Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

ADL er en pro Israelsk organisasjon. Du kunne gjerne like greit ha sitert RT på at Russerne ikke bedriver etnisk renskning i Ukraina. At du i det hele tatt tror dette er en nøytral og troverdig kilde i denne sammenhengen sier ikke rent lite.

Så kom med dokumentasjon på at Israel har en doktrine på etnisk rensing av palestinere. Jeg venter i spenning...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

ADL er en pro Israelsk organisasjon. Du kunne gjerne like greit ha sitert RT på at Russerne ikke bedriver etnisk renskning i Ukraina. At du i det hele tatt tror dette er en nøytral og troverdig kilde i denne sammenhengen sier ikke rent lite.

En befolkning som vokser med en faktor på 10 blir ikke utsatt for etnisk rensing:

"Palestinerne på Gaza og Vestbredden ligger på 119. plass av 189 land som FN rangerer i sin levekårsindeks for 2018. I 1914 var det om lag 600.000 arabere i landområdet Palestina. I dag er det over 6.000.000 arabere, som nå i stor grad definerer seg som palestinere, i det samme landområdet – Israel, Gaza og Vestbredden.  Den palestinske befolkningen, araberne som i dag bor på Gaza-stripen, Vestbredden og i Israel har økt med en faktor på ti [10] de siste hundre årene. Til sammenligning er Norges befolkning økt med en faktor på to [2] de siste hundre årene. Befolkningsveksten til palestinerne har ikke blitt redusert, den har heller økt, etter at Israel ble opprettet i 1948 og erobret kontroll over Gaza fra Egypt og Vestbredden fra Jordan i 1967."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
MK3 skrev (Akkurat nå):

Så kom med dokumentasjon på at Israel har en doktrine på etnisk rensing av palestinere. Jeg venter i spenning...

Du skal få slippe å vente så lenge

https://www.un.org/unispal/document/human-rights-council-hears-that-700000-israeli-settlers-are-living-illegally-in-the-occupied-west-bank-meeting-summary-excerpts/

Sitat:

"Human Rights Council Hears that 700,000 Israeli Settlers are Living Illegally in the Occupied West Bank"

Sitat

Christian Salazar Volkmann, Director of the Field Operations and Technical Cooperation Division of the Office of the High Commissioner for Human Rights, presented the High Commissioner’s report on Israeli settlements in the occupied Palestinian territory, including East Jerusalem, and in the occupied Syrian Golan, which analysed developments related to settlement advancement over the last decade. From 2012 to 2022, the population of Israeli settlers in the occupied West Bank, including East Jerusalem, had grown from 520,000 to over 700,000.

Dette er definisjonen av etnisk renskning. En etnisitet blir flyttet inn på et landområde, mens dets originale etniske befolkning blir tvunget ut. Det er ikke så komplisert dette her, egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

En befolkning som vokser med en faktor på 10 blir ikke utsatt for etnisk rensing

Nei, dette bare viser at du ikke har forstått hva etnisk renskning betyr og av definisjon innebærer

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Brother Ursus said:

I Jenin angrep IDF Al-Qud og Al-Qassams baser og Jenin-brigadene.
I Gaza i 2022 angrep IDF etter at palestinerne skjøt over 1100 raketter inn i Israel.

Okei, men det er jo det som blir så meningsløst med påstanden om at Israel aldri angriper først, for når de gjør det, så er det likevel rettferdiggjort fordi målet er Al-Qassam.
(Det var sikkert noen som først sparket en fotball i retning Israel da de tåregasset Al-Husseini stadionen, også melder soldatene at de kidsa de skøyt kastet en flaske først, osv.)
Det kan alltid refereres til en tidlgere hendelse eller opfattet trussel, og Israel bruker det for hva det er verdt, og det er jo greit nok, men da bør man kanskje heller revurdere hva det innebærer å angripe først i denne konflikten, da alt bare er en pågående serie av angrep frem og tilbake.
Man kan sette opp premisser hvor Israel leses bra (alltid defensiv (og når de ikke er det så var de det likevel)).
Også kan man sette opp premisser hvor Israel leses dårlig (overveldende drapstall 1,551 døde Palestinere, mot 421 Israelere fra 1987-2000,  6,269 Palestinere, mot 293 Israelere fra 2008-2023).

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Dette er definisjonen av etnisk renskning. En etnisitet blir flyttet inn på et landområde, mens dets originale etniske befolkning blir tvunget ut. Det er ikke så komplisert dette her, egentlig.

Det er ikke definisjonen på etnisk rensing. Her er definisjonen

"Den planlagte og overlagte fjerningen av personer fra en bestemt etnisk gruppe fra et bestemt territorium, ved maktbruk eller trusler, for å gjøre området etnisk homogent"

https://no.wikipedia.org/wiki/Etnisk_rensing

Hvis målet med bosetningene er å skape nye boliger for Israelere og ikke å fordrive arabere, så er det ikke etnisk rensing.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Camlon skrev (2 minutter siden):

Det er ikke definisjonen på etnisk rensing. Her er definisjonen

"Den planlagte og overlagte fjerningen av personer fra en bestemt etnisk gruppe fra et bestemt territorium, ved maktbruk eller trusler, for å gjøre området etnisk homogent"

https://no.wikipedia.org/wiki/Etnisk_rensing

Hvis målet med bosetningene er å skape nye boliger for Israelere og ikke å fordrive arabere, så er det ikke etnisk rensing.

Alle som har litt over gjennomsnittlig kunnskap og innsikt i hvordan dette fungerer, skjønner at de Israelske bosetningene absolutt ikke har til hensikt om å dele landområdene de annekterer på vestbredden. De jødiske bostedsområdene der er inngjerede og enhver etnisk Palestiner nektes adgang. Det er så etnisk homogent som det kan bli.

Du snakker mot bedre vitende. Alternativt også i ond tro, for dette er så åpenbart som det kan være. Du må legge ekstremt mye "godvilje" i form av å se bort fra de faktiske sidene i saken til fordel for Israels sak her, at det er mer enn tydelig at du ikke er interessert i å diskutere dette redelig.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/dwedr1/minst-to-skadd-i-rakettangrep-mot-israel-hamas-varsler-tale

Angriper Israel med infiltrasjon og raketter: − Taler for en langvarig og brutal krig

 

 


Jeg mener i fullt alvor at Iran nå må holdes ansvarlig, både for det de har gjort i Ukraina, men også her.

Det er på tide for Vesten med Ukraina og Israel å sanksjonere Iran og angripe atomanleggene og fabrikkene deres som produserer militært utstyr. Det er også på tide å gjøre det vi kan for å styrte presteregimet i Teheran siden det ikke ser ut til at folk klarer det uten litt hjelp.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Atib Azzad said:

Også kan man sette opp premisser hvor Israel leses dårlig (overveldende drapstall 1,551 døde Palestinere, mot 421 Israelere fra 1987-2000,  6,269 Palestinere, mot 293 Israelere fra 2008-2023).

Tallene dine har ingen relevans. Det som betyr noe er viljen og evnen til å drepe motparten. Det er velkjent at Hamas med støttespillere som Iran vil utrydde Israel. Er det ikke på tide å ta disse trusslene på alvor? Endel norske politikere og kommentatorer har tydeligvis vanskelig for å ta inn over seg alvoret i disse trusslene.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/07/joe-biden-middle-east-israel-iran/670530/

image.png.c6a0c9753fa846b7f63b2e0ca03873ef.png
 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Alle som har litt over gjennomsnittlig kunnskap og innsikt i hvordan dette fungerer, skjønner at de Israelske bosetningene absolutt ikke har til hensikt om å dele landområdene de annekterer på vestbredden. De jødiske bostedsområdene der er inngjerede og enhver etnisk Palestiner nektes adgang. Det er så etnisk homogent som det kan bli.

Du snakker mot bedre vitende. Alternativt også i ond tro, for dette er så åpenbart som det kan være. Du må legge ekstremt mye "godvilje" i form av å se bort fra de faktiske sidene i saken til fordel for Israels sak her, at det er mer enn tydelig at du ikke er interessert i å diskutere dette redelig.

Jeg er ingen fan av bosetningene, men jeg tror ikke målet med bosetningene er å fordrive araberene, men å skape nye områder for relgiøse jøder.

Palestinere er ikke Israelere. De blir nektet adgang fordi de har ikke ikke Israelsk statsborgerskap. Selv om det få Israeli arabere så er det ikke null arabere i bosetningene så det er ikke riktig at enhver "etnisk palestiner" blir nektet adgang.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...