Diskusjon.no Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 – Sneglefart, konkluderer Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) om bilsalget i september. Les hele artikkelen på Tek.no her Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Interessant at over 99 % av tesla salget er en eneste modell. Er de andre modellene såpass utdatert at de ikke selger lenger? 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 kremt skrev (5 minutter siden): Interessant at over 99 % av tesla salget er en eneste modell. Er de andre modellene såpass utdatert at de ikke selger lenger? Svært interessant. Kan ikke si at jeg husker når en enkelt modell stod for nesten en fjerdedel av salget - hverken i Norge der vi har en sterk sauementalitet, eller i andre markeder. At de andre bilene er utdaterte i forhold til en Tesla er flåsete sagt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 15 minutes ago, Retroman said: At de andre bilene er utdaterte i forhold til en Tesla er flåsete sagt. Les det jeg skrev en gang til. Det var ikke det jeg skrev. Jeg spurte hvorfor er over 99% av tesla-salget en eneste modell. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Fordi den er populær? Den er i et lavere prissegment enn S og X og "suv/crossover" er populært om dagen. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) kremt skrev (2 timer siden): Les det jeg skrev en gang til. Det var ikke det jeg skrev. Jeg spurte hvorfor er over 99% av tesla-salget en eneste modell. Sorry misforstod. S og X er blitt for dyre i et volatilt marked med hissige renteøkninger. Ser dette på båt- og hyttesalget også. Nå avventer folk dyre innkjøp. i forhold til en registreringstakt av Y på nesten en fjerdedel tenker jeg at pris vs nytte er avgjørende. Model Y har ytelser, rent design, rekkevidde og god plass, noe som appellerer til norske folk, og ved direkte sammenligninger er det vel ingen som slår dem direkte på dette, men har andre filosofier rundt design og innhold. Med andre ord er jo Y alt en typisk nordmann lengter etter. Der "alle" før skulle ha Passat stasjonsvogn eller Golf er det nå Model Y som gjelder. Nordmenn har alltid fulgt etter hverandre.. Om ettermarkedet til Tesla tåler dette volumet gitt deres kvalitetsspøkelse er en helt annen sak, men vi er ikke der ennå. Gi det et par år.. Endret 2. oktober 2023 av Retroman Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Tesla har to modeller i prisklasser som folk kjøper, det er modell Y og modell 3. Det virker som modell Y er den som blir valgt av disse to. Større og mer for pengene. Her er en diskusjon om valg mellom de to: https://elbilforum.no/index.php?topic=63990.0 Og her om hvorfor Y selger så mye: https://dinside.dagbladet.no/motor/har-tatt-fullstendig-av/79749519 Endret 2. oktober 2023 av Svein M Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Model y treffer det nordmenn ser etter ganske bra, model 3 er for upraktisk, mange som og brukte model 3 som vente pølse til model y kom til Norge derfor solgte bra. Hadde de at en model 2 i type 4,3 meter som hatchback til en lavere pris enn model y så tror jeg den og hadde vært nærme toppen. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 52 minutes ago, Retroman said: Om ettermarkedet til Tesla tåler dette volumet gitt deres kvalitetsspøkelse er en helt annen sak, men vi er ikke der ennå. Gi det et par år.. Hva mener du, vi er jo der på Model 3? De kom for 4 år siden og solgte i massivt antall i 2019 og 2020, som er 3-4 år siden som sammenfaller med når 1. eier selger. Av over 40.463 Tesla Model 3 som er registrert i Norge så er det kun 641 biler til salgs…. Dette er vel av det laveste andel til salgs av noen bilmodell noen gang. Og over halvparten av Model 3 bilparken er over 3 år gammel. Så det er nok bare du som ser de kvalitetsspøkelsene på høylys dag. Model 3 salgstall pr år 2019 - 15683 biler 2020 - 7768 biler 2021 - 12058 biler 2022 - 3324 biler 2023 - 1628 biler Kilde: Teslastats.no Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 1 minute ago, kremt said: Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om? Hei Kremt. Bilsalg er sesongbasert. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 kremt skrev (3 timer siden): Interessant at over 99 % av tesla salget er en eneste modell. Er de andre modellene såpass utdatert at de ikke selger lenger? Synes ikke det er så veldig rart. S/X er ekstremt dyre, og slike biler selges det få av. Og folk venter på ny model 3 og derfor selges det lite av den nå. Når model 3 leveres her hjemme vil en nok se en bedre fordeling mellom y og 3. S og X vil nok fortsatt selge i lavt antall. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 bzzlink skrev (4 minutter siden): Av over 40.463 Tesla Model 3 som er registrert i Norge så er det kun 641 biler til salgs…. Det er en interessant sak, det lave antall biler på finn.no i forhold til hvor mange biler som ruller på veiene. Hva kommer det av? Er folk så innmari fornøyde at de ikke ønsker å selge? Har folk som kjøper Tesla, så ekstremt mye bedre kontroll på økonomien enn andre, at rentehevinger ikke er noe problem for dem? Handler det om at de så lenge de ikke selger, så har de ikke "tapt" verdi tilsvarende prisdumpingen i vinter? 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 2 minutes ago, Dassen said: Det er en interessant sak, det lave antall biler på finn.no i forhold til hvor mange biler som ruller på veiene. Hva kommer det av? Er folk så innmari fornøyde at de ikke ønsker å selge? Har folk som kjøper Tesla, så ekstremt mye bedre kontroll på økonomien enn andre, at rentehevinger ikke er noe problem for dem? Handler det om at de så lenge de ikke selger, så har de ikke "tapt" verdi tilsvarende prisdumpingen i vinter? Akkurat samme grunnen som hvorfor Tesla dominerer nybilsalget. Det finnes ikke konkurransedyktige alternativer i prisklassen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 kremt skrev (8 minutter siden): Alle sliter ser det ut som, selv de største innen EV. Tesla q3 deliveries er ned 6 % målt mot q2. Er dette "hypergrowth" som fansen snakker om? 26.5% opp fra q3 '22. Hvem leverer like bra tall i bransjen? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Byd kanskje, vet ikke helt. Husk også at prisene er kuttet opp til 35 % for å klare disse tallene. Så marginene blir skviset. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Just now, kremt said: Byd kanskje, vet ikke helt. Husk også at prisene er kuttet opp til 35 % for å klare disse tallene. Så marginene blir skviset. Ja, så nå er marginene til Tesla kun marginalt bedre enn gjennomsnittet i bransjen…. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 bzzlink skrev (29 minutter siden): Akkurat samme grunnen som hvorfor Tesla dominerer nybilsalget. Det finnes ikke konkurransedyktige alternativer i prisklassen. Så det du sier er at bilene selges unna i en fei, og at det stadig kommer nye til bruktmarkedet? Så fall burde vel Tesla tronet langt oppe på denne lista over raskest solgt på finn. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Fulgt med en del biler og salget av brukte 3 går veldig sakte. Folk forventer altfor høye priser og de fleste nekter å selge til mindre. Reell salgspris kan gjerne være 30-50 tusen under det mange forventer. Det er også slik at mange ikke har råd til å selge. Hvis de ønsker å selge til dagens markedspris kan man sitte igjen med restlån på 50-70 tusen da man har betalt ned langt mindre enn verdifallet. Så hva gjør man da, har ikke råd til å beholde bilen, har ikke råd til å selge den. Time will show, men det vil smelle til slutt. Ser også mange biler som dumpes på auksjonen, men det er flest 2019 modeller med høy km, mon tro hvem som selger disse. 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 1 hour ago, kremt said: Fulgt med en del biler og salget av brukte 3 går veldig sakte. Folk forventer altfor høye priser og de fleste nekter å selge til mindre. Reell salgspris kan gjerne være 30-50 tusen under det mange forventer. Det er også slik at mange ikke har råd til å selge. Hvis de ønsker å selge til dagens markedspris kan man sitte igjen med restlån på 50-70 tusen da man har betalt ned langt mindre enn verdifallet. Så hva gjør man da, har ikke råd til å beholde bilen, har ikke råd til å selge den. Time will show, men det vil smelle til slutt. Ser også mange biler som dumpes på auksjonen, men det er flest 2019 modeller med høy km, mon tro hvem som selger disse. Nå var det jo dokumentasjon lenger oppe fra @Dassen at Model 3 ligger helt i toppen på omsetningshastighet? hvis du ser på tabellen over elbiler i samme prisleie, så selges en tilsvarende prosentandel av Model 3 like raskt som konkurrentene. Hva sammenligner du med når du sier det går tregt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå