Vintersko Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober Simen1 skrev (6 minutter siden): Passifisme passer sikkert fint i teletubby-land der alt er fint og hyggelig. Jeg tror en del nordmenn har vokst opp med så høy grad av trygghet og avstand til kriger at de ikke klarer å forestille seg at noen titusner tapte liv kan være den minst blodige veien til en mer varig fred. For noe tull. Israel får ikke varig fred I midtøsten ved å agere slik de nå gjør. De vil vel heller ikke ha det. Ut fra det vi ser på Vestbredden så er det vel egentlig mer land de vil ha,ikke fred. 2 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober FriskLuft skrev (3 minutter siden): For noe tull. Israel får ikke varig fred I midtøsten ved å agere slik de nå gjør. De vil vel heller ikke ha det. Ut fra det vi ser på Vestbredden så er det vel egentlig mer land de vil ha,ikke fred. Vel, de tar nok affære nå etter angrepet fra palestinere fra Vestbredden, ser ikke ut som palestinerne heller vil ha fred girt 4 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober FriskLuft skrev (1 time siden): Jeg må si at det hatet jeg har sett i samfunnet stort sett har vært rettet mot Islam. Jeg har selv aldri sett noe hat mot Jøder. Men det forekommer sikkert - og spesielt etter at Israel har slaktet ned så mange sivile på Gaza og deretter kaster seg over Libanon og går frem på lignende måte. På mange måter gjør jødene seg selv en bjørnetjeneste ved å agere slik. Selv USA er irritert og oppgitt over Israel. Det betyr ikke at omverden ikke ser at Israel har utfordringer - det er bare det at det meste av verden synes Israel sin måte å løse dette på går helt av skaftene og for mange fremstår som total galskap. Derfor er det nok et økende hat mot jøder i samfunnet. Men enn så lenge opplever i alle fall jeg at dette hatet er lite sammenlignet med det man finner mot Islam. Du kan jo begynne med å se deg selv i speilet. Du beveger deg på farlig grunn med det fokuset ditt på etniske jøder. 7 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober Svala skrev (1 minutt siden): Du kan jo begynne med å se deg selv i speilet. Du beveger deg på farlig grunn med det fokuset ditt på etniske jøder. Forklar hva du mener her? Jeg kjenner ingen jøder eller palestinere eller folk fra midtøsten og har null egeninteresse i noen av partene her. Ikke er jeg religiøs heller. Fokuset mitt er de sivile som blir rammet av krigen og da peker jeg på Israel som er den parten som påfører mest lidelse her. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 2. oktober Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 2. oktober (endret) FriskLuft skrev (6 minutter siden): Forklar hva du mener her? Jeg kjenner ingen jøder eller palestinere eller folk fra midtøsten og har null egeninteresse i noen av partene her. Ikke er jeg religiøs heller. Fokuset mitt er de sivile som blir rammet av krigen og da peker jeg på Israel som er den parten som påfører mest lidelse her. Du straffer Israel fordi de har rakettskjold, varselsystemer og velger å bygge bomberom. Og at de ikke bruker sine borgere som sivile skjold for å få en negativ overskrift mot palestinerne i avisene. Jeg velger å støtte og hylle dette. Og jeg ser at for Hamas er de sivile målet. De blir med makt forhindret fra å utføre sine mål mesteparten av tiden. Ellers ville man hatt et faktisk folkemord. Jeg liker ikke Netanyahu eller deler av regjeringen, men jeg støtter selvsagt demokratiet Israel sin kamp mot islamistiske terrorgrupper. Hamas, Hizbollah eller presteregimet i Iran. Det er ikke noe vanskelig valg for meg å støtte Israel mot de. Endret 2. oktober av DukeNukem3d 12 1 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Du straffer Israel fordi de har rakettskjold, varselsystemer og velger å bygge bomberom. Og at de ikke bruker sivile som skjold. Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt. 2 1 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober (endret) FriskLuft skrev (7 minutter siden): Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt. Hamas angriper akkurat så omfattende og så mye som de får til, mot overmakten. Vi så 7.oktober hvordan det ser ut hvis maktbalansen i konflikten skulle snus på hodet. Hamas er nå helt parkert teknologisk, strategisk, taktisk og på alle mulige måter, derfor har de ikke mulighet til å slå tilbake mer "omfattende". Dette er nok en gang ikke noe godt argument mot Israel du forsøker med. Det eneste du viser til er at Israel er en del av den moderne, tekniske og innovative delen av verden. Den andre forblir i gamle religiøse tekster og islamisme. Endret 2. oktober av DukeNukem3d 4 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober FriskLuft skrev (6 minutter siden): Nei,antall angrep Israel foretar seg er vesentlig flere og mer omfattende enn den andre siden. Dette er ikke to likeverdige parter som kan ramme hverandre like hardt. Mener du at løsningen er tit for tat i 100 år til? Hvilken fremtid er det for palestinerne f eks? Du må jo være klar over at selv om Israel hadde drept 1200 palestinere slik som hamas drepte 1200 israelere, så vil ikke en eneste person fra Gaza noengang få arbeidstillatelse igjen i Israel i overskuelig fremtid. Så ville Hamas drpt 6, så vil Israel drepe 6, og sånn fortsetter det? er det det du vil? 4 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober FriskLuft skrev (50 minutter siden): Forklar hva du mener her? Jeg kjenner ingen jøder eller palestinere eller folk fra midtøsten og har null egeninteresse i noen av partene her. Ikke er jeg religiøs heller. Fokuset mitt er de sivile som blir rammet av krigen og da peker jeg på Israel som er den parten som påfører mest lidelse her. Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme. 4 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober Svala skrev (32 minutter siden): Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme. Selvsagt er det rasisme og diskriminering, vi så det samme da norske hotell nektet å la russere bo der, idioter som diskriminerer pga etnisitet og nasjonalitet 4 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober Svala skrev (38 minutter siden): Hvorfor mener du jøder gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jøder er jo ikke Israel som du nå peker på. Tenker du jøder som ikke er israelere også gjør seg selv en bjørnetjeneste? Tenker du arabiske israelere ikke gjør seg selv en bjørnetjeneste? Jeg antar du ser på Israel slik jeg ser på Russland. Personlig kjenner jeg et par russere, og det er så fjernt som det kan bli å skulle knytte de til krigen. Det ville aldri falt meg inn slik du nå gjør med jøder og Israel. Jeg mener man da nærmer seg diskriminering eller rasisme. Hvorfor henger du deg opp ordet jøde? Israel er en jødisk stat. Så jødene,eller israelerne, gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drepe massivt med sivile på Gaza og i Libanon. Tror mannen i gata ofte tenker slik at de som flyr rundt å dreper sivile på Gaza er stort sett jøder,selv om de pr def er israelske statsborgere. Så om jeg omtaler det som en bjørnetjeneste for jøder eller Israelere så går det i praksis ut på det samme. Folk blir negative til Isralere og jøder pga de ekstreme lidelsene de påfører uskyldige sivile. Russere blir gjerne sett ned på..Det er bare å lese om hvordan de blir omtalt når de dytter ut propaganda..i prinsippet skjer det samme med jøder,eller israelere om du vil. Sånn sett så er det mye lik negativitet mhp Israel og Russland. I mine øyne er jeg like negativ innstilt til begge pga det disse landene gjør mot andre. 2 Lenke til kommentar
Olek1970 Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober (endret) FriskLuft skrev (4 timer siden): Jeg kjenner ingen fra Palestina eller fra midtøsten overhodet - har aldri gått i noe demonstrasjon mot eller for det ene eller andre - men jeg vet hva det vil si å miste venner og familie - og disse grusomme smertene dytter nå Israel frem. Ja fiendene til Israel agerer også og gjør mye galt - men dersom en teller antall drepte sivile så ser man jo at det er større antall ikke jøder enn jøder. Mao - den som slår hardest og dreper flest er Israel. Det må være lov å kritisere Israel for det. Ja, for at man i krig dreper like mange sivile som fienden er jo helt normalt. Eller forresten: tror garantert at det aldri har skjedd at antall sivile ofre i en krig er likt begge sider. Noe sier meg forresten at du ikke aner hva folkeretten sier om hva som er proporsjonalt svar på ett angrep. Vel artikkel 51 paragraf 5b i tillegsprotokollen forklarer det på en enkel måte: https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/1977-06-08-1 Alt for mange tror folkeretten teller antall døde sivile for å bedømme om en krig er proporsjonal eller ikke, det gjør den ikke. Folkeretten tar hensyn til at krig er kompleks og at det kan være mange årsaker til store sivile tap. Og sivile tap er ikke forbudt i krig. Uansett så er det partene selv som skal og kan avgjøre om ett angrep er proporsjonalt eller ikke utifra den militære gevinsten i forhold til tap av/skade på sivile/sivile gjenstander. Og etterpåklokskap som det døde for mange/ble skader for mange er sikkert korrekt ut i fra ett moralsk synspunkt, men ikke ut i fra folkeretten. Det er en grunn til at artikkel 51 paragraf 5 b sier “ett angrep som må antas å forårsake” ikke ett “ett angrep som forårsaker”. Om krigen på Gaza og Libanon ikke er en ikke internasjonal væpnet-konflikt slik feks Israel og USA mener er det forresten plutselig helt andre regler som gjelder igjen. Og da finnes det i realiteten ikke noe som heter uproporsjonal krigføring. Men folkeretten er utrolig komplekse greier selv om teksten kan synes enkel å tyde. Og jeg er dessverre veldig veldig lite ekspert på området. Men når forskjellige folkeretts-eksperter tolker folkeretten helt forskjellig så viser det hvor utrolig komplisert den er. Endret 2. oktober av Olek1970 3 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober FriskLuft skrev (1 time siden): Hvorfor henger du deg opp ordet jøde? Israel er en jødisk stat. Så jødene,eller israelerne, gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drepe massivt med sivile på Gaza og i Libanon. Tror mannen i gata ofte tenker slik at de som flyr rundt å dreper sivile på Gaza er stort sett jøder,selv om de pr def er israelske statsborgere. Så om jeg omtaler det som en bjørnetjeneste for jøder eller Israelere så går det i praksis ut på det samme. Folk blir negative til Isralere og jøder pga de ekstreme lidelsene de påfører uskyldige sivile. Russere blir gjerne sett ned på..Det er bare å lese om hvordan de blir omtalt når de dytter ut propaganda..i prinsippet skjer det samme med jøder,eller israelere om du vil. Sånn sett så er det mye lik negativitet mhp Israel og Russland. I mine øyne er jeg like negativ innstilt til begge pga det disse landene gjør mot andre. Nå tyder alt på, at i motsetning til i Gaza er langt de fleste døde militante, ikke sivile, i Libanon. Og tro meg, det er massevis av israeske arabere som slåss i IDF, fordi de vil forsvare familien sin og landet sitt mot terrorgrupper som vil ta dem tilbake til middelaøderen 5 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober (endret) DukeNukem3d skrev (5 timer siden): Du straffer Israel fordi de har rakettskjold, varselsystemer og velger å bygge bomberom. Og at de ikke bruker sine borgere som sivile skjold for å få en negativ overskrift mot palestinerne i avisene. Jeg velger å støtte og hylle dette. Og jeg ser at for Hamas er de sivile målet. De blir med makt forhindret fra å utføre sine mål mesteparten av tiden. Ellers ville man hatt et faktisk folkemord. Jeg liker ikke Netanyahu eller deler av regjeringen, men jeg støtter selvsagt demokratiet Israel sin kamp mot islamistiske terrorgrupper. Hamas, Hizbollah eller presteregimet i Iran. Det er ikke noe vanskelig valg for meg å støtte Israel mot de. I oppveksten din er du blitt foret med at det alltid er en helt og en skurk i en historie. Dette gjør det vanskelig å innse at dette er en historie med to skurker. Regjeringen i Israel og Hamas. I mellom er det tusenvis av uskyldige. Endret 2. oktober av Psykake 5 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober 10 hours ago, Mannen med ljåen said: Andre verdenskrig var nettopp over, og jødene som hadde overlevd Holocaust trengte et hjemland. Nå er autoritære regimer og antisemittisme igjen på fremmarsj. De trengte et hjemland lenge før andre verdenskrig. De fikk det landet de nå har som en kompensasjon for Holocaust. 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet 2. oktober Rapporter Del Skrevet 2. oktober I følge FN-resolusjon 181 (november 1947) Skulle den jødiske staten se slik ut. 2 Lenke til kommentar
Svala Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober FriskLuft skrev (9 timer siden): Hvorfor henger du deg opp ordet jøde? Israel er en jødisk stat. Så jødene,eller israelerne, gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å drepe massivt med sivile på Gaza og i Libanon. Tror mannen i gata ofte tenker slik at de som flyr rundt å dreper sivile på Gaza er stort sett jøder,selv om de pr def er israelske statsborgere. Så om jeg omtaler det som en bjørnetjeneste for jøder eller Israelere så går det i praksis ut på det samme. Folk blir negative til Isralere og jøder pga de ekstreme lidelsene de påfører uskyldige sivile. Russere blir gjerne sett ned på..Det er bare å lese om hvordan de blir omtalt når de dytter ut propaganda..i prinsippet skjer det samme med jøder,eller israelere om du vil. Sånn sett så er det mye lik negativitet mhp Israel og Russland. I mine øyne er jeg like negativ innstilt til begge pga det disse landene gjør mot andre. Nei, jeg tror så absolutt ikke mannen i gata tenker på etnisiteten til de som kjemper. Det er en skremmende tankegang, og det er ikke mindre skremmende hvor stor forståelse du viser for at mennesker opplever økt hat for sin nasjonalitet eller etnisitet. For å illustrere hvor syk tankegangen din er: når Hamas utfører terrorangrep og kjemper, tenker du da heller på at det er mennesker av etnisiteten palestiner som kjemper og at det er forståelig om de opplever økt hat? 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober Svala skrev (3 minutter siden): Nei, jeg tror så absolutt ikke mannen i gata tenker på etnisiteten til de som kjemper. Det er en skremmende tankegang, og det er ikke mindre skremmende hvor stor forståelse du viser for at mennesker opplever økt hat for sin nasjonalitet eller etnisitet. For å illustrere hvor syk tankegangen din er: når Hamas utfører terrorangrep og kjemper, tenker du da heller på at det er mennesker av etnisiteten palestiner som kjemper og at det er forståelig om de opplever økt hat? Når Hamas angriper tenker jeg på terrorister. Når Israel angriper tenker jeg jeg at de representerer en jødisk stat. Og når israelske soldater dreper uskyldige sivile så gjør de en bjørnetjeneste for dem de representerer. Det å henge seg opp i ordet jøde blir vel.mye woke i denne settingen. Ser VG i dag har en annen sak der de hevder at det å skrive: stem frp!, er rasistisk. Føler vel at vi nå beveger oss inn i samme landskap der noen velger å tolke og føle litt vel mye rundt ord og setninger og legge sine egne følelser inn i dem. Forøvrig kan jeg nevne at jeg aldri har stemt frp og at jeg ikke liker denne binders mentaliteten og woke kulturen der noen prøver å omdefinere ord og uttrykk. Jeg tror Israel og alle dem de representerer (som da vil være jøder i mange sitt hode), har gjort seg selv en bjørnetjeneste ved måten de har agert på Gaza. De er muligens blitt mer bevisste på dette mhp Libanon fordi de her har brukt mer presisjon i sin maktutøvelse. Overdreven maktutøvelse som gir sivile lidelser er aldri en god strategi. 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. oktober Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. oktober (endret) FriskLuft skrev (13 timer siden): Selv USA er irritert og oppgitt over Israel. VifteKopp skrev (13 timer siden): Slutt å lyv. Dette er vel ingen løgn. Det er godt kjent gjennom amerikanske og israelske medier at det er en stor irritasjon innad i Biden-administrasjonen rundt Netanyahu og den israelske regjeringens fremtreden og valg det siste året, spesielt ifbm Gaza. Det har også vært åpne krasse utsagn fra USA rettet mot Israel, eksempelvis da USAs utenriksdepartement konkluderte med at Israel trolig har begått krigsforbrytelser, da USA innførte sanksjoner mot israelske settlere og allierte av regjeringen, da Blinken sa Israel "mangler en kredibel plan" eller mer nylig da Biden-administrasjonen mente Netanyahu saboterer våpenhvilesamtalene. Endret 3. oktober av Snikpellik 6 Lenke til kommentar
Folkflesk Skrevet 3. oktober Rapporter Del Skrevet 3. oktober (endret) Snikpellik skrev (49 minutter siden): Dette er vel ingen løgn. Det er godt kjent gjennom amerikanske og israelske medier at det er en stor irritasjon innad i Biden-administrasjonen rundt Netanyahu og den israelske regjeringens fremtreden og valg det siste året, spesielt ifbm Gaza. Det har også vært åpne krasse utsagn fra USA rettet mot Israel, eksempelvis da USAs utenriksdepartement konkluderte med at Israel trolig har begått krigsforbrytelser, da USA innførte sanksjoner mot israelske settlere og allierte av regjeringen, da Blinken sa Israel "mangler en kredibel plan" eller mer nylig da Biden-administrasjonen mente Netanyahu saboterer våpenhvilesamtalene. Jeg har iallefall fått et soleklart inntrykk av dette dårlige, eller til og med ikke-eksisterende, forholdet gjennom mange ulike medier i et helt år nå. Ble ikke til og med Ganz nylig invitert til Det Hvite Hus istedenfor Netanyahu? Så blir også ganske overrasket når det plutselig kommer en "Hæ, hva i alle dager er det du snakker om?". Nå ser jeg at innsatsen er høynet og denne helt ukontroversielle observasjonen også blir omtalt som "løgn". Da er det nesten så jeg lurer på om dette er en slags form for trolling. Endret 3. oktober av Folkflesk 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå