Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

fins det konstruksjons-trevirke som er 95 (eller 96) mm. bredde?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har tilgang til sag ja.

men hadde jeg fått tak i dimensjon jeg er ute etter så kjøper jeg ferdig.

mener å huske fra tidligere besøk på trelasten at (justert) trevirke kan være mindre enn dimensjon på papiret, men får ta med tommestokken å sjekke om jeg finner noe.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om så lite (~2mm) i bredden i lengderetningen som skal bort så er det bedre med høvel enn sag. Koster ikke all verden for en elektrisk høvel som dekker behovet men kan være like greit å forhøre seg med nærmeste snekkeri/høvleri/sagverk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Målene skal være like over alt i Norge, så lenge forholdene er like. 

95mm er europeisk standard, tidligere solgte Byggmax det i Norge men gikk bort i fra dette for noen år siden. 

Bor du nær grensen kan du stikke innom Byggmax eller annen trelast i Sverige og handle standard 2x4" som er 45x95mm. 
https://www.byggmax.se/regel-45x95-p08145095 

Men det høres ut som det er enklere å stikke innom feks Monter eller Byggmaker og kjøpe en 48x98 å få de til å ribbe denne for deg ned til 95mm. Det hjelper de deg med kostnadsfritt hvis du ikke er trygg på å bruke sagen selv. 

Lenke til kommentar

I Norge har vi i moderne tid brukt tommesmaterialer frem til for 30(?) år siden, hvor det har blitt vanlig med justert virke, som da er millimeter, og nokså nærme

2x4 er er erstattet. av 48x98, 2x8 av 48x198 osv. 

Hvis du har målt 95-96 er det nesten helt sikkert 98mm som enten er litt upresis, eller så har du målt litt upresist, og så er tørre materialer litt mindre enn våte. 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (1 time siden):

95mm er europeisk standard, tidligere solgte Byggmax det i Norge men gikk bort i fra dette for noen år siden. 

Bor du nær grensen kan du stikke innom Byggmax eller annen trelast i Sverige og handle standard 2x4" som er 45x95mm.

takk for opplysningen, har klødd meg litt i hodet over dette.

45mm x 95mm stemmer på tykkelsen også.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Hvis du har målt 95-96 er det nesten helt sikkert 98mm som enten er litt upresis, eller så har du målt litt upresist, og så er tørre materialer litt mindre enn våte. 

målt med skyvelære for sikkerhetsskyld

bygningen er over 30 år gammelt, så passer sånn sett med tidsepoken som ble nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...