ForTheImperium Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hva er vitsen å bygge ut disse vindmøllene når stort sett ingen vil ha de? Hver gang det er utlyst en vindmøllerprosjekt, så møtes jo det med protester, demonstrasjoner og sivil ulydigheter. Og vi må ikke glemme Fosen saken. Burde ikke ta staten tatt hintet nå? 6 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Flertallet av befolkningen bryr seg ikke.. Det flertallet vil ha er billigere strømpriser.. Hvis vi blir foret med å tro at det kommer sammen med vindkraft så vil vindkraft skje. 6 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hva flertallet vil betyr ingenting når det er snakk om å redde planeten. Samt å fylle lommene til våre ærede folkevalgte med hard cash, men det er en annen diskusjon. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 9. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 9. oktober 2023 ForTheEmperor skrev (48 minutter siden): Hva er vitsen å bygge ut disse vindmøllene når stort sett ingen vil ha de? Ikke la deg lure av høylydte pensjonister med for mye fritid. Det er mange som er nøytrale eller positive til vindkraft. 16 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Gavekort skrev (53 minutter siden): Det er mange som er nøytrale eller positive til vindkraft. Riktig, så lenge de slipper å se dem selv. 🙂 Endret 9. oktober 2023 av Duriello 6 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Duriello skrev (7 minutter siden): Riktig, så lenge de slipper å se dem selv. 🙂 Er det utseende som er problemet med møllene? Da kan man kanskje få en barnehage eller noe til å male på utsiden av dem. 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Iki skrev (Akkurat nå): Er det utseende som er problemet med møllene? Da kan man kanskje få en barnehage eller noe til å male på utsiden av dem. For mange av de som bor på steder der de bygges, så er utseende/mengden inngripen i natur osv viktige, ja. Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? 2 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 8 minutes ago, Duriello said: Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? Jeg bor ikke i Holmenkollåsen, så det er greit for meg. Noen vindturbiner hadde kanskje gjort seg sammen med Tryvannstårnet som har stått der siden 1962? Det hadde ikke gjort meg noe om de hadde satt opp vindturbiner på alle åsryggene som omkranser stedet der jeg bor, men motstandere av hypotetiske vindparker har allerede vært ute med skremselspropagandaen sin. 5 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 nebrewfoz skrev (18 minutter siden): Ok, du bryr deg ikke, greit nok, sikkert mange som tenker det samne. Men, det er mange som bryr seg. Vi kan ta ett eksempel til. La oss si du eier ett hus, og du tenker på å selge. Du snakker med megler og får en prisantydning ved salg på 4 mill. Wow tenker du, det høres veldig bra ut. Du sier du skal tenke på saken. Megler påpeker at det hovedsaklig er utsikten fra huset som øker prisantydning. Det går en måned. I mellomtid har det dukket opp en 2-3 vindparker midt i veien for din tidligere fantastiske utsikt. Du kontakter megler igjen, og får en ny prisantydning på ca 2 mill. Sjokkert spør du hvorfor prisen har sunket så mye på så kort tid? Jo, for nå er den ellers så fantastiske utsikten du hadde "skadet" av vindparkene. Veldig forenklet av hendelsesløp her, men du skjønner tegninga? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Sitat Noen vindturbiner hadde kanskje gjort seg sammen med Tryvannstårnet som har stått der siden 1962? Du sammenlikner et ikonisk landemerke med masseproduserte vindmøller som roterer, bråker, koster en formue i subsidier fra våre penger, dreper truet rovfugl og gjør strømmenn dyrere. Jeg ville heller sammenliknet Tryvannstårnet med Eiffeltårnet eller det skjeve tårn i Pisa. Man trenger ikke å være konsekvent imot alle høye strukturer fordi en man er imot vindmøllene. Endret 9. oktober 2023 av Mannen med ljåen 5 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 18 minutes ago, Duriello said: Veldig forenklet av hendelsesløp her, men du skjønner tegninga? Jeg skjønner at dette er veldig subjektivt, og at noen engasjerer seg sterkt med argumenter av varierende kvalitet. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 8 minutes ago, Mannen med ljåen said: Jeg ville heller sammenliknet Tryvannstårnet med Eiffeltårnet eller det skjeve tårn i Pisa. Det må du gjerne gjøre. Motstanden mot Eiffeltårnet var forøvrig massiv. Det var meningen at det skulle være en midlertidig struktur (ifm verdensutstillingen i Paris i attenhundreogblomkål), men det ble "reddet" av at noen trengte en høyt plassert antenne for å eksperimentere med radiobølger (eller noe sånt). Hvis noe har stått på en plass lenge nok, så blir det slutt "vanlig" og no big deal. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Det er jeg klar over, men Eiffeltårnet er nå en ikonisk struktur som trekker turister fra hele verden. Den første tingen folk assosierer med Frankrike og Europa. Avbildet på postkort, masseprodusert i miniatyr som suvenirer. Gjenskapt i Las Vegas og andre steder. Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det. Endret 9. oktober 2023 av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Duriello skrev (1 time siden): Sette det litt på spissen, hadde det vært populært om du bygger dem i "hagen" til folk på holmenkollåsen? Hadde ikke hatt noe imot å ha en vindmølle i hagen selv. Er mye som tar seg langt dårligere ut i naturen. Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden): Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det. Vindmøllene i Nederland og Hellas er vel turistattraksjoner? 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 (endret) Ser du forskjellen på disse to bildene? Jeg vet ikke hvor stor hage du har, men du hadde ikke holdt ut en moderne vindmølle inntil husveggen uansett. Endret 9. oktober 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 9. oktober 2023 Populært innlegg Del Skrevet 9. oktober 2023 Mannen med ljåen skrev (29 minutter siden): Det er jeg klar over, men Eiffeltårnet er nå en ikonisk struktur som trekker turister fra hele verden. Den første tingen folk assosierer med Frankrike og Europa. Avbildet på postkort, masseprodusert i miniatyr som suvenirer. Gjenskapt i Las Vegas og andre steder. Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det. Eiffeltårnet var en telemast og vindmøllene i Nederland var til maling av korn. Nå er synes jeg i utgangspunkt at argumentet om at infrastruktur må bli ikonisk er syltynt. Hva med å heller se på det slik: Hvor var denne motstanden når man bygget ned naturen med veinettet? NIMBYene er mer opptatt av naturen foran terassen på fjellhytta enn veistrekken som ble bygget for at de kunne kjøre den blautfeite SUVen sin helt opp til fjellhytta. 10 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 21 minutes ago, Mannen med ljåen said: Tror du vindmøllene på Fosen får samme behandling om hundre år? Jeg tror ikke det. Hadde hver vindturbin fått et individuelt preg, så kanskje. Folk synes jo stort sett at det er koselig med vindmøller i Nederland. Generelt sett, hva folk kommer til å mene om hundre år er det ganske umulig for oss å vite. (Se bare på hva vi nå mener om det folk for hundre år siden gjorde.) Mye vil avhenge av hva slags klima planeten har og hvordan det påvirker folk, også på Fosen. 2 Lenke til kommentar
Rexxus Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Hvor står det att flertallet i Norge er imot det? Pga hakke funnet ut noen sted, vi burte vel ha folkeavsteming mot det eller for? 😕 Norge har Vannverg og Energi Kraftverk, vi er få menneske ri Norge vi hakke bruk for Vindmøller enda. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 1 minute ago, Gavekort said: vindmøllene i Nederland var til maling av korn Jeg tror faktisk de fleste ble brukt til å pumpe vann. 6 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 nebrewfoz skrev (Akkurat nå): Jeg tror faktisk de fleste ble brukt til å pumpe vann. Du har helt sikkert rett i det ja. Men poenget var at de ble ikke bygget for rundt 100 år siden for å bli til et postkort. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå