henninghans Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Hei, jeg skal bygge meg en liten mediepc som skal brukes til lett spilling innimellom (Ikke noe tungt og grafikkintensivt) og lurte på om noen hadde tips om passende hovedkort. Helst ikke over 1000 kr. Maskinen skal ikke overklokkes, og skal brukes hovedsaklig til strømming og blueray/Dvd spilling (Så kortet bør ha minst en SATA tilkobling) Kortet bør også støtte prosessoren "ut av boksen" siden jeg ikke har noen eldre AMD cpu`er å oppdatere bios med. Om kortet støtter flashing av bios uten cpu så er det en god løsning, men har enda til gode å se kort i den prisklassen som støtter dette. På forhånd tusen takk for hjelpen Hilsen Henning Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Hei. Regner med du skal skal bruke integrerte grafikken i CPUHer er et rimelig valg, støtter 3.gen Ryzen med HDMI/DVI ut ASRock B550M-HDV https://www.proshop.no/Hovedkort/ASRock-B550M-HDV-Hovedkort-AMD-B550-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-Micro-ATX/2861101 Lenke til kommentar
henninghans Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 fflex_InnleggNO skrev (5 minutter siden): Hei. Regner med du skal skal bruke integrerte grafikken i CPUHer er et rimelig valg, støtter 3.gen Ryzen med HDMI/DVI ut ASRock B550M-HDV https://www.proshop.no/Hovedkort/ASRock-B550M-HDV-Hovedkort-AMD-B550-AMD-AM4-socket-DDR4-RAM-Micro-ATX/2861101 Hei, helt riktig at jeg skal bruke den integrerte grafikken, og det kortet ser veldig bra ut. Jeg sjekket supported CPU og 5700 er støttet fra bios versjon 1.70 Er det noen måte å sjekke hvilken bios som kortet leveres med? Hilsen Henning Lenke til kommentar
fflex_InnleggNO Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Ser at 1.7 ble sluppet i 2021, så jeg hadde turt å ta sjansen på at den har en nyere BIOS enn dette. Men klart, dersom du skal sikre deg så må du nesten gå for et dyrere et med flashback funksjonalitet. En annen sak å tenke på er du om skal WIFI eller ikke.. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 4 hours ago, henninghans said: Er det noen måte å sjekke hvilken bios som kortet leveres med? Det pleier å stå på en hvit etikett på utsiden av esken, kanskje nettbutikken har god nok kundeservice til at de kan sjekke eller ta et bilde for deg? 1 Lenke til kommentar
henninghans Skrevet 5. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2023 fflex_InnleggNO skrev (33 minutter siden): Ser at 1.7 ble sluppet i 2021, så jeg hadde turt å ta sjansen på at den har en nyere BIOS enn dette. Men klart, dersom du skal sikre deg så må du nesten gå for et dyrere et med flashback funksjonalitet. En annen sak å tenke på er du om skal WIFI eller ikke.. Wifi trenger jeg ikke, jeg har kabler dit jeg skal ha maskinen heldigvis. Litt irriterende at ikke nettbutikkene/produsenten kan opplyse om slikt, det blir terningkast om det går eller ikke. På komplett sin kundeservice fikk jeg vite at dette ikke lengre var nødvendig, men de selger kanskje unna flere hovedkort enn proshop. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Noen microATX hovedkort som ligger litt over i pris, men som har 2 stk M.2 (i følge prisjakt) Gigabyte B550M K ASRock B550M Phantom Gaming 4 Asus Prime B550M-A ASRock B550M Pro4 Gigabyte B550M DS3H Om det holder med en M.2 så ser den du har funnet ok ut (ASRock B550M-HDV) Endret 5. oktober 2023 av Svein M Lenke til kommentar
henninghans Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2023 Tusen takk for tipsene. Er det noen grunn til at ingen av dere har sett på AMD chipset? 520 og sånn? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 (endret) Du kan bruke 520 chipset. Det har noe mindre funksjoner enn 550. De har vel bare en M.2 plass etter det jeg kan se (når jeg søker på prisjakt). Og den er vel PCIe 3.0. AMD Socket AM4 Chipset Endret 8. oktober 2023 av Svein M Lenke til kommentar
henninghans Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2023 Det med pci 3 vs 4 er veldig relevant, så jeg tror jeg faller ned på B550 som dere anbefaler. Når det gjelder antall M2 plasser så tenker jeg at 1tb vil duge, skulle det mot formodning bli snaut så finnes det vel pci kort med ekstra m2 plasser selv om de kanskje blir marginalt tregere?. Henning Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 henninghans skrev (12 minutter siden): Det med pci 3 vs 4 er veldig relevant, så jeg tror jeg faller ned på B550 som dere anbefaler. Når det gjelder antall M2 plasser så tenker jeg at 1tb vil duge, skulle det mot formodning bli snaut så finnes det vel pci kort med ekstra m2 plasser selv om de kanskje blir marginalt tregere?. Henning pci kort vil virke ja. Hastighet på pci4 er høyere enn pci3, men det skal sies at 4 linjer (4x) med pci3 er ganske bra det også. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Snart gått ett år. Hva kjøpte du? Har MSI B450M-A PRO Max. Oppdaterte BIOS før sommeren. Det skulle nå fungere med 5000-serien. Har prøvd 5600G og 5700X. Aldri mer MSI. Kjøper heller Asus. Nå ser jeg etter ett rimelig microATX som tar 5600G uten bios oppdateringer. Skal bare brukes i PCen til guttungen. Har andre microATX kort og de fungerer med 5600G og 5700X men jeg husker ikke om jeg oppdaterte BIOS. henninghans skrev (På 9.10.2023 den 10:33 AM): Det med pci 3 vs 4 er veldig relevant, så jeg tror jeg faller ned på B550 som dere anbefaler. Når det gjelder antall M2 plasser så tenker jeg at 1tb vil duge, skulle det mot formodning bli snaut så finnes det vel pci kort med ekstra m2 plasser selv om de kanskje blir marginalt tregere?. Henning Endret 5. september av Kenhten Lenke til kommentar
henninghans Skrevet 5. september Forfatter Del Skrevet 5. september Hei, Siden den gamle bærbare pcn jeg hadde konka ut, så bestemte jeg meg for å kjøpe en ny laptop, og bruker den istedet. Men B550 serien har vel begynt å bli billigere har den ikke? Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Vurderer Gigabyte A520M DS3H V2 eller Gigabyte B550M DS3H. A520M har støtte for 5000 serien rett ut av boksen og koster bare 900kr. Jeg har B550M i min PC nå. Men jeg husker ikke om jeg gjorde noe med bios først. Trur Gigabyte skal kunne oppdatere bios uten CPU. B550 var billig i 2021. Betalte 790kr for min. Nå koster de 1200-1300kr. Jeg bestilte Gigabyte A520M DS3H V2. Endret 5. september av Kenhten Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Kenhten skrev (1 time siden): Vurderer Gigabyte A520M DS3H V2 eller Gigabyte B550M DS3H. A520M har støtte for 5000 serien rett ut av boksen og koster bare 900kr. Jeg har B550M i min PC nå. Men jeg husker ikke om jeg gjorde noe med bios først. Trur Gigabyte skal kunne oppdatere bios uten CPU. B550 var billig i 2021. Betalte 790kr for min. Nå koster de 1200-1300kr. B550 har mer. Den har 2 M.2 plasser. Q-Flash Plus Update BIOS. Og en ekstra Pcie 16x slot med 4x pcie. Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Vet. Har den selv. Trenger ikke 2 M.2 plasser på denne. Trenger ikke det andre heller. Fikk solgt MSI hovedkortet for 400kr inkl. frakt. Da ble det bare 580kr for et nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå