Agranni22 Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 Jeg kjøpte en bmw 1-serie, bilen har kjørt ca 10 mil og jeg mistenker at registerkjedet har røket/hoppet av. Hvis jeg finner ut at kjedet er ødelagt har jeg da rett til og få pengene tilbake for bilen eller at selger fikser feilen? Hvis kjedet ikke er ødelagt, ville det være anbefalt å bytte det? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 Hvis kjedet etter tannhjul har hoppet har du ganske sikkert alvorlige skader innvendig i motor. Finn gjerne en brukt motor som du skifter kjede først og så setter inn i bilen. Det finnes privatfolk som fikser slike motorer hjemme i garasjen og har god peiling, jeg har hørt at du kan slippe unna med 15-20 tusen hvis det ikke er noe ødelagt i motoren. Bare skifte kjede, strammere og glidere, kanskje tannhjul. Men motoren må tas ut av bilen da kjedet sitter i bakkant. Så det er en del jobb med det. Hvis du kjørte kun 10 mil etter kjøpet før motoren stoppet kan du ha krav på erstatning ja. Trolig ville du hørt en forferdelig raslelyd fra motoren hvis du hadde lyttet. Slike motorer kan rasle i kjedet i flere år før det går galt. Men, veldig kjent feil da, alle bør vite om dette. Det kommer vel an på hvordan bilen ble beskrevet, hva prisen var for den i forhold til alder, km-stand, utstyr og generell tilstand. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. oktober 2023 Del Skrevet 10. oktober 2023 Det er den dårligste motoren fra BMW på lang tid. Det finnes mange advarsler om den på nettet, så det er da ganske naivt å kjøpe en med den motoren. Er fort en reparasjon for 30-40 tusen. Er den kjøpt av en privatperson, så er det vanskelig å bevise at den personen visste om feilen. Blir den en sak for forbrukerrådet, så kan det fort gå 1-2 år i behandlingstid. Det kommer jo også litt an på verdien på bilen, alder og kilometerstand. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Opelduude skrev (På 10.10.2023 den 9:29 PM): Det er den dårligste motoren fra BMW på lang tid. Det finnes mange advarsler om den på nettet, så det er da ganske naivt å kjøpe en med den motoren. Er fort en reparasjon for 30-40 tusen. Er den kjøpt av en privatperson, så er det vanskelig å bevise at den personen visste om feilen. Blir den en sak for forbrukerrådet, så kan det fort gå 1-2 år i behandlingstid. Det kommer jo også litt an på verdien på bilen, alder og kilometerstand. Her er jeg ikke helt enig, den/de værste motoren(e) er nok N43 motoren, her ryker også kjedet, innsprøytningsdyser, coiler osv... På N47/N57 bør man dog være obs på at regkjede kan bli slakk i og ryke ja, samt høytrykkspumpe kan ryke pga en uheldig kombinasjon av materialer innvendig i pumpe, dette er da en Bosch Cp4 pumpe, ikke samme feil på forgjengeren Cp3. Og så til TS sitt spørsmål? Går motor fortsatt rundt? det sa du nemlig ikke noe om. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 Det er mange flere dårlige motorer, der den verste kanskje er N20. Det sies at det finnes ikke en eneste X5-40e som har passert 100k på org motor. Men også N13 og N63 er forferdelige motorer rent holdbarhetsmessig. For ikke å snakke om S65 og S85, rod bearings.... BMW etter 2005 har virkelig gått nedoverbakke. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. oktober 2023 Del Skrevet 13. oktober 2023 kremt skrev (2 timer siden): Det er mange flere dårlige motorer, der den verste kanskje er N20. Det sies at det finnes ikke en eneste X5-40e som har passert 100k på org motor. Men også N13 og N63 er forferdelige motorer rent holdbarhetsmessig. For ikke å snakke om S65 og S85, rod bearings.... BMW etter 2005 har virkelig gått nedoverbakke. Ja, desverre, men jeg tenker at mye av det er pga alle miljøtiltak som muligens kan være bra for miljøet men ikke motor på sikt, for eksempel Dpf og egr hvor man kjører inn ekstra diesel og en del av denne havner blant annet i olja som igjen fører til dårligere smøring da diesel ikke smører så bra og igjenkokset innsug pga eksosen som blir kjørt gjennom innsug. Nå er jo jeg Bmw mann og har kjørt Bmw i alle år, så andre bilmerker kan jeg ikke uttale meg så mye om men jeg vil tro det finnes andre bilmerker hvor det også er dårlige motorer, og som sagt pga diverse miljøtiltak. Så jeg tenker service oftere enn fabrikantene spesifikasjoner kan være lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå