Gå til innhold

Ikke lad iPhone 15 Pro i BMW


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg har iPhone 14 og ikkje BMW, men brukar aldri trådlaus lading i bilane. Telefonen blir veldig varmt samt at den blir lada til 100%. Akkurat det siste er løyst på iPhone 15 ved at du kan slå på ein funksjon som stoppar lading på 80%, men det blir framleis varmt. Elektronikk og batteri er ikkje spesielt glade i høge temperaturar. Akutte feil er ein ting, men over lang tid kan det òg dukke opp feil.

Lenke til kommentar

Virker som om iPhone 12, 13 og 14 også blir varm på trådløs lading. Det nye med iPhone 15 er at den går i stykker. Om dette gjelder kun i BMW eller det skjer i andre biler og ladeplater også gjennstår å se. En medvirkene variabel kan være at mobilen ikke kommer på korrekt plass på platen. En annen er om det blir nok kjøling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Eg har iPhone 14 og ikkje BMW, men brukar aldri trådlaus lading i bilane. Telefonen blir veldig varmt samt at den blir lada til 100%. Akkurat det siste er løyst på iPhone 15 ved at du kan slå på ein funksjon som stoppar lading på 80%, men det blir framleis varmt. Elektronikk og batteri er ikkje spesielt glade i høge temperaturar. Akutte feil er ein ting, men over lang tid kan det òg dukke opp feil.

Men slik klattlading er bedre for batteriene enn å deep cycle dem med høy strøm.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (41 minutter siden):

Men slik klattlading er bedre for batteriene enn å deep cycle dem med høy strøm.

Er du sikker på det? Hvis jeg har forstått det riktig er hovedproblemet med høy strøm nettopp varmen. Hvis man får varmen uansett på trådløs lading er det jo "worst of both worlds". Både dårlig for batteriet og tregt.

Lenke til kommentar

Har mine tvil på at dette er ett eksklsuivt problem for BMW. BMW sine ladeplater er veldig innelukket helt inners i dashbordet så det er nok lite steder for varmen å dra som sikkert ikke er optimalt, på BMW i4 gruppen på facebook kalles det rommet som ladeplata ligger i bare mobilovnen :p, men i det store og det hele er det mobilen som må styre ladingen og deaktivere denne om den blir for varm slik komponenter kan ta skade, tipper dette blir løst i en software oppdatering.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (8 minutter siden):

Har mine tvil på at dette er ett eksklsuivt problem for BMW.

Rent fysisk skjer jo det samme på alle trådløse ladeplater. Spørsmålet er jo om dette skyldes varme eller magnetfeltet(?) som lader telefonen. Hvis det skyldes varme kan det fikses i software, men hvis det er et for kraftig magnetfelt som setter NFC-chipen ut av spill så kan det være vanskeligere å fikse?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 minutter siden):

Treng ikkje klattlade i bilen for å unngå det. Min telefon er stort sett i området 50-80% og blir lada med kabel.

Klart det er finnes enda mer optimale måter å lade p. Men argumentet, slik jeg tolket det, var at induksjonslading var fæle greier som jeg kontret med å si at de alle fleste av oss gjør enda fælere ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...