Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drastisk økning av festegebyr på tomt

Gjest b564d...0e5

Anbefalte innlegg

Gjest b564d...0e5

Min familie siden 1975 leid en festetomt av Statskog der det står et gammelt sagbruk. Tomten ligger på et usentralt sted. Er en god del skog på tomten som står uberørt. Tidligere ble tomten benyttet av min morfar da han jobbet som snekker. De siste 20 årene er tomten kun brukt til oppgevaring av båter og lignende. Avtalen har blitt reglulert hvert 10 år i henhold til at pengeverdien synker. Men i 2022 krever Statskog plutslig over 600% av tidligere festegebyr.

Klaget på denne saken i Februar, nå etter 7 måneder svarer Statskog med at på grunnlag av at tomten ligger i ca 5 km fra en liten distriktsflyplass (som den har gjort siden 1968, og i tillegg er den planlagt nedlagt om noen år) og at en annen tomt i nærheten senere har blitt leid ut av dem til annen pris (vet ikke hvor mye) og så sier Statskog at de "på bakgrunn av erfaringstall og vår kjennskap til området" vurderer med skjønn økningen i festegebyr.

Jeg synes dette virker litt urimelig, jeg forstår jo at de ønsker å regulere festegebyr per tiende år slik som tidligere, men 600% er vel litt voldsomt? Er saken her at de har satt presidens ved å leie ut annen tomt i nærheten til høyere pris?

Håper noen har erfaringer med liknende saker, hva er svarfristen for Statskog på klage egentlig? Og hvordan kan jeg eventuelt ta denne saken videre, så langt har jeg motsatt meg forslag om ny festeavgift, men kan vel ikke gjøre det for alltid 🙂

Anonymous poster hash: b564d...0e5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uenighet rundt hvilken festeavgift som er lovlig løses ved skjønn etter tomtefestelova § 43. Skjønn er dyrt - ikke bare betaler du rettsgebyret (5R, ca. 6000 kr) per dag (rettsgebyrloven § 11), du betaler også for skjønnsmedlemmene (rettsgebyrloven § 2), vanligvis 2 eiendomsmeglere eller personer med lignende kompetanse. 

Et lite skjønn tar sjelden mindre enn to rettsdager, så bare rettsgebyrer og sideomkostninger kommer raskt opp i 30-50k. I tillegg til dette kommer eventuell advokatbistand, sakkyndige vitner, osv. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest b564d...0e5

Hei, takk for nyttig informasjon! Virker som de prøver å bruke en lignende sak i nærområdet der det har vært utført skjønn, men det eneste de kan referer til der er året dette ble utført og hvilket matrikkelnummer det gjaldt. Er denne skjønnsvurderingen noe jeg kan slå opp i offentlige registere noe sted?

Anonymous poster hash: b564d...0e5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...