Gå til innhold

Går verden mot en tredje verdenskrig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Gargantua said:

Venstresiden (kommunisme/islam/woke) mot høyresiden (kapitalisme/ateisme/anti-woke) har hatt en slags verdenskulturkrig i noen år allerede. 

Dette er ikke en konflikt mellom venstresiden og høyresiden, men mellom autoritære og liberale.

De som støtter Russland er venstreekstreme, høyreekstreme, islamister, autoritære kommunister og facister. Mange av dem støtter også Hamas.

De som støtter Ukraina er moderate venstrevridde, moderate høyrevridde og er demokrater med liberale verdier. Mange av dem støtter ikke Hamas lenger, men de har en viss skeptisk til Israel siden Israel er ikke et ordentlig liberalt land.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Psykake said:

Lol det definerer jo ikke religionen Islam.

 

37 %  av muslimer er allergiske mot melk. 63 % er ikke allergiske mot melk. 

Islam er ikke allergisk mot melk.

 

Logic 101

Hvem følger islam? Muslimer. Hva stemmer muslimer? Venstrevridd. Det er en korrelasjon mellom medlemmene av en religion og hva de stemmer på. Det er ingen kausalitet i at hvis du er muslim, så må du stemme venstrevridd. Det er riktig, men det er en korrelasjon. At du prøver deg på et påtatt, konstruert logical fallacy-argument viser jo bare at du ikke forstår logikk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (Akkurat nå):

Hvem følger islam? Muslimer. Hva stemmer muslimer? Venstrevridd. Det er en korrelasjon mellom medlemmene av en religion og hva de stemmer på. Det er ingen kausalitet i at hvis du er muslim, så må du stemme venstrevridd. Det er riktig, men det er en korrelasjon. At du prøver deg på et påtatt, konstruert logical fallacy-argument viser jo bare at du ikke forstår logikk.

Du tar utgangspunkt i hva muslimer stemmer på i to vestlige land og bruker det som grunnlag for konklusjonen om at islam er plassert på venstresiden.

 

Synes ikke det er et godt nok datagrunnlag for å konkludere noe annet enn at muslimer i de to vestlige landene stemmer på venstrevridde partier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 hours ago, Psykake said:

Du tar utgangspunkt i hva muslimer stemmer på i to vestlige land og bruker det som grunnlag for konklusjonen om at islam er plassert på venstresiden.

 

Synes ikke det er et godt nok datagrunnlag for å konkludere noe annet enn at muslimer i de to vestlige landene stemmer på venstrevridde partier.

Det er nok ikke bare jeg som mener at islam hører til på venstresiden. Diskursen i bl.a. Frankrike har handlet om dette i nesten to tiår, og fikk ny aktualitet med Michel Houellebecq sin bok Submission i 2015, hvor han kalte det nye venstre "a desperate attempt by moldering, putrefying, brain dead Marxists to hoist themselves out of the dustbin of history by latching onto the coattails of Islam".

Endret av Gargantua
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke bare jeg som mener at islam hører til på venstresiden. Diskursen i bl.a. Frankrike har snakket om det i nesten to tiår, og fikk ny aktualitet med Michel Houellebecq sin bok Submission i 2015, hvor han kalte det nye venstre "a desperate attempt by moldering, putrefying, brain dead Marxists to hoist themselves out of the dustbin of history by latching onto the coattails of Islam".

Nå påpekte jeg svakheten i datagrunnlaget som dannet basis for konklusjonen din.

Ikke om det finnes en (sikkert meeeeeget objektiv) fransk forfatter som mener det samme som deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Om de starter egne partier eller overtar styringen i eksisterende partier er ikke store forskjellen.

nei det kan du si.

men tror ikke vi får oppleve det i vår levetid, eller at det i hele tatt vil skje.

ikke det som holder meg våken om natta i alle fall :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Du tar utgangspunkt i hva muslimer stemmer på i to vestlige land og bruker det som grunnlag for konklusjonen om at islam er plassert på venstresiden.

 

Synes ikke det er et godt nok datagrunnlag for å konkludere noe annet enn at muslimer i de to vestlige landene stemmer på venstrevridde partier.

(satt på spissen: ) Dersom en muslim skal stemme i Norge, og blir tvunget til å velge mellom "ekstreme" høyre (FrP) og "ekstreme" venstre (R) så er jo valget rimelig enkelt, da stemmer man R. Det betyr dog ikke, at Islam som ideologi hører hjemme på venstresiden, det betyr bare at som muslim i et land som Norge, stemmer på de partiene som uttaler at de er velkomne. 

Hvis du sammenligner Islam som politisk ideologi med Rødt sine vedtekter, så ser du fort at de ikke er helt enige. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

(satt på spissen: ) Dersom en muslim skal stemme i Norge, og blir tvunget til å velge mellom "ekstreme" høyre (FrP) og "ekstreme" venstre (R) så er jo valget rimelig enkelt, da stemmer man R. Det betyr dog ikke, at Islam som ideologi hører hjemme på venstresiden, det betyr bare at som muslim i et land som Norge, stemmer på de partiene som uttaler at de er velkomne. 

Hvis du sammenligner Islam som politisk ideologi med Rødt sine vedtekter, så ser du fort at de ikke er helt enige. 

 

Nydelig resonnement.  Det var poenget jeg forsøkte å frem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

husker når Jens Stoltenberg ble spurt om Norge var i krig i Libya (etter å ha gitt grønt lys for norske jagerfly) så ble det nedtonet til "operasjon", så denne språkfinten har pågått en stund. 

Og eigentleg så er eg ikkje så sikker på om eg synes at Stoltenberg uttalte seg feilaktig. Å utføre krigshandlingar (som å bombe frå lufta) er ikkje nødvendigvis ein krig.
Her tenker eg (heilt subjektivt) at for å få ein krig så må det både utførast voldelege krigshandlingar, og det må være ein form for motreaksjon. Å bombe til dømes Libya utan å eigentleg risikere motangrep har strengt tatt meir likeheitstrekk med terroraksjonar enn det liknar på tradisjonell krigføring.

Eg trur nok kanskje at den russiske invasjonen av Ukraina vil være ein av dei siste krigsinvasjonane. Russarane har alltid drevet sitt militære litt på gamlemåten, men mykje av grunnen til at "spesialoperasjonen" vart ein fullskala invasjon med fotsoldatar var jo at angrepet det innleiande angrepet med spesialsoldatar mot Kyiv vart misslykka når flyet med spesialsoldatar vart skutt ned før dei fekk tatt kontroll på flyplassen og andre strategiske viktige punkt.

Lenke til kommentar

Nå har vel ikke dette med hvilken del av det politiske spektret muslimer eller islamister står på noen relevans for trådens topic. Teologisk og retorisk er alle abrahamsreligionene ganske høyreekstreme. Men i praksis er venstresiden mer innvandringsvennlig.

Tilbake til topic... så vil jeg si tja. Jeg tror Russland er desperate etter å gjøre omtrent hva som helst for å forandre på dynamikken i krigen i Ukraina, som er at de taper, og taper stort.

Så jeg blir ikke overrasket om de forsøker å erte opp ablegøyer andre steder. Foreløpig ser det ikke ut som om Xi Jinping er villig til å følge opp. HAMAS er betydelig lettere å manipulere. Azerbaijan-Armenia var definitivt ikke noe Russland ønsket, derimot, og kom som en følge av russisk svakhet og at Armenia nærmet seg EU og USA, og at Azerbaijan måtte slå til før det kom frem en avtale. Russland forsøker også så godt de kan å lage kluss i Afrika.

Russland ønsker seg nok flere konflikter i verden for å ta litt av trykket av dem selv, men de ønsker neppe noen tredje verdenskrig, som ville involvere NATO og USA mot Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gargantua said:

Hvem følger islam? Muslimer. Hva stemmer muslimer? Venstrevridd. Det er en korrelasjon mellom medlemmene av en religion og hva de stemmer på. Det er ingen kausalitet i at hvis du er muslim, så må du stemme venstrevridd. Det er riktig, men det er en korrelasjon. At du prøver deg på et påtatt, konstruert logical fallacy-argument viser jo bare at du ikke forstår logikk.

Grunnen til at logikken din feiler er at muslimer er en ganske lik gruppering i vesten.

  • stor overvekt av ikke vestlig innvandrere.
  • stor overvekt av "fattigdom"
  • stor overvekt av utenforskap
  • ++

Det er derfor galt å koble venstre stemmer på "muslim". Det kan like gjerne være "fattig", "arbeidsløs", "utenforskap", etc som er nøkkelen for hvor de havner politisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Mr.M said:

husker når Jens Stoltenberg ble spurt om Norge var i krig i Libya (etter å ha gitt grønt lys for norske jagerfly) så ble det nedtonet til "operasjon", så denne språkfinten har pågått en stund. 

Du feilsiterer Stoltenberg. Han sa at "Norge ikke er i krig med Libya".

Det forelå ingen krigserklæring mellom Norge og Libya, verken eksplisitt eller implisitt. Men norske piloter var selvsagt i Libya (eller i deres luftrom).

På samme måte, Norge var ikke i krig med Irak eller Afghanistan.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Du feilsiterer Stoltenberg. Han sa at "Norge ikke er i krig med Libya".

Det forelå ingen krigserklæring mellom Norge og Libya, verken eksplisitt eller implisitt. Men norske piloter var selvsagt i Libya (eller i deres luftrom).

På samme måte, Norge var ikke i krig med Irak eller Afghanistan.

er ikke denslags først og fremst retoriske knep av politikere, som helst vil unngå merkelappen "krig"?

jeg mener, all den tid et land sender sine jagerfly som slipper 30 tonn med bomber i et annet land, så er det krigshandling, uavhengig om det formelt er kunngjort krig.

Skal ikke lage noe stort poeng utav det, men hvor mange (eller få) av andre konflikter har det egentlig blitt kunngjort krig på høytidelig måte? Ble det f.eks. gjort når USA invaderte Irak? Jeg husker ikke bare spør. Det var i alle fall "krig" der, det er  i vel enige om.

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...