Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nærsynt

anonymzzz

Anbefalte innlegg

Sønnen min har akkurat fått beskjed om at han er nærsynt og må ha briller. Det er så mange valg når det gjelder dette. Ønsker derfor høre om noen erfaringer. Spesielt rundt nye typer brilleglass og linser som skal stoppe/ bremse utviklingen. Har også lest om drømmelinser som skal gi liknende effekt. Noe av utfordringen er vel også at han ikke ønsker briller i frykt for mobbing. 

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
anonymzzz skrev (42 minutter siden):

Spesielt rundt nye typer brilleglass og linser som skal stoppe/ bremse utviklingen.

Skeptisk. Kan ikke forstå hvordan brilleglass skal stoppe/bremse en fysiologisk utvikling av synet/øynene.

Hvor gammel er han? Hvis han er ung, er det viktig med solid innfatning og god ripebeskyttelse av glassene. Se etter noen kule innfatnininger, som passer i farge og ansiktsform. Det er mange som trenger/bruker briller, så mobbing av brillebruk er vel ikke særlig utbredt lenger? 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (18 minutter siden):

Skeptisk. Kan ikke forstå hvordan brilleglass skal stoppe/bremse en fysiologisk utvikling av synet/øynene.

Hvor gammel er han? Hvis han er ung, er det viktig med solid innfatning og god ripebeskyttelse av glassene. Se etter noen kule innfatnininger, som passer i farge og ansiktsform. Det er mange som trenger/bruker briller, så mobbing av brillebruk er vel ikke særlig utbredt lenger? 

https://bhhl.no/tjenester/kontaktlinser/drommelinser/

https://www.interoptik.no/brilleglass-typer-og-egenskaper/briller-bremser-narsynthet-hos-barn

Denne nye teknologien blir anbefalt alle nærsynte barn nå. Den har gode resultater, så det er greit nok. Jeg ønsker bare å ta det rette valget for mitt barn. Han er i 10 års alder, og har noen i klassen som blir ertet for briller allerede. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Hvor nærsynt er han? Kanskje dagslinser kunne vært greit å prøve? 

Kan forøvrig si at jeg er nærsynt selv, og styrken har ikke forandret seg siden jeg var 13-14 år. 

Han var - 2,5, ble litt sjokkert. Han skjuler det godt.

Godt høre det ikke trenger å utvikle seg i rekordfart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
anonymzzz skrev (3 minutter siden):

Han var - 2,5, ble litt sjokkert. Han skjuler det godt.

Godt høre det ikke trenger å utvikle seg i rekordfart.

Jeg er også ca -2,5 men ingen merket dette før jeg var i midten av tenårene. Når man er ung, har øyet en fantastisk evne til å kompensere for avvik. Denne egenskapen svekkes med årene, og går over til presbyopi fra 45-55 års alder.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (38 minutter siden):

Jeg er også ca -2,5 men ingen merket dette før jeg var i midten av tenårene. Når man er ung, har øyet en fantastisk evne til å kompensere for avvik. Denne egenskapen svekkes med årene, og går over til presbyopi fra 45-55 års alder.

Har styrken holdt seg stabil?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
anonymzzz skrev (3 timer siden):

Har styrken holdt seg stabil?

Ble vel litt mer nærsynt (-2,75?) da jeg gikk over fra å bruker briller sporadisk til å bruke linser på heltid, men ikke mye. Har holdt seg stabilt siden slutten av 20-årene. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (På 7.10.2023 den 2:19 PM):

Ble vel litt mer nærsynt (-2,75?) da jeg gikk over fra å bruker briller sporadisk til å bruke linser på heltid, men ikke mye. Har holdt seg stabilt siden slutten av 20-årene. 

Ok. Har bare så dårlig samvittighet for at jeg ikke har funnet ut dett før. Redd kunne hatt bedre syn om jeg hadde skjønt dette før. 

Lenke til kommentar

Fokuser på å gjøre gode valg nå. 

Linser er klønete for barn, jeg ville ikke anbefalt det, de faller ut, sklir opp og sånt. Det er fryktelig fort at de prøver å sette inn en skitten linse og sånt. Briller er uten tvil det beste valget for barn, så kan dere vurdere linser etter hvert. Det viktige er å komme i gang med synskorrigering, og følge det opp med årlige kontroller. Jeg hadde også -2,25, som ble oppdaget når jeg var 16. Skulle ønske det var oppdaget før, derfor følger jeg mine egne barn tett på det. De har normalt syn til nå. Jeg gikk rett på linser, og brukte aldri briller før jeg var over 20. Briller er enormt praktisk, ingen "montering" eller styr, bare å dytte på. Veldig greit på tur og sånt, derfor bør man ha briller som passer godt uansett, som kan bli med i sekken der man skal. 

Jeg gikk for laserkorrigering for et års tid siden (32). Det skulle jeg gjort før. Det med å ha reservelinser og briller med seg alle veier, å våkne på natta for å så ikke se noe, finne briller har vært en ganske stor psykisk belastning. Jeg er liksom aldri "klar" hvis det skulle være noe, brann, innbrudd etc. Nå som jeg kan åpne øynene og se har jeg det bedre. 

Det er ikke anbefalt å korrigere med laser før man er over 20 så vidt jeg vet. 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (34 minutter siden):

Fokuser på å gjøre gode valg nå. 

Linser er klønete for barn, jeg ville ikke anbefalt det, de faller ut, sklir opp og sånt. Det er fryktelig fort at de prøver å sette inn en skitten linse og sånt. Briller er uten tvil det beste valget for barn, så kan dere vurdere linser etter hvert. Det viktige er å komme i gang med synskorrigering, og følge det opp med årlige kontroller. Jeg hadde også -2,25, som ble oppdaget når jeg var 16. Skulle ønske det var oppdaget før, derfor følger jeg mine egne barn tett på det. De har normalt syn til nå. Jeg gikk rett på linser, og brukte aldri briller før jeg var over 20. Briller er enormt praktisk, ingen "montering" eller styr, bare å dytte på. Veldig greit på tur og sånt, derfor bør man ha briller som passer godt uansett, som kan bli med i sekken der man skal. 

Jeg gikk for laserkorrigering for et års tid siden (32). Det skulle jeg gjort før. Det med å ha reservelinser og briller med seg alle veier, å våkne på natta for å så ikke se noe, finne briller har vært en ganske stor psykisk belastning. Jeg er liksom aldri "klar" hvis det skulle være noe, brann, innbrudd etc. Nå som jeg kan åpne øynene og se har jeg det bedre. 

Det er ikke anbefalt å korrigere med laser før man er over 20 så vidt jeg vet. 

Ja vi får gå for briller i første omgang. Er bare så skremmende lese om risiko for komplikasjoner hvis utviklingen fortsetter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...