Gjest fcf6b...18d Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Hei Jeg er 28 år. Jeg har litt over 1 million kroner i fond. Eier bolig til 2,3 millioner med 1,3 millioner i lån. Studielån på 400 000. Jeg investerer i snitt 25 000 kr i fond i måneden (300 000 i året). Jeg skal sannsynligvis oppgradere bolig om 3-5 år, men vil trolig ikke behøve så veldig mye mer egenkapital enn det jeg har i boligen fra før + eventuell verdistigning. Jeg har begynt å tenke på å spare i IPS som pensjonssparing. Det som taler for er å redusere fremtidig formueskatt samt skatteutsettelsen man får på 3300 kr på innskudd på 15 000 kr. Det som taler mot er at jeg er ung til å låse pengene så lenge og den politiske usikkerheten knyttet til IPS-konto. Hva tenker dere? Sparer dere i IPS? Hvorfor eller hvorfor ikke? Anonymous poster hash: fcf6b...18d Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Betal heller ned på lån. IPS kan man begynne å tenke på når man er 40+ og gjeldsfri. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Ikke enig i at man bør være gjeldsfri for å spare i IPS, men man bør ha "kjøpt sitt siste hus"/være der man ønsker å være i boligmarkedet. Og man bør være sikker på det. 1 Lenke til kommentar
DIYDari Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Som ovennevnte sier. Vær der du vil være i livet først.. Dette er låste penger og du har allerede et veldig godt utgangspunkt. Veldig mange unge i dag har etter min mening "feil" fokus ( les: er jo egentlig ikke noe som er rett eller galt) hvor man oppfører seg som at man trenger 30 mill når man bikker 60 for å være lykkelig. Antar du ikke har barn? Og hvis barn er planen din ila livet.. Så vil småbarnslivet og økonomisk stabilitet/komfort de første 20 årene av "familielivet" være gull verdt. Spør du meg trumfer det alle millioner du potensielt vil ha som pensjonist ved å gnikke og min makse sparing i samme periode. Men men. Som alltid opp til hver enkelt situasjon og menneske. Masse lykke til Lenke til kommentar
Gjest fde2b...8b9 Skrevet 24. oktober 2023 Del Skrevet 24. oktober 2023 Jeg ville i alle fall ikke ha spart store summer. Nå får du jo igjen på beløpet inntil 15000 kr i året, så hva med å spare det per år, men ikke mer? Anonymous poster hash: fde2b...8b9 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. oktober 2023 Del Skrevet 24. oktober 2023 Husk at du også er prisgitt en fornuftig skattesats, og hvem vet hva den er om ~40 år. Men time in market er jo alfa og omega, og du tjener nok på den utsatte skatten (så lenge du investerer den også). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå