Gå til innhold

Over 6000 jobber kuttet i spillbransjen så langt i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er litt rart dette. Er det noen som kjenner til årsaken til nedbemanningen, utover trauste resultater? Min oppfatning er at spill er mer utbredt nå enn for noen år siden.

Har de overvurdert markedet og bemannet opp mer enn forsvarlig, eller henger det sammen med noe annet? Føler mange AAA spill nå for tiden har både dårligere polish og mer fokus på økt inntjening i form av DLC og mikrotransaksjoner enn for 5-6 år siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill. Hun skal ha blått hår, han skal være en hen, hen skal være svart, pronouns osv. Mye politikk, "current-day-ing" og dilldall i spilling nå som ikke var der for 10 år siden. Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Ping7 said:

Synes det er litt rart dette. Er det noen som kjenner til årsaken til nedbemanningen, utover trauste resultater? Min oppfatning er at spill er mer utbredt nå enn for noen år siden.

Har de overvurdert markedet og bemannet opp mer enn forsvarlig, eller henger det sammen med noe annet? Føler mange AAA spill nå for tiden har både dårligere polish og mer fokus på økt inntjening i form av DLC og mikrotransaksjoner enn for 5-6 år siden.

Grådighet.

God gammaldags grådighet.

De kunne senket lønningene till lederne. Eller hatt mer realistiske mål og planer

Men mye lettere å sparke vanlige mennesker og la det sosiale systemene(om landene de jobber i har slikt) ta over byrden.

Maximise the profits, socialize losses

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er mange woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill. Hun skal ha blått hår, han skal være en hen, hen skal være svart, pronouns osv. Mye politikk, "current-day-ing" og dilldall i spilling nå som ikke var der for 10 år siden. Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig. 

 

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Arodem skrev (16 minutter siden):

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

Påstanden er basert på følelser. "Woke" er den store stygge ulven og må selvfølgelig presses inn i alle mulige diskusjoner og sammenhenger. 

At spillbransjen har opplevd nedgangstider, masseoppsigelser, kutt, o.l. mange ganger tidligere (og lenge før "woke" var noe helst annet enn et engelsk verb) er visst ikke så viktig. At mange av kuttene i denne runden kommer som følge av avtaler som gikk skeis (Embracer og Saudi-Arabia) eller en slags motreaksjon på den enorme mengden nyansettelser de siste ti årene er også uvesentlig. Microsoft gikk fra 120K ansatte i 2017 til 220K ansatte i 2022, for å ta et eksempel der.... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Arodem said:

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

https://abcnews.go.com/US/corporate-america-slashing-dei-workers-amid-backlash-diversity/story?id=100477952

DEI positions have been disproportionately hit by layoffs across industries, but particularly at tech companies, which have faced financial challenges as sales slowed from the blistering pace attained during the pandemic.

DEI = diversity, equity, and inclusion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (35 minutter siden):

https://abcnews.go.com/US/corporate-america-slashing-dei-workers-amid-backlash-diversity/story?id=100477952

DEI positions have been disproportionately hit by layoffs across industries, but particularly at tech companies, which have faced financial challenges as sales slowed from the blistering pace attained during the pandemic.

DEI = diversity, equity, and inclusion.

Virker ganske kontraproduktivt å særlig fokusere på DEI i nedbemanningsprosessen i så fall, om vi baserer oss på infoen i ABCNews-artikkelen: 

"Diversity has also proven to be good for business, according to several studies that indicate that companies that are more diverse are more innovative and in turn, more profitable."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Arodem said:

Virker ganske kontraproduktivt å særlig fokusere på DEI i nedbemanningsprosessen i så fall, om vi baserer oss på infoen i ABCNews-artikkelen: 

"Diversity has also proven to be good for business, according to several studies that indicate that companies that are more diverse are more innovative and in turn, more profitable."

Om det er kontraproduktivt eller ikke, får være opp til den enkelte bedrift. Du ba på en spydig måte om belegg, det fikk du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (6 minutter siden):

Om det er kontraproduktivt eller ikke, får være opp til den enkelte bedrift. Du ba på en spydig måte om belegg, det fikk du. 

Vil ikke si jeg var spesielt spydig, egentlig. Det var du som kategoriserte en gruppe ganske krast som "woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill." Det virker som en konstruert stereotyp, og jeg påpekte det. DEI virker vel også å handle mer om å sørge for et bredere spekter av folk i bedrifter, og ikke å presse gjennom det du kaller "The Message" inn i spill. 

Og jeg ser fremdeles ikke en tydelig korrelasjon mellom de 6000 stillingene som artikkelen nevner i spillbransjen og "
Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig." ut fra artikkelen. Den peker på at det har blitt mindre fokus på DEI og at stillinger knyttet opp til dette i tek-bransjen har blitt færre, men den sier ikke noe om mengden eller hvor stor andel av de 6000 som i så fall er slike stillinger. Men takk for litt belegg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bloat. Alt for mye bloat. Blizzard klarer ikke lage noe så grunnleggende som en gems tab i Diablo IV. Å måtte lage flere karakterer bare for å lagre items er tåpelig som faen. 

Folk er ikke interessert i #CurrentYear bullshit. De vil ha ordentlige spill, ordentlig innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ping7 skrev (4 timer siden):

Synes det er litt rart dette. Er det noen som kjenner til årsaken til nedbemanningen, utover trauste resultater? Min oppfatning er at spill er mer utbredt nå enn for noen år siden.

Det er slik i film og tv-bransjen også nå. Meget dårlige tider. Folk bruker mindre penger på unødvendige ting i dyrtid. Etter korona var det en boost og mangel på folk, nå er det motsatt.

Lenke til kommentar
Arodem skrev (5 timer siden):

Virker ganske kontraproduktivt å særlig fokusere på DEI i nedbemanningsprosessen i så fall, om vi baserer oss på infoen i ABCNews-artikkelen: 

"Diversity has also proven to be good for business, according to several studies that indicate that companies that are more diverse are more innovative and in turn, more profitable."

Jeg har ikke gått i dybden i de forskjellige studiene, men det er en del ting som mangler i sammendragene som legges frem. Er dette utelukkende på grunn av ansettelsespolitikken, eller er det andre faktorer som spiller inn? Prosentmessig vekst i omsetning er også en veldig tvetydig målestokk; 25 prosent vekst for giganter som EA og Activision Blizzard er enorme summer, mens 45% ikke nødvendigvis er snakk om så mye penger for en fersk indie-utvikler. 

 

Uansett snakker dere nok om to forskjellige ting. Mangfold i teamet er én ting; så lenge folk etter meritokratiske prinsipper er jo det flott, og det er regelrett naturlig at både kreativitet og evner innen koding, markedsføring og så videre er godt representert i de fleste demografiske undergrupper. 

 

DEI-ansatte er imidlertid en annen skål. De bidrar nok til en videre linse i en ansettelsesprosess, men inntrykket er at disse folkene i stor grad trekker pendelen helt i motsatt ende av skalaen, slik at meritokratiet forbigås fra motsatt side. Det er viktigere at teamet har rett sammensetning av seksuelle preferanser, kjønn, farge og så videre enn rett sammensetning av evner. Det er tross alt i stor grad aktivister med fullmakter vi snakker om her. 

 

Enda verre er det med påvirkning av innhold. Det jobbes etter kvoter og politisk agenda, noe som naturligvis begrenser den kreative friheten til de som sitter med ideene. Det er langt tydeligere i filmbransjen, men også i spillverden er det flere eksempler på spillserier som har foretatt uendelige kursendringer. 

 

Det eneste mangfoldet som betyr noe er det som er viktig for jobben, i denne sammenheng talent, evner og kreativitet. Det viktigste for både utviklere, aksjonærer og forbrukere bør være at et spill som er så godt som overhodet mulig, noe det naturligvis ikke kan bli når det sendes inn folk med mandat til å endre på ting for å gjøre det mest mulig politisk og ideologisk "korrekt". 

 

Spillbransjen har nok i alt for stor grad vært en heteronormativ gutteklubben, men DEI-politi er absolutt ingen løsning. I beste fall får vil problemet bare fortsette i en annen form, men i mange tilfeller vil det være direkte skadelig for det endelige produktet. 

 

Trenger vi å vite de seksuelle referansene til enhver spillkarakter? Må ethvert spill ha noen som representerer akkurat dine preferanser når det bør være nok med troverdige og velskrevne karakterer som kan dømmes etter handlinger og holdninger

 

TL;DR: Mangfold er flott og riktig så lenge det er snakk om evner, meninger og ideer, det meste annet er uinteressant på en arbeidsplass. DEI-folk som blander seg i kreative prosesser er ikke en døråpner, de er bremseklosser. 

Endret av Lord_Kremmerhus
Glemte noen ord
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
zilas0 skrev:
Best og være indie utvikler, viss du har suksess på et eget produsert spill så burde du aldri selle det til et større selskap.
Det er glanstiden til alle utviklere , gjort såppass suksess at hjula går rundt - kanskje råd til å kjøpe seg en ny bil for første gang i livet , kreativiteten er på topp . Men SÅ tar griskheten overhånd - slik er vi mennesker.
Lenke til kommentar
Arodem skrev:
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er mange woke surrehuer i spillbransjen som egentlig ikke er utviklere, men bruker tida si på å få "The Message" inn i alle spill. Hun skal ha blått hår, han skal være en hen, hen skal være svart, pronouns osv. Mye politikk, "current-day-ing" og dilldall i spilling nå som ikke var der for 10 år siden. Disse box-tickerne er de første som får sparken når markedet blir vanskelig. 

 

Har du noe som helst belegg for påstanden om at personer som oppfyller denne konstruerte stereotypen som du ikke liker er særlig rammet av nedbemanningene i bransjen?

Du ser det jo selv på spill som kommer ut. Veldig mange damer i hovedfokus hvor hovedpersonen burde kanskje vært en mann ift. innholdet. Forskjellige kjønn dukker opp, mer og mer drama i story. Har du fulgt med på mange av spillene som har kommet ut, så ser man tydelig at dette er trend for tiden. Jeg personlig holder meg langt unna spill som blir for fjasete. Og det er det nok veldig mange andre mannlige gamere som gjør og. Det er ikke verdt å ofte story for å lokke til seg fler kvinnelige spillere for å virke inkluderende, når det ikke er den målgruppen som kjøper spillene.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...