Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sterilisering/vasektomi. Sitter på gjerdet i frykt for kroniske smerter.

Gjest 91176...333

Anbefalte innlegg

Gjest 91176...333

Hei.
Jeg (og kona alt etter hvor hun er i syklusen) er ferdige med å få barn. Vi har to stykk, friske, og en av hvert kjønn, så alle boksene er krysset av. Hun gikk før svangerskap på pilla, og har i ettertid vurdert spiral men vil ikke bruke hormonpreparater (forståelig). Hun er også veldig klar på at abort ikke er særlig aktuelt om vi skulle vært uheldige.

Jeg vurderer derfor veldig sterkt sterilisering, både for å gjøre sexlivet bedre, får å hindre angst for tabber med kondom når man er ekstra i siget, og for å slippe å ta diskusjonen om abort som evt kan skade forholdet om vi er uheldige.

Jeg er veldig ferdig med barn, og to stykk er mer enn nok for oss (vi er ikke av dem som har barna som "hobby", og tre hadde blitt for mye for oss og behovene for egentid.) Hun er som sagt på nei men greit om det skjer uhell, og så veldig ja rundt eggløsning og særlig nå når venninnene har begynt å få unger. Med min kalde rasjonalitet ser jeg også at de nok hadde blitt for mye for samboer med tre, da vi begge allerede er utslitte med bare to.

Det som stopper meg er i hovedsak en ting:

- Studier antyder at opp mot 5% av de som steriliserer seg ender opp med langvarige kroniske smerter.

Her er det jo helt umulig å si om dette er fysisk eller psykisk betinget da det er veldig lite underlag og studier gjort på dette. Majoriteten av slike inngrep gjøres jo av private klinikker, og de driver jo butikk, så kan ikke forvente krisiske studier derifra. Som person er jeg ganske robust psykisk, og fysisk. Tåler mye før det gjør vondt, og står stødt psykisk.

Så det jeg lurte på er om det er noen andre her som har tanker om temaet, både for og imot, eller som har opplevd det og kommet seg gjennom?

Anonymous poster hash: 91176...333

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angrepille ved kondomglipp. Det å klippe strengen har jeg aldri hørt om at gir problemer, og det å få et 3. barn vil nok overgå angsten for komplikasjoner. Bestill en time hos fastlegen og få litt kyndig info. I dag finnes jo også abortpiller men det hjelper lite om hun har bestemt seg for det motsatte.

Lenke til kommentar

Kjør på. Om det stemmer med 5% som får kroniske smerter, aner jeg ikke. Men det er i alle fall 100% sjanse for kroniske konsekvenser dersom hun blir gravid... Kjenner en som fikk måtte inn igjen pga en annen tilstand, og det ble litt ekstra der. MEN han har aldri angret i det hele tatt.

Selve inngrepet er gjort på en snau halvtime med lokalbedøvelse. Tok det privat selv for noen år siden for ventetiden i det offentlige var da 26 uker og dét sykehuset var på andre siden av landet.

Det er kun tilførselen av sædceller som stoppes, resten er som før (dette er det overraskende mange som ikke vet). Du kommer til å bli veldig hoven, men det er pga væskeansamling og det går ned selvfølgelig. Det heter seg at man er trygg etter 3 måneder, men det er 30 tømminger som er greia. Ta med prøve til fastlegen (eller klinikk) etter hva som enn kommer først for å sjekke.

Som alle andre kirurgiske inngrep, gjør det jo vondt i en periode etterpå. Få med noen som kan kjøre deg, og frosne erter er fint - bare ha noe i mellom så du ikke får frostskader. Bruk stram bokser og ingen tunge løft (sistnevnte var bidragende til situasjonen med han jeg skrev om øverst).

I etterkant, så kan jeg love deg at det føles utrolig befriende. Dama slipper også prevensjonsmidler som hos mange har langt større konsekvenser enn at man som mann har hovne baller en kort periode. I tillegg er det faktisk ingen sikrere prevensjonsmiddel 😉

Ønsker man allikevel barn seinere, er det selvsagt også mulig å reversere med en suksessrate på 70-80%. Men i så fall er det nok bedre å hente ut cellene og ta det kunstig. Selve produksjonen stopper ikke, men tilførselsveien er ikke det lenger.

Dessverre er det en del uvitenhet rundt dette, og enkelte fordommer som at man blir "mindre mann". Da hører jeg heller på at kroppen fikk en ny giv og at jeg får skryt og kudos hos kvinner også - som heller ser på meg som en mann som har tatt ansvar 🙂

Jeg ser ingen fornuftige grunner til ikke å gjøre dette når man allikevel ikke skal ha (flere) barn. Kan ikke få anbefalt det nok! 😃

(Om du eller noen andre vil spørre om mer på PM enn her, så er det selvsagt også mulig)

Lenke til kommentar
Gjest 74b12...4ed
Trulss skrev (På 3.10.2023 den 17.53):

Angrepille ved kondomglipp. Det å klippe strengen har jeg aldri hørt om at gir problemer, og det å få et 3. barn vil nok overgå angsten for komplikasjoner. Bestill en time hos fastlegen og få litt kyndig info. I dag finnes jo også abortpiller men det hjelper lite om hun har bestemt seg for det motsatte.

Abortpiller og angrepille skal ikke brukes som prevensjonsmidler. Det aner meg at trådstarter er reflektert nok til å forstå dette også. Når abort ikke er et alternativ for henne så skjer det heller ikke at hun bruker det. 

At det oppstår komplikasjoner og langvarige bivirkninger ved sterilisering, både hos menn og kvinner, er sjeldent. Men fullt forståelig at du er bekymret for dette. Det kan dog virke som om kona di ikke er helt 100% med på å ikke få flere barn (noe som jeg regner med er grunnen til at hun ikke ønsker å sterilisere seg), men dette avhenger jo naturligvis også litt av syklus og når vi har eggløsning så er ikke akkurat risikovurdering og rasjonalitet vår sterkeste side. 😛

Anonymous poster hash: 74b12...4ed

Lenke til kommentar
Gjest 74b12...4ed skrev (7 timer siden):

Abortpiller og angrepille skal ikke brukes som prevensjonsmidler. Det aner meg at trådstarter er reflektert nok til å forstå dette også. Når abort ikke er et alternativ for henne så skjer det heller ikke at hun bruker det. 

At det oppstår komplikasjoner og langvarige bivirkninger ved sterilisering, både hos menn og kvinner, er sjeldent. Men fullt forståelig at du er bekymret for dette. Det kan dog virke som om kona di ikke er helt 100% med på å ikke få flere barn (noe som jeg regner med er grunnen til at hun ikke ønsker å sterilisere seg), men dette avhenger jo naturligvis også litt av syklus og når vi har eggløsning så er ikke akkurat risikovurdering og rasjonalitet vår sterkeste side. 😛

Anonymous poster hash: 74b12...4ed

(Fikk ikke fjernet tekst på mobilen så da ble det uthevelse i stedet)

Også er sterilisering for menn langt enklere, mindre risikabelt og billigere enn for kvinner. Selv i det offentlige...

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar

Har også klippet strengen. Det var ganske ubehagelig inngrep, men det går over. Jeg har hatt litt smerter i ettertid, kommer og går, og jeg hadde ikke fått vite at det kunne bli trøbbel i ettertid. Jeg lever greit med det, det er som om noen klemmer litt på den ene ballen, det kan vare noen dager, og så er det borte i måneder. Skulle helst sett av det ikke skjedde, men det går fint. Det kan være mørketall ser jeg for meg. 

Jeg er nok mer "tja" til inngrepet enn det jeg var før jeg gjorde det, på grunn av potensiale for komplikasjoner. Jeg var "heldig" og fikk bare noen mindre plager. Når det er sagt, vi har 3 barn under 6. Det er nokså beinhardt, så om det ikke er noe du vil er det ENDA verre enn litt vondt nå og da.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, OJ Doe said:

Har også klippet strengen. Det var ganske ubehagelig inngrep, men det går over. Jeg har hatt litt smerter i ettertid, kommer og går, og jeg hadde ikke fått vite at det kunne bli trøbbel i ettertid. Jeg lever greit med det, det er som om noen klemmer litt på den ene ballen, det kan vare noen dager, og så er det borte i måneder. Skulle helst sett av det ikke skjedde, men det går fint. Det kan være mørketall ser jeg for meg. 

Jeg er nok mer "tja" til inngrepet enn det jeg var før jeg gjorde det, på grunn av potensiale for komplikasjoner. Jeg var "heldig" og fikk bare noen mindre plager. Når det er sagt, vi har 3 barn under 6. Det er nokså beinhardt, så om det ikke er noe du vil er det ENDA verre enn litt vondt nå og da.

Eg hadde også vondt slik du opplever, ofte rett før eg skulle komme. Dette varte i ca ett år etter inngrepet og det var ikke hver gang det skjedde, men det var helt uholdtbart egentlig. Kunne aldri tenkt å leve med sånn hele tiden. 

Aner ikke hvorfor noen får slike kjedeligheter. Er det mindre sannsynlig at kvinnen får komplikasjoner ?

Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (6 minutter siden):

Eg hadde også vondt slik du opplever, ofte rett før eg skulle komme. Dette varte i ca ett år etter inngrepet og det var ikke hver gang det skjedde, men det var helt uholdtbart egentlig. Kunne aldri tenkt å leve med sånn hele tiden. 

Aner ikke hvorfor noen får slike kjedeligheter. Er det mindre sannsynlig at kvinnen får komplikasjoner ?

Jeg steriliserte meg for en 4-5år siden, var skikkelig uheldig og fikk betennelse i begge operasjonssår etterpå. Det var egentlig det verste.
Syns testiklene har blitt mer sensitive etterpå, fort for å bli litt ømme, men ingen smerter.

For meg var det helt uaktuelt å få flere barn med noen andre og samboeren min tålte dårlig de to svangerskapene vi har hatt, så da "tok jeg en for laget".
Angrer ikke. :)

Lenke til kommentar
Gjest 1f4eb...3f6

min mann har ikke noen smerter. han er bare glad for at han ble sterilisert. kjente ingenting under inngrepet heller.

Anonymous poster hash: 1f4eb...3f6

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Trulss skrev (På 3.10.2023 den 4:53 PM):

Å klippe strengen anbefales hvis du har fått de barna du ønsket deg.

Vi har forsøkt de fleste andre prevensjonsmetoder, noe som endte med «uhell» og påfølgende abort.
Det var ingen «høydare»……

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...