Populært innlegg 0laf Skrevet 25. desember 2023 Populært innlegg Del Skrevet 25. desember 2023 "Hamas and the allied Islamic Jihad have rejected an Egyptian proposal that they relinquish power in the Gaza Strip in return for a permanent ceasefire, two Egyptian security sources told Reuters on Monday... Egypt proposed a "vision", also backed by Qatari mediators, that would involve a ceasefire in exchange for the release of more hostages, and lead to a broader agreement involving a permanent ceasefire along with an overhaul of leadership in Gaza, which is currently led by Hamas. Egypt proposed elections while offering assurances to Hamas that its members would not be chased or prosecuted, but the Islamist group rejected any concessions other than hostage releases, the sources said" - Reuters https://www.reuters.com/world/middle-east/hamas-islamic-jihad-reject-giving-up-power-return-permanent-ceasefire-egyptian-2023-12-25/ 10 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 3 hours ago, 0laf said: Dette er jo heller ikke noe nytt fenomen at man gjør slikt. Vi har sett det før helt fra vietnamkrigen og sikkert lenge før det. At utenforstående nekter på at det skjer er det som er litt rart for meg. 3 Lenke til kommentar
majer Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Det er flere faktorer som forklarer Israel her: Psykisk: Netanyahu sin egen bror ble drept av muslimer. Vi har og undersøkt barnebarna til fanger som viser at genene endrer seg. De har rett og slett en annen stressrespons etc enn vanlige folk. I Israel bor det mange etterkommere etter folk som har vært i fangenskap. Hjernene deres er rett og slett "feilutviklet". Historie: Rent genetisk er de originale israelerne og palestinerne i relativt nær familie. De stammer begge fra området, men israelere som utvandret til Israel senere tilhører ikke samme gruppe. Allikevel bruker de historien for å rettferdiggjøre- akkurat som Russland, Serbia, Kina og mange andre. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) majer skrev (28 minutter siden): Hjernene deres er rett og slett "feilutviklet". Dette må du nok forklare litt nærmere. At man blir påvirket og tilpasser seg miljøet rundt seg er ingen "feilutvikling" men snarere helt naturlig. Endret 25. desember 2023 av bshagen 5 1 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) 1 hour ago, Theo343 said: Dette er jo heller ikke noe nytt fenomen at man gjør slikt. Vi har sett det før helt fra vietnamkrigen og sikkert lenge før det. At utenforstående nekter på at det skjer er det som er litt rart for meg. Herregud, dette området har vært en krigssone i 80 dager. Det er ingen fungerende skoler der, alle barna har blitt tvunget til å gå 5 mil sørover og sover nå under åpen himmel. Ser du ikke hvor uredelig denne propagandaen er? Endret 25. desember 2023 av Rhabagatz 3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Gaza har bokstavelig og billedlig talt vært en tikkende bombe i over 100 år. Det som skjer nå er en forferdelig eskalering. Det er vel få konflikter i moderne tid som er såpass uløselig? En trykkoker det er vanskelig å sette lokk på. 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg 0laf Skrevet 25. desember 2023 Populært innlegg Del Skrevet 25. desember 2023 Rhabagatz skrev (51 minutter siden): Herregud, dette området har vært en krigssone i 80 dager. Det er ingen fungerende skoler der, alle barna har blitt tvunget til å gå 5 mil sørover og sover nå under åpen himmel. Ser du ikke hvor uredelig denne propagandaen er? Så det er kun de siste ukene Hamas har gravd tuneller og gjemt våpen ved skoler, moskeer, sykehus osv? Var det fordi det sto tomt at Hamas plutselig kom? Kan det være de har vært der hele tiden, da det er ypperlige steder å gjemme seg? 9 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) Nordmenn har feiret jul og nå skal de diskutere en sak som de egentlig har veldig lite av kunnskaper om. VG, Dagbladet, Nettavisen + alt det politkerne sier blir tatt for sanneheten å være. Derfor fatter de fleste ikke hvorfor palestinerne gjør motstand. Mange nordmenn hadde ikke hatt problemer med at Sverige tok landområder fra Norge. Endret 25. desember 2023 av Boing_80 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) 1 hour ago, Rhabagatz said: Herregud, dette området har vært en krigssone i 80 dager. Det er ingen fungerende skoler der, alle barna har blitt tvunget til å gå 5 mil sørover og sover nå under åpen himmel. Ser du ikke hvor uredelig denne propagandaen er? Det er helt vanlig for type gerilja krigføring mot en sterkere fiende å benytte den sivile infrastrukturen. Jeg ser ikke hvorfor det plutselig skal være propaganda. Norske og franske motstandsmenn gjorde det under andre verdenskrig og det er helt normalt. Hvorfor er det nå plutselig propaganda? Fordi vi har nye generasjoner i norden som aldri har opplevd krig på nært hold? Endret 25. desember 2023 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) 2 minutes ago, Boing_80 said: Nordmenn har feiret jul og nå skal de diskutere en sak som de egentlig har veldig lite av kunnskaper om. VG, Dagbladet, Nettavisen + alt det politkerne sier blir tatt for sanneheten å være. Derfor fatter de fleste ikke hvorfor palestinerne gjør motstand. Mange nordmenn hadde ikke hatt problemer med at Sverige tok landområder fra Norge. Hvilke nordmenn er det som ikke har greie på dette? Noen i denne tråden? Endret 25. desember 2023 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Theo343 skrev (2 minutter siden): Hvilke nordmenn er det som ikke har greie på dette? Noen i denne tråden? Typisk MIFF, nasjonalister/patrioter osv. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) 3 minutes ago, Boing_80 said: Typisk MIFF, nasjonalister/patrioter osv. Jeg hadde aldri hørt om MIFF. Ellers kan jeg informere om at jeg har tjenestegjort i millitærtjeneste i midtøsten samt at jeg har jobbet med humanitær bistands hjelp i bla. Gaza og mange andre land (riktignok bare noen få år). Og da uten noe som helst politisk agenda med det. Endret 25. desember 2023 av Theo343 1 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Boing_80 skrev (14 minutter siden): Nordmenn har feiret jul og nå skal de diskutere en sak som de egentlig har veldig lite av kunnskaper om. VG, Dagbladet, Nettavisen + alt det politkerne sier blir tatt for sanneheten å være. Derfor fatter de fleste ikke hvorfor palestinerne gjør motstand. Mange nordmenn hadde ikke hatt problemer med at Sverige tok landområder fra Norge. Du er eksperten, du må gjerne introdusere deg for oss ignorante. Mikrofonen er din, vi venter på deg. 3 1 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 bshagen skrev (5 minutter siden): Du er eksperten, du må gjerne introdusere deg for oss ignorante. Mikrofonen er din, vi venter på deg. Jeg er ikke ekseperten. Men jeg ler av kommentarer der nordmenn prøver å vise at de forstår hele problemstillingen der nede. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Theo343 skrev (13 minutter siden): Jeg hadde aldri hørt om MIFF. Ellers kan jeg informere om at jeg har tjenestegjort i millitærtjeneste i midtøsten samt at jeg har jobbet med humanitær bistands hjelp i bla. Gaza og mange andre land (riktignok bare noen få år). Og da uten noe som helst politisk agenda med det. Helt kurant. Fjordmannen var også innom noen arabiske land og fikk varige mèn av det han opplevde der. Det vil si, han var oversensitiv. Så mye at han ble fast skribent hos bloggen Gates of Vienna. 1 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Boing_80 skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke ekseperten. Men jeg ler av kommentarer der nordmenn prøver å vise at de forstår hele problemstillingen der nede. Det er vel ingen som har hevdet de forstår hele problemstillingen? Selv de fleste som bor der, forstår trolig ikke hele konflikten, men opplys oss gjerne. 5 1 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. desember 2023 Del Skrevet 25. desember 2023 Boing_80 skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke ekseperten. Men jeg ler av kommentarer der nordmenn prøver å vise at de forstår hele problemstillingen der nede. Du snakker om "nordmenn" som om du ikke er nordmann selv. Ønsker du å utbrodere? 5 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Theo343 Skrevet 25. desember 2023 Populært innlegg Del Skrevet 25. desember 2023 (endret) 24 minutes ago, Boing_80 said: Helt kurant. Fjordmannen var også innom noen arabiske land og fikk varige mèn av det han opplevde der. Det vil si, han var oversensitiv. Så mye at han ble fast skribent hos bloggen Gates of Vienna. Jeg har som du kanskje skjønner ingen varige mén etter min tid der nede. Tvert i mot så ga det meg veldig mye og det er de gode minnene som ivaretas. Jeg har vært 100% i full stilling i arbeidslivet hele livet. Så det er ikke alltid fordommer treffer så bra. Fordommer fordummer og forekommer i størst grad hos "forståsegpåere" som har liten erfaring med temaet selv. PS. Jeg måtte forøvrig google "Gates of Vienna". Har aldri hørt om hverken det eller MIFF. Men det er godt dere kjenner til slikt. Endret 25. desember 2023 av Theo343 10 Lenke til kommentar
Rhabagatz Skrevet 26. desember 2023 Del Skrevet 26. desember 2023 9 hours ago, 0laf said: Så det er kun de siste ukene Hamas har gravd tuneller og gjemt våpen ved skoler, moskeer, sykehus osv? Var det fordi det sto tomt at Hamas plutselig kom? Kan det være de har vært der hele tiden, da det er ypperlige steder å gjemme seg? Hittil har vi stort sett utelukkende påstander om dette fra IDF, bevisene har vært latterlige svake. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå