tiguan2012 Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Hei, Bilen min er på EU-kontroll. Motorlampen har lyst en del og bilmekaniker sier at EGR må byttes. Dette vil koste 17 000 kr. Går det an å vente til EGR ryker? Og er 17 000 en vanlig pris for å bytte? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Har opplevd dette selv, ble byttet på garanti, kostet vistnok 20 tusen, mange år siden. 17 tusen høres rimelig ut. Hvis glødelampen blinker mens du kjører vil bilen gå i nødmodus. Du får da null ladetrykk og bilen får særdeles lite kraft. Så lenge det er motorlampe eller glødelampe som blinker eller lyser er det mest sannsynlig gåent allerede. Det kan forsøkes å rense ventilen men ikke sikkert det vil funke, eller holde bare veldig kort før det ikke funker igjen. Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Du kan jo vurdere å prøve rense den selv først som sagt over, evt kjøpe en ny EGR-ventil selv forså å la de montere den for deg på verksted. Ville ikke ha venta til EGR ryker nei, typiske tegn er mye sot ut av potta og tap av motorkraft. Slapp å bytte min på min tidligere bil da jeg fikk rensa den som hjalp veldig. Endret 2. oktober 2023 av Iterion Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 tiguan2012 skrev (1 time siden): Og er 17 000 en vanlig pris for å bytte? Dette gjenspeiler at det er mye arbeid å bytte den. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) tiguan2012 skrev (11 timer siden): Hei, Bilen min er på EU-kontroll. Motorlampen har lyst en del og bilmekaniker sier at EGR må byttes. Dette vil koste 17 000 kr. Går det an å vente til EGR ryker? Og er 17 000 en vanlig pris for å bytte? Når det er så mye arbeid forbundet med å komme seg fram til EGR-ventilen for demontering/montering, så tenker jeg at det logiske for et langsiktig eierskap bør være å bytte den ut med en ny med garanti og alt som følger med. "Gjør jobben riktig så trenger man bare å gjøre den 1 gang". Godt forklart og vist her fra 7:45 i videoen: Hadde EGR-ventilen sittet enkelt til for rask demontering og montering derimot, så er det jo bare å prøve seg fram med rensing for da er ikke konsekvensen av å få feilen tilbake særlig stor, men at den sitter enkelt til er jo åpenbart ikke tilfellet for disse VW-dieselene når man ser på prisestimatet fra verkstedet. Endret 2. oktober 2023 av Hollabaloo Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Iterion skrev (10 timer siden): evt kjøpe en ny EGR-ventil selv forså å la de montere den for deg på verksted. Når det koster så mye i arbeidstid å bytte delen, så er det vel greiest å la verkstedet stå for alt så man har alt av garantier intakt. Dersom de derimot monterer inn "din" del som du kjøpte billig på eBay/skruvat/autodeler.co.no, og du senere kommer tilbake og reklamerer fordi EGR-ventilen feiler igjen, så må du vel betale alt på nytt. Da kan fort de hundrelappene man sparte på selve delen bli veldig kostbare. Endret 2. oktober 2023 av Hollabaloo 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Ventil koster ca 5600 for tilsvarende bil hos Bildeler.no ser jeg. Så blir det fort en del tusen bare i moms på en sånn jobb. Tror de beregner 5-6 arbeidstimer på en sånn jobb dersom de ikke har noen triks så det går fortere. Verksteder i dag tar vel fort 1200-1500 per time inkl moms. Jeg ville gjerne gjort det på et verksted utenfor byen og ikke merkeverksted, kan nok spare noen tusenlapper der. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 7. oktober 2023 Del Skrevet 7. oktober 2023 Nå har jeg tatt utgangspunkt i min onkels 2011 mod Tiguan 3 698,- for del https://www.bildeler.no/egr-ventil/v/72961/volkswagen/tiguan/2011/tiguan-suv-offroad-5n/diesel/20tdi-140hk Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 mye jobb.. Tiguan (og andre VAG biler med tverrstilt motor og 4-motion) fordelingskassen ligger under egr ventilen.. mellomaksel må av, eksosanlegg må løsnes og flyttes til side.. + oljerøret til turbo må av.. torsjonsstaget må løsnes slik at motor kan flyttes litt fram.. da er det mulig å komme til egr ventilen. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 I forbindelse med EU-kontrollen må vel feilkilden som gir lys løses, og dersom den sier EGR-ventil så må den da byttes. Men har du snakket med mekaniker om den kan renses? Det som ofte skjer på eldre dieselbiler er at avgasssystemet soter mer og mer og denne soten setter seg blant annet i EGR-ventilen som gjør at den ikke fungerer som den skal (eller blir ødelagt) og må byttes. Problemet er bare det at dersom dette har begynt å skje så tilsier min erfaring at det bare er et tidsspørsmål før det skjer igjen og du får nye 17k i utgifter. Eller at noe annet i avgasssystemet ryker (partikkelfilter som blir tett eller temp sensor som ryker). Kan du fikse ting selv så er dette noe en gjør selv og kostnadene holdes nede. Men må en inn på verksted for dette (slik jeg må) så vil kostnadene med bilholdet nå bare øke fremover. Vurder å bytte ut bilen nå eller på kort sikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå