ProphetSe7en Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Hei Samboer skal kjøpe seg inn i fritidseiendomen med 25%. Vi har hatt inne ulike meglere for å få prisantydning, og velger å gå for et snitt av disse summene. Lurer på om det finnes ferdige kontrakter en kan bruke til dette så en slipper å leie inn advokat og ekstra utgifter der, samt hvordan det gjøres videre med tinglysning og alle andre formelle ting rundt denne prosessen. Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 Fordi når man skal gjøre noe stort, viktige og sjeldent og hvor man skal være nøye med tinglysning og formelle prosesser da bør man absolutt unngå å bruke advokat. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 Dette med å "kjøpe seg inn i bolig" er en ting jeg aldri har forstått. Altså; enten kjøper man bolig sammen etter man har truffet hverandre, eller så treffer man hverandre og begge selger det de har og kjøper noe sammen. Men at ene personen i et kjæresteforhold skal betale millioner til den andre kjæresten, som jo kommer til å ha disse pengene liggende å brenne hull i lomma på alskens ferieturer, ved kjøp av bil til felles bruk, osv. er jo bare tull. De pengene kommer parten som "kjøper seg inn" til å nyte godt av også. i stor grad! Myyyyyye bedre å bare fortsatt eie det man hadde begge to og nyte livet! For skulle det gå til H.... så er man iallefall tilbake akkurat der man var. Lykke til 😂 Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 ozone skrev (3 minutter siden): Dette med å "kjøpe seg inn i bolig" er en ting jeg aldri har forstått. Altså; enten kjøper man bolig sammen etter man har truffet hverandre, eller så treffer man hverandre og begge selger det de har og kjøper noe sammen. Men at ene personen i et kjæresteforhold skal betale millioner til den andre kjæresten, som jo kommer til å ha disse pengene liggende å brenne hull i lomma på alskens ferieturer, ved kjøp av bil til felles bruk, osv. er jo bare tull. De pengene kommer parten som "kjøper seg inn" til å nyte godt av også. i stor grad! Myyyyyye bedre å bare fortsatt eie det man hadde begge to og nyte livet! For skulle det gå til H.... så er man iallefall tilbake akkurat der man var. Lykke til 😂 Dette gir absolutt ingen mening. Å kjøpe sammen eller å kjøpe seg inn har samme effekt. Eneste forskjell er dato og verdi på de forskjellige kjøpstidspunkt. 2 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 Komplett ubrukelig skrev (7 minutter siden): Dette gir absolutt ingen mening. Å kjøpe sammen eller å kjøpe seg inn har samme effekt. Eneste forskjell er dato og verdi på de forskjellige kjøpstidspunkt. Nei. Kjøper man sammen bruker begge parter millioner. Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere. Dette trodde jeg var åpenbart, men likevel forklarte jeg det tydelig i forrige innlegg. Nå sier jeg det ikke flere ganger😉 Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 17. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2023 ozone skrev (1 minutt siden): Nei. Kjøper man sammen bruker begge parter millioner. Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere. Dette trodde jeg var åpenbart, men likevel forklarte jeg det tydelig i forrige innlegg. Nå sier jeg det ikke flere ganger😉 Synes fortsatt ikke det gir mening. Så gjør vi som du foreslår: Jeg selger hytten, si 4 millioner, så sitter jeg igjen med 3 millioner etter lån er betalt ned. Vi ser etter ny hytte til 4 millioner. Jeg har pengene, men samboer må ta lån for å dekke sin del. Hvordan er dette annerledes enn om samboer kjøper seg inn i eksisterende hytte? 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 17. oktober 2023 Del Skrevet 17. oktober 2023 (endret) 12 minutes ago, ozone said: Kjøper ene parten seg inn i andre sin eiendom bli ene fattigere, og den andre rikere. Ingen av de to blir fattigere eller rikere. Den som kjøper seg inn flytter verdi fra penger og inn i andel av en bolig; den som selger en andel får penger (som typisk benyttes til å redusere et lån) i bytte mot andel av bolig. Verdien hos begge er den samme både før og etter. Endret 17. oktober 2023 av Phantom Software 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå