Gå til innhold

Bildekk: beste mønsterdybde foran eller bak?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Dette med beste dekkene bak kommer fra at om en bremser i en sving så vil en at fremhjulene skal skli før bakhjulene. Fordi om bakhjuldene glir først så vil bilen snurre rundt. Når det gjelder vinterføre i norske hastighet og bil med abs og stablisering så er jeg ikke så sikker på om dette er gyldig.

Når det gjelder vannplaning så er jeg enig i at det må være best å ha de beste dekkene foran. Grunnen er at fremhjulene skur vann vekk slik at det alltid er mindre vann for bakdekkene.

Det beste er å rotere på dekkene slik at alle 4 er omtrent like.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jalla21 skrev (14 minutter siden):

I følge ALLE dekk produsenter så skal de beste dekkene sitte bak på bilen. Dette uansett hvilke aksel(er) som har drift.


 

Og i følge ALLE dekkprodusenter og bransjefolk bør du bytte alle dekk samtidig, altså 1-2 år før du ville ha byttet om du gjorde som de fleste av oss, setter dekka med mest mønster foran.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mag ne said:

Og i følge ALLE dekkprodusenter og bransjefolk bør du bytte alle dekk samtidig

Det neste du får høre er vel at en BMW-selger anbefaler deg å kjøpe BMW og ikke Mercedes. Disse folka vil gjerne selge mest mulig og gjerne noe du ikke trenger i hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
trikola skrev (På 11.10.2023 den 6:39 PM):

Kilde? - gjerne fra ALLE dekkprodusentene!

Continental anbefalar å rotere. Ved normal bruk der framdekk blir mest slitt så anbefalar dei altså å flytte dei bak for å få jamn slitasje.

Sitat

Det å rotere dekk, derimot, er en velprøvd strategi for å maksimere dekkenes levetid og minimere slitasje. En del bilprodusenter har en veiledning for hvordan du optimalt kan rotere dekkene. Rotasjonsmønsteret avhenger av om du har symmetriske, asymmetriske eller retningsbestemte dekk

Dei anbefalar derimot at når to dekk blir skifta så monterer du dei nye bak, men skriv samtidig at nokon meiner du skal ha dei beste framme:

Sitat

Hvis du bare bytter to dekk på bilen din vil de nye dekkene trolig ha et dypere mønster enn de gamle. Da anbefaler vi at du monterer de to nye dekkene på bakakselen. Dette vil gi bedre grep bak, og redusere farene for en skummel sladd på veien.

Noen mener imidlertid at man skal ha de beste dekkene foran, så sjekk hva bilprodusenten anbefaler.

https://www.continental-tires.com/no/nb/b2c/tire-knowledge/mixing-tires/

Diverse resultat frå Google er ikkje samstemt. Fleiretalet av artiklane anbefalar å ha dei beste bak, mens enkelte anbefalar å ha dei framme. Eg har ikkje noko fasit, men ut frå det eg har lese så tolkar eg det som at det er situasjonsavhengig. Ved normal kjøring på tørr vei i riktig hastigheit betyr det nok lite. Ved mykje vatn, snø eller is så kan det i ein situasjon vere best å ha dei beste dekkene bak (om bakenden sklir ut), og i neste situasjon best å ha dei framme (du mistar kontroll pga. at framhjulene sklir).

Ved å rotere dekkene kvart år unngår du å måtte skifte to og to dekk, så sant det ikkje oppstår skade på eitt eller to dekk. Om ein kjører veldig mykje i løpet av eit år så er det ikkje feil å rotere dekkene halvveis i sesongen, men ved normal bruk vil eg tru det er nok å rotere ved kvar sesong.

På min Enyaq kan eg ikkje rotere eller flytte eit einaste hjul med dekka eg har i dag, som vil føre til større slitasje framme og hyppigare skifte, ev. skifte av to og to dekk. Bakhjulene er breiare enn framhjulene samt at dei har angitt rotasjonsretning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...