Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Karakter 6 i norsk vg3

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg prøver å oppnå karakter 6 i alle de tre standpunktene i norsk på vg3. Først vil jeg si det jeg allerede har begynt med:

- Jeg har øvd på å skrive kortsvar og langsvar, og tenker å skrive masse. Jeg kommer også til å be lærer om å rette tekstene, både for å få tilbakemelding, men også for å vise kompetanse og hva jeg er villig til å gjøre for å oppnå 6. 

- Jeg har også begynt å lese bøker, og prøver å sette av litt tid hver dag til dette. Jeg har forstått at det å lese bøker er det beste man kan gjøre for å forbedre skriveferdigheter, annet enn det å skrive selv.

- I tillegg har jeg medlemskap på KublaKan. 

Er det noen som har noen andre tips eller råd om hvordan jeg kan nå målene mine? Hovedsakelig er jeg interessert i skrivetips, men alle innspill vil være til god hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja når du en gang kommer til eksamen må du for all del ikke skrive essay  på langsvar med mindre du ikke behersker sjangeren veldig godt. Ta heller sammenlikning av to tekster etc - mye lettere å få god karakter på det.  Det er iallefall et konkret tips jeg kan gi deg. :)

Også bør språket være veldig bra også, les gjennom tre ganger for skrivefeil og sånt - i norskfaget gir sånt trekk. 

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Jeg er norsklærer på videregående. Du har funnet fram til noen gode tips allerede. I tillegg til å lese mye, som er det beste du kan gjøre for ordforråd og syntaks, så vil jeg anbefale deg å lese "riktig". Les typisk kanoner fra ulike litterære perioder. Bygg deg opp et lite bibliotek av referanser, som du kan referere til i tekstene du skriver i norskfaget. Du kan organisere biblioteket i generelle temaer som stadig dukker opp på eksamen/tentamen. Noen eksempler kan være: "kjærlighet", "synd", "misunnelse", "utenforskap" og "være seg selv".  Da kan du enkelt plukke dem fram når du skal skrive dine egne tekster og referere til dem. Får du i oppgave å skrive om "Å bli den beste versjonen av seg selv", så kan referanser til Håvamål og Peer Gynt løfte teksten og styrke resonnementene dine. 

Det som ofte går igjen hos elever som jeg har gitt 6 i standpunkt, er at de er aktive i timene og sørger for å forstå. Forstå pensum, forstå vurderingskriteriene og ikke minst forstå tilbakemeldingene du får på vurderinger. På skrivedager bruker de ALL tid tilgjengelig til å raffinere språk, overganger og momenter. I fagsamtaler er de aktive, engasjerte og har så mye på hjertet at jeg nesten ikke kommer til med spørsmål. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...