Gå til innhold

Adventskalender med oppgaver

Tanner

Anbefalte innlegg

Heisann.

Samboer er veldig glad i advent/jul, og jeg har tenkt å lage en adventskalender som er litt mer spennende enn de vanlige man får kjøpt i butikken.

Planen er å pakke inn små gave, men jeg tror hadde vært gøy i stedet for å bare la henne røske opp pakkene er å ha noen oppgaver av noe slag, hvor løsningene er hint/svar til hvor gaven er, og jeg lurer på om noen har noen gode forslag til hva disse oppgavene kan være.

Har notert ned et par ting selv: 

- Morse alfabetet og andre “kodespråk”. 

Her bør det også være mulig for henne å finne ut hvilket språk som er brukt. 

I forræder brukte de runer, det ligger kanskje såpass klart i minnet at hun vil se at det er runer det er snakk om, og vil da kunne finne et runealfabet på egen hånd. 

- Et annet språk enn norsk/engelsk. 

Svaret står på fransk feks

- Tall = bokstavens plass i alfabetet

Muligens et hint om at tallene representerer bokstavens posisjon, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det uten å avsløre umiddelbart.

- Rebus. 

Dette er jeg selv ekstremt dårlig på, men får se om jag klarer å lage noen :)

- Gåte. 

Enkle gåter, vil som rebus også kreve en del av meg da jeg kanskje ikke er så ekstremt kreativ, men noen må jeg i hvert fall klare.

- Kryssord

Vi løser en del kryssord, hadde vært gøy om løsningsordet her kunne vært et svar på noe.

- Pc- eller mobil-oppgaver fra nettsted

Jeg har et domene hvor jeg legger ut en nettside til privat bruk. Her kunne jeg laget noen oppgaver i form av et spill eller noe kanskje. Må være ganske enkelt å lage da jeg ikke har veldig god tid.

Noen flere forslag? Det blir ikke 24 unike oppgaver, de nevnt over vil bli gjenbrukt flere ganger. Forslag litt mer spesifikke oppgaver innenfor punktene jeg allerede har nevnt hadde også blitt satt veldig stor pris på. En gåte hvor løsningen er under sengen, eller i klesskuffen feks.

Alt av svar fra disse oppgavene trenger heller ikke føre til et gjemmested. Kan være at hun må gi med svaret på oppgaven så blir gjemmested avslørt. Tenkte på en lureoppgave hvor hun får en sudokuoppgave og må fortelle meg hva blir totalsummen av alle tallene i rekke 2 feks :D

Forslag til gaver hadde også vært gull. Ikke store greiene, i hvert fall ikke hver dag. En pose dundersalt på mandag, 0.5 pepsi max på fredag, en litt kul øl på lørdag feks. Det blir jo 24 stykker til slutt så noen alt for fancy ting vil fort tære på økonomien, men et par litt finere ting spredt utover desember har jeg tenkt å ta med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...