Eddie_Peddie Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Gunfreak skrev: GT7 har VR, som er da shit for alt av simulator/halv simulator enten det er 2 hjul, 4 hjul eller vinger. VR er da shit bokstavelig talt,men i den negative forstanden for min del. Før VR blir for meg må det komme i en mye mindre og lettere form, noe jeg tipper er ganske mange år fra nå av. Helst ikke mye større enn et par skibriller. Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 mkri96 skrev: Grimbeorn skrev: mkri96 skrev: Blekner i forhold til GT7 grafikkmessig og gameplay. Du har spilt begge mye? Bare å bruke egne øyer å se en side om side sammenligning av de to det :) Det er ikke en gang close nok til å kalles en contest, youtube er fullt av gameplay have at it Så du liker sterke farger istedet for mer virkelighetstro farger. Se på gresset og detaljer rundt banen så er det jo klart FM ser bedre ut. Under spilling har også FM bedre grafikk på dashbordet og banen, men om det er sterkest mulig farger og ekstra lag turtle wax som skal til for deg så ser nok GT best ut. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 7 minutes ago, Eddie_Peddie said: 19 hours ago, Gunfreak said: GT7 har VR, som er da shit for alt av simulator/halv simulator enten det er 2 hjul, 4 hjul eller vinger. VR er da shit bokstavelig talt,men i den negative forstanden for min del. Før VR blir for meg må det komme i en mye mindre og lettere form, noe jeg tipper er ganske mange år fra nå av. Helst ikke mye større enn et par skibriller. Det finnes allerde Lenke til kommentar
Jorgny Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Duke Soforth skrev (9 timer siden): 10 til GT7 og 7 her. Så stor forskjell i kvalitet er det selvfølgelig. 🙄 Sorry, dere er blitt en relativt gjennomsiktig parodi på dere selv! Heisann, det var en annen anmelder som tok Gran Turismo 7. Jeg vet ikke hva Andreas syns om Forza Motorsport. Men for min del gjør GT7 det litt bedre på de tingene jeg savner fra Forza (fremgangsfølelse og variasjon i innhold/moduser). Jeg ville ikke gitt GT7 10/10 selv, og mange anmeldere ville ikke gitt Forza 7/10. Sånn er det med meninger om ting. Endret 5. oktober 2023 av Jorgny 3 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Gunfreak skrev (19 timer siden): Men ellers kommer det lite nytt til PSVR2. Hva i all verden er det du babler om? Det kommer nye spill til PSVR2 nærmest daglig! Bare siden Wingman kom, så har vi også fått Guzzlers, Waltz of the Wizard, Pixelripped 1995, You Calligrapher og VR Pigeons, og om 4 timer kommer Ghost Signal. Greit, ikke alle er topp kvalitet, men jeg rekker ikke engang å KJØPE alle de gode spillene som kommer, og langt mindre spille dem. Det er per nå over 140 spill tilgjengelig, usle 7,5 måneder etter release av headsettet. Det tilsvarer ett spill per 1,6 dager headsettet har vært ute, og er ca dobbelt så mye som både PSVR1 og Quest på samme tidspunkt i utviklingen. Det ligger altså an til å bli et enormt bibliotek. Ryktene sier også at det kommer store annonseringer utover høsten, i tillegg til de rundt 20 spillene som ligger annonsert i PS Store per nå (Foundation, Ghostbusters, Tiger Blade, Peaky Blinders, Wanderer, etc). Det er ABSOLUTT ikke noe mangel av spill på maskina. Dog, dersom man allerede har (og spiller på) PCVR, Quest eller PSVR1, så kan det kanskje virke slik, ettersom rundt halvparten av spillene som kommer for tiden allerede eksisterer på minst en av disse fra før, men om man kun har PSVR2, så er det et medium stort hav å plukke fra. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 27 minutes ago, Gringorilla said: Hva i all verden er det du babler om? Det kommer nye spill til PSVR2 nærmest daglig! Bare siden Wingman kom, så har vi også fått Guzzlers, Waltz of the Wizard, Pixelripped 1995, You Calligrapher og VR Pigeons, og om 4 timer kommer Ghost Signal. Greit, ikke alle er topp kvalitet, men jeg rekker ikke engang å KJØPE alle de gode spillene som kommer, og langt mindre spille dem. Det er per nå over 140 spill tilgjengelig, usle 7,5 måneder etter release av headsettet. Det tilsvarer ett spill per 1,6 dager headsettet har vært ute, og er ca dobbelt så mye som både PSVR1 og Quest på samme tidspunkt i utviklingen. Det ligger altså an til å bli et enormt bibliotek. Ryktene sier også at det kommer store annonseringer utover høsten, i tillegg til de rundt 20 spillene som ligger annonsert i PS Store per nå (Foundation, Ghostbusters, Tiger Blade, Peaky Blinders, Wanderer, etc). Det er ABSOLUTT ikke noe mangel av spill på maskina. Dog, dersom man allerede har (og spiller på) PCVR, Quest eller PSVR1, så kan det kanskje virke slik, ettersom rundt halvparten av spillene som kommer for tiden allerede eksisterer på minst en av disse fra før, men om man kun har PSVR2, så er det et medium stort hav å plukke fra. Det er det som er klagen, de fleste PSVR2 headset støver ned fordi det ikke er noe å spille (noe brukbart) det slippes type 10 vr spill i sekundet på steam, og det er fremdeles veldig lite å spille. Folk spiller for det meste de samme vr spillene som kom for 5 år siden. Og det er enda verre på PSVR2, som ikke får vr på det mest opplagte (og letteste å lage vr til) bilspill. Og spill som ikke har kommet enda er til lite hjelp. At du syns det er bra med spill hjelper, ikke når PSVR2 sliter med salg og folk syns ikke det er noe å gjøre med det. Jeg regner med de aller fleste som bruker psvr2 regelmessig bruker det først og fremst til GT7. At Project wingman har kommet til PSVR2 er veldig bra. Det er en god ace combat clone(siden ace combat ikke virker interessert vr) Lenke til kommentar
Walkyrje Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Eddie_Peddie skrev: mkri96 skrev: Grimbeorn skrev: mkri96 skrev: Blekner i forhold til GT7 grafikkmessig og gameplay. Du har spilt begge mye? Bare å bruke egne øyer å se en side om side sammenligning av de to det :) Det er ikke en gang close nok til å kalles en contest, youtube er fullt av gameplay have at it Så du liker sterke farger istedet for mer virkelighetstro farger. Se på gresset og detaljer rundt banen så er det jo klart FM ser bedre ut. Under spilling har også FM bedre grafikk på dashbordet og banen, men om det er sterkest mulig farger og ekstra lag turtle wax som skal til for deg så ser nok GT best ut. Du glemte wonderbaum. Lenke til kommentar
mkri96 Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Eddie_Peddie skrev: mkri96 skrev: Grimbeorn skrev: mkri96 skrev: Blekner i forhold til GT7 grafikkmessig og gameplay. Du har spilt begge mye? Bare å bruke egne øyer å se en side om side sammenligning av de to det :) Det er ikke en gang close nok til å kalles en contest, youtube er fullt av gameplay have at it Så du liker sterke farger istedet for mer virkelighetstro farger. Se på gresset og detaljer rundt banen så er det jo klart FM ser bedre ut. Under spilling har også FM bedre grafikk på dashbordet og banen, men om det er sterkest mulig farger og ekstra lag turtle wax som skal til for deg så ser nok GT best ut. Nei det har ingenting med farger å gjøre, alt bare ser ut som det er laget av plastikk. Og oppå det er det fargeløst i tillegg. Forza minner meg om NFS Shift 2 :) Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 mkri96 skrev (30 minutter siden): Nei det har ingenting med farger å gjøre, alt bare ser ut som det er laget av plastikk. Og oppå det er det fargeløst i tillegg. Jeg er ikke uenig i at det ofte ser plastikk ut, men hvordan kan du mene at GT7 ikke også gjør det? Søkte opp GT7 4K og her er fra første videoen jeg fikk opp. Bilene ser plastikk ut. Lyset er flatt. Mangler alt for mye kontrast og ingen ordentlige skygger. Alt er sterilt. Søkte opp en til video med dagtid også. Litt mer kontrast der, men likevel. Ser ikke særlig "wow" ut. Det ser egentlig ikke mye bedre ut enn spill som kom ut for maange år siden. Litt høyere oppløsning både på spill og teksturer så klart, men sammenlign det med f.eks, Project Cars som kom for lenge siden. Selv gamle versjoner av Forza, Gran Turismo, Forza Horizon holder seg overraskende bra mot de nyere versjonene. Jeg har vel spilt GT7 i rundt 70 timer før jeg solgte PS5en igjen. Det var gøy, men foruten om fotomodus så ble det aldri noen "wow så bra grafikk". Ca samme følelse jeg får av Forza Motorsport. De ser ca like bra ut. Lenke til kommentar
mkri96 Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Comma Chameleon skrev: mkri96 skrev (30 minutter siden): Nei det har ingenting med farger å gjøre, alt bare ser ut som det er laget av plastikk. Og oppå det er det fargeløst i tillegg. Jeg er ikke uenig i at det ofte ser plastikk ut, men hvordan kan du mene at GT7 ikke også gjør det? Søkte opp GT7 4K og her er fra første videoen jeg fikk opp. Bilene ser plastikk ut. Lyset er flatt. Mangler alt for mye kontrast og ingen ordentlige skygger. Alt er sterilt. Søkte opp en til video med dagtid også. Litt mer kontrast der, men likevel. Ser ikke særlig "wow" ut. Det ser egentlig ikke mye bedre ut enn spill som kom ut for maange år siden. Litt høyere oppløsning både på spill og teksturer så klart, men sammenlign det med f.eks, Project Cars som kom for lenge siden. Selv gamle versjoner av Forza, Gran Turismo, Forza Horizon holder seg overraskende bra mot de nyere versjonene. Jeg har vel spilt GT7 i rundt 70 timer før jeg solgte PS5en igjen. Det var gøy, men foruten om fotomodus så ble det aldri noen "wow så bra grafikk". Ca samme følelse jeg får av Forza Motorsport. De ser ca like bra ut. Alle skygger og lys ser riktig ut i forhold til hvilke settinger de er tatt i lol. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 mkri96 skrev (12 minutter siden): Alle skygger og lys ser riktig ut i forhold til hvilke settinger de er tatt i lol. Nei, "lol". Det mangler masse kontrast og skygge som ville gjort det mye mer realistisk. Se her f.eks. Det andre bildet er jo på en fiktiv bane så kan ikke finne sammenligningsbilder, men det er fortsatt for tamt. Nå er det så klart for mye å forvente at ting er fotorealistisk, men det er mulig å lage mer realistiske bilspill grafisk sett enn både GT7 og Forza. Og Forza og GT er såpass like at jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tro at det er så stor forskjell på de. Jeg synes lakken ser bedre ut på GT7 i en del tilfeller (andre tilfeller ganske like). Og så liker jeg at GT7 velger å bruke litt mer kontrast i enkelte tilfeller (selv om det mangler på bildene over), men Forza likner mer på hva du ville sett med en GoPro på hjelmen i et race. Litt lysere og mindre kontrast. Men det er flere steder der Forza lett vinner over GT7 også. Så det er ikke såpass klasseforskjell som du prøver å få det til å virke som. Begge spill sliter med fartsfølelse og få ting til å se litt kult ut. NFS fra 2015 ser bedre ut enn begge spillene Driveclub fra 2014 ser mer realistisk ut Mye på grunn av det kunstneriske valgene som blir tatt. Der Forza og Gran Turismo nesten ikke har noen. Det blir for tamt. Lenke til kommentar
metalheart666 Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 70/100? Går da ikke an å ta denne scoren seriøst når dere ga GT7 100/100? Her lukter det bias. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 metalheart666 skrev (Akkurat nå): 70/100? Går da ikke an å ta denne scoren seriøst når dere ga GT7 100/100? Her lukter det bias. Bias i form av at det er to ulike anmeldere som anmeldte spillene? Det vil forklare forskjellen mer enn at det er Gamer.no som har en agenda her. Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 7 hours ago, Jorgny said: Heisann, det var en annen anmelder som tok Gran Turismo 7. Jeg vet ikke hva Andreas syns om Forza Motorsport. Men for min del gjør GT7 det litt bedre på de tingene jeg savner fra Forza (fremgangsfølelse og variasjon i innhold/moduser). Jeg ville ikke gitt GT7 10/10 selv, og mange anmeldere ville ikke gitt Forza 7/10. Sånn er det med meninger om ting. Jeg er ikke nødvendigvis uenig i 7 til FM8 men jeg husker jeg fikk hakeslepp av 10 til GT7 (den 10eren lar seg bare ikke forsvare). Jeg er også enig i noe av det du skriver rundt hva GT7 gjør bedre, men GT7 er jo i dag et langt mer modent produkt enn FM8. Alt det som mangler i FM8 vil komme, mens det viktigste (som selve kjørefølelsen) og vanskeligste har de langt på vei truffet blink på allerede. I en slik sammenheng fremstår 7 litt strengt. Jeg vet at det er ulike anmeldere som står bak, men utad er det ikke like selvfølgelig. Det er stor forskjell på 7 og 10, en forskjell som ikke eksisterer når du sitter i sofaen med begge spillene oppe. Og det illustrerer en av mine kjepphester, nemlig hvor fordummende hele karaktersystemet egentlig er. Hvordan fokuset tas bort fra spillet, og plutselig handler om en absurd konsollkrig. Anmeldelsen i seg selv synes jeg er bra, den reiser gode poeng (i kontrast til feks Starfield-anmeldelsen fra Gamer, den var stedvis bisarr). Det subjektive elementet ved karaktersettingen bidrar negativt. For eksempel fikk jeg ikke en 7er-følelse av å lese teksten. Og kanskje viktigst: Med tanke på hvordan utviklerbonuser gjerne knyttes til anmelder-karakterer så følger det med et ansvar som jeg ikke synes publikasjoner har gode nok rutiner til å møte. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Måten de har låst oppgradering av biler bak et skikkelig lite gjennomtenkt progresjonssystem pr bil er det som ødelegger mest for meg. Frem til det blir endret mener jeg at spillet maks fortjener 5 av 10. De kunne heller låst løp i høyere klasse bak et lisenssystem da.. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Comma Chameleon skrev (11 timer siden): Mye på grunn av det kunstneriske valgene som blir tatt. Der Forza og Gran Turismo nesten ikke har noen. Det blir for tamt. Gran Turismo og Forza har jo alltid forsøkt seg litt på å posisjonere seg som noenlunde seriøse sim racere (selv om jeg vet at sim snobbene ikke tåler at en kaller de sim), så da er vel valget å ha noenlunde "nøytrale" tilnærminger til kunstneriske valg reflektert av det. Selv er jeg unektelig mer fan av den mer kontrastrike looken til GT7 hvor sort faktisk ser sort ut, men rent teknisk kan det hende Forza trekker det lengste strået, uten at jeg har dykket så veldig dypt inni det. Driveclub var forøvrig noe litt for seg selv, kanskje det største "wow momenten" jeg har opplevd fra et spill de siste 15 åra, ett spill som brukte alle juksemetodene i boka for å få et virkelig slående resultat på særdeles begrenset ps4 hardware, regn og væreffektene var ut av en annen verden som vi enda i dag, 10 år senere ikke har sett noen klare å matche. Endret 5. oktober 2023 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Gunfreak skrev (20 timer siden): Det er det som er klagen, de fleste PSVR2 headset støver ned fordi det ikke er noe å spille (noe brukbart) det slippes type 10 vr spill i sekundet på steam, og det er fremdeles veldig lite å spille. Folk spiller for det meste de samme vr spillene som kom for 5 år siden. Og det er enda verre på PSVR2, som ikke får vr på det mest opplagte (og letteste å lage vr til) bilspill. Og spill som ikke har kommet enda er til lite hjelp. At du syns det er bra med spill hjelper, ikke når PSVR2 sliter med salg og folk syns ikke det er noe å gjøre med det. Jeg regner med de aller fleste som bruker psvr2 regelmessig bruker det først og fremst til GT7. At Project wingman har kommet til PSVR2 er veldig bra. Det er en god ace combat clone(siden ace combat ikke virker interessert vr) Det jeg tror du prøver å si er at såkalt shovelware er skadelig for VR. Her er jeg tildels enig. Jeg ser at nettopp dette er en gjenganger på klaging både om PSVR2 og PCVR. Folk etterlyser det de kaller AAA-spill. Jeg er dog ikke enig. Joda, FAKTISK shovelware ER skadelig. Men i mine øyne er det mange VR-spill som SER ut som shovelware, men som faktisk er god kvalitet på. Spesielt siden det ofte er relativt ukjente spillserier. Men jeg spiller omtrent alt som kommer, og det er ekstremt sjelden jeg snubler over genuint dårlige spill. Snittkvaliteten på PSVR2-spill føler jeg i alle fall er EKSTREMT mye høyere enn på PCVR. Jeg vil personlig si at "kun" ca 10 spill av 140 på PSVR2 er FAKTISK shovelware. På PC vil jeg anslå vi snakker godt over halvparten av alle spillene, men jeg spiller ikke så mye PCVR at jeg kan være skråsikker på det. Men absolutt enig i at bilspill, flyspill og andre "cockpit-spill" automatisk bør være VR. Kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å implementere. Hvordan vet du at PSVR2 sliter med salg? I starten kom det noen synse-artikler som rapporterte om salgstall som ikke stemte. Og den eneste offisielle salgsrapporten (3 måneder etter release) viste til betydelig bedre salgstall enn PSVR1 hadde på samme tidspunkt. Headsettet har bare vært ute i 7,5 måneder, så å forvente enorme tall og mengde spill blir litt tøvete uansett. Du sier også at "de fleste PSVR2-headset støver ned". Hvordan vet du det? Jeg kjenner 7 mennesker IRL som har headsettet. Av de er det 1 som lar det støve ned, mens de andre spiller det daglig eller tilnærmet daglig, inkludert meg. På Facebook-gruppene virker det også som de aller fleste (anslår ca 3/4) spiller det tilnærmet daglig. Jeg er også enig i at alt for mange spiller de "gamle" spillene. Men i mine øyne er det ikke fordi det ikke er noe bra å spille, men heller at folk ikke prøver de nye spillene som kommer. Siden disse spillene ikke har Uncharted, COD eller God of War i tittelen, så tror de automatisk at det er shovelware og dårlig kvalitet. Men til syvende og sist ER det en haug med gode spill på headsettet. Noe er "gammelt", noe er nytt, men det ER mange gode spill. Jeg tror det største problemet er det faktum at VR-spill sjelden ser spesielt bra ut på flate videoer. Hadde ikke jeg hatt såpass erfaring med å bli positivt overrasket, så ville jeg trodd omtrent alt av VR var søppel, rett og slett fordi det ser forferdelig ut på videoer. Og har man aldri prøvd VR, så ser det enda verre ut. Jeg var veldig skeptisk til å i det hele tatt begynne med VR, nettopp på grunn av det, men ble solgt så snart jeg fikk prøvd det skikkelig. En ting er i alle fall sikkert, og det er at generell nedsnakking av VR fører IKKE til at man får bedre spill. Markedet må bli større for at man skal få større titler, og om man da kaller ting shovelware uten å ha prøvd det så skyr folk unna. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Evil-Duck skrev (8 timer siden): Jeg er helt enig. Synes det er litt synd at de føler de må være så "nøytral" i stilen. Spesielt siden de uansett ikke er like hardcore som iRacing og gjengen der. Kjøringen til Forza/GT med grafikken/stilen til Driveclub/NFS f.eks. Tenker også litt på Project Gotham Racing 4 som er et mine favoritt-bilspill noensinne. Her kan både GT og Forza lære mye! Dette spillet kom ut i 2007 til Xbox 360. Sleng det inn i en moderne rendering pipeline og vipps så har du et fantastisk spill. Holder seg godt fortsatt egentlig. Ellers så har du jo dette som ser enda bedre ut Endret 6. oktober 2023 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Gunfreak skrev (22 timer siden): Det er det som er klagen, de fleste PSVR2 headset støver ned fordi det ikke er noe å spille (noe brukbart) det slippes type 10 vr spill i sekundet på steam, og det er fremdeles veldig lite å spille. Folk spiller for det meste de samme vr spillene som kom for 5 år siden. Og det er enda verre på PSVR2, som ikke får vr på det mest opplagte (og letteste å lage vr til) bilspill. Og spill som ikke har kommet enda er til lite hjelp. At du syns det er bra med spill hjelper, ikke når PSVR2 sliter med salg og folk syns ikke det er noe å gjøre med det. Jeg regner med de aller fleste som bruker psvr2 regelmessig bruker det først og fremst til GT7. At Project wingman har kommet til PSVR2 er veldig bra. Det er en god ace combat clone(siden ace combat ikke virker interessert vr) Men er det virkelig slik at bilspill/simulator-kvalitet er relativt lett å lage? Hva menes med det, at et slikt type spill hverken krever ressurser av utviklere eller maskinvare? Jeg trodde faktisk det var motsatt. Kjørefysikken(engine(unreal)sies å være en fysikk-modell som er krevende, men svært realistisk. At alt av bilens oppførsel stemmer overens med et utall av setups(individuelle innstillinger). Hastighetsrealisme opp mot tid, ikke minst. Bare noe av det jeg har hørt som er av de større utfordringene for utviklerene. Kanskje også maskinvare? Derfor jeg tenkte at racing-utviklere har vanskeligheter med å tilpasse seg PSVR2. Hazzle. Dobbel jobb osv..Forøvrig har jeg ikke peiling.. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Sovna skrev (8 minutter siden): Men er det virkelig slik at bilspill/simulator-kvalitet er relativt lett å lage? Hva menes med det, at et slikt type spill hverken krever ressurser av utviklere eller maskinvare? Jeg tror han mente at den sjangeren er det letteste å tilpasse til å bli et VR spill. At man tar utgangspunkt i et fungerende bilspill og så skal integrere VR. Det er fordi du har kun en statisk posisjon inne i bilen og du interagerer kun med ratt og pedaler (eller gamepad). I motsetning til andre VR spill der all interaksjon skjer med hendene eller VR-kontrollere og man gjerne flytter seg og må lage en spesifikk VR-opplevelse. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå