Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Psykake skrev (1 time siden):

Du repeterer informasjon som er del av en israelsk propaganda maskin vedrørende vann.

Jeg repeterer mitt svar på din repeterte påstand. Hvorfor svarer du ikke konkret på mitt svar fremfor å bare gjenta det du sa i utgangspunket?

Hvorfor er det greit at du repeterer deg i dine innlegg, men ikke at jeg repeterer meg når jeg svarer på akkurat det samme om igjen?

  

 

Yakamaru skrev (40 minutter siden):

Du er betatt over Russland. Dette har ingenting med Russland å gjøre, og kommer av som et barns forståelse av geopolitikk og liknende emner. Dette er ikke for å være frekk, men å henvise til din ignoranse over slike viktige og dype tilstander/situasjoner. Og jeg begynner egentlig å bli litt lei, dessverre.

Vi vet at Russland aktivt har finansiert nettopp slike grupper i vestlige land for å skape en permanent og destabiliserende motstand mot de som styrer. Russland er også en nær alliert av Iran, og Hamas fungerer som en front for Iran. I tillegg skal Wagner-soldater ha trent opp Hamas-terrorister.

Er det noe som er ustabilt i verden så kan du banne på at nazi-Russland er involvert på en eller annen måte.

 

  

Snikpellik skrev (8 minutter siden):

«Gaza vil til slutt bli til en by med telt. Det blir ingen bygninger. Bakkemanøveren vil overraske Hamas» sier en israelsk sikkerhetsoffiser til israelske Channel 13.

Dette er trusler, men samtidig vil det også være klare krigsforbrytelser. Israel er nødt til å beherske seg hvis de skal beholde støtte i kampen mot terroristene. De må frigjøre Gaza fra Hamas, ikke drepe alle på Gaza.

Hvordan skal Israel kunne ødelegge Hamas uten å ta ut terror-tunellene bygget under sivile bygninger? Har Israel noe valg hvis de nå vet de må utslette Hamas og palestinerne selv ikke gjør det for dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekspertkommentator skrev (3 timer siden):

Norske "akademikere" har nå mistet hele sitt eksistensgrunnlag med palestinaskjerf og det hele da det viser seg at de i alle år har støttet det som viser seg å være barbariske islamske terrorister og barnemordere som ikke står tilbake for ISIS.
 
NRK sviktet igjen og lot disse "akademikerne" slippe unna med den samme svadaen og de samme "talking points" som har vært standarden opp gjennom årene. Hadde folk prøvd seg på den samme type relativisering etter Utøya hadde de (betimelig nok) blitt forvist til evig tid til et kaldt sted i Sibir. Men palestinakomiteen får holde på med sin fornektelse som om 7-10 ikke har skjedd og NRK henter de sikkert tilbake for mere svada og fornektelse på et senere tidspunkt.

De som leser VG og Dagblad i dag ser at norsk media vil snart legge bak seg 7-10 og for "balansens skyld" fokusere på skjebnen til palestinerene i Gaza som "igjen blir bombet av Israel". Andre med klarsyn vil ikke glemme 7-10 massakrene og minne verden om ofrene og gisslene uten å komme med "ifs and buts".

Dette innlegget traff blink, det er blitt meget åpenbart at det akademiske miljøet knyttet til palestinersaken har blitt så kompromittert, at disse er kommet meget farlig nær uaksepterte holdninger som antisemittisme, holocaustfornektelse og aksept for forbrytelser mot menneskeheten på rene rasistisk grunnlag. Palestinakomiteen vekker nå oppsikt med sin retorikk og fornektelsesatferd omkring 7. oktober mens norske medier, spesielt VG og Dagbladet med synlige venstreorienterte mediefolk blant de ansatte, har demonstrert en meget skremmende toleranse for palestinsk voldsbruk der man kom meget farlig nær med å legitimere Hamas, blant annet med velplasserte erstatningsord som "soldater" der man burde ha "militante" og sjeldent tok i bruk ordet "terrorist" eller den slags ordforråd man reserverte for omtalelse av skrekkinnjagende forbrytelser som bevitnet i sørvestre Israel. 

Dette kan ikke tolereres, det må en skikkelig oppvask til. Palestinakomiteen må fratas statsstøtte og det burde utnevne et stortingskomite eller et organ som skal påse på om de norske mediene hadde forbrutt seg mot "Vær Varsom"-reglen og fremmet uaksepterte holdninger. Folk som Tveit må dessuten kalles inn til psykisk vurdering for å påse om disses aldersgamle holdninger skapt av Israels overtredelsene siden 1978 har ført dem inn på det antisemittiske feltet, da det må være mulig å fordømme forbrytelser begått av palestinerne og samtidig fortsette med å svartmale Israels politikk, ikke minst Netanyahus politikk. Man kan ikke under enhver omstendighet rettferdiggjøre forbrytelser mot menneskeheten

Palestinervennene må tar fornuften fanget. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
guttorm skrev (5 minutter siden):

Okkupasjon, overgrep og undertrykkelse funger ikke særlig godt med Dialog, Toleranse og forståelse.

Terror passer heller ikke inn......

Nei.. og hvordan skal man egentlig løse dette?  Løsningen er jo at palestinere slutter å angripe Israel og at Israel gir palestinerne tillit til å ha frihet og mulighet til å blomstre. 

status nå er at selvom hamas blir tatt av dage, så kommer ikke israel til å redusere kontrollen , men tvert imot bli enda strengere. Fengselet Gaza blir altså enda verre, og da blir frustrasjonen igjen kritisk og historien gjentar seg. 
 

en av partene må ta ansvar og ønske fred og forsoning, og den andre parten må stole på det og satse på at det funker.  Det er uhyre vanskelig 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke den sikkerhetsoffiseren er en troverdig kilde.

Fra det jeg har lest, så vil Israel ta småbyene først og omringe Gaza by. Da vil de trolig be sivile om å forlate byen, og ta nabolag etter nabolag til de har tatt ut Hamas.

Den skjønte jeg ikke helt. Småbyene rundt Gaza har de kontroll på nå, og Gaza er omringet. Det er bokstavelig talt gjerdet inne.

Å be sivile forlate Gaza for første gang i historien vil neppe skje? Hvor skal de dra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke den sikkerhetsoffiseren er en troverdig kilde.

Fra det jeg har lest, så vil Israel ta småbyene først og omringe Gaza by. Da vil de trolig be sivile om å forlate byen, og ta nabolag etter nabolag til de har tatt ut Hamas.

Han bare uttrykket den generelle holdningen blant IDF-offiserene. 1,000 sivilister har blitt massakrert, og ingen vet hvor stor andel av dette er barn, så det er ganske naturlig at de vil gruslegge et land man hadde kommet til å latt for hat - i fakta, før 1945 ville en slik handling ha vært legitimt i tråd med datidens krigslover og før 1977 kunne dette skje til en viss grad, vi vet at Israel juridisk sett er i stand til å gjøre dette uten at krigsforbryterdommerne i Haag kunne gjøre noe, om humanitære hensyn ivaretas som humanitære korridorer som USA er i full gang med å arrangere (det kan forklarer hvorfor israelerne holdt igjen - for tiden). 

Israelerne skal hærta hele Gazastripen, sivilistene må evakueres blant annet til Egypt hvor en multinasjonal organisasjon burde ta flyktningene inn i leirer, sile dem for å ta ut terrorister og deretter garantere disses sikkerhet inntil den israelske militæroperasjonen avsluttes. Da vil IDF-offiserens spådom være gått i oppfylling - vi trenger bare å se på Mosul i Nord-Irak for å forstå hva det innbar. Hamas på sin siden vil tvinge sivilister til å bli værende, og nok en gang avslørt for hele verden hvilken monster man har i Gazastripen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (9 timer siden):

Leser igjennom Algemeiner (Opprinnelig postet av Honestreporting eller vica verca) . Det fremstår litt som Israel BRA Palestina DÅRLIG ved første øyekast. En rekke linker/kilder det henvises til fungerer ikke. Skjer det samme hos deg?

Har ikke sjekket linkene men jeg er enig i at artikkelen har tydelig slagside.

 

Noe som ikke er det samme som at de ljuger, bare at vi må gå et annet sted om vi skal finne kritisk informasjon om Israel. Og det finner vi jo for så vidt i den første artikkelen selv om detaljnivået i case-studyet ikke er høyt(finnes vel i linkene..)

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 timer siden):

Nå ble jeg nysgjerrig: Viste noen av de som sto på Israels side under Debatten noe vilje til å se på det som skjedde i helga i kontekst, da? Jeg fikk ikke med meg sendingen, men jeg har en snikende mistanke om at Israel-vennene må ha vært mest opptatt av å se de aktuelle hendelsene mest mulig isolert, ja. Som om de skjedde i et vakuum. 🤭

Hvilken kontekst er du ute etter? Hamas sine krigere massakrerte hundrevis av uskydlige sivile. Noe mer kontekst trenger vi ikke. Hamas er onde nazister som helt bevisst massakrerer uskyldige. Enda værre, de gjør dette for å provosere Israel til å gjøre noe drastisk, noe som vil føre til mange sivile palestinske ofre. Hamas fører altså villig sine egne sivilister til slaktebenken.

 

Legg merke til at Hamas sine krigere også angrep militære kontrollposter og leire. Det snakkes det ikke stort om av den enkle grunn av at folk med våpen eller uniform er 'lovlige' mål. Ironisk nok så hadde de Israelske militære tapstallene vært spektakulære nok i seg selv til at Hamas kunne innkassert en propagandaseier men de har ødelagt alt ved å slakte ned hundrevis av sivile.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (9 minutter siden):

Israelerne skal hærta hele Gazastripen, sivilistene må evakueres blant annet til Egypt hvor en multinasjonal organisasjon burde ta flyktningene inn i leirer, sile dem for å ta ut terrorister og deretter garantere disses sikkerhet inntil den israelske militæroperasjonen avsluttes

En kan ikke evakuere flere millioner mennesker, sile ut terrorister fra disse og sette de i leire som om mulig er enda verre enn å bo i Gaza. Selvom man klarer å sile ut terroristene ( hvilket er helt umulig) , så har du millioner av mennesker som nå ha mistet sitt hjem til israelske bomber. 
 

Hva skjer med disse når Israel er ferdig? Skal de i fred og fordragelighet reise tilbake til Gaza og liksom bygge hjemmene sine igjen? 
 

Det Israel nå holder på med, kommer til å føre til enda mer hat, enda flere terrorister og de kommer også til å miste en god del sympati. Det er merkelig å se hvordan hele den vestlige verden, og også de muslimske naboene bare sitter å ser på dette i realtime. Noen må be om en pause her, så det kan megles og finnes løsninger 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Israelerne bruker alt de har, da mener det at USA må snart åpne bombedepotene i den nære fremtiden. Disse M117-bombene er B-52D ammunisjon fra Vietnamkrigen (B-52D kunne ikke ha tyngre bomber enn 227kg og 346kg) som var først satt i produksjon under Koreakrigen. Disse bombene har ekstra "pang" og er meget effektiv på åpen lend - fordi det er disse som produserer de synlige trykkbølgene i atmosfæren på opptak av B-52 bombing. 

WP ammunisjon har dessuten blitt tatt i bruk i Sør-Libanon (å, som jeg skulle gjerne ha sett det i Ukraina!) hvor det mer og mer blir spent, for det meldes at store iranskstøttede styrker fra Irak og Syria overføres dit uten at regjeringen i Beirut kan gjøre noe, for å støtte Hizbollah som ikke har kommet seg over tapene i den syriske borgerkrigen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Baranladion said:

Noen må be om en pause her, så det kan megles og finnes løsninger 

Hehe.

Du glemmer det fundamentale hatet hos palestinerne. Tviler på at de hater jødene noe mindre selv om Israel på magisk vis skulle kunne ta kun Hamas-krigere.

Palestinernes håp om en bedre fremtid er deres ansvar. Israel er nå der for å bli. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsketenking: Hva hvis Xi Jinping følger med på dette og tenker: "Ops, kanskje jeg ikke burde invadere Taiwan, da invasjonen kan dyrke frem en motstandsbevegelse oppvokst på hat og voldforherligelse, og jeg burde kanskje ikke slippe det løs på Kina og verden generellt?"

For ikke å snakke om behandlingen av Uigurene. Xi kan ubevisst dyrke frem en kinesisk variant av Hamas/Isis som kan få utrolig kjipe konsekvenser for Kina. Kanskje dette burde få han til å tenke "oi da, kanskje jeg burde slutte med dette."

Men sannsynligvis ikke. Mest sannsynligvis er han for tørst på makt og føler seg for uovervinnelig til at disse scenarioene er engang tenkelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Den skjønte jeg ikke helt. Småbyene rundt Gaza har de kontroll på nå, og Gaza er omringet. Det er bokstavelig talt gjerdet inne.

Å be sivile forlate Gaza for første gang i historien vil neppe skje? Hvor skal de dra?

Gaza er ikke en stor by. 

Det de sa var at Israel vil ta småbyene iløpet av noen dager og så bruke lenger tid på å ta over Gaza by. Jeg vil anta at når de har omringet Gaza by, så vil de be sivile forlate byen og bosette seg i telt utenfor byen. Da er det bare Hamas igjen og de kan ta dem ut uten enorme sivile tap.

Gaza_Strip_map2.svg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DDDD skrev (1 minutt siden):

Hehe.

Du glemmer det fundamentale hatet hos palestinerne. Tviler på at de hater jødene noe mindre selv om Israel på magisk vis skulle kunne ta kun Hamas-krigere.

Palestinernes håp om en bedre fremtid er deres ansvar. Israel er nå der for å bli. 

Og her har du grunnen til at det aldri blir noen løsning, begge sider mener de selv er uskyldige og at alt ansvar for endring ligger utelukkende på motparten. 
 

barnehagementalitet

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (8 minutter siden):

En kan ikke evakuere flere millioner mennesker, sile ut terrorister fra disse og sette de i leire som om mulig er enda verre enn å bo i Gaza. Selvom man klarer å sile ut terroristene ( hvilket er helt umulig) , så har du millioner av mennesker som nå ha mistet sitt hjem til israelske bomber. 
 

Hva skjer med disse når Israel er ferdig? Skal de i fred og fordragelighet reise tilbake til Gaza og liksom bygge hjemmene sine igjen? 
 

Det Israel nå holder på med, kommer til å føre til enda mer hat, enda flere terrorister og de kommer også til å miste en god del sympati. Det er merkelig å se hvordan hele den vestlige verden, og også de muslimske naboene bare sitter å ser på dette i realtime. Noen må be om en pause her, så det kan megles og finnes løsninger 

Det er for lengst sent; vi har sett holocaustforbrytelser i sørvestre Israel hvor Hamas kunne ha oppført seg som en anstendig hærmakt som skulle ha fulgt siviliserte krigsregler - istedenfor har de oppført seg som Himmels Einsatzgruppen fra Hitlers dager og dermed finnes det i virkeligheten ikke lenge noe frykt for "enda mer hat" - de er allerede der. Dette må knuses, da Hitler begikk selvmord måtte opptil tre millioner tyske sivilister dø. Det finnes ikke noe utvei mer; et monster har avslørt seg, og det må knuses fordi det har blitt vist at Hamas aktet å fullføre Holocaust på det jødiske folket. 

Altfor sent. Hatet har nådd takhøyden, det kan ikke komme høyere uansett hva som enn skjer - og flere tusen sivilister hadde bevist dette med deres liv og lem, av disse 1,000 døde og 2,000 skadde. 

Når det er over, må Gazastripen underordnes et internasjonalt mandatstyre der Israel vil være med, fordi det er åpenbart at palestinsk selvstyre er uaktuelt så lenge monstrøse organisasjoner som Hamas får støtte, akkurat som med Tyskland etter krigens slutt. Det må også reises nye internasjonale konferanser om hva å gjøre med Vestbredden i fremtiden - forhåpentligvis etter Netanyahu settes i fengsel og sentrumspartiene tar tilbake makten - for å unngå nye tragedier også der, selv om Israel må retirere på flere steder (heldigvis er settlerne i ferd med å bli upopulært, og mange i Israel er meget sint over at settlerne fikk mer beskyttelse enn dem). 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (30 minutter siden):

Har ikke sjekket linkene men jeg er enig i at artikkelen har tydelig slagside.

 

Noe som ikke er det samme som at de ljuger, bare at vi må gå et annet sted om vi skal finne kritisk informasjon om Israel. Og det finner vi jo for så vidt i den første artikkelen selv om detaljnivået i case-studyet ikke er høyt(finnes vel i linkene..)

NGO Watch er kritisert for å bevisst publisere feilinformasjon. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Gaza er ikke en stor by. 

Det de sa var at Israel vil ta småbyene iløpet av noen dager og så bruke lenger tid på å ta over Gaza by. Jeg vil anta at når de har omringet Gaza by, så vil de be sivile forlate byen og bosette seg i telt utenfor byen. Da er det bare Hamas igjen og de kan ta dem ut uten enorme sivile tap.

Jeg vet hvor stort og komplekst Gaza er, jeg har vært i Ashkelon mange ganger og har familie og venner i Netivot som ikke er langt unna stripa i det hele tatt.

Det er ønsketenking at to millioner sivile vil kunne forlate Gaza og bosette seg i teltleire i Israel utenfor stripa. Hamas vil aldri la det skje, de vil tvinge sivile til å bli værende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
guttorm skrev (26 minutter siden):

I et brøkdel av alle nyhets flash så er det en mann som blir intervjuet om bakgrunn for terroren, hvor bla moskeen blir nevnt.  


Al-Aqsa moskeen er også nevnt av Hamas, som delvis årsak til terrorangrepet.
En av Hamas sine ledere, Muhammad Deif, hevdet i en video at angrepet var hevn for vanhelligelse av moskeen.

Mange muslimer har blitt opprørt over at jøder og turister besøker moskeen, og opptøyer startet etter en gruppe turister gikk rundt i området, geleidet av israelsk politi.

Urolighetene førte til at Israel innførte nye regler, hvor kun muslimer får besøke moskeen, også området utenfor.
Fra tidligere er det kun muslimer som får be i moskeen, og nylig ble dette igjen begrenset til kun muslimer over femti år.

Et annet problem for muslimene, er at israelsk politi til stadighet har utført razziar mot moskeen, og arrestert hundrevis av unge menn osv.

Al Aqsa moskeen har selvfølgelig stor betydning for begge grupper.

Kong Solomon, jødenes konge, bygde angivelig det første templet på Tempelhøyden, en eller annen gang før 600 f.kr.
Det er antatt at dette tempelet ble ødelagt under beleiring av Jerusalen, av babylonerne i 587 f.kr.

Templet ble bygd opp igjen, en gang mellom 516 f.kr. og 70 e.kr.
Det andre templet ble utvidet og renovert av Kong Herod, trolig noen tiår f.kr. og kalles derfor ofte "Herods Tempel".

I år 70 e.kr. beleieret den romerse keiseren Titus Jerusalem, og det andre templet ble ødelagt.
Tempelhøyden er, og har allltid vært, det viktigste og helligste stedet i jødedommen, selv ruinene etter det andre templet ble ansett hellige, og ideen om det Tredje Tempel er også ansett som hellig.

600'ish år senere kommer muslimene fra den arabiske halvøy.
Det muslimske kalifatet fikk kontroll over Jerusalem, og som en symbolhandling bygde de Al-Aqsa moskeen over tempelruinene.

Moskeen er i dag det tredje helligste stedet i Islam, etter Kaba, en sort firkant plassert i Al-Haram-moskeen i Mekka, og Profetmoskeen i Medina, som ble bygget av Mohammad.

I jødedommen er det nedtegnet at det skal bygges et tredje tempel på Tempehøyden, den daglige bønnen Amidah inneholder også en passasje om det tredje tempelet.

Tempelet nevnes også i det nye testamentet, og er en del av kristendommen.
Det varierer noe, men enkelte kristne trosretninger mener byggingen av det tredje tempelet er essensielt, og at det vil lede til at Kristus kommer tilbake.

Andre kristne mener at tempelet ikke lengre er nødvendig, da Paulus i sitt brev til korintherne hevder templet nå er i hver enkelt troende :

Paulus - "Vet dere ikke at kroppen deres er et tempel for Den hellige ånd som bor i dere, og som er fra Gud? Dere tilhører ikke lenger dere selv"

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Altfor sent. Hatet har nådd takhøyden, det kan ikke komme høyere uansett hva som enn skjer - og flere tusen sivilister hadde bevist dette med deres liv og lem, av disse 1,000 døde og 2,000 skadde. 

Når det er over, må Gazastripen underordnes et internasjonalt mandatstyre der Israel vil være med, fordi det er åpenbart at palestinsk selvstyre er uaktuelt så lenge monstrøse organisasjoner som Hamas får støtte, akkurat som med Tyskland etter krigens slutt. Det må også reises nye internasjonale konferanser om hva å gjøre med Vestbredden i fremtiden - forhåpentligvis etter Netanyahu settes i fengsel og sentrumspartiene tar tilbake makten - for å unngå nye tragedier også der, selv om Israel må retirere på flere steder (heldigvis er settlerne i ferd med å bli upopulært, og mange i Israel er meget sint over at settlerne fikk mer beskyttelse enn dem). 

Det er naivt å tro at hatet har nådd takhøyden. Kanskje i Palestina, men man kan ikke hoppe bukk over at hundrevis av millioner av andre mennesker også vil begynne med hat som kan og vil resultere i krig og terroraksjoner, også her i vesten . 
 

ellers er jeg tildeles enig med deg, Israel må på sikt slippe tøylene og Palestina må vise at de også ønsker en sameksistens. Med andre ord, begge sider er nødt til å gi og ta, eller så må de innfinne seg med å leve i den situasjonen som er nå, som jeg tviler på at mange engentøig ønsker . Å utslette en av partene, eller fjerne de løser ingen problemer det heller 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...