herzeleid Skrevet 3. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 Hei, Kjører en Hyundai Kona electric som grunnet relativt lite bruk er på overtid for service, og under bestilling av service fikk jeg beskjed om at frostvæske måtte oppdateres og at dette var etter retningslinjer fra produsent da den kanskje kunne "avgi" ett eller annet. Fikk beskjed om at det var trygt å kjøre bilen, men jeg blir jo nysgjerrig på om noen vet noe mer om dette, hvor vanlig dette er og (selv om jeg antar væsken går i et lukket system som ikke påvirker inneklima) om det er noen risiko for at dette kan være skadelig eller usunt for meg eller passasjerer? Min antagelse er at hvis det innebar noen risiko ville det ført til at jeg ble kontaktet og det ble sendt ut en form for varsel, og at dette da ikke ville vært noe en bare tok ved neste service? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 Bilen bruker en type kjølevæske som kalles "Low conductivity coolant", altså lite ledende. Hvorfor er vanskelig å svare på, tror mange har hatt det samme spørsmålet. Prisen på dette er jo også helt horribel, er det ikke 7-8 tusen bare for å skifte kjølevæske? Virker som en scam spør du meg. Følgende forumpost sier hvordan du kan gjøre det selv. 1 Lenke til kommentar
Gjest MKII Skrevet 3. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) På et generellt grunnlag uten å være ekspert: Dette er ikke farlig verken for fører eller passasjer(er). Da hadde du som du skriver ikke fått beskjed om at det bare var å "tute og kjøre". Dessuten er frostveske ikke bare i et lukket system, men i et lykket system som kommer under forholdsvis høyt trykk når motoren og frostvæsken er varm. Så det systemet er så lukket som det stort sett får vært. Antar at det som avsettes nødvendigvis må være internt i systemet, siden det er tilnærmelsesvis ingen fare for at frostvæske lekker på en såpass ny bil. Frostvæske kan derimot lekke særlig på eldre biler hvor pakninger er dårlige, vannpumpe lekker, radiator lekker eller lignende. Men da er det som regel på grunn av slitasje og/eller rust. Endret 3. oktober 2023 av Gjest MKII Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Den beryktede lavt ledende kjølevæske servicen ja. Verdt å merke seg at det gjelder biler fra og med 2020 modeller, modeller før trenger ikke denne ekstremt dyre servicen. Jeg var heldig med min Kia E-Soul at det var en tilbakekalling som inkluderte å bytte denne kjælevæsken det året den servicen skulle bli tatt så jeg slapp unna med en vanlig "liten elbil serivice". Ellers er begrunnelsen til Kia/Hyundai at væsken mister sin lavt ledende (elektrisk) egenskaper etter gitt antall kilometer/år så den må byttes. Endret 3. oktober 2023 av Evil-Duck Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 3. oktober 2023 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 Hei, Takk for tilbakemeldinger. Jeg tror casen min er tilsvarende som @Evil-Duck over, at det er snakk om en tilbakekalling og det ser ikke ut til å koste meg noe ekstra. Det er i grunn derfor jeg ble litt bekymret for at det skulle medføre noen risiko for passasjerer, men virker som det er en ubegrunnet bekymring? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. oktober 2023 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2023 (endret) herzeleid skrev (25 minutter siden): Hei, Takk for tilbakemeldinger. Jeg tror casen min er tilsvarende som @Evil-Duck over, at det er snakk om en tilbakekalling og det ser ikke ut til å koste meg noe ekstra. Det er i grunn derfor jeg ble litt bekymret for at det skulle medføre noen risiko for passasjerer, men virker som det er en ubegrunnet bekymring? Jeg kjørte rundt i ett halvår etter denne innkallingen var en greie for Kia E-Soul uten at BoS virket til å ha veldig hast med at jeg måtte få bilen dit for å få ordne det, så det er nok helt ufarlig Endret 3. oktober 2023 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå