Labelle Skrevet 28. september 2023 Del Skrevet 28. september 2023 (endret) Hei, Jeg bor i et borettslag hvor jeg har en egen frittstående garasje. Borettslaget er 10 år gammelt og jeg har bodd her i 5 år. Jeg var klar over at før vi kjøpte her at garasjen var bygget delvis på kommunen sin tomt. Jeg har aldri hørt noe problemer med dette fra kommunen men likevel irritert meg over dette noe i tilfelle jeg skulle selge en dag eller uansett egentlig. Jeg klarer ikke å se hva kommunen kan bruke denne tomten til da den skrår relativt raskt og ligger tett på vårt borettslag. boligen/garasjen ligger en god del høyere opp fra terrenget enn hvor kommunen har tomt. Burde jeg gå frem her til kommunen eller bare lukke munnen å ikke pirke på dette? Kan garasjen bli krevd revet etter så mange år? Tenker at dette uansett er en sak for borettslaget om det skulle oppstå problemer. Men værste senario ville vært om noe ble krevd fjernet. Endret 28. september 2023 av Labelle Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Hvor lenge har garasjen stått der, like lenge som borettslaget? Er tegningen din hentet fra kommunens egne kart? Det bør jo uansett finnes noe papirer så sant den ikke ble satt opp for veldig mange år siden (da var det ikke alltid "så nøye"). Tilhører garasjen leiligheten og er definert i borettslagets oversikt som dette, er det strengt tatt borettslagets problem, ja. Det er vel slik fortsatt at man i realiteten ikke kjøper en borettslagbolig, men rettighetene til å bruke boligen. 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 29. september 2023 Forfatter Del Skrevet 29. september 2023 (endret) panzerwolf skrev (5 timer siden): Hvor lenge har garasjen stått der, like lenge som borettslaget? Er tegningen din hentet fra kommunens egne kart? Det bør jo uansett finnes noe papirer så sant den ikke ble satt opp for veldig mange år siden (da var det ikke alltid "så nøye"). Tilhører garasjen leiligheten og er definert i borettslagets oversikt som dette, er det strengt tatt borettslagets problem, ja. Det er vel slik fortsatt at man i realiteten ikke kjøper en borettslagbolig, men rettighetene til å bruke boligen. Alt ble bygget i 2010. Så ikke så lenge siden. Tipper entreprenøren har tatt noen snarveier. Kartet er linket på se eiendom.no. I vårt borettslag kjøper man garasje å ikke "leier" som i mange andre. Men vi er likevel andelseiere. Garasjen er merket som "tatt i bruk" som status i matrikkelen. Endret 29. september 2023 av Labelle Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Jeg vil tro at de har fått godkjennelse til å bygge der. Og at det i såfall går fint. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Er jo merkelig at tomten ikke er tinglyst før bygging. Dete lukter snarvei fra antreprenør lang vei... Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Dt kan vere feil i kartet og registrerte grenser. Om du vil avklare grensene må du sjå etter grensemerker, og om det ikkje er nok avtale ein grenseoppgang med naboen. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 barfoo skrev (1 minutt siden): Dt kan vere feil i kartet og registrerte grenser. Om du vil avklare grensene må du sjå etter grensemerker, og om det ikkje er nok avtale ein grenseoppgang med naboen. Ja, det kan være en mulighet. La oss håpe det. Hvis ikke så KAN man få et problem her. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Hvis det er fra kartverket/seeiendom, så er rød linje "skissenøyaktighet", som er det minst nøyaktige. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Hevd av fast eiendom krever 20 års god tro. Det er en god stund igjen før borettslaget er vernet. Frem til det skjer er det opp til eieren om vedkommende vil tillate at det bygges på hans tomt. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 Det er enormt mange garasjer som er bygd over tomtegrensen. 90% av boligene jeg ser på har garasje over grensen. (Utkantstrøk) 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 ble garasjene bygd samtidig som boligene? Det skal finnes areal/plantegninger og kart i kommunen på utbyggingen som er godkjent. Ved å se på de, finner man svaret? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå