Gå til innhold

Dvd+r og dvd-r


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva du skal bruke dem til, eller, på utstyret du skal bruke dem på.

 

OC-Freak startet en fin tråd om dvd-media, du finner den en eller annen plass i dette delforumet. Kjøp plater utifra hvilken dye de har, ikke hvilken produsent som har trykket navnet på dem.

 

-R er bittelitt større enn +R elns, tror jeg. Ellers er det helt forskjellige platetyper.

Lenke til kommentar

Størrelslen på dvd+r og dvd-r er den samme... forskjellen... jo... på dvd+r kan du brenne mer om du skulle ha behov for det ved senere anledning... og dvd-r er du nødt å brenne det du skal på hele platen... gjøre den helt ferdig altså... Hardware.no har en utmerket guide som tar for seg størrelser og forskjeller... den finnes her: http://www.hardware.no/guider/dvd/index.html :)

Lenke til kommentar
Størrelslen på dvd+r og dvd-r er den samme... forskjellen... jo... på dvd+r kan du brenne mer om du skulle ha behov for det ved senere anledning... og dvd-r er du nødt å brenne det du skal på hele platen... gjøre den helt ferdig altså...  Hardware.no har en utmerket guide som tar for seg størrelser og forskjeller... den finnes her:  http://www.hardware.no/guider/dvd/index.html :)

Nå blander du kortene ;) Bare RW disker kan brennes på flere ganger. På DVD-R kan du bare skrive en gang såfremt du har valgt multisession. Da lukker du disken når den er full. Den kan selvfølgelig ikke overskrives. Dette gjelder også +r disker.

 

Så jeg gjentar: Kjøp dvd-r da disse er billigst og mest kompatibel med diverse dingsedutter der ute. Skal du brenne RW bør du bruke dvd+rw da du slipper å formatere disse først.

 

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Tror det Asbjørn T. mente var at på DVD+R kan du brenne i flere "omganger" før du velger "finalize session", altså lukker platen for videre brenning, såkalt multisession.

 

Om dette ikke lar seg gjøre på DVD-R har jeg ingen anelse om.

 

Har vel ellers tilgode å være borti en "dingsedutt" som ikke kan lese DVD+R plater, men det kan jo være at jeg har vært heldig...

 

Ellers er jeg enig i at prisen på platene må jo være avgjørende faktor for hvilket media du bruker.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Tror det Asbjørn T. mente var at på DVD+R kan du brenne i flere "omganger" før du velger "finalize session", altså lukker platen for videre brenning, såkalt multisession.

 

Om dette ikke lar seg gjøre på DVD-R har jeg ingen anelse om.

jepp.. det var det jeg mente... og dvd-r har ikke denne muligheten.... det er iallfall slik jeg har oppfattet den guiden jeg linket til.. for det er der jeg har det fra...

Lenke til kommentar

Hvor nøyaktig i denne linken står det noe om -r og +r angående 'finalize session'?

Jeg har aldrig testa +r plater da disse er dyrere. Jeg bruker -r og +rw.

 

Sjekk ut http://www.cdfreaks.com/article/110. Gammel artikkel før dual brennere, men jeg ser ingenting om 'finalize session' der heller.

 

Se også http://www.cdfreaks.com/article/113.

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Her snakker vi om multisession, muligheten til å bruke dvd'en som en harddisk til den er full og kan lukkes slik at den kan leses på alle dvdspillere.

 

Eventuellt, du kan brenne over mpeg filer e.l. til dvd'en etterhvert som du laster de ned, dvs. du trenger ikke å brenne hele dvd'en i en 1-gang.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Jeg ble iallefall ikke stort klokere av å lese denne samlingen med svar, f.eks. denne:

Bare RW disker kan brennes på flere ganger. På DVD-RW må alt skrives i ett ...
eller denne:
muligheten til å bruke dvd'en som en harddisk til den er full og kan lukkes slik at den kan leses på alle dvdspillere
men nå begynner jeg å miste fotfestet:
Sammenlign heller RW'en med en diskett...

 

Men . Altså, ehh. jeg har en DVD-RW og jeg brenner i flere omganger til platen er full. Da er den full og kan ikke lenger skrives til. En harddisk brukes jo til begge deler mer eller mindre samtidig. Men en diskett brukes vel ikke slik?? :ermm: eller er jeg helt på jordet?

 

 

:green::):green:

 

Her jeg bor koster DVD-RW og DVD+RW det samme.

Lenke til kommentar
jepp.. det var det jeg mente... og dvd-r har ikke denne muligheten.... det er iallfall slik jeg har oppfattet den guiden jeg linket til.. for det er der jeg har det fra...

Det kan brukes multisession med både +R og -R. At han skriver at ikke -RW støtter multisession tyder på at han blander begreper. Jeg har forklart forskjellen i en tidligere melding, for de som gidder å lete.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
jepp.. det var det jeg mente... og dvd-r har ikke denne muligheten.... det er iallfall slik jeg har oppfattet den guiden jeg linket til.. for det er der jeg har det fra...

Det kan brukes multisession med både +R og -R. At han skriver at ikke -RW støtter multisession tyder på at han blander begreper. Jeg har forklart forskjellen i en tidligere melding, for de som gidder å lete.

Hm.... merkelig dette her... for jeg har ikke nevnt noe som helst om RW formatet.... altså.. for å gjøre det helt klart... gudien jeg har lest er DVD-guiden til hardware.no ... ifølge denne... går det ikke an å brenne multisession på en dvd-r , da må du brenne hele dvden i hele omgangen.. altså finalizere den.... på en dvd+r kan du brenne litt og litt... uten å finalizere med en gang........ RW formatet kan du brenne omigjen og kopiere oppå,slette osv... det kan du derimot altså ikke på en dvd+r og dvd-r.

 

Tok noen den forklaringen.. ?

Lenke til kommentar
Tok noen den forklaringen.. ?

Ja, men det er fortsatt feil. Det kan brennes multisession alle varianter av DVD+/-R(W). Grunnen til at jeg skrev -RW var at det var det som var kommentert i guiden.

Javel.... etter å ha lest guiden en gang til... så må jeg legge meg i støvet... hmm... må ha blandet sammen RW formatet med -r og +R formatet.... :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...