Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Norge annonserer en ny støttepakke til UNRWA på 100 millioner kroner.

https://www.nrk.no/urix/noreg-med-nye-100-millionar-kroner-til-unrwa-1.16927622

Det kommer et par uker etter at Meloni og Italia annonserte en ny pakke på over 330 millioner kroner, samt nye store pakker til hjelpeorganisasjonen fra blant andre Frankrike, Tyskland, Japan, Canada, Australia, Polen, Danmark og Sverige.

G7-landene (Frankrike, Japan, Tyskland, Storbritannia, USA, Italia og Canada) kom i helga med en sterk oppfordring til Israel om å la UNRWA få operere uhindret i Gaza, men deler av det israelske parlamentet ønsker på sin side for tiden å stemple UNRWA for det de kaller en "terrororganisasjon", og landet har også satt i gang en påvirkningsoperasjon i sosiale medier der det fremmes falske påstander om organisasjonen.

Sitat

(...) The final communique from the G7 leading industrialized nations’ three-day summit in Italy also said that UNRWA, the United Nations aid agency for Palestinian refugees, must be allowed to work unhindered in war-torn Gaza.

https://www.timesofisrael.com/g7-calls-on-israel-to-stop-hobbling-pa-say-unrwa-must-operate-unhindered-in-gaza/

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
The Very End skrev (12 minutter siden):

Hva betyr dette for 1) Israels regjering / styre og 2) krigen overordnet? 

Det betyr en maktkonsenstrasjon – store og små avgjørelser rundt krigen vil bli litt mindre transparente, og at opposisjonen ikke lenger vil ta del i avgjørelsene, bare regjeringen. Det vil også bety enda hardere kritikk og steilere fronter innad i Israels politiske landskap, og at ytre-høyre-lederne i Netanyahus regjering får større innflytelse.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 16.6.2024 at 12:07 AM, 0laf said:

Furious George Clooney called White House

[...]

GQDABqAWgAAQTR-?format=jpg&name=medium

Råttent er min eneste kommentar. At det finnes folk som "debatterer" på denne måten, må vi regne med. Men trist at folk på forumet henter inspirasjon fra slike. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Råttent er min eneste kommentar. At det finnes folk som "debatterer" på denne måten, må vi regne med. Men trist at folk på forumet henter inspirasjon fra slike. 

Enig. Idét man stempler meningsmotstandere som terrorister og selvmordsbombere har man tapt enhver debatt. Det er bare stygt.

Ser at mannen bak er den høyreradikale/MAGA gatekunstneren Sabo.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sabo_(street_artist)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er ingen som reagerer på at en skuespiller som kjenner landets president, og som deltar i en pengeinnsamling med nevnte president, forsøker å benytte sin innflytelse til å påvirke presidenten på vegne av sin kone, som var instrumentell i rettssaken mot Israel.

I stedet reageres det på at noen harselerer med nevnte pengeinnsamling og kona til skuespilleren, med en humoristisk plakat, og at dette er både råttent stygt.

Endret av 0laf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Var ikke du for humor da?

Humor og humor. Synes ikke at det å stemple folk som kritiserer som terrorister og selvmordsbombere har noe for seg egentlig, det er bare usaklig og barnslig. Det er veldig langt over streken for humor etter min mening, spesielt med denne grusomme krigen som bakteppe. Men sikkert "tøft" på internett blant MAGA-gjengen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Humor og humor. Synes ikke at det å stemple folk som kritiserer som terrorister og selvmordsbombere har noe for seg egentlig, det er bare usaklig og barnslig. Det er veldig langt over streken for humor etter min mening, spesielt med denne grusomme krigen som bakteppe. Men sikkert "tøft" på internett blant MAGA-gjengen.

Jeg synes det er unødvendig begge veier. Men jeg spurte Rhabagatz fordi han mente tilsvarende usmakelig humor mot israelere burde være innenfor.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (57 minutter siden):

Du mener at vi har en klovn blant oss?

Nå er debatten på et lavt nivå her, men de eneste debattantene jeg vil definere som klovner er de som forsvarer Russland sin invasjon av Ukraina (eller gir NATO/Ukraina skylden). Da er man en klovn. De aller fleste andre meninger jeg har sett her inne er vel innenfor i min verden.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, DukeNukem3d said:

Jeg synes det er unødvendig begge veier. Men jeg spurte Rhabagatz fordi han mente tilsvarende usmakelig humor mot israelere burde være innenfor.

Dette er piss. Jeg reagerte på at en komiker fikk sparken, og du da umiddelbart trakk inn eksempler på ikke-komikere som ikke har fått sparken.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 4
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (20 minutter siden):

Statsministeren I Albania forteller Blinken at Albania har I nyere tid opponert mot tre "djevler". En av dem Israel.

https://www.youtube.com/watch?v=7JRBwPAIoUk

Kan være greit å ta med hele konteksten.

Sitat

QUESTION: And Mr. Secretary, may I ask the prime minister also a question?  Albania recognized Palestine in 1988.  Prime Minister Netanyahu’s office said earlier today that now is not the time to be speaking about gifts for the Palestinian people.  Do you think that a two-state solution is still possible with the current Israeli Government, and how do you and the U.S. think that is achievable?  Thank you both.

SECRETARY BLINKEN: Thank you, Alex.  So look, on the first question, I’m obviously not going to be speaking for the prime minister or telling you what his views may or may not be on these questions.  You’ll have to ask him yourself or have others ask him.  All I can tell you is this.  As I said to Olivia’s question, we believe it must be and must remain a priority to do everything we can to bring the hostages home, to get them back with their loved ones, and that’s where our focus is.  We’ve done a lot of work to try to get back to this point; that is where we think an agreement is possible, even if it – even if difficult. 

And at least from the perspective of the United States, we think it’s imperative that we continue to pursue that urgently.  And as I said, that would bring many other benefits with it, and notably an extended pause to the conflict, an extended expansion of humanitarian assistance, all things that would be very, very welcome – more than welcome – by men, women, and children in Gaza who continue to suffer every single day.  So that’s where our focus is, but in terms of timing, how one thing fits with another, you’ll have to ask the prime minister.

Edi.

PRIME MINISTER RAMA: Yes.

QUESTION: Mr. Secretary, on the detainees —

SECRETARY BLINKEN: Oh, I’m sorry.  Yes, on the detainees – or this question – well, two things.  First, with regard to American citizens who reportedly were killed, the first thing I would say is our deepest condolences to the families, to the loved ones, to the friends.  You’ve heard me say this before, the President feels the same say: the safety, the security of American citizens around the world is our number one priority, our number one responsibility.  And we’ve made clear that with regard to the instance you alluded to, there needs to be an investigation.  We need to get the facts and, if appropriate, there needs to be accountability.

With regard to detainees, there is a limit to what I can say because of the privacy laws and the requirements that flow from that.  But I can just say in general, without reference to specific cases, we insist that people be treated fairly, that they be treated with due process, and that they be treated humanely.  And that’s something that, regardless of where an American citizen might be detained, we insist on and will continue to insist on.

Prime Minister.

PRIME MINISTER RAMA: It’s in my humble view the hardest (inaudible) one can get.  And the answer straightforward to your question: yes, Albania has recognized Palestine long ago.

To give you a little background, Albania was a communist dictatorship, and our dictator was one of the closest friends and allies of the Palestinian Liberation Organization, PLO, and of Yasser Arafat.  And on the other hand, our regime was very viciously against three major devils – United States, Soviet Union, and Israel, so in other words, American imperialism, Soviet social imperialism, and Jewish Zionism.  But this country, on the other hand, is the only country in Europe that had more Jews after the Second World War than before, and it’s the only country where Jews didn’t fly out, but flew in to be protected.  And as it is very well shown in Yad Vashem, it’s a country where the Nazis didn’t succeed to get a single Jew.  This is the background.

Now, of course, the situation is tragic because on one hand, Israel has its legitimate right to defend itself, but on the other hand, the destroyal and the loss of life on the Palestinian side are far too much to accept the escalation, the further escalation.  And the trouble is that this further escalation is not an action that, at the end, by itself will wipe out Hamas or whatever form of Hamas may grow from the bottom of the rubbles.  So for sure the two-state solutions – solution is the only way.  But my humble opinion is that, in this situation, there are many things that have to happen at the same time.  It’s not one thing.  Because if one envisage a two-state solution now, just like one piece, then who will be on the Palestinian side?

So the reform of Palestinian politics, the need for a body that would somehow represent all the Palestinian society and would be a credible interlocutor to all the parties involved, on one hand; on the other hand, a direct involvement of the Arab countries that are the most interested and those, and also at the same time, the most vulnerable, potentially, from the escalation of this conflict, to create an interforce that, together with Türkiye and under some guarantees of United States, would somehow make sure that what may be a Palestinian state will not be seen like a threat again for Israel.

And of course all this without the liberation of hostages sounds very improbable.  And at the end, last but not least, for sure I don’t envy the Secretary of State.

https://www.state.gov/secretary-antony-j-blinken-and-albanian-prime-minister-edi-rama-at-a-joint-press-availability/

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...