Gouldfan Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) Gjest 3c81d...c50 skrev (11 timer siden): TS her Jeg har prøvd alkoholfri øl så mange ganger, men det trigger noe i meg som gjør at jeg bare får lyst på vanlig alkoholholdig øl. Jeg har testet alt av alkoholfritt øl i matbutikkene og på polet. Ender bare utpå ølboksen igjen. Men takk for tips Gouldfan. Anonymous poster hash: 3c81d...c50 Tenkte bare med litt stas på middagen, hva med alkoholfri eplesider? Er som brus å regne, om den ikke minner for mye på champagne om du har problem med det også? Julebrus(Norge) og julmust fra Sverige er veldig godt til jul og minner ikke om øl for meg iallefall. Endret 7. november 2023 av Gouldfan Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) Gjest 3c81d...c50 skrev (12 timer siden): TS her Jeg har prøvd alkoholfri øl så mange ganger, men det trigger noe i meg som gjør at jeg bare får lyst på vanlig alkoholholdig øl. Jeg har testet alt av alkoholfritt øl i matbutikkene og på polet. Ender bare utpå ølboksen igjen. Men takk for tips Gouldfan. Anonymous poster hash: 3c81d...c50 Forstaar ikke at alkoholholdige drikkevarer, plent maa erstattes med alkoholfrie kopier, naar det er saa mangen andre velsmakende alternativer aa velge mellom. Eplesaft, er fint, naar du vil skli inn, paa puben. Ser ut som oel. Endret 7. november 2023 av Karltorbj 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Om du ikkje får støtte av eigen familie til å drikke alkoholfritt så er det eit kjempeproblem, du kan nesten ikkje tilbringe høgtid med familien når det bokstaveleg talt kostar deg livet. Det sagt så er nok problemet at familien din ikkje forstår problemet, enten fordi dei ikkje er i stand til eller ikkje vil forstå. Å skulle skjule at du ikkje drikker ved å innta alkoholfrie produkt vil uansett ikkje fungere i lengda. For veldig mange blir førarkortet ei livslinje, særleg som unskuldning. Aller helst bør du skaffe deg ei forståing slik at du ikkje må ty til unskuldingar, men ofte er det enklast. Andre gode unskuldningar som kan brukast er at du blir så dårleg av alkohol at du har måtte slutte, eller at du har ein avtale dagen etter, enten jobbrelatert, sosialt eller personlege ting som du treng å utføre. Har du førarkort og bil så kan det være fint å avslutte julekvelden med ein køyretur i folketomme og julepynta gater, kanskje med unskuldning om at du har avtalt å være sjåfør for nokon. 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 Jeg har ikke smakt alkohol på tja, 15 år, og det hadde kanskje ikke gått bra å ha en sånn livsstil hvis jeg skulle oppholdt meg rundt mennesker som drikker. Men altså, det fins mange mennesker som ikke drikker. Og vi finner på sosiale ting vi óg. Eksempelvis har vi vel ikke lov til å drikke på jobb. Vi drikker ikke på kurs. Heller ikke seminarer, selv om noen vil drikke på arrangementer etterpå og rundt, men de er jo frivillig å bli med på. Skal du lykkes med å ikke drikke er jeg ganske så sikker på at du vil trenge ett annet miljø rundt deg. Kanskje også unngå familiesammenkomster hvor det drikkes. Videre, skal man klare å gjennomføre en så stor endring med miljø og nære, trenger man å fylle dagene med alkoholfrie folk og begivenheter, sånn at man heller tilfører noe inn i livet, fremfor at man kutter ut ting, folk og miljø. Da blir resultatet at du ikke drar på familiebegivenheter fordi du skal på noe viktigere. For deg. Hvis det blir vanskelig for deg å finne alkoholfrie miljø, vil jeg anbefale deg å teste ut ulike frivillige arenaer. Da får du også mer mening inn i det sosiale. Mer mening enn fyll. Bare som et eksempel. 2 1 Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 En kompis av meg, sliter og paa julaften, fant familien hans ut at de skulle, laere ham aa drikke. Det endte med at det ble han, som laerte dem aa drikke og jeg skal love dere, at de kommer ALDRI, til aa proeve igjen. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 (endret) Jag blir sint når jag hører om sånt, folk må da vel få lov å velge alkoholfritt? Synes det er teit at andre skal bestemme det, når en fyr har alkoholproblemer. Til trådstarter ikke gå om det er drikkepress, gi de grunnen om de maser. Endret 7. november 2023 av Gouldfan 3 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 23 hours ago, Guest 3c81d...c50 said: TS her Jeg har prøvd alkoholfri øl så mange ganger, men det trigger noe i meg som gjør at jeg bare får lyst på vanlig alkoholholdig øl. Jeg har testet alt av alkoholfritt øl i matbutikkene og på polet. Ender bare utpå ølboksen igjen. Men takk for tips Gouldfan. Anonymous poster hash: 3c81d...c50 Har du prøvd Stella Artois uten alkohol? For meg fungerer den utmerket. Jeg smaker ikke forskjell på den og vanlig øl. De fleste alkoholfrie øl smaker vann, eller bare unaturlig. Men Stella, den har den gode humlesmaken enhver ølhund liker. Lenke til kommentar
Nepa Skrevet 7. november 2023 Del Skrevet 7. november 2023 The Avatar skrev (12 timer siden): Å skulle skjule at du ikkje drikker ved å innta alkoholfrie produkt vil uansett ikkje fungere i lengda. Kanskje ikke, men noen møter familien veldig sjelden. Og en flaske med alkoholfri vin kan være en ting å holde seg til. Hvis en ikke selv bør gå inn på polet for å kjøpe alkoholfri vin, er det mulig å sende inn en hjelper. Noen familier er også så ville at en ikke kan være der lengre enn klokka sju. Det er mulig å forlate stedet tidlig... svært tidlig. Har ikke selv opplevd drikkepress i juledagene, de som drikker bittelitt har ikke brukt juleselskapene som arena for det. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Krig og fred skrev (10 timer siden): Har du prøvd Stella Artois uten alkohol? For meg fungerer den utmerket. Jeg smaker ikke forskjell på den og vanlig øl. De fleste alkoholfrie øl smaker vann, eller bare unaturlig. Men Stella, den har den gode humlesmaken enhver ølhund liker. For trådstarter så er ikkje dette eit alternativ sidan han skriv at smaken av øl trigger behovet for alkohol slik at han ikkje klarer å halde seg til det alkoholfrie alternativet. Då er det nok enklare å halde seg heilt vekke frå alt som minner om alkohol. Lenke til kommentar
Investigator224 Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 Det er mange gode råd her. Jeg har ikke noe å innskyte på den fronten, men godt jobbet! Du har kommet langt! Du har innsett at du har et problem, du har et ønske om å gjøre noe med problemet OG du har tatt drastiske steg for å bedre problemet, så du har kommet langt! Godt jobbet! Fortsett sånn! Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 8. november 2023 Del Skrevet 8. november 2023 4 hours ago, The Avatar said: For trådstarter så er ikkje dette eit alternativ sidan han skriv at smaken av øl trigger behovet for alkohol slik at han ikkje klarer å halde seg til det alkoholfrie alternativet. Då er det nok enklare å halde seg heilt vekke frå alt som minner om alkohol. Ja, jeg tolket kanskje TS feil. Jeg tolket det slik at han endte opp med ekte øl fordi lettøl ikke smakte. Jeg har selv måtte kutte ut alkohol pga sykdom, og jeg var av typen som koste meg mer enn de fleste. Jeg drakk langt over FHI’s anbefalinger i mange, mange år. Hvis jeg drikker Stella så tilfredsstiller det behovet mitt, fordi hjernen min tror jeg drikker ekte øl. Etter en stund forsvant alle cravingsene etter øl, og nå drikker jeg ikke øl. Noe som for et par år siden hadde virket helt urealistisk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå