Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

I følge tyrkiske kilder har Israel etablert fire "sikre" soner innen Gaza som befolkninger har fått beskjed å oppholde seg innenfor hvis de ikke forlater Gaza via Rafah til Egypt. Finner ingen andre kilder, men dette tyder på at bakkestyrker snart skal innta Gaza.

https://www.aa.com.tr/en/info/infographic/36217

image.thumb.png.752507c286200f0f5e447ecdac388a5e.pngimage.thumb.png.92723a4aa5a369a02cfb8a3cc8a24ffe.png

https://www.aa.com.tr/en/info/infographic/36217

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så 2,2 millioner mennesker, halvparten barn, skal samle seg på et allerede tettbefolket område til sammen på størrelse med St. Hanshaugen bydel, uten strøm, og begrenset mat- og vanntilgang mens krigen raser rundt, og den humanitære situasjonen allerede er kritisk. Da får vi bare håpe det blir veldig kortvarig.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

 

Jeg bare påpeker at nyanser og motsigelser ikke nødvendigvis er nyttige eller sanne. De kan like fullt være bullshit.

Faktum er at Hamas ønsker å utslette Israel.

Jeg forstår det. Litt spesielt at det kun gjøres når kritikken rettes mot Israel og ikke motsatt.

At når f.eks noldiser i Norge skriver noe som kan tolkes som støtte til Palestina blir det postet som en absolutt sannhet, men kritikk av Israel, av israelere, blir avfeid som naivitet. 

 

Bare en observasjon av et standpunkt som virker totalt låst i favør Israel.

Endret av Psykake
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Bare en observasjon av et standpunkt som virker totalt låst i favør Israel.


Jeg har masse sympati med uskyldige palestinere som er imot krig. Og jeg har også forståelse for israelere som mener at fred er veien. Jeg bare kan ikke se det. Det er som fabelen om frosken og skorpionen. "It's in my nature to sting." Hamas vet ikke hvordan man gjør noe annet. Hatet sitter dypere enn noen innrømmelse eller gest kan bedre på. Hver gang israelerne har forsøkt, har de bare fått vold tilbake.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Brother Ursus said:

Faktum er at Hamas ønsker å utslette Israel.

Ja og noen tror at det blir fred og fordragelig hvis jødene forlater Israel frivillig og overlater alt land til palestinske massemordere. Israel klarer kansje å rydde endel av banen, men jeg er redd en ny generasjon barbarere er på vei med supportere (og vestlige "apologists") over hele verden inkluderet Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):


Jeg har masse sympati med uskyldige palestinere som er imot krig. Og jeg har også forståelse for israelere som mener at fred er veien. Jeg bare kan ikke se det. Det er som fabelen om frosken og skorpionen. "It's in my nature to sting." Hamas vet ikke hvordan man gjør noe annet. Hatet sitter dypere enn noen innrømmelse eller gest kan bedre på. Hver gang israelerne har forsøkt, har de bare fått vold tilbake.

Det var ikke det som var poenget mitt. At du har sympati med uskyldige palestinere tviler jeg ikke på.

Poenget mitt er at det virker som at ditt standpunkt er at Israel ikke har evnen til å være umenneskelige. 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

 

Det føles rart å anklage israelere som nok vet bedre hva de lever med enn meg, for naivitet, men det virker åpenbart og selvinnlysende at Israels naboer aldri vil gi slipp på drømmen om å utrydde dem. Særlig palestinerne.

Så er Netanyahu uansvarlig, eller har han forstått noe andre har, nemlig at dette er en evig krig Israel må kjempe for sin veldige eksistens?

Israel og Mossad har gjort store feilbedømninger det er vel helt klart.

Å ikke vite at et så stort angrep fra Hamas og de andre terrororganisasjoner i Palestina og i Libanon kommer er egentlig en skandale. Så får kommisjoner eller utvalg se på hvor intelligensen har sviktet.

Noe må jo noen ha vist eller fått med seg som ble feilbedømt. Akkurat som med ABB i Norge og 911 i Usa.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Israel og Mossad har gjort store feilbedømninger det er vel helt klart.

Å ikke vite at et så stort angrep fra Hamas og de andre terrororganisasjoner i Palestina og i Libanon kommer er egentlig en skandale. Så får kommisjoner eller utvalg se på hvor intelligensen har sviktet.

Noe må jo noen ha vist eller fått med seg som ble feilbedømt. Akkurat som med ABB i Norge og 911 i Usa.

Det ble skrevet et innlegg bakover i tråden som sa at Egypt hadde tipset Israel, men at det var for vagt og diffust til at det ble tatt seriøst.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Poenget mitt er at det virker som at ditt standpunkt er at Israel ikke har evnen til å være umenneskelige.

Forskjellen mellom Israel er og palestinerne er mangt. Israel unngår "umenneskelige" handlinger dersom det finnes bedre alternativer.
I tillegg, som et sivilisert samfunn, blir israelske personer som begår "umenneskelige" handlinger, stilt for retten og evt. dømt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DDDD skrev (Akkurat nå):

Forskjellen mellom Israel er og palestinerne er mangt. Israel unngår "umenneskelige" handlinger dersom det finnes bedre alternativer.
I tillegg, som et sivilisert samfunn, blir israelske personer som begår "umenneskelige" handlinger, stilt for retten og evt. dømt.

 

Det er nettopp slike innlegg jeg mener. 

Hva mener du spesifikt med at Israel unngår hvis de kan? Emnet er såpass stort at denne påstanden faller på sin egen urimelighet i sin absolutte form.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hører på P3 gjennom arbeidsdagene og både i går og i dag diskuterte Med All Respekt konflikten. Galvan Mehidi er opplagt pro-Palestina, men det er spesielt én ting jeg reagerer på, han sier at Israel har gjort nøyaktig det samme som Hamas. I dag igjen sa han at forskjellen er at Israel gjør sine overgrep over lengre perioder som ikke skaper de samme reaksjonene, mens Hamas utførte mye over et kort tidsrom. Jeg er veldig lite oppdatert på alt som har foregått siden Israel ble opprettet. Har Israel noengang utført en massakre mot sivile med overlegg, slik Hamas gjorde i helgen? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Fresh Prince said:

Kadyrov har lyst til å sende soldatene sine til Gaza, som fredsbevarende styrker:

https://www.yahoo.com/news/chechen-leader-says-prepared-send-200142813.html

 

Putin gikk endel runder med de gutta. De vil passe som hånd i hanske med Hamas and Islamic Jihad. Wikipedia: "... Chechen rebels have been regularly and repeatedly accused of committing war crimes including kidnapping, torture, murder, hostage taking, looting, rape, decapitation, and assorted other breaches of the law of war". 

Endret av Ekspertkommentator
typo
Lenke til kommentar

FN: Flere hundre barn drept
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l32KAG/idf-rundt-1-500-hamas-krigere-funnet-doede-i-israel

Sitat

Verdens helseorganisasjon (WHO) ber tirsdag om humanitær korridor i Gaza, melder Reuters. Ifølge WHO er Gaza tomme for medisinsk utstyr og 13 helsefasiliteter skal ha blitt rammet av israelske luftangrep.

Ifølge FN er flere hundre barn drept de siste 72 timene.

FNs menneskerettssjef Volker Türk sier tirsdag at israelske angrep har truffet boligblokker og skoler og dermed rammet sivile på Gazastripen.

Sitat

Ifølge Türk er blokader som setter sivile liv i fare ved å frata dem varer som er avgjørende for deres overlevelse, forbudt under den humanitære folkeretten.

Israel beordret mandag en total blokade av Gaza, som innebar stans i tilførsel av vann, mat og strøm.

– En slik blokade kan være i strid med folkeretten, sier Türk.

Over 187.000 mennesker er drevet på flukt fra hjemmene deres på Gazastripen, ifølge FN. Men det er vanskelig for palestinere å flykte ut av Gaza.

Dette er absolutt galskap og blokaden har ikke en gang vart i et døgn. Er stygt bekymret for hva som vil skje videre.

https://www.unrwa.org/resources/reports/unrwa-situation-report-3-situation-gaza-strip

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (3 minutter siden):

Hører på P3 gjennom arbeidsdagene og både i går og i dag diskuterte Med All Respekt konflikten. Galvan Mehidi er opplagt pro-Palestina, men det er spesielt én ting jeg reagerer på, han sier at Israel har gjort nøyaktig det samme som Hamas. I dag igjen sa han at forskjellen er at Israel gjør sine overgrep over lengre perioder som ikke skaper de samme reaksjonene, mens Hamas utførte mye over et kort tidsrom. Jeg er veldig lite oppdatert på alt som har foregått siden Israel ble opprettet. Har Israel noengang utført en massakre mot sivile med overlegg, slik Hamas gjorde i helgen? 

Nei, men det er jo hele poenget hans.

Analogien om å bli skutt i hodet eller låst inne på et rom og sakte sultet ihjel.

 

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (10 minutter siden):

 Har Israel noengang utført en massakre mot sivile med overlegg, slik Hamas gjorde i helgen? 

Ikke den israelske staten, men det har vært terrorangrep utført av israelske ekstremister og israelske høyreekstreme grupper. For eksempel Hebronmassakren i 94. Ellers er jo mange tusen drept i luftangrep mot sivile områder (ofte fordi Hamas blender inn med sivilbefolkningen), ekstreme religiøse bosettere utøver vold mot palestinere daglig osv.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

https://forskning.no/midtosten-ntb/derfor-blir-det-ikke-storkrig-i-midtosten-ifolge-forsker/2265485

Derfor blir det ikke storkrig i Midtøsten, ifølge forsker

Ingen parter – heller ikke Iran eller Hizbollah – har interesse av at krigen mellom Israel og Hamas utvides til nabolandene, tror forsker Kjetil Selvik.

– Vi kan ikke si at det ikke er noen fare for en utvidelse, så spent som situasjonen er nå. Nervene er i høyspenn, og en eller annen form for hendelse eller misforståelse kan jo selvfølgelig trekke inn andre land, særlig Libanon. Men sånn jeg leser situasjonen, er verken Israel eller Hizbollah interessert i en krig, sier Selvik til NTB.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Psykake said:

Fascinerende at du nærmest avvfeier dette som naivitet.  Dette er intern kritikk av Israel av israelere.

Er ikke det den kritikken man virkelig burde forsøke å forstå hvor kommer fra?

Alle land har sine nyttige idioter - også Israel.  Det er slett ikke begrenset til venstresiden i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...