Mr.M Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 for egen del har jeg alltid brukt beste dekk-paret foran (hvis forskjell) men nå leste jeg nylig at man skal ha beste paret bak for å redusere faren for sladd. Min tankegang har vært at siden bilene stort sett er forhjulsdrevne så ønsker man ha best gripetak foran, og også redusere faren for vannplaning. Også på vinterføre, for å minske sjansen for at bilen når du svinger, bare forsetter rett frem. Baksladd er det sjelden jeg opplever. Hvordan gjør andre her det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Jeg gjør som deg og setter de beste foran, men begrunnelsen er at dekkene foran slites mer enn bak (på forhjulsdrevne biler). Man ender derfor til slutt ikke opp med to utslitte dekk mens det andre paret har godt med mønster. 1 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har alltid brukt de beste dekkene foran hvis det er ulik slitasje uansett om det er bakhjulstrekk eller fremhjulstrekk, hvis det skal slippe så vil jeg heller ha overstyring enn understyring siden det er lettere for meg å kontrollere. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Det skal en del til for å få overstyring på en moderne bil med stabilitetskontroll. Dekkene foran jobber hardest, da de tar mesteparten av bremsingen i tillegg til styringen. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Setter alltid beste dekk foran. Både bremsing og styring går jo mest på fremdekkene. Også er det mye lettere å korrigere evt overstyring enn understyring Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Alltid beste foran her også, men siden bilen er forhjulsdreven blir dekkene slitt mest foran, så dekkene som er foran en sesong havner bak til neste sesong. Slik blir alle 4 dekk ganske jevnt slitt, og jeg bytte alle 4 samtidig. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2023 virker å være overveldende flertall som gjør samme som meg da. var forresten i manualen til bilen min (Volvo V50) at de skriver beste dekkene bak. Det er jo ren skjær vranglære så skjønner ikke helt hvorfor de holder på det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Har også beste dekka framme på bil med forhjulsdrift. Kva som er mest rett er sjølvsagt situasjonsavhengig, men under vanleg køyring så er eg langt meir bekymra for å miste styringa og skli rett fram i ein sving slik at eg enten frontkolliderer i motsatt køyrebane eller ender i grøfta og fjellveggen på den andre sida, enn eg er bekymra for å få sladd. Er det så glatt at det er fare for bakhjulssladd så må eg sjølvsagt tilpasse farta. Sekundert, men likevel den viktigaste grunnen til at eg vil ha dei beste dekka framme er enkelt og greitt framkomelegheita. Det er mest vekt på framdekka og det kombinert med gode dekk kan være akkurat marginane eg treng for å kome meg heilt opp ein glatt bakke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Mr.M skrev (9 minutter siden): var forresten i manualen til bilen min (Volvo V50) at de skriver beste dekkene bak. Det er jo ren skjær vranglære så skjønner ikke helt hvorfor de holder på det. Dette var anbefalt tidligere, for å unngå overstyring. For mange er det vanskeligere å håndtere overstyring enn understyring. Med elektroniske hjelpemidler er dette ikke like "farlig" som før, og da prioriterer de fleste best mulig bremseeffekt med de beste dekkene foran (og fremkommelighet for de som har forhjulstrekk). Endret 11. oktober 2023 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2023 Slettet-fsaSP0zV skrev (6 minutter siden): Dette var anbefalt tidligere må være noe sånt, er vel sånn standard kapitler i manualen (dekk, vask og stell, div.) som ikke er oppdatert siden Volvo Amazon, eller noe i den duren. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Kjenner til 4 grunner hvorfor største mønsterdybde skal være foran: bedre for å hindre vannplaning bedre for å bremse (uansett hvor drivhjulene er) bedre for styringen om du har forhjulsdrift - bedre for fremdriften Folk med 'aktiv kjørestil' 🙄 har kanskje argumenter for bak. Endret 11. oktober 2023 av trikola 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Jeg putter de med mest mønsterdybde bak. Men det er bare fordi jeg foretrekker å ha lik rulleomkrets foran og bak og bytte hele dekksettet på samme tid. På Tesla Model 3 2019, så kjører bilen overveldende mest kraft til bakhjul, så de slites raskere. Ca. 1mm raskere slitasje bak enn foran i sesongen eller noe. Så ikke akkurat store forskjeller i veggrep på dekka. Endret 11. oktober 2023 av bzzlink Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Har de beste på drivhjulene for å få jevn slitasje. Men for sommerdekk er jeg redd å ha for dårlige bak med tanke på vannplaning, så siste sesong for sommerdekk går ofte foran. Endret 11. oktober 2023 av Svein M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Svein M skrev (1 time siden): Men for sommerdekk er jeg redd å ha for dårlige bak med tanke på vannplaning treffer vannet først med fronten, er ikke bedre med beste dekk der? Forhjulene presser vel mest mesteparten av vannet vekk innen bakhjula treffer uansett? må legge til jeg ikke husker (eller har opplevd) at bakparten får planing, men fronten har "danset/sklidd" noen ganger i løpet av årene. er det forsket/testet hva som egentlig lønner seg, av NAF etc? Endret 11. oktober 2023 av Mr.M 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Framdekka presser bort vannet ja. Man kan jo til og med få effekt av dette fra bilen foran. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Tar de beste alltid forran, så bytter for hver sesong (fremme forge sesong bak) for jevn slitasje! Dekka blir jo byttet etter sesong 5 uansett stand. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 5 minutes ago, sedsberg said: Framdekka presser bort vannet ja. Man kan jo til og med få effekt av dette fra bilen foran. Kommer jo an på situasjonen, men avstanden din er da kanskje for liten. 😉 Og om det funker - både bilen foran og dine forhjul presser vekk vannet - så er det dobbelt så bra. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Med god fart og en stor bil så fyker vannet godt avgårde. Ikke så mye igjen bak da. Selv om man holder forsvarlig avstand. 😛 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 I følge ALLE dekk produsenter så skal de beste dekkene sitte bak på bilen. Dette uansett hvilke aksel(er) som har drift. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 7 minutes ago, Jalla21 said: I følge ALLE dekk produsenter så skal de beste dekkene sitte bak på bilen. Dette uansett hvilke aksel(er) som har drift. Kilde? - gjerne fra ALLE dekkprodusentene! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå