Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

DSG og tidvise rykk


totto1989

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV
thbergseng skrev (8 minutter siden):

Med lite budsjett og sertifikat på automat så ble nok vår liste litt annerledes

OT fortsatt: Skjønner ikke de som tar kun automatlappen. Koster kanskje et par timer ekstra på kjøreskolen for manuell, som gir mye mer fleksibilitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Slettet-fsaSP0zV said:

OT fortsatt: Skjønner ikke de som tar kun automatlappen. Koster kanskje et par timer ekstra på kjøreskolen for manuell, som gir mye mer fleksibilitet.

Kan godt være. Jeg har dog fortsatt ikke vært i en situasjon hvor jeg har hatt bruk for manuell, og det kan jo her være seg at det er en grunn? I mitt tilfelle var det for å bli ferdig før jeg skulle flytte. Tar ny oppkjøring med manuell dersom krg ser behovet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (19 minutter siden):

OT: For min egen del har jeg følgende krav når/hvis jeg kjøper "gammel" bil (4-5 eller eldre, utenfor garanti): Bensinmotor uten turbo, manuell gearkasse, manuelt klimaanlegg, minst mulig elektronikk /elektriske justeringer. Unngår alt som er unødvendig og kan koste ekstra i vedlikehold.

 

4-5 år gammel bil..

Ikke at jeg er uenig med deg. Liker det også minimalt med duppeditter. Men tror du må tilbake til 90-tallet for å oppfylle de kravene.

Endret av Labelle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Labelle said:

 

4-5 år gammel bil..

Ikke at jeg er uenig med deg. Liker det også minimalt med duppeditter. Men tror du må tilbake til 90-tallet for å oppfylle de kravene.

Syns min Tiguan er ganske så primitiv i forhold til min kones 2020 T-Roc 😅

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
thbergseng skrev (1 minutt siden):

Jeg har dog fortsatt ikke vært i en situasjon hvor jeg har hatt bruk for manuell, og det kan jo her være seg at det er en grunn?

OT fortsatt: Vi er alle forskjellige, og har ulike behov. Jeg reiser mye/ofte, både til UK, Ireland og sydeuropa, og her er manuell normen for leiebiler (med mindre man betaler ganske mye ekstra). 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Labelle skrev (2 minutter siden):

4-5 år gammel bil..

Ikke at jeg er uenig med deg. Liker det også minimalt med duppeditter. Men tror du må tilbake til 90-tallet for å oppfylle de kravene.

Fortsatt veldig OT: Kanskje det? Kjøpte nylig en ekstrabil, den er 4 år gammel, og det eneste «avviket» jeg måtte akseptere var at bensinmotoren hadde turbo. Ellers har den 6-trinns manuell, manuelt klima, manuelle seter, og lite fjas. Men den har Apple CarPlay og Android Auto, LDWS og nødbrems, så helt uten duppeditter er den ikke. Men ikke 90-tallet, det er en 2019.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
thbergseng skrev (7 minutter siden):

Syns min Tiguan er ganske så primitiv i forhold til min kones 2020 T-Roc 😅

Det har skjedd mye med biler de siste årene.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

OT fortsatt: Skjønner ikke de som tar kun automatlappen. Koster kanskje et par timer ekstra på kjøreskolen for manuell, som gir mye mer fleksibilitet.

Nåja, akkurat det stemmer nok kanskje om du har en manuell bil hjemme du kan kjøre med. Ellers tar det nok *litt* mer tid å lære. Vi må huske de færreste tenåringer i dag har noe annet enn el/automatbiler i familien å øvelseskjøre med.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Labelle said:

Følger denne. Har selv en 2018 6 trinns dsg som straks skal på sitt første oljeskift (60k km)

Var ikke klar over at krypkjøring sliter veldig på bilen @sedsberg. Selv om det virker åpenbart. Noe mer man må passe på? Jeg tvinger den ned til 1.gir når det går sakte fremover. Syns bilen girer nesten litt for tidlig til 2.gir / holder lenge på det når det går sakte. Ikke at jeg tror noe er unormalt. Når motoren er kald er det motsatt. Da holder den på 1.giret mye lengre før den girer til 2. Tror også det er normalt da det kun er på første oppstart/kald motor.

Pass på å heller stoppe helt opp og kjøre bit for bit i sakte kø framfor å krype fremover i sakte hastighet. Har du hybrid gjelder ikke dette da de kjører elektrisk i så lave hastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Pass på å heller stoppe helt opp og kjøre bit for bit i sakte kø framfor å krype fremover i sakte hastighet. Har du hybrid gjelder ikke dette da de kjører elektrisk i så lave hastigheter.

Er elmotoren plassert på motorsiden eller gearkassesiden av clutchene på hybridene?

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Er elmotoren plassert på motorsiden eller gearkassesiden av clutchene på hybridene?

Midt i mellom. ICE-motoren har en egen clutch som kobler den til og fra elmotoren, som igjen er koblet til girkassen.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Det som kan stemme godt ift 100K km og hvis problemet merkes oftere og oftere er såkalt Gear Shift Actuator   (en liten elektrisk motor som skifter girene).   Spesielt hvis den innimellom ikke vil skifte gir opp eller ned.

Delen koster ikke allverden, men ingen idé hvor mye arbeid vil koste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Rune_says said:

Det som kan stemme godt ift 100K km og hvis problemet merkes oftere og oftere er såkalt Gear Shift Actuator   (en liten elektrisk motor som skifter girene).   Spesielt hvis den innimellom ikke vil skifte gir opp eller ned.

Delen koster ikke allverden, men ingen idé hvor mye arbeid vil koste.

Jeg tror DiagnoseDan har en video hvor han bytter denne, eller styringen til den.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Rune_says said:

Det som kan stemme godt ift 100K km og hvis problemet merkes oftere og oftere er såkalt Gear Shift Actuator   (en liten elektrisk motor som skifter girene).   Spesielt hvis den innimellom ikke vil skifte gir opp eller ned.

Delen koster ikke allverden, men ingen idé hvor mye arbeid vil koste.

Som tidligere nevnt så er jeg litt usikker her i det hele og store om det egentlig er et problem her, eller om jeg rett og slett "leter etter" problemer. Den sliter aldri med å skifte/ikke vil skifte, så det går fint, og jeg vet at DSG kan være litt rykkete i lave gir, og at en må kjøre de litt forsiktig.

Lokale VW forhandleren har muligens tid om litt, så lurer på å be de ta en tur med den for å se om det er noe her eller ikke, evt en avlesning.

Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål, men siden det er litt folk her med peiling så spør jeg.

Er det vanlig med et lite rykk i det man skifter til Drive med bremsen inne? Merker et lite nykk i bilen akkurat i det man skifter (før man begynner å kjøre). Tenker det er normalt, men er samtidig litt nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...