilke motivasjoner Netanyahus regime egentlig har. Jeg mener at å sterkt støtte en av de to aktive partene er motbydelig, enten det er terroristene i Hamas eller den høyreekstreme israelske regjeringen. Begge ønsker å holde krigen i gang så lenge som mulig - med mest mulig død, ødeleggelse og fordervelse, og det er derfor det vi har fått. Verst går det utover sivilbefolkningen, og da spesielt barn og unge inne på Gazastripen. Man kan heller ikke si at israelerne lever i et tryggere land nå enn de gjorde for ett år siden. Mange virker også å til tider glemme hvor ekstreme den sittende israelske regjeringen er, som består av mange dypt religiøse, ekstremistiske settlere, hvorav noen også er dømt for brudd på terrorlover og rasisme. Det er nesten som om ytre elementer i Frp, Norgesdemokratene, SIAN og Smiths Venner på en eller annen måte skulle styrt Norge sammen. Det var litt håp tidligere i år da IDF-sjefen hardt kritiserte Netanyahu for mangel på en plan, og mente at det aldri vil hjelpe med militære seire hvis det ikke avløses av diplomatiske løsninger. Men den kritikken virker ikke å ha ført til noen ny tankegang i det hele tatt. Netanyahu virker urokkelig og har fått fokuset vekk fra Gaza, og er kanskje endelig i ferd med å lykkes å dra USA inn i en større konflikt med Iran. Endret 3. oktober av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå