Gå til innhold

CatX Kabel for poe(++)?

Ikon

Anbefalte innlegg

bmork skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg jurist (takk og lov!), men det leser ikke jeg der.  Jeg ser et krav om punkter i alle seksjoner. For en enebolig er det begrenset til "klargjort innvendig med fysisk infrastruktur for framføring av høyhastighetsnett fram til nettermineringspunktene".

"nettermineringspunkt" er et begrep fra ekomloven og er stedet der ISPens nett stanser.  Det er normalt ett slikt punkt i en enebolig.

Heller ikke jurist. 😅

Hadde foredrag fra NKOM i fjor og de var tydelige på at også kabling inne i huset var dekket av denne loven. Viktig premiss fra dem var at det enten kunne gjøres klart med riktig antall tomme rør, men startet man å trekke kabel måtte man fullføre 100%. Mao. ikke nok å legge rør til alle rom og kun trekke nettverkskabel til ett punkt bak TV.

Slik jeg leser det er det snakk om innvendig fysisk infrastruktur frem til nettermineringspunkt. Leser man EKOM loven så ser man at et nettermineringspunkt: tilkoplingspunkt mellom elektronisk kommunikasjonsnett og terminalutstyr.

Og videre at terminalutstyr: produkt eller deler av produkt som kan nyttes til elektronisk kommunikasjon og som er beregnet for direkte eller indirekte tilknytning til nettermineringspunkt i elektronisk kommunikasjonsnett.

Man kan muligens tolke dette til modemet fra nettleverandøren, men jeg ser det heller som det interne spredenettet fra en fordeling og ut i aktuelle rom.

FAQ for NEK700 har også flere saker på dette som støtter min tolkning:

Sitat

ID: 11322
NEK 702:2020 generelt

Passiv infrastruktur(rør) i bolig
Les mer
Dato 17.09.2021
Passiv infrastruktur(rør) i bolig
Spørsmål
Finnes det krav i standardene til passiv infrastruktur (rør) i bolig?
Svar
Krav til passiv infrastruktur (rør) i boliger ligger i Bredbåndsutbyggingsloven og er utenfor omfanget til NEKs standarder.

Sitat

ID: 14589
NEK700:2020 EN 50173-4 Bolig

Trådløst aksesspunkt bolig
Les mer
Dato 11.05.2022
Trådløst aksesspunkt bolig
Spørsmål
Dersom kunde/utbygger ikke stiller krav til å etablere kablet ekomnett i bolig så kan man velge wifi. Men hvis de ønsker ett ekstra kablet punkt til TV eller wifi, vil det utløse krav til kabling til alle rom jf. FAQ ID 10104/5, etter kravene i NEK 701:2020?

Svar
NK215 konkluderer med at når du starter på en kablingsinstallasjon så skal den fullføres, jf NEK 702 EN 50174-1 avsnitt 4.1.4.2.1. For å levere en kablingsinstallasjon så skal kravene i standarden oppfylles. Avvik fra standarden er et myndighetsanliggende, jf. FAQ ID 7210.

Se også ID: 10132, 10104 og 10105 om definisjonen på rom og om antall uttak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om en diskusjon om standarder og myndighetskrav er spesielt relevant i denne konteksten.  Det er bra at det stilles krav til nybygg, og at profesjonelle installasjonsvirksomheter må være kvalifiserte, og teste og dokumentere jobben de gjør.  Og om standardene medfører at det blir plenty med rør og bokser i alle rom uavhengig av hva tiltakshaver tenker på, så klager ihvertfall ikke jeg.

Men for bolig-eier og -bruker av eksisterende bygg så er dette uinteressant. Unntaket er evt renovering, men da fremdeles begrenset til den delen av boligen som "bygges på nytt".  Selv NEK, som har en helt åpenbar egeninteresse i å fremme nye standarder og krav, er rimelig tydelige på det (fascinerende hvordan de velger å ikke bruke best practice for web-innhold slik at det er umulig å linke til dette):

ID: 10116 NEK701:2020 NEK 173-4: Boliger
NEK700 ved renovering/oppussing Les mer

Dato
    15.11.2020

NEK700 ved renovering/oppussing
Spørsmål
Vil det være krav til å følge NEK700:2020 EN 50173-4 Bolig ved oppussing eller renovering/rehabilitering av boliger?
Svar

I NEK 701 og 702 så beskrives det i delnormene at disse kan benyttes ved «nybygging eller renovering».  Komitéen ser behov for å avklare hva vi mener med utrykkene oppussing og renovering/rehabilitering.

Oppussing: Oppgradering av det interiørmessige uten å endre konstruksjoner.
Renovering/rehabilitering: boligens konstruksjoner endres, ombygges mv.

Ved oppussing av bolig så vurderer komiteen det slik at det bare gjelder endring av overflaten til gulv, vegger og tak, og da kommer ikke kravene i NEK 700 serien til anvendelse. Ved renovering/rehabilitering så vil det måtte skjønnsmessig vurderes om endringen er av en slik karakteristikk at ny standard skal benyttes. Kravene til bruk av ny standard vil uansett kun gjelde på selve tiltaket.

Personlig får jeg såpass lite ut av å lese det NEK publiserer at jeg ihvertfall ikke kommer til å investere i noen NEK700-standaderer.  Det er NKOM som evt stiller krav om at standardene skal brukes, og det forholder jeg meg til.  Men NKOM stiller ikke noen krav til eier av eksisterende bolig, så vidt jeg kan se.

For oss som sitter med bygg som er et par tiår gamle så er realiteten at vi lever med konsekvensene av det som den gangen ble ansett som gode og framtidsrettede EKOM-installasjoner.  Det er gjerne en del koaks- og telefon-uttak, og nada ethernet i noen form.  Og det ser ikke ut til at koaks-nettet nødvendigvis måtte være et stjerne-nett, dessverre.  Ihvertfall var det ikke det hos meg.

Når det gjelder min egen utførelse av installasjonen så er den mest basert på at jeg ønsker meg noe som fungerer og er funksjonelt for meg, samtidig som det estetisk ikke er for avskrekkende.  Jeg innser at det kanskje hadde vært en fordel om noen krevde bedre prosjektering, ref mine tre separate innkjøp.  Men til mitt forsvar vil jeg si at jeg kom til en ukjent hus med en rekke udokumenterte veggbokser gjemt bak dekklokk.   Jeg fant ikke ut hvor og hvordan rørene gikk før jobben startet, og antall uttak og kabler måtte tilpasses til dette.

Jeg skulle forsåvidt gjerne testet ting årntli, men jeg kommer ikke til å kjøpe test-utstyr til titusener for å gjøre det.  "Fungerer" blir en enkel prøving av at jeg får opp en 10-gig link, og evt at SFPene rapporterer sånn passelige signalnivåer der jeg legger inn pre-terminert fiber.  I en slik installasjon som blir det jo ikke noen sveiser som må testes, men derimot mange skjøtestykker og plugger som kan være skitne eller ødelagt.  Proff testing av dette er bortimot komplett meningsløst.

EMI/EMC for TP-kabel er rimelig omdiskutert og jeg har aldri sett noen dokumentere at skjermet kabel har noe som helst for seg.  Ja, du kan selvsagt måle forskjeller i feltene inne i kabelen med og uten skjerm.  Ellers hadde vel Maxwell snudd seg i graven.  Men dette påvirker ikke signalene i et balansert tvunnet par i noen målbar grad.

For meg så måtte det ha vært solide ugjendrivelige bevis for at jeg ville fått problemer med mitt nettverk uten for at en skjermet kabel i det hele tatt skulle vært aktuell. Enklere terminering, tynnere kabler og at jeg kan drite i potensialforskjeller trumfer all synsing fra NEK på dette området.

Og når en tynnere UTP-kabel tillater meg å øke funksjonaliteten ved å bygge flere punkter, så driter jeg glatt i at den ikke formelt oppfyller kravene til leder-tykkelser i cat6a.  Jeg er fornøyd om den klarer 10gig i praksis.  Og det gjør den

• Liker 1
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (På 6.10.2023 den 7:51 PM):

Når det kommer til valg av categori eller mere spesifikt sambandsklassen man ønsker å oppnå er nå kravet i NEK700:2020 utstyr i kategori 6a som gir oss sambandsklasse Ea minimumet. Det er en åpning for å gå ned til sambandsklasse E under visse forutsetninger.

Innen næring velges nå skjermet 6a til det meste. Grunnen er ikke kvaliteten, men at dette forenkler arbeidet med testing. (Med uskjermet kabel må man dokumentere støy i mellom kabler, noe man slipper i skjermet kabel da denne regnes som "tett") Innen bolig er det ikke like strenge krav til testing så man kan lettere velge uskjermet kabel.

Var på kurs tidligere i år, og mye av kurset ble brukt på å gi oss eksempler på hvorfor vi IKKE skulle bruke skjermet kabel, og hvordan vi kunne komme oss rundt det å bruke det. Kurset var i regi av en leverandør som leverer både skjermet og uskjermet kabel.

Problemet i næring er at det enkle svaret om man skal velge skjermet eller uskjermet er at uskjermede kabler enkelte steder må ligge minimum 60cm unna vanlige strømkabelføringer. Men man kan på flere måter få denne avstanden langt mindre. Fordelen med uskjermet er kostnaden. Kabel er billigere, konnektor er billigere og det går kjappere å koble. Ikke store kostnaden, men når det er snakk om 1000 punkter så er det kjapt mange kroner forskjell i en prisings prosess når kunden ikke har satt føringene på riktig måte. Som regel så er det prisen ting går på, og ikke riktig utføring.

Jeg driver en del med større elbil ladeanlegg, og har den senere tiden vært innom noen anlegg som en av de største elektrobedriftene har utført. Og det er skremmende å se hvordan de har greid å lure kunden som nå om ikke lenge må ut med store ekstra kostnader. Jeg ser hvorfor vi taper noen anbud, hvor vi har med alt kunden spør etter, mens disse har greid å lure ting unna. Det er for det meste den fysiske kapasiteten på anleggene som har vært problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...