Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Greit at en venn betaler restanse på et lån i en bank for meg?

Gjest 4014e...58f

Anbefalte innlegg

Gjest 4014e...58f

Jeg har lånt penger av en i familen (51.000 kr) og vedkommende hjelper meg i en fase her nå med økonomien da jeg har endel helseutfordringer. Jeg har fått mye hjelp av samme person tidligere og har full tillit.

Det er snakk om å betale ned et par poster av gjeld tilsammen ca. 35.000 kr.  Videre hjelper han meg med det private regnskapet, så da blir resten av lånet som en buffer i utfordrende tider økonomisk. Står foran en flytting her så jeg har nok å ta tak i.

Har det noe å si om det er jeg fysisk som betaler ut pengene via min nettbank til lånehaver (en norsk bank) eller om familiemedlemmet gjør det for meg fra vedkommendes egen konto?

Jeg har ADHD og er redd for å gjøre feil. Blir stresset av beløpene og redd for å slå inn feil kontonummer osv. Sliter med angst i perioder.

Jeg må vel oppgi i selvangivelsen dette private lånet? Kan det ha noen konsekvenser for vedkommende familiemedlem? Han bør vel kanskje også oppgi dette i sin selvangivelse at har lånt penger til meg?

Er dette såpass lave beløp at det ikke er så viktig å gjøre alt perfekt?

Det har vel ikke noe å si for banken på den ene aller andre måten om det plutselig er en annen som betaler ned lånet ? Det blir vel slettet uansett?

Anonymous poster hash: 4014e...58f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det verste som kan skje i forbindelse med banken er at banken ringer eller sender mail og spør hvorfor noen andre har betalt lån for deg. Så lenge du svarer på dette skal det være ufarlig. 

Ja det skal egentlig føres opp i selvangivelsen.  Men beløpet er av en størrelse som tilsier at det er uviktig. (Untatt hvis det betaler renter)

Lenke til kommentar

Enkelte banker vil avvise/returnere transaksjoner som kommer fra konti som tilhører andre enn låntaker, selv om de har riktig KID mv. Dette bør du sjekke med mottakerbanken. 

Du plikter ikke å oppgi gjeld til andre i skattemeldingen din. Generelt sett er det man plikter å oppgi i skattemeldingen sin ting som øker beskatning - dvs. inntekter og formue. Gjeld og (rente)fradrag kan du velge å ikke kreve, og da plikter du heller ikke å oppgi det på skattemeldingen. 

Ditt familiemedlem plikter å oppgi lånebeløpet som formue på skattemeldingen og eventuelle betalte renter som inntekt, av samme grunn. Han skal nemlig betale like mye formueskatt av beløp han har på konto som av beløp han har utestående fordi han har lånt dem ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...