Christoffero89 Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Hei. Skal kjøpe bruktbil. Må jeg ha nyere bil en 2010 eller funker 2005 og nyere også på e10? Lenke til kommentar
Xiphac Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Her er en fin liste å se på https://www.tv2.no/broom/full-oversikt-bilene-som-ikke-kan-bruke-den-nye-bensintypen/15616836/ Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 27. september 2023 Del Skrevet 27. september 2023 Du bør sjekke den spesifikke bilen. Lenke til kommentar
Brake Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Da min 2001 maxima qa20 Automat ikke bestod pkk på grunn av for mye rust og visa versa og alt for dyr i bruk og ikke egnet for E10 , ble det det kjøpt 2008 Vectra c opc z02 1.9 cdti og null bekjymmer for dette Bensin styret Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Diesel? Det er fint. Da kan man bekymre seg for DPF, EGR og turbo i stedet. Endret 29. september 2023 av sedsberg 5 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 sedsberg skrev (13 minutter siden): Diesel? Det er fint. Da kan man bekymre seg for DPF, EGR og turbo i stedet. Slipper det hvis bilen er så gammel at den ikke har noe av disse greiene. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 El burro skrev (10 minutter siden): Slipper det hvis bilen er så gammel at den ikke har noe av disse greiene. Som f.eks. i en HJ60. 🤪 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 er det blitt noe forandring i hvilke type tennplugger (varm/kald) man bør ha som følge av E10, eller ikke noe issue? Ikke hørt noe om det, men skal bytte nærmeste dagene og tenkte å høre her for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 (endret) Aldri hørt noe om tennplugger. Ser noen skriver om at siden E10 er "utvannet" vil forbrenninga bli varmere og kan ødelegge tennpluggene. Men oktantallet er det samme og innsprøytingssystemet og bankesensorene skal holde alt i sjakk. Med mindre du har en gammel bil som ikke regulerer blandingsforholdet. (Er jo bl.a. derfor man må sjekke at bilen klarer E10). Endret 30. september 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 Etanol skal etter sigende ha noe mindre energiinnhold. Mest sannsynlig vil forbruket gå opp noen prosent pga dette. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 sedsberg skrev (36 minutter siden): Med mindre du har en gammel bil som ikke regulerer blandingsforholdet. (Er jo bl.a. derfor man må sjekke at bilen klarer E10). for egen del er bilen her godkjent for E10 så ikke problem med akkurat det. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 googlet, kom over denne artikkelen https://garageinliphook.co.uk/blog/what-is-e10-unleaded-and-can-your-car-run-on-it feilkode P0420 har visst blitt utbredt. Sitat Catalyst Efficiency Below Threshold - P0420 Error Code This problem occurs when E10 fuel is used and the engine tries to compensate for the less efficient (less dense) fuel in the combustion process. As the exhaust gas passes over the lambda sensor, it detects something’s wrong and automatically adjusts the air-fuel ratio to compensate for it. It then re-measures the exhaust gas and adjusts again, over and over. Eventually, when the engine management unit has made the maximum number of adjustments to maintain fuel consumption, it will give up and illuminate the EML warning lamp on the dashboard. It also registers the fault code P0420 in the ECU for the engine hos meg begynte gul motorlampe å lyse i går under en langtur. Vet ikke hvilken feilkode jeg har, bekjent som har apparat er ikke hjemme før neste uke. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Mr.M skrev (På 30.9.2023 den 3:28 PM): hos meg begynte gul motorlampe å lyse i går under en langtur. follow-up, måtte ut et ærend i formiddag, alt var plutselig normalt, dvs. motorlampen sluknet på vanlig måte ved oppstart. kan vi tolke noe ut av det? på fredagen (når varsellampen kom under en langtur) så var jeg i tillegg ute en liten tur senere, ca. times tid etter hjemkomst, da var motoren/katalysator fortsatt varm og motorlampa lyste forsatt permanent. idag, hadde bilen stått parkert lørdag/søndag og dermed kald ved oppstart. noen teori? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin. Jeg tror farene med E10 er veldig overdrevet. Generelt sett, har du en bil med elektronisk innsprøytning er du stort sett trygg. Og jeg vil tro alle biler fra midten av 90-tallet og nyere har dette. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Det er bare det ene av problemene. Et annet problem er kompatibilitet med diverse materialer. Det kan ta lengre tid før gjør utslag. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Mye merker man nok ikke før et par år, da kan det være for sent å redde. Leste at bensinselskapene ikke gjør dette pga krav fra EU eller noe, men pga den etanolen de blander inn slipper de å betale bensinavgift for. Så de sitter igjen med større overskudd på å selge samme antall liter. Trolig får de solgt litt mer liter pga forbruket øker noen prosent da etanol inneholder mindre energi. Lenke til kommentar
El burro Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Kajac skrev (7 minutter siden): Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin. Jeg tror farene med E10 er veldig overdrevet. Generelt sett, har du en bil med elektronisk innsprøytning er du stort sett trygg. Og jeg vil tro alle biler fra midten av 90-tallet og nyere har dette. Problemet med E10 på eldre biler er at etanolen spiser opp gummi, et sikkert vårtegn er brennende veteranbiler i grøftekanten der bensinslangene har morknet opp fra innsiden og sprukket. De samme problemene er også veldig vanlig på mindre maskiner som plenklippere og motorsager, drivstoffsystemet tettes av gummirester og pakninger går i oppløsning. E5 98 oktan som selges i Norge inneholder forresten ikke etanol, E5-merkingen betyr opp til 5% etanol så den skulle egentlig vert merket med E0. Men på en veteranbil fra 80 tallet så ville jeg definitivt fylt 98 oktan, spesielt hvis bilen lagres i vintermånedene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Kajac skrev (16 minutter siden): Jeg kjører E10 på min Mazda fra 80-tallet. Merker ingen forskjell kontra tidligere, eller med E5 98-bensin. nå er det vel hverken katalysator eller masse sensorer i den bilen (?) som potensielt kan reagere på E10 med feilmeldinger. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Mr.M skrev (1 time siden): nå er det vel hverken katalysator eller masse sensorer i den bilen (?) som potensielt kan reagere på E10 med feilmeldinger. Joda, den har elektronisk innsprøyting med lambdasonde, katalysator, luftmassemåler og hele pakken. El burro skrev (1 time siden): Problemet med E10 på eldre biler er at etanolen spiser opp gummi, et sikkert vårtegn er brennende veteranbiler i grøftekanten der bensinslangene har morknet opp fra innsiden og sprukket. De samme problemene er også veldig vanlig på mindre maskiner som plenklippere og motorsager, drivstoffsystemet tettes av gummirester og pakninger går i oppløsning. E5 98 oktan som selges i Norge inneholder forresten ikke etanol, E5-merkingen betyr opp til 5% etanol så den skulle egentlig vert merket med E0. Men på en veteranbil fra 80 tallet så ville jeg definitivt fylt 98 oktan, spesielt hvis bilen lagres i vintermånedene. Når bilene når den alderen er det jo en god sannsynlighet for at slangene er morknet helt på egen hånd, og bør byttes uavhengig av E10. Og har inntrykk av at denne gummien som ikke tåler etanol er primær brukt på biler eldre enn 80 og 90-tallet. Jeg vil si at om bilen er fra midten av 80-tallet eller nyere, og har elektronisk innsprøytning, så trenger man ikke å foreta seg noe som helst for å bruke E10. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå