Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

beslaglagt telefon etter vold.

tryndamer93

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (18 minutter siden):

Ikke sikkert han er siktet enda 

Forsvarer får man vel før man er siktet? Jeg bare tenker på min egen voldssak, hvor jeg er fornærmet part, det har jeg i hvert fall blitt informert om at mistenkte får oppnevnt en forsvarer. Om man tar ut siktelse blir evt seinere i prosessen. Men er det ikke en forsvarer her? Er det ikke standard?

Lenke til kommentar
Gaea skrev (40 minutter siden):

Forsvarer får man vel før man er siktet? Jeg bare tenker på min egen voldssak, hvor jeg er fornærmet part, det har jeg i hvert fall blitt informert om at mistenkte får oppnevnt en forsvarer. Om man tar ut siktelse blir evt seinere i prosessen. Men er det ikke en forsvarer her? Er det ikke standard?

Det er ikke så vanlig at folk har forsvarer da det koster penger, men trådstarter burde antagelig betalt de tusener kr en advokat koster, særlig om ikke kamera var i bruk under hendelsen. Politiet kan kreve mye mer enn de har rett til, som en advokat ville nektet de.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 timer siden):

Dette har Apple nektet før grunnet personvern. De liker ikke å gi fra seg slike verktøy da det kan misbrukes senere (ja, av politiet også). Så derfor har de pleid å nekte dette

Apple har ikkje villa hjelpe aktørar som politi med å bryte seg inn. Dels av omsyn til personvernet og dels fordi dei ikkje ynskjer at det skal bli kjent om dei har lagt inn eventuelle bakdører sidan det går utover tilliten til kundane. 

Har ein tid og ressursar så vil det i dei fleste tilfeller kunne bryte seg inn likevel, men det hadde sjølvsagt vært enklare om Apple hadde hatt ei universalkode å oppgi. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (14 timer siden):

En mistenkt og siktet har rett til å la seg bistå av en forsvarer, se straffeprosessloven § 94 og påtaleinstruksen § 8-1. Men retten til forsvarer betalt av det offentlige inntrer under hovedforhandling (straffeprosessloven § 96), ved bevisopptak til bruk for hovedforhandlingen (§ 97), hvis han blir varetektsfengslet (§ 98), og i alvorlige tilståelsessaker som går uten hovedforhandling (§ 99). 

For å få forsvarer i andre situasjoner enn dette må "særlige grunner" tale for det, som oftest at siktede har et særskilt behov for forsvarer (§ 100 annet ledd). 

Dersom man ikke blir varetektsfengslet får man i praksis ikke forsvarer før etterforskningen er ferdig og saken er sendt tingretten. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (1 time siden):

En mistenkt og siktet har rett til å la seg bistå av en forsvarer, se straffeprosessloven § 94 og påtaleinstruksen § 8-1. Men retten til forsvarer betalt av det offentlige inntrer under hovedforhandling (straffeprosessloven § 96), ved bevisopptak til bruk for hovedforhandlingen (§ 97), hvis han blir varetektsfengslet (§ 98), og i alvorlige tilståelsessaker som går uten hovedforhandling (§ 99). 

For å få forsvarer i andre situasjoner enn dette må "særlige grunner" tale for det, som oftest at siktede har et særskilt behov for forsvarer (§ 100 annet ledd). 

Dersom man ikke blir varetektsfengslet får man i praksis ikke forsvarer før etterforskningen er ferdig og saken er sendt tingretten. 

Okei, takk for oppklaring. Kan hende jeg husker feil også, at mistenkte i min sak evt får det når/hvis saken går til rettsak. Uansett så har man rett til forsvarer som mistenkt som TS er selv om man ikke nødvendigvis får det betalt, så det er jo noe TS kan vurdere i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Gjest 1d520...ec8

Politi over hele verden, inkludert Norge, bruker Pegasus softwaren for å enkelt cracke telefonen. Mest sannsynlig benytter det israelske selskapet bak Pegasus seg av en blanding av hacking og bestikkelser til utviklerne av OS og mobiltelefoner til å komme inn på telefonene. For eksempel gi noen kroner til en utvikler i Apple for at de skal bruke en gamlere software dependency til noe som Pegasus kan utnytte.

Så når politiet skal hente info fra telefonen kloner de alt innholdet og forutsatt at de har en gyldig lisens fra det israelske selskapet bak Pegasus blir den klonen hacket av Pegasus og pent grafisk fremvist og sortert i kategorier som sms, bilder, telefonlogg osv.

Det moralske dilemmaet er at politiet kjøper tjenester av kriminelle selskap for å få tilgang til dataen og politiet burde blitt saksøkt. Spesielt hvis de sender norske borgere sin personlige info til et israelsk selskap.

Anonymous poster hash: 1d520...ec8

Lenke til kommentar
Gjest 1d520...ec8 skrev (1 time siden):

Det moralske dilemmaet er at politiet kjøper tjenester av kriminelle selskap for å få tilgang til dataen og politiet burde blitt saksøkt. Spesielt hvis de sender norske borgere sin personlige info til et israelsk selskap.

Anonymous poster hash: 1d520...ec8

Det er ikke et "moralsk dilemma" det er rett og slett korrupsjon. Så håper det du sier ikke stemmer

Lenke til kommentar
bshagen skrev (19 minutter siden):

Det er ikke et "moralsk dilemma" det er rett og slett korrupsjon. Så håper det du sier ikke stemmer

Det er ikke noe galt å bruke Pegasus, men metodene til å utvikle Pegasus kan settes spørsmålstegn ved. Om Mossad og Apple utviklere gjorde det på sidelinjen feks.

Lenke til kommentar

Gammel sak, er vist noe Frp kom med..

https://www.nrk.no/norge/na-kan-politiet-tvinge-deg-til-a-lase-opp-telefonen-din-1.13572392

Jeg har ikke noen mening om det for eller imot, men en Advokat ville nok nektet dette i de fleste saker.

Det er jo presedens for slikt, og det skal være ganske alvorlig for å gjøre slikt.

Er mulig politiet har begynt med dette på altmulig som en blanko fullmakt..

1984 her kommer vi...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (På 30.9.2023 den 5:18 PM):

Gammel sak, er vist noe Frp kom med..

https://www.nrk.no/norge/na-kan-politiet-tvinge-deg-til-a-lase-opp-telefonen-din-1.13572392

Jeg har ikke noen mening om det for eller imot, men en Advokat ville nok nektet dette i de fleste saker.

Det er jo presedens for slikt, og det skal være ganske alvorlig for å gjøre slikt.

Er mulig politiet har begynt med dette på altmulig som en blanko fullmakt..

1984 her kommer vi...

Merk at det bare gjelder bruker biometri.
De kan altså ikke tvinge deg til å oppgi pin-kode eller passord.

Lenke til kommentar

Politiet kan bruke ethvert bevis de finner på den beslaglagte telefonen.

f.eks. Ta ut posisjonsdataene dine og gi deg fartsbøter for hver gang du har brutt fartsgrensa. 
Google Maps lagrer vel et par år, kan bli mange fartsbøter det

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

bzzlink skrev (1 time siden):

Har du noen kilder på at de kommer seg inn på en iPhone med iOS 16/17?

Det sikreste tegnet er vel at FBI prøvde i årevis å tvinge Apple til å innføre metoder så de kunne åpne iphoner. Dette var i rettsystemet i flere år, og så med Pegasus ble det brått stille - og det er fortsatt stille. MAO - hadde de ikke kommet inn med iOS 16/17 hadde vi nok hørt det!

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...